Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nojac

#106
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 03. august 2018, klokken 19:40
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. august 2018, klokken 17:46
Er det ikke slik nå at forhandlere registrerer biler på internet? Da er vel spørsmålet om en tyggegummityggende 17-åring med sommerjobb og dårlige kunnskaper rett og slett skriver feil. Tror ikke Vegvesenet kontrollerer dette fordi det er forhandlers ansvar.
Er det ikke litt for enkelt av Vegvesenet bare å delegere registreringsansvar og så videreformidle ukritisk, når de ser hvordan dette fungerer i praksis?
#107
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
fredag 03. august 2018, klokken 17:41
Sitat fra: Elmo på onsdag 01. august 2018, klokken 12:16
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. august 2018, klokken 12:12
Hvor får Vegvesenet sine informasjoner fra? Er ikke det fra importør eller forhandler?
Spørsmålet er kanskje heller hvor de får sine kontor-ansatte fra ??? :o  ;)

Dataene fra Vegvesenet er faktisk tragisk dårlige. Finnes det virkelig ingen der som kan ta ansvar for en opprydning? Det burde ikke ta mye tid....

Takk til de her på forumet som gjør jobben og presenterer månedsoversiktene på en ryddig og fin måte.

Tidligere var registreringstallene et popularitetsbarometer for de ulike modeller, men for elbilene forteller nok statistikken mer om leveringskapasitet enn om popularitet...

Finnes det en historisk oversikt for registreringene fordelt på år for hver modell?
#108
e-Golf / Sv: Lading før bilen skal stå en måned
onsdag 01. august 2018, klokken 07:22
 
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:43
Hadde ikke tatt sjansen på å legge ut på en 250 km tur med nesten null ved ankomst. Men overlever du rekkeviddeangsten, kan du jo lade på hytta ved ankomst.

Har bare kjørt 250 km-turen en gang tur/retur. Godt fornøyd med å slippe lading underveis. Godt utvalg i hurtigladere om forbruket skulle bli større (Stavanger-Kristiansand E39).  Ville ikke tatt sjansen om turen gikk inn i fjellheimen.

Men denne tråden handler jo om bufferkapasitet og optimal lading av eGolf. Og mitt spørsmål er om det er uheldig for batteriet å bli kjørt ned mot null på denne måten.
#109
e-Golf / Sv: Lading før bilen skal stå en måned
tirsdag 31. juli 2018, klokken 23:33
Så mens forumet ellers  er fullt av advarsler mot å lade batteriet til 100 %, kan vi eGolf-eiere trygt følge leverandørens anbefaling om å lade til "100 %", fordi  VW har lagt inn en uutnyttet buffer på toppen...

Gjelder dette også  i andre enden av skalaen, slik at vi godt kan kjøre ned mot "0" uten fare for å  redusere batteriets kapasitet?

(Jeg har 250 km til hytta , og de siste kilometerne går på "sparebluss", med 15-20 km restrekkevidde.. . )
#110
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på torsdag 26. juli 2018, klokken 09:03
Sitat fra: nojac på onsdag 25. juli 2018, klokken 23:56
De siste WLTP-tallene for Ionic (204) og eGolf (219) virker vel urimelig lave i forhold til f.eks. Leaf med 285 (16")?  De sammenligningstester jeg har sett gir jo et helt annet bilde av forholdet mellom disse bilene.
Evt at Nissan oppgir litt i overkant optimistiske verdier for WLTP?

I USA har de respektive produsentene målt sine biler etter EPA syklus og oppgir 200km (Ioniq), 201km (eGolf) og 243km (Leaf -40).

Ja, det er tallene fra  EPA og  NEDC som sammen med diverse uavhengige tester gjør meg skeptisk til disse resultatene for Ionic og eGolf.. At WLTP er nesten like lave som EPA for disse to, men mye høyere for  Leaf og i3 (WLTP 255 mot EPA 183)   virker merkelig, jeg hadde forventet 250-260...   

Uansett vil jo en syklus med mye start og stopp favorisere de små og lette bilene, som i3, mens mye motorvei vil favorisere de aerodynamiske, som Ionic..

Jeg hadde et håp om at vi med WLTP hadde fått en fornuftig målemetode med udiskutable og realistiske resultater, men de foreløpige tallene har ikke overbevist meg.
#111
De siste WLTP-tallene for Ionic (204) og eGolf (219) virker vel urimelig lave i forhold til f.eks. Leaf med 285 (16")?  De sammenligningstester jeg har sett gir jo et helt annet bilde av forholdet mellom disse bilene.
#112
Flott og nyttig oversikt fra Teslabjørn. Han presiserer at listen er basert på hans preferanser (god plass til personer og last, lang rekkevidde og rask lading)

I Teslabjørns tabell er Ionic oppgitt med rekkkevidde 250 km mens eGolf 36 har fått 210. Men i Elbilforningens modelloversikt har Ionic har fått 160-240 km,  men bare 125-210 km i foreningens "rekkeviddetabell", mens eGolf har 200-300km begge plasser. Den reelle rekkevidden er vel nokså lik for disse to?

Han overvurderer vel også prisforskjellen mellom eGolf og Leaf m.fl., som han har satt til 100 000 (380 mot 280K).

Så er det bare å vente på Teslabjørns test av Kona, som kommer i morgen.  Men den havner vel også på lista over "utilgjengelige"/laaang leveringstid for oss som ikke har forhåndsbestilt...
#113
En ganske rimelig løsning i utgangspunktet Men det blir jo en"moped" med krav til registrering og forsikring.

Jeg antar at det ikke er mulig å låse innstillingene i kontrolleren slik at den blir lovlig som el-sykkel.

Sikkert noen som velger å kjøre uregistrert. Og det kan jo gå bra helt til du blir involvert i et uhell...

#114
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 21:48
Men det mest irriterende MÅ være fartssperren. Sykler den greit opp mot 30 km/t i slak nedoverbakke og kanskje på flata hvis jeg orker. Skulle gjerne fått hevet/fjernet sperra så det hadde gått med 30-35 i slakke motbakker også.

På vei og egne sykkelstier kunne sikkert sperren vært satt høyere. Men så lenge en stor del av elsykkelbruken foregår på fortau og gangstier er 25 km/h etter min mening et greitt kompromiss.

Vil du kjøre fortere med motorhjelp får du kjøpe deg en moped.

Uansett, dette er off topic... Fremdeles er så vidt jeg kan se Biltema-elsyklene de som gir mest for pengene.
#115
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
onsdag 06. september 2017, klokken 08:09
Ser bra ut!

Mye bilder og info https://www.netcarshow.com/nissan/2018-leaf/ 
#116
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf
tirsdag 28. mars 2017, klokken 23:13
http://www.carscoops.com/2017/03/future-cars-2018-nissan-leaf-keeps.html

Noe å glede seg til? Blir den slik, er jeg interessert....
#117
Jeg har hatt denne sykkelen siden mai og er godt fornøyd. Ingen problemer foreløpig, den dekker fullt ut mitt behov for transport til jobb (16 km t/r) og i fritiden.

Skulle jeg ønske en endring, måtte det være å øke avstanden mellom girene (slik at 1. gir blir enda lettere og 7. gir enda tyngre) Og de ettermonterte skjermene er ikke helt gode, jeg får sprut på ryggen i vått vær.

Krankmotor er sikkert en fordel, men prisforskjellen er alt for stor til at jeg vurderer dette.

Jeg kan ikke se noen som er i nærheten av å kunne konkurrere i klassen "mye for pengene".

#118
Hyundai Ioniq / Sv: Presentasjon av bilene våre!
torsdag 05. januar 2017, klokken 21:23
Stilig!

Den originale grå plastgrillen trenger virkelig justering!

Jeg tror at svart grill kunne blitt flott på en hvit bil også. Eller kanskje i bilens farge??

EDIT: Ser nå at dette diskuteres i Foliering-tråden.....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA