Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jeronan

#1771
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva er «APH3»?
mandag 16. oktober 2017, klokken 11:53
Sitat fra: Cirion på mandag 16. oktober 2017, klokken 11:52

Ser ut som en regnsensor?

APH2 cars have the rain sensor too, just that it was deactivated for almost a year. The latest update has apparently reactivated the rain sensor again on APH2 cars.
#1772
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva er «APH3»?
mandag 16. oktober 2017, klokken 11:51
Sitat fra: lunitiks på mandag 16. oktober 2017, klokken 11:16
Sitat fra: Jeronan på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:54
Sitat fra: chaglen på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:28
Snakket med Delivery nettopp på telefon. Hun kunne "uoffisielt" bekrefte at APH3 er "Autopilot 2.5".

Blir interessant å se hva den praktiske forskjellen mellom AP 2.0 og 2.5 faktisk blir.

Extra cabling for redundancy and a secondary GPU.
Plus a new forward facing radar (Continental) and an e-fuse in the frunk

Forgot about the new radar. Will be interesting to see any difference in AP behavior.
#1773
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
mandag 16. oktober 2017, klokken 11:48
Sitat fra: Tai på mandag 16. oktober 2017, klokken 11:39
Hmmm, liten endring på mytesla.

Det har stått ankommet tilburg fabrikken for sluttmontering lenge, men nå står det ankommet havn i Europa. Noen med erfaring som kan synse litt om tidsperspektivet frem til levering? Eller er dette kun enda mer rot i Mytesla?

Tai

The Tilburg status is a bug in MyTesla, since Norwegian cars don't go via Tilburg and only through Zeebrugge.
So your latest status seems to be more correct, since the Atlantic transport ship just arrived at Zeebrugge this weekend.
#1774
Tesla / Sv: Tesla Inventory
mandag 16. oktober 2017, klokken 11:03
Sitat fra: Haavr på søndag 15. oktober 2017, klokken 22:32
Sitat fra: echrist på søndag 15. oktober 2017, klokken 21:07
Mister man depositum på 30000,- om man går for en inventory? Bestilling låst 12. Okt.

Bestilling låst den 10.okt. Forhørte meg via mail om bytte til inventory noen dager senere. Da antatt levering i praksis kan gi meg to måneder med leiebil, kontra det jeg fikk opplyst ved innbetaling av depositum...

Fikk beskjed om at jeg kunne bytte, men mista da depositum.

Om noen har noen tips om hvordan man skal gå frem eller hvem man burde kontakte for å få flyttet over depsoitum så del gjerne! (evt.pm)

If you are in Oslo, go to Tesla in Skøyen and talk to them directly.

If your order is delayed, you have the right to switch to an inventory car.
#1775
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva er «APH3»?
mandag 16. oktober 2017, klokken 10:54
Sitat fra: chaglen på mandag 16. oktober 2017, klokken 10:28
Snakket med Delivery nettopp på telefon. Hun kunne "uoffisielt" bekrefte at APH3 er "Autopilot 2.5".

Blir interessant å se hva den praktiske forskjellen mellom AP 2.0 og 2.5 faktisk blir.

Extra cabling for redundancy and a secondary GPU.
#1776
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
mandag 16. oktober 2017, klokken 10:53
Sitat fra: kraez på mandag 16. oktober 2017, klokken 09:34
Jeg registrerte opprinnelig en bestilling på X75 fredag 29.september, men hoppet over på en X100 inventory fra lasset med 450 biler når rentekampanjen ble utvidet til 100 batteri uken etter. Fikk reservert og bekreftet bestillingen torsdag 5.oktober og fikk beskjed om at bilen var på en båt over atlanteren. Onsdag 11.okt opplyste selger at bilen var ankommet Belgia, men først i dag dukker den opp hos UECC som ZEEBRUGGE TERMINAL RECEIVED 16.10.2017

Oh-Joy !!!

Bor i Bergen, men om det tar to ekstra uker å få bilen levert her vs Drammen vurderer jeg sterkt å dra over fjellet for å hente den. Er det noen som har erfaringer med dette?

I just talked with Drammen Delivery (nice helpful lady) and our inventory Model S is arriving this week in Zeebrugge as well :)
So I guess it's on the same ship, just that it takes a couple days to offload 5000+ cars, as we don't have a hit yet on the EUCC tracing.
#1777
Tesla / Sv: Tesla Inventory
søndag 15. oktober 2017, klokken 18:48
Sitat fra: Daniel80 på søndag 15. oktober 2017, klokken 16:53
Det er samme garanti på nye inventory biler som nybestillinger vel? 5år og 100.000km ?

Yes.
#1778
Model X 2014 - 2022 / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
søndag 15. oktober 2017, klokken 10:12
Sitat fra: Vhagar på lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:33
30 mil er kort rekkvidde ja, jeg har ca 100 mil i dag så dette vil merkes veldig godt på ferieturer og delvis i hverdagen. Og nei det handler ikke om at jeg må kjøre 100 mil før jeg strekker på beina, men at jeg kan kjøre 100 mil før jeg er avhengig av at det er tilrettelagt med drivstoff/lading. Se på de som kjører til Spania, 19 stopp mot mine 5. Men det var en kamel jeg var villig til å svelge, som nå ble litt mer hårete med vektavgiften som foreslås.

So you drive 1000km without a single stop?

Your family must have iron implants in their back, super large bladders and be on an extreme diet.
#1779
Tesla / Sv: Forslag til "work around" mot Tesla skatten
lørdag 14. oktober 2017, klokken 22:22
Sitat fra: Lynet på lørdag 14. oktober 2017, klokken 19:05
Sitat fra: ChrML på lørdag 14. oktober 2017, klokken 17:31
Det fungerer ikke slik.

1. Du må betale mva på det istedet.

2. Ettermontert utstyr som påvirker avgiftsgrunnlaget skal godkjennes og betales inntil bilen er så og så gammel (10 år mener jeg). Det blir billigere for hvert år bilen er eldre.

Sånn har det jo vært i alle år med engangsavgift. Før var det jo hestekrefteledd i engangsavgiften, er en grunn til at da de som chiptrimmet nesten nye biler før risikerte avgiftssmell hvis det ble oppdaget.
Så du mener at når det monteres utstyr på en bil så betales det ekstra vektavgift?
Vet at politiet en gang måtte betale hk-avgift da de hadde chippet bilene sine. Men de betaler neppe ekstra vektavgift for alle lykter og radioer de ettermonteter.

There is a difference between adding 2-3 kg extra or 500-800 kg extra to a car.  ::)
#1780
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Leaf 2018 specs
lørdag 14. oktober 2017, klokken 00:04
Sitat fra: Batteritralla på fredag 13. oktober 2017, klokken 21:12
Sitat fra: hma på torsdag 12. oktober 2017, klokken 09:42
Part1 i sagaen om Leaf og batterikjøling gir jeg tittelen "A New Hope".

Således må Part 2 få den ikke fullt så positive tittelen "Nissan Strikes Back"... :(

Men hvor stort er dette "problemet" i praksis.

Ser for meg at dette kun vil være en utfordring om man fullgass kjører på autobahn og rett inn på en hurtiglader med 2% batteri.

Om ikke elektronikken begrenser ladestrømmen da, så kan det nok bli en utfordring for batteripakka.

Jeg har gjort akkurat dette med min tidligere P85 Model S.

Ingen tvil om at batterikjøling er på sin plass da.

Viftene gikk såpass at jeg var litt i tvil om jeg måtte "fortøye" bilen for å unngå take off. . .

So in Norway we never have hot summers? Exactly when people go on holiday driving long distances and use fastcharging?
That's where the problem starts and where Nissan fails!
They are releasing a car with longer range, but still treat the Leaf as a short distance only city commute car.

Seriously, how hard is it to put a fan in the battery compartment to cool it down! /Facepalm
#1781
Model X 2014 - 2022 / Sv: Regjeringen foreslår Teslaskatt
fredag 13. oktober 2017, klokken 23:28
Sitat fra: Taffelman på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:20
Det som er mest tragisk er signaleffekten. En Tesla model X konkurrerer med hybridene som Volvo XC90, BMW X5 og Audi Q7 på plass og fremkommelighet, forskjellen er at Tesla'en er en nullutslippsbil, mens de andre fint kan slurpe i seg flere tusen liter bensin iløpet av et år. Da er det høl i hue at nullutslippsbilen skal ha like høy engangsavgift som f.eks Volvo XC90 T8.

Politikerne er og direkte ufine når de katigoriserer alle Tesla kjøpere som "rikinger". Tesla har senket prisen på model X, deretter gir de en rabatt og gratis hurtiglading, og i tillegg subsidierer de så og si hele finansieringskostnaden og i tillegg forlenger de finansieringsperioden ved fullfinansiering. Tesla har strukket seg langt for at vanlige familier kan ta seg råd til å kjøpe den eneste fullverdige familie-ELbilen som er, og vil være, tilgjengelig på markedet de neste par årene.

En Tesla model X koster fra 665.000 eller ca 5.700,- pr mnd med Tesla finansiering på rentekampanjen. Månedskostnaden tilsvarer finansiering av en mellomklasse suv/familiebil til ca 450.000,- med normalt billån, og det har nok veldig mange familier med helt normal inntekt oppdaget, og dermet bestillt en model X, og nå blir de skjelt ut som rikinger og truet med avgiftskrav opp mot 100.000 kr etter at de har signert og betalt forskudd!

Uhørt!

Absolutely one of the best posts so far!! Very well said!!

You should sent this in as letter to the newspapers, NAF, elbilforeninger, etc!
This is really important!

People who stretched their budget with an ordered Model X 75D are either to take a 30.000 NOK loss and cancel their order or have to accept an extra 500-600 NOK a month in loan costs!
#1782
Bestilling og levering / Sv: Levering desember - januar 2017/2018
fredag 13. oktober 2017, klokken 23:15
I also thought the cars for Norway don't go via Tilburg? Only the cars that go into the EU to skip import tax.  ???
#1783
Tesla / Sv: Forslag til "work around" mot Tesla skatten
fredag 13. oktober 2017, klokken 14:36
Sitat fra: pers1 på fredag 13. oktober 2017, klokken 14:21
Felgene endres fra Stål til "lettmetall" - Mere SpaceX matriale i bilen -
Mere i Carbon
"A component made from standard carbon fiber of the same thickness as an aluminium one will offer 31% more rigidity than the aluminium one and at the same time weight 50% less and have 60% more strength."

PerS

And how much more will a Carbon fiber body cost? And it most certainly will slow down the production of the car as well, as fabricating a whole Model X size car body in Carbon fiber won't be quick, which again will increase cost.

This is just one of the issues BMW ran into to:
BMW was producing an average of 70 cars a day, about half the planned production. The lower production output was attributed to a high defect rate in the carbon parts. The company planned to invest about €100 million in the production of carbon parts to solve the supply problems.
#1784
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
fredag 13. oktober 2017, klokken 13:47
Sitat fra: mrdain på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:14
Sitat fra: Espen79 på fredag 13. oktober 2017, klokken 13:05
Sitat fra: mrdain på fredag 13. oktober 2017, klokken 12:31
Skjønner ikke helt greia med disse inventorybilene, med mindre det er mulig å forhandle prisen enda mer ned enn det som er oppgitt som rabatt? De aller fleste er jo dyrere enn en nykonfigurert bil. Fint at den kan leveres raskere, men om prisen blir 30k høyere så har det liksom ikke så mye å si.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Stemmer ikke ift den jeg endte opp med å kjøpe igår, Model X 100D med "alt" inkl hengerfeste og 20" vinterhjul, men ikke selvkjøring til 1,019. Tilsvarende bil i konfiguratoren blir 1.032. Får bilen i slutten av november, tidlig desember. Ferdig produsert og i transit så styrer unna risk for nytt avgiftsregime.
Mulig det ikke gjelder alle, men de fleste jeg har vært inne på har det hvertfall vært tilfellet på. F.eks. denne: https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJXCCE24HF064329?redirect=no
Jeg får ikke prisen til å stemme hvertfall? Og dette mener jeg er ganske ofte. Nå har de aldri inventorybiler etter min konfigurasjonssmak uansett, så blir nok aldri aktuelt, men.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

That one should be 846.200 NOK. So must be a pricing error or it has some extra's that are not listed. Simply talk to Tesla sales person when you see an inventory car you'd like and verify the price.
There are known issues with the website not always listing the correct information sadly. :(

I changed my order to an inventory Model S and the price was exactly how it should be.
#1785
Tesla / Sv: Tesla trekker tilbake 11.000 biler
fredag 13. oktober 2017, klokken 11:57
Sitat fra: o.b.lix på fredag 13. oktober 2017, klokken 11:40
Krisemaskimering - dreier seg bare om biler levert med bakseter som kan legges ned, dvs 5-setere, og det er ca 3%  av de 11000 som dette berører - altså ca 330 biler på verdensbasis og muligens 90 biler i Norge.


https://electrek.co/2017/10/12/tesla-recall-model-x-vehicles/

It's no crisis making, plus Car manufacturers are always "voluntary" recalling vehicles! It's classic PR 101.

All I am saying is, that with the current capacity issues at the Service centers here in Norway (see all the delivery issue experiences people have at the moment), this isn't going to help them much, when they now also have to deal with recalling Model X vehicles.

And now with the government threatening with the new weight tax and people scrambling getting a Tesla before the end of this year..... going to be fun these coming two months.  :o
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA