Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rolf Gjerdsjø

#481
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 15. juli 2017, klokken 08:03
Lønner det seg å skaffe vinterhjul selv? Har fått en del referrals på pm. Den går vel til den første tenker jeg, men er det slik at man får gratis SC til evig tid nå?

Jeg gjorde der, handlet på "off-season sale" hos Megahjul, og endte med å betale 16k for 19" felg og Yokohama IceGuard (som jeg har god erfaring med). Det var billigere felger å oppdrive hos dem også, men jeg valgte å være litt jålete.  ;)
#482
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
lørdag 15. juli 2017, klokken 12:21
Sitat fra: Kito76 på lørdag 15. juli 2017, klokken 11:33
Noen her som har erfaringer med Megahjul i Oslo? De tilbyr en rekke felger til TMS og jeg har sett på ett sett med sort Zax 19". Hørt også mye om Good year Eagle sommerdekk. Er de greie? 245/45/19.

Handlet vinterdekk og felg av dem for to dager siden, og fikk et ganske bra inntrykk. De prøver ikke å selge på deg noe du ikke trenger, og virker seriøse. Forøvrig første gang jeg kjøper vinterhjulene før bilen faktisk kommer.  :)

Har aldri prøvd GoodYear Eagle på Tesla, men har og har hatt dem på hhv en 2016 Ford Mondeo 4x4 og en 2010 Alfa Romeo Giulietta QV, særlig sistnevnte er ganske motorsterk. Beste dekkene jeg noengang har hatt, på stort sett alle områder.
#483
Bestilling og levering / Sv: Levering august - september 2017
fredag 14. juli 2017, klokken 23:27
Jeg har levering sent august - september, men min rakk ikke Tamerlane. Regner med den skal med Tysla, den kom til Long Beach i dag.
#484
Når der gjelder bruk av uoriginale hjul så er Tesla sin praksis tvilsom dersom de setter seg på bakbeina. Det er nemlig de som må bevise eller sannsynliggjøre at det er de uoriginale hjulene som er direkte årsak til at feks et hjullager ryker - ikke motsatt. En runde i FTU så er presedens antakelig satt.
#485
Sitat fra: shorizo på fredag 14. juli 2017, klokken 11:00
Hvis det er noen med ekstra reservasjoner fra 2016 tar jeg gjerne over  :) ta kontakt.

Tesla tillater ikke overføring av reservasjoner, for å unngå situasjonen man endte med er svartebørsmarked i omsetning av reservasjonsplasser. Anbefaler deg (om du ikke har gjort det alt) å legge inn din egen reservasjon så fort som mulig.
#486
Sitat fra: madsskon på onsdag 12. juli 2017, klokken 20:58
Hvor får du tak i en NY 75D til 670.000?

Tesla.com, 75D starter på snaut 640'.
#487
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
onsdag 12. juli 2017, klokken 12:08
Sitat fra: akseln på onsdag 12. juli 2017, klokken 11:25
Husker godt leting etter riktig båt når jeg fikk min TMS i 2014  :+1:

Jeg håper at min X90D er på Tamerlane som gikk fra Long Beach i LA i forrige uke. Kan kanskje stemme siden det står "Beregnet leveringstid: August - Early September" på min i forhold til din Rolf Gjerdsjø.

Det høres sannsynlig ut. Min ble bygget ferdig for bare noen dager siden, og har vært i transitt siden mandag (bekreftet av DS). Har "sent august - september, men har fått vite at det nok blir september på meg. I og for seg ikke så hast for vår del, da kona er i barselpermisjon uansett.
#488
Bestilling og levering / Sv: Bil i transitt, hvilket skip?
onsdag 12. juli 2017, klokken 11:16
Etter endel googling på ankomster, eksporthavner og sjekking av hvorhen i verden skipene befinner seg, så tyder det på at vi som har biler nå som er i transitt til havn i USA får bilene sendt med Tysla. Hvilket burde være enkelt å huske når man skal søke etter den på MarineTraffic.  :)

Tysla kommer fra Tacoma (Seattle) nå, og er på vei mot Long Beach, før den etter hva jeg har funnet utav setter kursen mot Zeebrugge. Den befinner seg i skrivende stund rett uten for Eugene, Oregon (litt syd for Portland).
#489
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 11. juli 2017, klokken 20:47
Som jeg nevnte tidligere i denne tråden. Forskuddsbetaling for 4 år er idag 24.500. For 3 år siden kostet det 17500 for 5 års-avtale. Prisøkning på individuell service er selvfølgelig ett moment man må ta med i betraktningen.

Det var selvsagt et annet regnestykke for 3 år siden enn i år, så min kommentar er tuftet på dagens priser. Men når man tar med eventuelle prisøkninger, så må man også ta med generell lønnsutvikling for eier av bilen. Og da er vi stort sett tilbake til start.

Men med dagens prisnivå så er det uansett et tidsspørsmål før de første uoriginale Tesla-spesialist-verkstedene dukker opp, gjerne med ex. Tesla-ansatte. Stort sett alle merker med en litt entusiastisk gjeng eiere får slike verksted.  ;)
#490
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 11. juli 2017, klokken 14:10
Ja og om du tar den på service hver 10.000 blir det dobbelt så dyrt. Eller om du tar den hver 40.000 eller 60.000 er det ingenting i veien for det. og da blir kostnaden tilsvarende rimelig. Tesla er eneste bil som garantien ikke er avhengig av service følges.

Eneste som kan være lurt å ha service "ofte" på, er jo oppsmøring av bremser. Dvs hvert år.

Jeg pleier å forholde meg til anbefalte serviceintervaller på alle biler jeg eier, og sammenlikningsprisen er prisen som produsenten anbefaler. Og der er ikke Tesla billige. Dessuten nevnes det vel i tråden at Tesla "straffer" innbyttebiler som kommer uten å ha gjennomført alt til punkt og prikke?
#491
Tesla er ikke spesielt billig å ha på service, særlig ikke med tanke på hvor lite som egentlig gjøres. 7.600 for 40'-servicen er temmelig friskt prissatt, og serviceintervaller på 20' imponerer heller ikke med tanke på at "alle" andre har gått over til 30' i intervall.
#492
Jeg synes Softblue har et godt på poeng. 2100 kr over 4 år er alt for lite til at jeg er villig til å gå inn på en slik avtale. En ting er om Tesla skulle gå konkurs, men å skulle binde opp 24 laken for å spare lommerusk fremstår for meg som litt absurd. Og sjansen er jo der for at man selger bilen før det har gått 4 år (har selv på mine hittil 17 biler kun hatt 1 av dem lengre enn 3 år), og man kan være helt sikker på at der er penger man da ikke får igjen.

Denne avtalen fremstår først og fremst bra for Tesla, ikke for kundene.
#493
Utrolig hva enkelte får seg til å stjele. Husker jeg på en Alfa Romeo 147 jeg eide så var det noen som stjal ventilhettene (!), som var ekte kinavare med AR-logoen på. Tror ikke jeg røk på tresifret beløp for å erstatte dem...
#494
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkering i Trondheim?
lørdag 08. juli 2017, klokken 01:05
Jeg bruker ofte Solsiden nårmjegmermi Trondheim, men da med leiebiler som normalt er litt mindre omfangsrike enn en Model S. Huset ligger veldig fint til i forhold til både hotellet ditt og med tanke på kort avstand (og moderat trafikk!) til f.eks. Strindheimtunellen. Men som flere har nevnt, det er trangt, så det krever litt flaks for å finne en veldig Model S-vennlig plass.

Jeg vet ikke om det er lading der, da leiebilfirmaene på Værnes har sørgelig lite ladbart å velge i (som samtidig passer til begrepet "firmaets reisepolicy"  :laugh:), så jeg har ikke sjekket akkurat det.
#495
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva er standar på 75 RWD?
lørdag 08. juli 2017, klokken 00:59
Type 2-kabel er inkludert, den er for "inntil 16,5 kW" og er 7,5 meter. Følger forøvrig også med ladekabel med blått støpsel og vanlig stikkontakt på 6 meter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA