Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ionisert

#1
Bil kjøpt av forhandler/profesjonell part...

1. TPMS senorene er OK, jeg som surret i å trodde 2,5 bar var sånn 42psi + forsikring av profesjonell part om at jeg bare trengte å kjøre litt så forsvant varslet. Har fyllt til 46psi og varselet er borte.
Dumme meg trodde den profesjonelle part klarte å levere ut biler med riktig dekktrykk som et minimum.
(Kult at bilen viser live hvor mange psi/bar man fyller via senorene...)

3. Den fikser tesla, skal høre om lokale verkstedet har UV curing tool.


Nå er det punkt 2. og 4. igjen.

2. Sommerdekkene er 2015 modell...
7år gamle dekk, på en 3år og 10mnd gammel bil synes jeg ikke er greit.
Dekk var også merket med et eldre EK regnr., min har EV.

4. det er ikke dekksubbelyd, å dekksubb på originaldekk skal vel ikke skje..
Mer metallisk kakke/klonking, Det blir også noe tesla får lov å se på da høres det ut som.
#2
S 2018 75D 19"


  • TPMS - varsel forsvinner ikke, 2,5bar alle dekk, emner jeg har fått dekk og felger tilhørende eldre bil
  • Dekk merket med annen eldre bils Reg.nr, og dekk stemplet 2015-2016
  • Skjermen har gul ring i yterkanter
  • Rygging med sving langer en merkelig lyd, vanskelig å beskrive, kakke/skrapelyd

1. Jeg har fått med feil dekk? Tilbakestille sensorer, kjøre lang og kort og over natten, eller Fabrikkresett av bil, hjalp ikke.

2. Jeg har fått vesentlig eldre dekk (7år gamle) til en bil fra sen 2018?
Hva skal jeg kreve av selger... Riktige dekk (som de sikkert har solgt med en annen bil) eller nye dekk, er det urimelig?

3. Leser at Tesla dekker å fikse dette med UV-curing, gratis.

4. Legger over mye, så kommer det en lyd mens man rygger.
#3
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Grong til Leka
fredag 09. august 2019, klokken 22:28
Privat melding sendt trådstarter.

((Det finnes noen private ladestasjoner der ute på Leka.))
#4
Sitat fra: Yttertorjen på torsdag 11. april 2019, klokken 21:17
Vet du om disse er kommer i drift ?  Skal via Namsos til fosen påska. Lader disse bare opp til 80 % ?  Jeg må ha 100 for å rekke hjem
Har vært i drift siden oktober 2018.
De lader det bilden din tillater, om det er 80% eller 94% eller hvasomhelst, lad det siste på AC om du må opp på 100%
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Begrense lading
fredag 08. mars 2019, klokken 22:38
 [ You are not allowed to view this attachment ]

100% = 95% BMS

Ioniq kan ikke begrense lading, fordi det ikke er nødvendig å tenke over det..

Kona, E-Niro osv 60kWh batteri har begrensing, fordi det er annen type batteri.
#6
Tesla SW og AP / Sv: CC uten adapsjon
torsdag 27. desember 2018, klokken 01:27
Og Ioniq, Kona / Hyundai...

Når radar/liedar snør igjen, kan man fortsatt kjøre bilen med dum CC ved å holde knappen inne...
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Regnestykker Ladetid Ionic
tirsdag 25. desember 2018, klokken 13:06
Her er to jeg har laget.

Tabell, med ideelle tall, lavere hastighet er reelt.
[ You are not allowed to view this attachment ]


Ladekurven slik jeg målte den ved batteritemp 20-30grader sommer.
[ You are not allowed to view this attachment ]
#8
Kjøreruter i Trøndelag / Sv: Trondheim–Åfjord
lørdag 30. juni 2018, klokken 20:46
Trondheim(Klett) - Åfjord = 84km (Sluppen 76km)
Trondheim(Klett) - (Orkanger) - Botengård - Åfjord = 27 - 54 - 56km

Men ja, finnes Høyspentkabler både ved Olsøykrysset (4veis-knutepunkt i ingenmannsland)
Kringsvatn (knutepunkt mellom Åfjord, Botngård å sørover...)

Har ikke hørt om noen planer
#9
Hyundai Ioniq / CCS til CCS lading (Bil til Bil)
onsdag 13. juni 2018, klokken 17:44
https://www.youtube.com/watch?time_continue=343&v=TQ_ZC4Ahiwo

:+1:

I stede for å kjøre ut med en stor diesel-redningsbil å laste elbil på plan, så kan en liten elektrisk bil kjøre ut å lade en annen elbil nok til å komme til nærmeste lader. Kortere tid tar det vel også å få ut en mindre bil å gi en 15minutters lading på stedet enn å måtte bli lastet og losset... Billigere også... Mer miljøvenlig... osv...

Det sies at det er 3 Ioniq med denne ladeløsningen i Tyskland, og en del i Korea som kjører rundt å hjelper andre elbiler.

I videoen lades det fra 10% til 21% på 11minutter /  340Volt * 52Ampere
#10
Plugg mobilen i usb under skjermen, ikke i armlene..

Eventuelt bruk en kabel med dataoverføring ikke bare lading om de finnes enda.
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Hvordan synes dere aircon i Ioniq fungerer?
lørdag 02. juni 2018, klokken 09:51
Synes AC (og varme) fungerer EKSTREMT godt..
Nå er dette min første EV og var vant til moderne Dieselkakklere.

Standardspørsmålet både vinter og sommer er om det er noe tess med varme og kjøling..

Moderne Diesel = blir ikke varm, eventuelt etter 15km/minutter...
Ioniq = varm før jeg har fått satt på musikken å trykket Drive...

AC med Driver only og Eco = svært sparsomt ift rekkevidde.
AC på Auto minimumstemp og full blast = Sekunder før kaldt.

Så om noen synes AC er dårlig, vil jeg tro det går ann å gjøre om noen innstillinger for å få det flere ganger så effektivt. :P
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Lading,KWt pr mnd.
torsdag 31. mai 2018, klokken 15:50
Sitat fra: larsif på torsdag 31. mai 2018, klokken 14:46
Hei
Har kjørt over ett år,mars 17,230000Km.
Bruker vegg-lader med kwt måler.
Stort sett daglig jobb kjøring.
Har ladet i snitt frem til vinteren ca. 145 kwt - 175 kwt.
Vinter månedene har ligget stabilt på rundt 200 kwt.
Så kom mars,223 kwt,april,239 kwt og nå 253 kwt.
Denne trenden tenker jeg er litt unormal?
Noen tanker om årsak?
Første tanken er at du har en effektiv bil, 230000Km /12 = 19166km i mnd / 10 / 200 = 0,010kwh/100km

Hva er unormalt? at du kjører mer når været blir bedre? vi har ikke data nok til å konkludere med noe...
Kan du poste km-stand i tilegg pr mnd, for dette er like normalt som å bruke mer drivstoff når man kjører mer.
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Lakk
søndag 27. mai 2018, klokken 20:49
Henter frem denne "gamle" tråden...

Fra andre biler jeg har hatt til Ioniq må jeg få si at lakk og klarlakk ikke er noe å juble over.
Kan ikke bare feies bort med at en eier har vasket bilen med 100korn sandpappir...

Min teori er at de har vært ekstremt sparsomme på klarlakken, det er ikke noe vekt å spare på å gjøre det.
Så iom at Hyundai trakk tilbake tofarge lakkering på Kona med begrunnelse i å spare tid i produksjon, lurer jeg på om de "sparer tid" ved å gjøre minimalistisk lakkarbeid på Ioniq også?
2013 modellen jeg hadde før Ioniq hadde TYKK solid klarlakk, Ioniq er det nesten så man ikke tørr vaske bilen.

Så ja, lakken kunne helt klart vært vesentlig bedre utført, både i utseende og kvalitet.
#15
Sitat fra: tomrh på lørdag 26. mai 2018, klokken 09:30
40 kWh e-NV200 5-seter m hengerfeste.
Hengerfeste? for sykelstativ eller kan den trekke noen kg?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA