Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ampera

#1
Takk for mange gode tips , har send bud til forhandler med det jeg synes er riktig pris , fulgte en stud med P100D og ser mange av disse er ikke akuratt lett solgte.
Så også på ny video av den nyeste M3P kanskje like greit å vente noen måneder først og se hva tesla kommer med der. :)
#2
Sitat fra: lightscribe på torsdag 15. februar 2024, klokken 13:35I dine innlegg står det att du har MYP men liker M3P bedre.

Da tipper jeg du kommer til å foretrekke M3P over P100D også.  Mye morsommere å slenge rundt :-)



Det stemer hadde begge bilene da  , solgte model MYP og min 2020 M3P og kjøpte ny M3P .
#3
Sitat fra: Mobileum på onsdag 07. februar 2024, klokken 14:27Hvis du tross advarsler kjøper en slik, får du en fantastisk fin bil å kjøre.

Pass på at du får en med de siste av teknikk tilgjengelig på disse bilene:

MCU2
HW3
CCS adapter
EAP

IMO: Ikke eldre enn mars 2018


Takk, jeg så på en 2019 mod. med FSD.
#4
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. februar 2024, klokken 19:11S er større, roligere og mer komfortabel bil. I en helt annen klasse enn disse 3/Y Ikea-bilene. Og ja, har begge her :)

Men; du må sørge for å ha en god slump penger på baklomma til rep og vedlikehold. Beholde bilen du har vil garantert være mye rimeligere.
Enig, hatt en 90D som leie bil i 3 dager.
Bedre støydemping , takluke, P100D er jo også raksere 0-100 , bedre seter.
Har lest at de ofte sliter dekk veldig fort, og forsikring vil f.eks øke med ca 1000 pr mnd.
Luftfjering har vel også problemer? Men ser på mange forum er veldig mange positiv overasket med kvalitet på model s fra 2017-2019.
#5
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 06. februar 2024, klokken 13:11IMO: Ikke gjør det. Kostbart å reparere. Teknologisk veldig nære "EOL" når det gjelder oppdateringer.

Hva som er i så fall som går i stykker?
F.eks er jo 2019 mod, har batteri og drivunit garanti i 8 år , noe som kan forlenges til 10 med forsikring.
Så da er man vel safe til 2027-2029 :)
#6
Hei, har en model 3 perfomance 2022, kjørt 38k har ikke vart på service en eneste gang og er super fornøyd med bilen.
Men ønsker meg noe "bedre" og vurdere å bytte til Model S P100D
Ser man skal ikke legge til så mye ekstra , ligger mange gode P100D til 430-500K.
Men er det mange feil på disse, noe spesielt ekstrautstyr man må vare obs på ?
Noe annet dere som har erfaring vil si?
Takk for hjelpen :)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: 350.000kr for ny batteripakke
lørdag 03. februar 2024, klokken 14:25
Sitat fra: MeTesla på fredag 02. februar 2024, klokken 14:43Bilen min fikk feilmelding på jobbreise i Kristiansand og nå sier Tesla at hovedbatteri må byttes. Estimat: nesten 200K.

Bilen er over 8 år og gått nesten 200 000 KM så den prisen er mer enn bilen er verd.

Dersom noen har gode råd eller erfaringer fra liknende situasjon, så mottas det med takk!

Hør med forsikring, de fleste kasko har jo maskinvareforsikring f.eks gjensidige :
Med Pluss dekkes plutselige og uforutsette skader på høyspentbatteriet, motor, girkasse, ladeenheten og tilhørende elektronikk. Gjelder hvis bilen er under 10 år og ikke har kjørt mer enn 200 000 km.
#8
Model 3 / I hvor dype vannpytter kan model 3 kjøres?
tirsdag 23. januar 2024, klokken 10:11
Mye vann i veiene, i manualen til tesla står ikke et ord ( Evt jeg som ikke fant) , skriver de ikke noe fordi de ikke testet, evt for å slippe ansvar?

Noen av dere som har erfaring å dele? :)


Før M3P hadde jeg volvo V60 plug inn hybrid, og der var det egen og veldig konkret avsnitt :

Kjøring i vann

Du må utvise stor forsiktighet når bilen kjøres på vanndekket veibane.
Bilen kan kjøres gjennom en vanndybde på høyst 25 cm i maks. gangfart. En bør utvise ekstra forsiktighet ved passering gjennom rennende vann.

Under kjøring i vann, kjør sakte og ikke stopp. Når vannet er passert, tråkk lett på bremsepedalen for å kontrollere at det er full bremseeffekt. Vann og f. eks. gjørme kan gjøre bremsebelegget vått og forsinke bremsevirkningen.

Rengjør kontaktene for elektrisk motorvarmer* og tilhengerkobling etter kjøring i vann og leire.
Ikke la bilen bli stående med vann over tersklene i lengre tid, det kan føre til feil i det elektriske anlegget.
 
Viktig
Motoren kan ta skade hvis det kommer vann i luftfilteret.

Ved dypere vann enn 25 cm kan det komme vann inn i giroverføringen. Da minsker oljens smøreevne, og det forkorter levetiden for disse systemene.

Skader på en av komponentene, motoren, giret, turboladeren, differensialen eller delene i disse enhetene som forårsakes av oversvømming, hydrostatisk låsing eller oljemangel, dekkes ikke av garantien.

Ikke prøv å starte motoren hvis den stopper i vann. Trekk bilen opp av vannet og tau den til verksted - et autorisert Volvo-verksted anbefales. Motoren kan bli ødelagt.
#9
e-Deliver 3 / Service
tirsdag 16. januar 2024, klokken 11:46
Første service 2 år 30000km kom på 7920 ink mva.
Synes det er ganske mye for så enkel bil og mere en vi betalte for 2 års service 30KM på Ford Transit med diesel motor. 
Det gode  ødelagt håndtak bak som ble bytett på garanti uten noen problemer.


#10
Hei, etter siste oppdatering ble anbefalt daglig ladegrense forandret fra 90% til 80% ( Både i appen og i bilen) , M3P fra august 2022, noen andre som har fått dette?
#11
Bestilling og levering / Sv: Tesla og rente
onsdag 08. mars 2023, klokken 10:54
Husk det er stor forskjell mellom rente og effektiv rente. Spesiet i gamle dager da renten var lav.   

Her er histotiske tall på billån jeg har:
Januar-november  2021 : 0,25% eff 2,7%
April 2022: 1,1% eff: 3,45 %
Sommer 2022 : Rente 1,8% eff.rente : 4,4%
Fra november 2022 skulle det blitt: 2,5%  eff. rente : 5,25% 
Men solgte 2020 m3P i august og kjøpe da helt ny  og da ble renten slik:
August-november: 2,34% eff 3,03%
Fra Desember; 3,04 eff 3,47
Fra Januar: 3,49 eff: 3,92%
Fra februar: 3,74 eff: 4,24
Så sommeren 2021 betalte jeg kr 295  og i dag betaler jeg 1313 i mnd i renter ( inkl termingebyr)  for å låne samme sum 400k  :(

Sitat fra: Kim- på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:53
Sitat fra: TeslaSY på torsdag 16. februar 2023, klokken 11:29
12.desember

Sitat fra: Kim- på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:48
Sitat fra: TeslaSY på onsdag 15. februar 2023, klokken 11:40
Jeg bestilte bilen sommer 2022 med 2,34% rente, men rett før levering (etter betalte egenkapital), fikk jeg oppdatert lånevilkår med 4,09% (eller sånn) rente !!!!!!!!!
Jeg prøvde å klage, men klage med Tesla og DnB er å ta fri fra jobben 7 dager !!!!!!!!!

Når hadde du levering da?

Rart det gjøres forskjell. Vi måtte til og med søke på nytt 30. november da bilen ble registrert på både meg og samboer, men lånet stod bare på meg, så vi måtte gjennom hele søkeprosessen på nytt via dnb sine sider. Du hadde flaks, høy rente, høy pris på bilen, og ingen gratis lading! :):):)
#12
Ser nå tesla kjører ekstra tilbud på lager biler og demo biler , sist de gjørde det var i 2020 da " Facelift" var på vei, skulle tro en ny facelift kommer snart ?
Model 3 bakhjulsdrift 377 og LR for 463 er jo billigere enn bukt på finn :) 
[ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#13
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
onsdag 07. desember 2022, klokken 10:22
Sitat fra: Saberhagen på onsdag 07. desember 2022, klokken 08:21
Sitat fra: Ampera på onsdag 07. desember 2022, klokken 08:00
Sitat fra: odark på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:47
Sitat fra: Ampera på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:19
Da fikk jeg min i går.
Apropo EE serie min var EE954
Hvordan gikk leveringen ? Fornøyd ? Flip or keep ?



Leveringen superb, bilen ble levert hjem. Ingen ulyder , alt så bra ut.
Selges, har jo en 2 mnd gammel M3P , men etter å ha kjørt MYP  så beholder jeg nok M3P :)
Begge bilene har sine positive sider :)
Skal kanskje skrive en kort artikkel etter hvert som jeg kjører begge :)

Kjørte de bilen på en trailer eller kom de kjørende med selve bilen? Spør fordi jeg har også hjemlevering, og tenker at bilen kan bli ganske skitten om de kommer kjørende med bilen. Gir ikke like god mulighet til å se på evnt. feil på bilen.

De kom kjørende med bilen, men bilen  super rent , så kan vare de kjører med trailer nærmest mulig for så å kjøre bilen?
Evt kjører den gjennom vaskeautomat med børster rett før levering ;) hehe 
#14
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
onsdag 07. desember 2022, klokken 08:00
Sitat fra: odark på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:47
Sitat fra: Ampera på tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:19
Da fikk jeg min i går.
Apropo EE serie min var EE954
Hvordan gikk leveringen ? Fornøyd ? Flip or keep ?

Leveringen superb, bilen ble levert hjem. Ingen ulyder , alt så bra ut.
Selges, har jo en 2 mnd gammel M3P , men etter å ha kjørt MYP  så beholder jeg nok M3P :)
Begge bilene har sine positive sider :)
Skal kanskje skrive en kort artikkel etter hvert som jeg kjører begge :)
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
tirsdag 06. desember 2022, klokken 11:19
Da fikk jeg min i går.
Apropo EE serie min var EE954
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA