Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Initium

#1
Model S 2013 - 2022 / Kjøpe rimelig modell S
søndag 05. juni 2022, klokken 09:49
Vi har kjørt elbil i over 10 år. Først en Leaf, og de siste årene en I3.
Begge disse bilene har hatt sine positive sider, men spesielt hurtig har de aldri ladet. Det har gjort at min langjøring stort sett foregår med dieselbiler, nå sist en Mercedes
Med dieselpriser som flyr i taket kommer tankene om å bytte I3n til en brukt TMS. TM3 kan være et alternativ, men TMS ligger meg nærmere designmessig, det er rett og slett en fantastisk bil snart 10 år etter den kom på markedet.

Nå vurderer jeg altså å kjøpe en. Jeg vil ikke bruke for mye penger og ser dermed på den billige enden av skalaen. Ikke minst ser jeg at gratisk hurtiglading er noe du "får på kjøpet" om du velger en av de gamle, som i praksis har en viss verdi på langtur.  Det er selvsagt fint å kunne cashe ut en 2020 P90 eller 100, men det går ikke for oss denne gangen. Jeg er mer opptatt av rask lading på tur, enn lengst  mulig rekkevidde i det daglige funker helt garantert også en S60 brillefint, den vil vel uansett ha lengre rekkevidde enn nåværende I3 94.

Men - hva opplever folk med "gamle" TMS? Er det "insane" å tenke tanken eller kan det fungere om man gjør hjemeleksa si? Ser for oss at en kombinasjon av forhandlergaranti og forsikring kanskje tar brodden av den verste redselen for totalras, uten å ha undersøkt nærmere...:


Prisklasse vi håpte å klare, var 250-300 000.
Og ja vi vet vi får mye bedre bil for 4-500 000 eller enda mer, men det er uansett ikke noe tema..

#2
BMW i3 / Hvordan stenge bremsevarsellampen
fredag 12. februar 2021, klokken 18:02
Har byttet skiver, klosser og slitasjeindikator foran på I3n, det gjenstår bare å få skrudd av lampa.
Kan noen forklare PÅ NORSK hvordan man gjør dette ?
Det er ikke min bil, og er ikke kjempe-detaljert inni alle funksjonene som finnes.  Går det an bruke et diagnoseverktøy ?
#3
Vil bare hilse og si at du er en skam for hele elbilstanden.
Maken til bøllete og hissig kjøring, er det sjelden man ser. Jeg lå godt over fartsgrensa i kollektivfeltet selv, og ble regelrett KVISTA på veg ned fra Gjelleråsen.  Du var til hinder og sjenanse for alle andre trafikkanter, vimsa rundt bussen så jeg la merke til den måtte bremse ( heiv du deg inn FORAN bussen også mon tro ?  )

Blinklys brukte du heller ikke, jeg antar du var travelt opptatt med å spotte neste luke du kunne presse deg inn i.

Du er en skam for hele elbilstanden, og førere som deg er selvsagt årsaken til elbilene snart blir utestengt fra kollektivfila spesielt, og uglesett generetlt

Jeg anbefaler deg snarest mulig å bytte Leafen din i en svart Tesla eller tilbake til Svart Audi eller BMW, som du helt sikkert hadde før.

PS - hadde jeg hatt RangeRoveren min, hadde jeg mosa deg når du presset deg inn foran meg på den måten du gjorde ! 8)
#4
Vi vil ha opp en dedikert ladeboks hjemme.
Sånn vi ser det nå, er det 3,7KW som er aktuelt.
Denne må stå på en midlertidig delt kurs, så den må ha B-vern.
Til våren skal vi ha nytt sikringsskap, og grave en kabel over tunet bort til garasjen. Vi begynner ikke med det i Desember akkurat, men jeg vil ha enkeltheten og smootheten i ny "stasjonærlader " med en gang.

Ser for oss følgende:
Sette opp en utvendig CEE stikk, på eksisterende garasjekurs
Montere opp en boks, som har innebygget B-vern og justerbar strømstyrke. Begrenses til 10A sånn inntil videre.
Når det nye skapet er klart, om " noen måneder ", blir det trekt ny kabel direkte inn til ladeboksen, og denne kan justeres opp til å gi full fart på 16A, eller 20A eller hva nå som blir mulig få til.

Så: hvem boks dekker mine behov ? Tror helst vi vil ha boks med fastmontert kabel. Får vi besøk, får de lade med sjukoplugg. Ikke plagsomt opptatt av at boks skal være neat, slim og strømlinjeditt,  men greit at den ser OK ut.

Forslag på løsning mottas, men å grave fram ny kabel i November / desember utgår egentlig i sin helhet...
#5
Mulig dette har vært diskutert før, men hva er grunnen til at bensinstasjonskjeder som Esso, Cirkle-K, Shell osv helt eller delvis slipper fra seg kontrollen på " de reisende " ?

Jeg kjørte akkurat Førde-Hakadal og har nå i helga kjørt Hakadal-Trysil-Hakadal, og nesten uten unntak ligger jo hurtigladestasjoner på andre lokasjoner enn vanlige bensinstasjoner. Hederlige unntak finnes, men det er svært mye Kiwi, veikroer og andre aktører som aggressivt jobber for å få trafikken inn hos akkurat SEG...

Pizzasnurrer, Burgere og alt det andre  dillet som bensinstasjonskjedene tjener penger på, burde det jo absolutt være mulig å prakke på elbilførerene, som likevel står der å blomstrer noen minutter  ?

For egen del har jeg kjøpt brus, boller, tyggis, noen halspastiller og en pose frukt uten å være innom en bensinstasjon i det hele tatt. Kiwi, Coop Marked og fler andre fikk jo min fulle oppmerksomhet, siden de hadde ladepunkt....

Pussig at aktører som tradisjonelt har hatt så godt grep om markedet, nå slipper dette fra seg uten kamp....
#6
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2013 Nissan Leaf selges
fredag 03. november 2017, klokken 06:59
Kona selger elbilen sin.

2013 modell Nissan Leaf selges. Km. stand ca 75 000,-
Dette er en ekte Norsk bil, levert ny av  Nissan BNH på Økern i Oslo, som også har hatt all service og oppfølging av bilen fra dag 1. Kun en eier.
Ladet forsiktig, og svært lite hurtigladet. Batteristatusmåling  fra BHN har hatt toppscore hele veien, og har ikke målbar reduksjon. Bilen har hatt orginale Nissan varetrekk på setene fra dag 1.
Sommer og vinterdekk i bra stand. Bilen har selvsagt CARWINGS appstyring, for å kunne sjekke status på lading, starte varmeapparatet for oppvarming vintertid mv. NB - dette har som regel IKKE importbiler, spesielt ikke fra USA....Veldig kjekk funksjon du ikke vil klare deg uten !

Bilen har sine skrammer og sår i lakken, men framstår alt i alt som hel, pen,skikkelig og i orden.
Bilen har oss bekjent ingen feil eller defekter, og selges med gjenstående nybilgaranti, og motor / drivlinje samt ikke minst batterigaranti.

Perfekt pendlerbil, følelsen av å suse lydløst og  mer eller mindre gratis avgårde på siden av bilkøen, må oppleves !

I tråd med prisnivå på bruke Leaf og andre elbiler, settes prisen til 125 000kr eller høyeste bud.
#7
Kia Soul EV / Bagasjerom Kia Soul vs Nissan Leaf
lørdag 19. august 2017, klokken 09:20
vi er ikke så veldig fornøyde med hvordan bagasjerommet blir når man feller ned setet på Leaf`en vår, men finner veldig lite informasjon om hvordan det ser ut når man feller setet på en Soul EV. Noen som har en formening her ?

Går det an få inn en vaskemaskin eller annen stor gjenstand, eller blir den stående å vippe så mye at det blir bare surr ?

#8
Model S 2013 - 2022 / Brukthandel av S, hva være oppmerksom på ?
søndag 13. august 2017, klokken 09:32
Vi vurderte en model S, og ble veldig glade når Tesla selv la ut titalls biler for salg, i alle prisklasser. Skuffelsen ble imidlertid litt stor, når jeg skjønte at dette var et markedsføringsstunt, ref https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34788.0 tråden som med klarhet viser at Tesla aktivt fjerner " de billigste " bilene fra det norske markedet.

Selv om det sikkert er "mest fornuftig " klarer jeg ikke helt å motivere meg for å kjøpe en helt ny bil til 650 000+  og er dermed henvist til privat bruktmarked, noe som gjør meg ytterligere skeptisk. De første årene  var jo ikke akkurat Tesla HELT feilfri, og mye oppgraderinger og tilbakekallinger har skjedd underveis. Men hvordan blir dette om man er la oss si 3dje eier på en bil, blir man tatt pent i mot og håndtert skikkelig hos Tesla, eller er man ansett for være et .. uromoment de helst ville unngått ?

Føler det er litt enklere å ha en forhandler å forholde seg til når noe går galt,     noe man jo bør forvente ved " sertifisert brukthandel "...

At man i " vår " prisklasse kun kan forvente en S60 modell, er helt OK; vi har Nissan Leaf idag, og er ikke spesielt godt vant med rekkevidde. Superchargertilgang derimot, hadde vært....stas...
#9
Leaf 2010-2017 / Markedspris Leaf ?
onsdag 28. juni 2017, klokken 11:05
Vi har en 2013 ( 4 år i april ) Nissan Leaf vi vurderer oppgradere.
Sort, norsksolgt bil, gått ca 70000km, alle servicer mv på BNH. Batteri i bra stand, veldig lite hurtigladet.
Greit med dekk, originale setetrekk fra dag 1.

Helt OK stand, aldri hatt særlig med krøll. Litt striper i lakken her og der, ingenting alvorlig. Bilen har IKKE varmepumpe, var vel av de siste som ble levert uten.

Hva tror man markedet vil gi for noe sånt ? Ser for oss privatsalg egentlig, da vi kjøper brukt denne gangen...
Er 110-115` realisitisk ? Syns prisene på Finn spriker ekstremt mye, fra 109 til over 170`for samme årsmodel som vår...

Edit: ser vel at mye jeg lurer på er omtalt her
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34005.0.html

110-120 er vel ikke urealistisk å ende på tenker jeg...
#10
Lading av Tesla / Lademulighet Oslo
mandag 26. juni 2017, klokken 21:04
Mulig teit spørsmål, men finnes det egne lademuligheter for Tesla i Oslo ?
Har forhandlerne f.eks lademulighet ?

Eller er man henvist til å lade sakte, sammen med den gemene hop, om man handler seg en sånn superkjerre  :D
#11
Vi har hatt mye trøbbel med ladekladden på vår 2012 Nissan Leaf.
Stadige ledningsbrudd har ført til at vi har byttet inntakskabel minst 6-8 ganger.

Kona kjøpte derfor først pent brukt Leaf ladekladd, som ser litt annerledes ut. Den er blandt annet vesentlig mindre. Den fungerte fint 2 dager, men nå står den bare blinker grønt.
Er de nyere ladekladdene vesentlig mer sensible hva jordfeil angår ? Jeg har forsøkt å finne jordfeilen her, men finner ingenting. Har koblet fra ALLE sikringer, UNNTATT den som går til en ekstra utekontakt, og forsøkt koble den til bilen, men like forbasket viser den jordfeil.

Mistenker derfor at naboen har jordfeil på sitt anlegg.
#12
Kjøpe elbil? / Ny bruker; vurderer å bytte ut familiens Leaf
lørdag 28. januar 2017, klokken 07:16
Hei, jeg er ny her på siden !
Som svoren petrolhead, var jeg lunken når min kone på eget initativ handlet seg en Leaf, for nærmere 4 år siden.  Å bruke 2/3 av familiens bilbudsjett på en bil som i praksis kun egnet seg for å kjøre til / fra jobb, synes jeg var tullete. Vi kjører ofte langt, og med tilhengere, last og alt mulig annet rart, og jeg ønsket å gå for bil som var mer ... versatile...

Nok om det; Leafen har nå kjørt 62000km, og er som sagt i ferd med å passere 4 år. Vi har dermed begynt snakke om å bytte den ut. Hovedbruken er fortsatt fra Nittedal til Oslo, altså jobbpendling, men jeg har familie i Ringsaker og kona har i Vestby, Lommedalen og Rakkestad, så noe mer rekkevidde hadde vært kjekt. I tillegg er jeg ærlig nok til å si at Leaf  har verdens tristeste design. Når den kommer inn i sitt siste garantiår, er det kanskje på tide å tenke  på oppgradering ?
Jeg har ikke tålmodighet til å bruke hurtiglader om jeg skal litt lengre. Altså må jeg ha med meg den strømmen jeg skal bruke på turen, iallefall i hovedsak.
Tesla er ikke aktuelt, den er for stor, dyr og M3 lar jo vente på seg en god tid til. Jeg synes I3 er en tøff liten tass, og kanskje den best egnede for vår del, som kjekk liten bybil. Kia Seul syns jeg også er morsom, men den har vel fortsatt ganske kort rekkevidde ?

Golf er helt uaktuelt & UP også. Opel er heller ikke bilen for meg, jeg syns det er litt morsomt når elbiler ser ut som en liten, futuristisk romferge, og ikke som alle andre biler...

Hva kan vi forvente få for en 2013 mod Leaf med 62000+ på meteret ? Vi tipper på 115-125000, er det realistisk ?
Vår er forresten 1stegenerasjon, kjøpt på kampanje...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA