Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rolf Gjerdsjø

#16
Tesla / Sv: Avbestilling av tesla
mandag 23. august 2021, klokken 13:18
Jeg har planer om å kansellere reservasjonen min på Y, skal uansett ikke ta den ut nå, og har heller ikke noen lavere pris på den, så da har jeg bedre nytte for de 15 lappene det er snakk om. Men hvordan i pokker går jeg frem? Det er ingen knapp for å kansellere såvidt jeg kan se, og telefonen kommer jeg ikke igjennom på (ringer bare til det avbrytes).
#17
Sitat fra: uxnepl på fredag 25. juni 2021, klokken 08:25
Sitat fra: Lapskaus på fredag 25. juni 2021, klokken 01:08
Hvorfor bruke trailer mode uten å plugge inn lys?

Når jeg har på sykkelstativ så dekker det for sensorene bak og jeg får varsling på skjermen, i tillegg piper ryggesensorene når jeg setter bilen i revers.

Om du har sykkelstativ på som dekker bak skal du også alltid ha lys+skiltplate på den. Denne kobles i kontakten, og da løser du blinklysproblemet ditt samtidig.
#18
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
fredag 23. april 2021, klokken 09:49
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. april 2021, klokken 19:01
Det ble spådd prisras på Model 3 når ID3 kom, når Polestar 2 kom osv.

Model 3 vil falle i pris etterhvert som den blir eldre, men det ventede raset lar vente på seg.

Suget i etterspørsel fra bruktmarkedet er nok større enn de som tror på «prisras» ser for seg.

For veldig mange er Tesla en ønskebil og Model 3 har mange positive sider.

Her er du inne på noe. Bruktmarkedet for elbiler vil være godt i langt tid fremover, fordi de tar mange år å få på plass nok nye biler i markedet til at bruktmarkedet normaliserer seg. Dessuten er det en tommelfingerregel at biler som er populære i blant privatkjøpere i nybilmarkedet også er det i brukmarkedet. At det kommer nye modeller fra andre produsenter endrer sjelden på det.
#19
Model 3 / Sv: Gnisse/knirkelyder foran
mandag 29. mars 2021, klokken 14:20
Tesla fortalte meg at de har en service bulletin for kontroll av disse på ihvertfall tidlige 2019-modeller. De la det på en time jeg har for å få byttet til HW3 automatisk.
#20
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
torsdag 17. desember 2020, klokken 15:11
Da har TeslaBjørn testet LG vs. Panasonic: https://www.youtube.com/watch?v=mXFEuSy2Lec
#21
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
onsdag 16. desember 2020, klokken 20:26
Om det er Panasonic eller LG fremgår i vognkortet. Panasonic som leveres på 2021 er brutto 82 kWh, men netto er likt på LG og Panasonic etter alt å dømme. Min LR har Panasonic.

Når det er sagt tviler jeg på at det blir noen særlig praktisk forskjell på disse på litt sikt. LG må nok «kjøres inn» noe, så Tesla vil antakelig øke ladehastigheten på disse etterhvert. På «ny» og «gammel» Panasonic vil man neppe merke forskjell per i dag.
#22
Model 3 / Sv: Den første tiden - Tanker Opplevelser Spørsmål
tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:03
Sitat fra: Haggish på mandag 14. desember 2020, klokken 15:59
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på mandag 14. desember 2020, klokken 15:55
Det kan ta litt tid før det er 100% oppe og går, men det er ett år gratis. Vi brukte ca en dag før alle features var i voks
Sjønner, men spørsmålet var om jeg skal abonnere på det eller kommer det bare av seg selv?

Min brukte såpass lang tid på å dukke opp at jeg la inn abonnement med en gang. Første belastning skjer først om det år uansett, men da reagerte systemet også.
#23
Model 3 / Sv: Tips for tilhengerfeste
mandag 14. desember 2020, klokken 00:33
Sitat fra: jlan på søndag 13. desember 2020, klokken 10:15
Det er stor variasjon på 13-pins støpselene, noen passer - noen er veldig trange.  I tillegg så er kontakten montert for nær kanten av luken. Det begrenser åpningen av lokket, slik at det blir trangt å få låseplaten vridd inn. Her kan det sikkert være litt variasjon mellom biler.

Nå spesifiserer ikke trådstarter hvilen Gaupen-henger vedkommende har, men akkurat støpselet tipper jeg er fra samme produsent på alle modeller, ergo bør avvikene være små. Men det er spekulasjon fra min side.
Kan godt være variasjon i biler (muligens basert på når den er produsert), men på 2021'en min sitter den sånn at det er uproblematisk. Men den sitter nært kanten ja.
#24
Model 3 / Sv: 77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?
mandag 14. desember 2020, klokken 00:27
Sitat fra: bjønn på søndag 13. desember 2020, klokken 23:19
Er det noen som har hentet ut 3 LR de siste dagene og har fått sjekket hvilket batteri de har, LG eller Panasonic ?

Hentet min på tirsdag. I vognkortet står det E3D, som tilsier Panasonic. Om opplysningene til Electrek (https://electrek.co/2020/11/10/tesla-model-3-82-kwh-battery-pack-new-cells/ )er riktige tilsier det 82 kWh, selv om netto muligens er det samme som før. Spiller uansett mindre rolle tenker jeg.
#25
Model 3 / Sv: Tips for tilhengerfeste
søndag 13. desember 2020, klokken 09:58
Sitat fra: brattbakke på lørdag 12. desember 2020, klokken 10:36
Hentet min første Tesla (2021 model 3 lr) denne uka og er strålende fornøyd med bilen. Men akkurat dette hengerfeste er jeg ikke så veldig imponert over. For det første er lokket som dekker dette festet med sånne "dør klipps" og vil neppe tåle mange av og påmonteringer. I tillegg får jeg rett og slett ikke festet ledningen for lysene på hengeren. Mulig støpselet på min gaupen er for tykt så det tar i plasten rundt lokket.

Enig i at lokket virker spinkelt, men det ser ikke ut som om det utsettes for noe særlig belastning heller. Men når det gjelder støpselet, virker der egentlig veldig greit. Krever litt teknikk der der sitter, men kontakten på hengeren min (Gaupen A1330T) er der null problem å få på plass. Om du har 13-pins kontakt så setter du den plata som skal holde lokket åpent vent forover, og så vrir til venstre. Da smetter den rett på, iallefall hos meg.
#26
Model 3 / Sv: Hvor stor telefon passer i den trådløse laderen?
søndag 13. desember 2020, klokken 09:51
Sitat fra: Model3-Tromso på lørdag 12. desember 2020, klokken 18:37
Noen som har problemer med at iphone bare lader noen sekunder?

Jeg har iPhone 12, og hadde samme problem. Telefonen var da uten deksel, og der virker som om årsaken var at dem havnet feil. Satt på et deksel (Spigen Ultra-ettellerannet fra MyTrendyPhone), og problemet var løst.
#27
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 22:17
Sitat fra: Marulven på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:31
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:06
Bil kan du få på kort varsel, men det ser ut som om ingen LR her har de nye lyktene pt. El bakluke og varmepumpe er standard.

Men et generelt tips angående Tesla. Om du "skal bare sikre deg at du får med XYZ" så får du aldri bestilt noe. Tesla venter aldri på neste årsmodell, og implementerer endringer fortløpende. Det vil alltid være rykter (med varierende sannhetsgehalt) om noe som skal implementeres "snart".

Takk for godt svar! Vet at det er umulig å kjøpe det som ikke er lansert ennå, men nå har jeg heller ingen bråhast med å kjøpe bil heller. Men har heller ikke tålmodighet til å vente et halvt år på nye lykter. Det føler jeg ikke at de er verdt.

Ser at en del som bestilte i oktober henter ut i disse dager. Så en bestilling nå vil kunne hentes i februar/mars? Eller avhenger det litt av både modell og farge?

Bestiller du noe som er i inventory får du den antakelig i romjula eller utpå nyåret, men det blir avhengig av farge og modell. Bestiller du utenom inventory ser du på mars, men da vil normalt ikke farge eller modell spille noen rolle. Tesla bygger ikke etter bestilling, de bygger til lager og så matches hver enkelt kunde til en bil som enten er i Europa eller er på vei hit.
#28
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:06
Sitat fra: Marulven på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:01
Ganske fersk på forumet her, men sitter med fingeren på avstrekkeren på en TM3 LR. Noen som har bestilt nylig og fått et inntrykk av hvordan ventetiden er for tiden?

Er selvsagt interessert i få med meg nye lykter i alle fall. Varmepumpe og el-bakluke regner jeg med begynner å bli standard på alle TM3-modeller nå.

Bil kan du få på kort varsel, men det ser ut som om ingen LR her har de nye lyktene pt. El bakluke og varmepumpe er standard.

Men et generelt tips angående Tesla. Om du "skal bare sikre deg at du får med XYZ" så får du aldri bestilt noe. Tesla venter aldri på neste årsmodell, og implementerer endringer fortløpende. Det vil alltid være rykter (med varierende sannhetsgehalt) om noe som skal implementeres "snart".
#29
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
søndag 29. november 2020, klokken 16:21
Sitat fra: Zara på søndag 29. november 2020, klokken 15:59
Må vel sees i relasjon til hvor gammel bilmodellen er også. Jo eldre, jo større andel biler til salgs antar jeg?

Ikke for en bil som nærmer seg to år på markedet. Dette er normalt, og er egentlig et litt lavt antall. Til sammenlikning er tallet for Audi e-Tron (som i praksis ligger litt etter Model 3 tidsmessig) 1,8%.
#30
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
søndag 29. november 2020, klokken 15:54
Sitat fra: Zara på søndag 29. november 2020, klokken 13:56
Sitat fra: marcob på søndag 29. november 2020, klokken 13:17
Tror det har akademisk interesse for en ekstremt liten del av mulige bilkjøpere.

Til en viss grad økonomisk interesse også tror jeg, med tanke på et eventuelt videresalg.

Vet ikke hvor stor andel av kjøperne det gjelder, men det er iallfall 297 Model 3 til salgs på FINN akkurat nå.
Sett i lys av hvor kort tid som har gått siden de ble lansert er det jo en del.

297 stk av 19159 biler på veien er drøyt 1,5%. Det er et ganske lavt tall.

Om det er de nye lyktene eller ikke kommer til å ha minimal påvirkning av verditap. Det er bare inne på forumet her dette blir en big deal, og når forskjellene er såpass små som de er, så vil de færreste bruktbilkjøpere ofre det en eneste tanke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA