Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Rolf Gjerdsjø

#1
EQC / Kjøp av lett brukt EQC
onsdag 25. august 2021, klokken 21:54
Jeg er i markedet for å kjøpe en cirka ett år gammel EQC, men for en ikke-Mercedeskyndig er det litt av hvert å holde styr på. Håper noen av dere kan bidra med både erfaringer, og noen raske spørsmål.

- Flere av bilene som er aktuelle er bruktimporterte, men det er stor variasjon med garantier. Enkelte har en eller annen form for "utvidet fabrikkgaranti", og andre igjen har kun 3 år fra nydato. Det er jo 5 års reklamasjonsrett på bruktimport, men er denne like omfattende som for biler som har vært nye i Norge?

- Har satt meg et budsjett på 650k, og vil primært ha bil med soltak, Burmeister og hengerfeste. Sistnevnte kan vel ettermonteres regner jeg med, men er det noe annet som er et must på disse?
#2
Skoda Citigo iV / Plass til barneseter?
torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:39
I påvente av ny Model 3 tenkte jeg å leie en Citigo fra iMove en måneds tid, men jeg har et spørsmål rundt plassforhold. Jeg er 1,87 høy, vil det være plass til en seksåring i beltestol bak meg i denne? Har en Model 3 til som vil være hovedbil uansett, men trenger å ha fleksibiliteten til at den kan brukes til unger baki også.

Og en ting til, jeg regner ikke med å få tilgang på noen app med fjernstyring av forvarme, men er det mulig å forhåndsprogrammere varme i disse som i feks e-Golf?
#3
Polestar 2 / Førstehjelpspute
torsdag 15. oktober 2020, klokken 20:12
Kort spørsmål, skulle førstehjelpspute fulgt med bilen? Så det lå i en annen Polestar som stod på verksted sist gang jeg leverte min, men har såvidt jeg vet ikke fått det med.
#4
Polestar 2 / Polestar tok fyr under lading
søndag 11. oktober 2020, klokken 10:14
Nå vet vi lite om årsakene her, men dette lover ikke bra: https://www.aftenposten.no/norge/i/LnAWr9/elbil-tok-fyr-under-lading-utenfor-bolig-i-oslo
#5
Polestar 2 / Bestilling plutselig borte fra Polestar.com?!
fredag 03. juli 2020, klokken 10:57
Har fått et litt underlig problem. Jeg har fått mailen med at "Det er på tide å planlegge levering av din Polestar", og var innom for å sjekke VIN blant annet. So far so good, men når jeg logger inn igjen for å ordne noe av det praktiske, så er bestillingen søkk vekk. Ingen biler i bestilling, ingen biler levert, ingenting. Kundeservice sier de kan se at jeg har bestilt, men skjønte ingenting av hvorfor den var borte. De prøver å finne utav det ifølge dem selv, men har ikke hørt noe mer. Bilen er på Figaro, så den er fremdeles langt unna Europa, men det hadde vært greit å få dette på plass. Noen andre som har opplevd det samme?
#6
Polestar 2 / Rekkeviddekalkulator + Ladekalkulator
mandag 08. juni 2020, klokken 12:33
Da har Polestar kommet med noe mer informasjon om forventet rekkevidde under varierende forhold, og ladekalkulator for hva man kan forvente seg av ladetid. Ikke noen revolusjon, men helt ok tall.

https://www.polestar.com/no/ownership/tools/range/
#7
Polestar 2 / Polestar 2 blir forsinket i Australia
onsdag 15. april 2020, klokken 13:54
Nå skulle ikke Polestar 2 lanseres før mot slutten av året i Australia, men det er allerede forsinkelser. Håper det ikke kommer noen vesentlige forsinkelser på biler som skal hit. Kan selvsagt bare være at det er biler med høyreratt generelt som er forsinket.

https://thedriven.io/2020/04/15/volvo-delays-australian-launch-of-polestar-2-ev-and-xc40-plug-in/?fbclid=IwAR1YK37pwHLJHaQ7GN-vkDo4IsFdww-zT7ndhmpfrxoW-4DjQO78DMYMB7E
#8
Model S 2013 - 2022 / Thule takstativ og soltak
lørdag 16. mars 2019, klokken 13:36
Trenger takstativ til S'en, og har en Thule Wingbar til en annen bil som skal ut om to uker. Har lest at det er plunder med soltaket og Thule, men er dette dersom soltaket åpnes i tilt eller er det om det åpnes helt opp?
#9
Model S 2013 - 2022 / 11 kW lader kontra 16,5 kW lader - TMS75D
onsdag 24. januar 2018, klokken 13:27
Jeg bekreftet bestilling på bilen min i juni i fjor, og fikk akkurat med meg effektoppdateringen men ikke 16,5 kW ombordlader. Men jeg ser enkelte steder at det snakkes om at dette kun er software som skiller de med 11 kW fra de med 16,5. Stemmer det, og burde ikke det da være en smal sak å oppgradere?
#10
Hyundai KONA / Prissetting Kona (og for den saks skyld Ioniq)
torsdag 07. desember 2017, klokken 15:44
Nissan har offentliggjort prissetting på 40 kWh Leaf: http://www.tv2.no/broom/9538579/

Fra 236k, og i den sammenhengen blir den antydede prisen på 350-380k for Kona plutselig vel høy. Nå er riktignok prisene for Kona med "full pakke", men tilsvarende skal på Leaf koste 284k, med andre ord rundt 65k mindre. Selv Ioniq fremstår jo som kostbar nå. Hvor lang tid (aka, hvor mange avbestillinger på feks. Ioniq) tror vi det tar før Hyundai justerer prisene ned til et nivå som harmonerer bedre med Nissans?
#11
Lading av Tesla / Spiralisert Type 2-kabel
tirsdag 19. september 2017, klokken 23:28
Er det noen som har erfaringer med spiraliserte kabler, liknende denne: https://gronnemil.no/produkt/elon-mode-3-type-2-til-type-2-spiral-lasbar/ ?

Jeg har en ladestasjon med uttaket på "feil" side av boksen i forhold til der bilen vil ha ladekontakten, men spørsmålet er om de 5 meterne denne oppgis til er teoretiske eller praktiske? Er den 5 meter i praksis ser dette ut som en løsning som vil se ryddig ut når den ikke er i bruk, men er den teoretisk så kan det bli snaut når ladekontakten havner cirka 3 meter unna ladeporten på bilen. Noen som har vært borti disse?
#12
Zoe / ZOE e-Sport, det måtte jo "komme" en elektrisk hot-hatch
onsdag 22. mars 2017, klokken 11:22
http://www.tv2.no/broom/8991118/

Bilen skal visst ikke i produksjon, men morsomt konsept Renault viser. De er jo ikke akkurat ukjent med hot-hatch heller, hvor både Twingo, Clio og Megane har kommet (i produksjon) i ganske drøye utgaver.
#13
Model 3 / Førstegangs elbilkjøper, vurderer Model 3
fredag 17. februar 2017, klokken 16:01
Jeg har fulgt litt med på forumet her i det siste, og fått veldig mye nyttig informasjon. Vi skal etterhvert bytte ut den ene bensinbilen vår med en elbil, og jeg skal gladelig innrømme at det kommer pga. bomring og trussel om kollektivfelt i Drammen først og fremst. Årsaken er at bilen som skal skiftes ut går ikke mer enn 6-7000 km årlig, motorvei er forøvrig en del av kjøringen. Vi vurderte først Hyundai Ioniq med 2018-batteriet, men det at Tesla tilsynelatende kommer med hengerfeste på Model 3 vipper i motsatt retning. Pluss det at Model 3 oppleves som mer spennende.  ;)

Men jeg ser det er veldig variabelt der ute med konkret informasjon på denne modellen, og Teslamotors.com er ikke akkurat informativ. Hvor er det beste stedet å søke pålitelig informasjon, evt. er det noen som vet når Tesla selv har tenkt å være mer konkrete? Vurderer jo sterkt å legge inn reservasjon, men med to små barn på tidspunktet den cirka kan leveres (da 1 og 4 år) gjør jo at praktiske egenskaper vektlegges.  :)

Jeg er også utstyrt med firmabil, men jeg ser vel for meg at en elbil vil brukes mer enn den på private turer i nærmiljøet. Det blir jo litt idealisme over det også akkurat der, trenger jo ikke å gjøre luftproblemene verre enn nødvendig, selv om problemet ikke er kjempestort her.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA