Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Initium

#16
BMW i3 / Sv: LED fjernlys
lørdag 11. august 2018, klokken 11:26
mye av bildene her er ikke lengre tilgjengelige:
noen som vil vise bilder av sine montasjer ?

Vår I3 får en ledbar nå i høst, og vi har landet på enten Hella, Rigid eller Baja Design som leverandør. Hva modeller og størrelser har folket valgt til sine biler ?
Hella 470 er jo "godkjent " montert, men den er dyr, over 6000kr såvidt jeg kan se, det syns jeg kanskje var litt VEL drøyt igjen....
#17
JUSS / Sv: Redusert bilgodtgjørelse for elbiler fra 22.06.2018
fredag 06. juli 2018, klokken 10:49
Enhver som kjører for statens satser alene er vel definert som en idiot, og det er jo tradisjon for å lure idioter...

Spøkefullt sagt, men hvordan det henger sammen at man ønsker et fleksibelt arbeidsliv og det faktum at arbeidsgiver skal dekke bare en liten del av kostnadene, har jeg aldri forstått....

Jeg hadde aldri i livet signert en avtale der jeg skulle holde bil for arbeidsgiver, og godtgjøres kun med statens satser...... Så glad i å tape penger er jeg ikke......
#18
kona brukte seg på Bavaria, og da fikk vi time 2 dager etterpå. Hvem sier det ikke hjelper å bli sinna ?

Leverte greiene idag, og da lå det to tbanebilletter å ventet. Kundebehandleren utbrøt - åhh, det er DEG ja.... :D

Var visst noe surr med en føler, og ikke var det bra heller, for systemet skal også kjøle batteriet når det er kaldt.
Så nå kjører vi en GRÅ låne I3, med stoffseter, liten navi, liten stereo og generelt ganske ribbet. Men kul den også, ikke minst de blå stripene i setetrekket var gøyale....

Syns dog de kunne fjernet adresselappene på felgene før utlevering da...
#19
på vår har AC konka ut, helt eller delvis. Blåser iaf ikke kaldt.
Kona småmuggen for at ingen har tid se på det før uti juni, jeg fant nøkla til Touareg`en, og skrudde AC på fullt i den i stedet... :D
#20
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
mandag 23. april 2018, klokken 07:52
bilen skal gå hovedsakelig i Oslo.
Ut fra hva jeg kjenner til saken, har selger prata kunden ( singel jente i 30 årene ) trill rundt. Jeg blir sur av sånt, ikke fordi en Zoe med 40kw batteri ikke kan gjøre en kjempegod jobb til en fin pris, men måten ladinga er framstillt på, er rett og slett ikke sannferdig.

Sånt reagerer jeg på.
#21
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
onsdag 18. april 2018, klokken 08:32
Låner tråden litt, da en venn av kona akkurat har bestillt Zoe:
stemmer det at Zoe IKKE kan hurtiglades, altså med 50KW ladepunkt som vår egen I3

Og jada, jeg vet at I3 ikke tar imot mer enn rundt 45KW vanligvis, men jeg oppfatter det dithen at Zoe klarer max 22KW, som er halvparten av I3 og i praksis ikke i nærheten av noe som kan kalles hurtiglading. Vel har Zoe lengst rekkevidde i klassen, men noen ganger er man jo på langtur...
#22
Sitat fra: Mobileum på mandag 16. april 2018, klokken 10:49
Man velger bil etter behov. Det gjelder også fossilbiler. Ikke alle har bruk for en bil "..med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, ". Kjøremønster betyr mye, og mange velger rimeligere elbiler som bil nr. 2.

Ja, all statiststikk viser at du har rett. Familier med elbil kjører mer enn andre, og de kjører også oftere på korte turer, og vraker bde buss, sykkel og beina som alternative løsninger. Total bilbruk går OPP, siden kostnadene man ser selv er lave. Og det er jo god miljø og klimapolitikk, ikke sant ?
#23
Sitat fra: Powerflux på søndag 15. april 2018, klokken 21:20
Slik jeg ser det er det 2 elefanter i rommet her!!
3.
Den siste er at uansett hvor entusiastiske eierne er, er elektrisk bil FORTSATT ikke et reelt, direkte sammenlignbart alternativ til fossibil. Til det må det lades alt, alt for mye, for langsomt og for dyrt om man skal lengre avstander.

Med et hederlig  unntak av Tesla sine modeller.

Misforstå meg rett, jeg er den stolte medeier av en I3, og elsker den bilen som mine egne barn. Den erstatter dog IKKE en " skikkelig " bil på langtur, med 2 barn i baksetet, ski eller sykler på taket, bagasje til 4 personer 2 overnattinger, en bag med mat, og resten av greiene man bare " må " ha med seg på tur...
Det er det heller ingen andre elbiler i " vettug " prisklasse som gjør. Og nei, hverken E-golf eller Ionic er noen " stor " bil, de er ganske små sammenlignet med en vanlig mellomklasse stasjonsvogn. Spesielt bagasje og lastemessig, som er en veldig viktig del av livet til mange nordmenn.
#24
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
søndag 08. april 2018, klokken 10:43
fra 22 november tilogmed 8 april har vi faktisk kjørt over 9500km med vår i3/94Ah versjon.
Gud bedre for en kul bil. Foretrekkes tilogmed av far, som er totalt autofil. Har fler andre skikkelig gromme vogner i stallen, men den lille I3 en foretrekkes til ALL hverdagskjøring. Har kjørt til Trysil med den en rekke ganger, EN ladestopp i hver retning, og thats it. God plass, gode seter, kult utseende, og ikke minst tanken på at dette er et teknologisk visningsvindu, gjør bilen skikkelig kul å eie.

Jeg har kun EN endring jeg skulle ønske var mulig på vår, og det var å få den kule Solar-orange-fargen... 8)

Snart skal vi få på sommerdekka, jeg gruer meg litt, for vi bor innerst i en grusveg som er passe framkommelig med min Toyota Arctic-Truck pickup, med dekk som går over dørkanten på I3en....

Ting som 5 seter, et kjedelig Nissan-interiør, vonde japse seter generelt og ikke minst tanken på eie markedets kjedeligste bil, er en sagablott får vårt behov iaf. Den bilen kommer til å bli her lenge...
#25
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 03. april 2018, klokken 01:02
Hvis man skal låne, ville jeg ikke kjøpt dyrere bil enn nødvendig.

Hva baserer du dette på ? Om du skal handle en bruktbil til 100-200 000kr, er da resaleverdiene om Xmnd MYE mer viktig enn drøye 3000kr årlig i økt netto rentekostnad på 75 000kr til ekstra lånt & investert ?

Kostnad pr måned er jo noe HELT annet enn det det står på notaen fra finansieringsselskapet, heldigvis....
#26
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:37
Fikk akkurat utskrift fra hurtiglading på siste tur:
2018-01-01 15:46    [24m]     Hurtig     13.500 kWh     Circle K Minnesund          kr 60,00

Det tilsvarer vel omtrent 8kr mila i strømkostnad. Selvsagt under å kjøre dieselbilen, men dyrt nok egentlig.
Heldigvis tror jeg dette er årets eneste hurtiglading. Så det er ikkenoe vi gjør veldig ofte akkurat....
#27
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
fredag 26. januar 2018, klokken 09:21
Påenget var at BMW KAN å bygge biler, og har infrastruktur på plass.

Tesla forsøker skape noe helt fra bunnen av,og har f.eks glemt at de trenger et serviceapparat, delelager osv som matcher det antall biler de ønsker å selge.

Å vri seg fra forhandlersalg til salg på nettet, er verdens enkleste sak å få til, om kundene ønsker det. Se feks Møllers nylansering av Seat, det merket skal de ( forsøke ) å selge kun via nettet. Spennende.

Elon Musk har endel totalt geniale ideer, men det skorter litt på gjennomføringen. Kombinert med en ekstrem "amerikansk " kultur hva beslutningshierarki angår, gir endel utfordringer.

Jeg kunne veldig gjerne eid en Tesla jeg, men litt mer uvillig til å ta konsekvensene av valget. Å få utlevert en Caddy med bakseter som lånebil, 1 uke etter jeg hentet ut en eskeny bil til 1millon eller mer, ville fått dramatiske konsekvenser..... :D
#28
Alternativ energi / Sv: Skatt på solcellestrøm?
torsdag 25. januar 2018, klokken 08:30
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 24. januar 2018, klokken 21:56
Jeg har en Leaf med solcellespoiler.
Hvor kan jeg sende penga hen, når jeg er på Sverigetur?
Kan sende deg VIPPS nummeret mitt !  :D
#29
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
torsdag 25. januar 2018, klokken 08:23
For de som ikke enda ønsker seg en I3, her er "beviset " på at du ønsker deg en likevel:

https://www.youtube.com/watch?v=GtXeLhz9JVI

Vi har aldri blitt så fortjust i en bil, noengang som i vår lille, blå I3. Hadde BMW lansert en 3serie stasjonsvogn i elbilutgave, eller enda bedre, en 5serie elektrisk stasjonsvogn, tipper jeg Tesla kunne pakket sammen på dagen.

Snålt de ikke gjør det egentlig. I3 må være det fullstendige beviset på at de KAN når de VIL...
#30
Marche - Norges kanskje eneste service-langs-veien stasjon som ikke baserte seg på " hurtig-dritt-plassert-i-en-isoporform" kaster kortene.

Er de som artikkelforfatteren nevner, litt for kjappe ?

https://www.dagbladet.no/mat/march-ut-av-norge---bensinstasjoner-vil-aldri-bli-det-samme-igjen/69365117
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA