Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rolf Gjerdsjø

#601
Model 3 / Sv: Tesla batteri under 100kwh fact
lørdag 25. mars 2017, klokken 22:35
Det er mulig jeg har forventningene mine for lavt, men har i liten grad blitt skuffet over der som er vist så langt. Det er helt opplagt at Model 3 skal være enklere enn Model S, og "nedsnakkingen" ser for meg ut like mye som at de vil justere forventningsnivået til et mer realistisk nivå enn det virker som mange har.
#602
Model 3 / Sv: Tesla batteri under 100kwh fact
lørdag 25. mars 2017, klokken 01:01
Med de antatte rekkeviddene så snakker vi jo da om 48-53 mil ihht EPA, hvilket jo er ganske brukbart for de fleste av oss. Egentlig ganske forventet, men greit at det bekreftes. Blir mer spennende å se hva pristillegget til 75 kWh blir kontra minste pakka.
#603
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
onsdag 22. mars 2017, klokken 19:53
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:02
En får også oppbevaringsboks til hengerfeste Jeg ville aldri hatt det men det løser nevnte problem.

https://www.google.no/search?q=lasteboks+til+hengerfeste&client=safari&hl=nb-no&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-wtK7y-rSAhVlDZoKHZJsAgsQ_AUIBygB&biw=375&bih=559#imgrc=czlpkrNChBQs_M:

Vel, der løste der rent praktiske problemet, men direkte lekkert var det ikke...  ;D
#604
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
onsdag 22. mars 2017, klokken 13:26
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:22
Etter at jeg leste at Model Y også skal få den idiotiske måkevingeløsninga ble model 3 igjen mer interessant, men er veldig i tvil pga plass. Hengerfeste vil hjelpe på, men hvordan det blir med 3 barn (2 uten bilstol på 8 og 10 når jeg evt får bilen) og bagasje er jeg usikker på. Håper åpninga har blitt en del større på produksjonsmodellene.

Tesla påstår at Model 3 "seats 5 adults comfortably", så i forhold til kupéen bør det være tilstrekkelig. Men bagasjeplassen er jo et stort usikkerhetsmoment fremdeles. Hengerfeste (og evt. mulighet for taklast) hjelper på de ukurante fasongene på bagasjen, men når man f.eks. skal til en flyplass så er jo henger ganske uaktuelt for å få med kofferter.

Men åpninga skulle også ifølge Elon Musk bli større - men hvor mye større vet jo ingen.
#605
Zoe / ZOE e-Sport, det måtte jo "komme" en elektrisk hot-hatch
onsdag 22. mars 2017, klokken 11:22
http://www.tv2.no/broom/8991118/

Bilen skal visst ikke i produksjon, men morsomt konsept Renault viser. De er jo ikke akkurat ukjent med hot-hatch heller, hvor både Twingo, Clio og Megane har kommet (i produksjon) i ganske drøye utgaver.
#606
Sitat fra: daktari på mandag 13. mars 2017, klokken 22:39
Neida, Maxi-Cosi Axxis. Finnes både forover- og bakovervendt. For sent for meg, men ser jo genialt ut.
http://www.maxi-cosi.com/car-seats/axissfix.aspx

Litt på siden av tråden, men vi har også denne og de er helt geniale. En fordel er at de også er mindre i omfang enn f.eks. BeSafe sine tilsvarende. Men disse er også ganske greie selv med litt trange sidedører ettersom barnet er veldig lett tilgjengelig når du snur stolen sideveis. Minuset er at det er kul i havet selv for små barn å komme seg forbi disse og inn til midtsetet uten å ha veldig mye gulvplass - og selv for en bil som Mondeo er de for brede for at man kan sette de rett ved siden av hverandre. Aner ikke hvor stor Model S er i forhold til Mondeo i bredden, men veldig mange cm. forskjell kan det ikke være. Dette høres med andre ord ut som Model X-territorie pga takhøyde sammen med gulvplass.
#607
Model 3 / Sv: Hatch-back eller?
tirsdag 14. mars 2017, klokken 11:25
Bakluka er egentlig det eneste reelle drawback'et jeg har sett hittil på Model 3, men det må også sees i sammenheng med at den kan ha hengerfeste. Jeg regner også med at det blir mulig å sette takstativ på den, og allerede der har Model 3 lagt mange av "konkurrentene" som f.eks. Ioniq (ja, vet de ikke har helt samme marked, men tipper det er flere enn meg som har vurdert de to opp mot hverandre) bak seg.

For vår del blir en Model 3 en av to dagligbiler, sånn at det at denne er sedan i seg selv ikke er en showstopper, selv med små barn. Blir trunk og frunk med brukbar størrelse vil denne uten videre klare 95% av oppgavene uansett.
#608
Model 3 / Sv: Model 3 kan være Teslas største tabbe
tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. februar 2017, klokken 19:32
Når jeg ser bilder av Model 3 på siden av Model S så lurer jeg litt på hvordan de skal tjene penger på å selg 3 til langt under halv pris av S... den er ikke så mye mindre....

En ting er at Model S er en betydelig mer avansert bil enn Model 3 (blir akkurat det samme om du sammenlikner BMW X5 med X3), men samtidig så vil Model 3 by på bedre lønnsomhet fordi volumet blir så mye større enn på Model S og X. Høyere volum gjør at enhetskostnader synker, men også at man ikke trenger like høy fortjeneste per bil. Akkurat her gjelder jo samme økonomiske regler for Tesla som for alle andre bilprodusenter.
#609
Model 3 / Sv: Model 3 kan være Teslas største tabbe
tirsdag 28. februar 2017, klokken 13:14
Enig med Magnus Blaker, dette ble vel snevert. Det er riktig at det er sånn i US, men i resten av verden er jo "små" biler å foretrekke. Og Chevrolet Bolt/Opel Ampera E er vel enda mindre?
#610
Model 3 / Sv: Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
mandag 20. februar 2017, klokken 20:40
Sitat fra: bno på mandag 20. februar 2017, klokken 16:35
Kommer "sent" men kommer godt var det en som sa  :+1:

Det var den halve sørlendingen som slo inn - impulsiv bare jeg får tenkt meg om!  :laugh:
#611
Model 3 / Sv: Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
mandag 20. februar 2017, klokken 15:26
Sitat fra: TRM på mandag 20. februar 2017, klokken 13:22
Velkommen inn i menigheten! Håper på litt support i kampen mot fossilene på ntb! 
#612
Model 3 / Sv: Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
mandag 20. februar 2017, klokken 10:47
Da gjorde jeg som dere sa og reserverte bil, kjenner jeg ble straks litt mer spent nå.  8)
#613
Model 3 / Sv: Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
lørdag 18. februar 2017, klokken 11:06
Sitat fra: bullfinch på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Betal med kredittkort som gir bonuspoeng. :)  elon musk på twitter er også god kilde. Han har bekreftet hengerfeste der. Levering ikke så lenge etter opelen,  og dette kan jo ende opp med å være en kul bil. Det har ikke opelen sjans til. Jeg er i kø og skriver denne meldingen fra hotellrom dekket delvis av bonuspoeng fra reservasjonen.  :)

Jepp, kredittkort som gir poeng er slett ikke dumt!  ;)

Jeg har også lest meg frem til at levering blir forholdsvis kort tid etter både AmperaE og Ioniq med større batteri, sånn sett er det ganske greit. Vi får barn nummer to i juli i år, hvilket innebærer at denne vil være ca ett år gammel når Model 3 leveres. Da er det ikke så farlig lengre med barnevogna og om denne går igjennom den litt lille lukeåpninga.  8)
#614
Model 3 / Sv: Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
lørdag 18. februar 2017, klokken 10:59
Sitat fra: HCO på fredag 17. februar 2017, klokken 19:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 19:49Man kan riktignok tape pengene om Tesla skulle gå konkurs...

Ikke om man betaler med kredittkort, sies det.

Det er riktig, da beskyttes du av kredittkortselskapet (betalt for en vare du ikke har fått).
#615
Model 3 / Sv: Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
fredag 17. februar 2017, klokken 19:38
Takk for svar. Gode sjanser for at jeg legger inn en reservasjon ganske kjapt da, for jeg har skjønt at den ikke er bindende om man ombestemmer seg? De få kronene forrenter seg jo ikke rare greiene i banken likevel.

Skal bli veldig interessant å se hva vi får vite om 1-2 måneder.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA