Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nojac

#1
ID.3 / Sv: Altfor høy pris på ID3
onsdag 20. desember 2023, klokken 17:45
Fikk tilbud på 376 000 for Highline med vinterdekk, 3 års serviceavtale og leveringskostnader. Et godt tilbud?

Usikker på om tilbudet på vinterdekk og serviceavtale fortsetter etter nyttår.

De mest aktuelle alternativene for meg er Volvo EX30 og MG4.

#2
e-Golf / Sv: Garantiutløpstest
søndag 02. april 2023, klokken 07:19
"Tapet" er jo bare de 3000 kronene testen koster.

Og hvis testen ofte avdekker feil som vi som brukere ikke har oppdaget, f.eks. i sensorer/varmepumpe/varmeapparat eller i batteri, er det klart at vi må ta testen.

Men hvis erfaringen fra de som har gjennomført testen er at den ikke oppdager slike feil før de er åpenbare for brukeren, at de fleste kort kjørte biler i god stand går igjennom testen uten merknader, tenkte jeg at det kanskje ikke hadde så mye hensikt.

Godt mulig at jeg tar feil!  Det var derfor jeg spurte:)

#3
e-Golf / Sv: Garantiutløpstest
lørdag 01. april 2023, klokken 21:24
Vi har en eGolf som nå nærmer seg 5 år (2018 FL).

Den er bare kjørt ca 35 000, og vi har ikke oppdaget noen feil på den.

Anbefales det likevel å spandere en garantiutløpstest?

Jeg tenker at det lett kan bli et tapsprosjekt, der NAF heller ikke finner noe...
#4
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
torsdag 29. desember 2022, klokken 08:43
Noen som vet om konstruksjonen endret på facelift-modellene?

Eller må vi bare vente på at denne feilen dukker opp når garantitiden er utløpt?
#5
Andre Elbiler / Sv: Chery Arrizo 5e
lørdag 28. september 2019, klokken 01:43

...men dette er en sedan. Hadde nok solgt mer i Norge om den hadde hatt stor bakluke.
#6
e-Golf / Sv: Nybil kampanje på E-Golf
søndag 21. juli 2019, klokken 00:31
"e-Golf 136 hk Kampanje kr 289.900,-*

Inneholder følgende utstyr:

Lettmetallfelger 16" Astana
Varmepumpesystem
Elektrisk innfellbare sidespeil
ACC adaptiv cruise control inntil 150 km/t
Parkeringssensor foran og bak
Proaktiv passasjerbeskyttelse
LED-hovedlykter og LED-baklykter
Tretthetsvarsling
Front Assist med City nødbrems
3 år Car-Net Security & Service + 3 år Guide & Inform "


Gjelder dette tilbudet bare en serie biler med akkurat dette utstyret, uten mulighet for å legge til ekstrautstyr?

Jeg savner sikkerhetspakken med skiltleser osv, ryggekamera, keyless og active info diplay. Forsvinner rabatten på 45 000 da?
#7
Zoe / Sv: Renault Zoe 2020
torsdag 21. mars 2019, klokken 16:03
Jeg vet ingenting, derfor spør jeg:

Hva med AC-laderen og TN/IT-problematikken? Tviler på om den blir en suksess i Norge før den takler IT slik som konkurrentene. Selv om det klart øker attraktiviteten at den får DC-lader.
#8
Zoe / Sv: Life eller Intense
lørdag 12. januar 2019, klokken 11:18
Sitat fra: andness på lørdag 12. januar 2019, klokken 10:20
Takk for svar. Dette er et litt rart forum som sorterer trådene etter når de ble startet og ikke når det sist var aktivitet. Jeg ser jo at den tråden du linket til har nye meldinger så den burde jo vært på førstesiden.
Forumet sorterer etter siste aktivitet. Den linkede tråden fikk siste svar for ett år siden og står derfor ikke på førstesiden.
#9
Sitat fra: suppegjok på mandag 07. januar 2019, klokken 21:17
Ja, da har jeg misforstått.  :)

Da er det kanskje 10+ timer med 10A, og 5-6+ timer med 16A?

Ja, fra 0 til 100 % vil ta ca 10 timer på 10 A. I praksis kjører du svært sjeldent til 0, og de fleste rekker vanligvis full lading i løpet av natta uansett. Men det avhenger jo av din døgnrytme og kjøremønster :)

For meg ville i hvert fall en økning av ladehastigheten til 16 A være uten praktisk nytteverdi
#10
Men den ladekladden som følger med bilen har jo schuko-kontakt med temperaturføler, og den lader på max 10 A.

Så enten må du vel sette opp vanlig stikkontakt og lade med 10 A eller kjøpe ny ladekladd med industrikontakt.

Og det siste blir vel nesten like dyrt som å få satt opp ny ladestasjon, når du uansett har elektriker på plassen?
#11
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
mandag 07. januar 2019, klokken 01:57
Jeg har en 2018-modell der GOM viser høyere verdier enn på 2019-modellen. (290 om sommeren, 250 nå) Uten at jeg får bedre rekkevidde av den grunn :), GOM-kilometrene forsvinner fort, særlig mellom 85 og 100 % lading.

Følgende tabell kan kanskje gi en antydning av rekkevidden i forhold til temperaturen (selv om mange andre faktorer enn temperaturen påvirker rekkevidden) :
      
Temp Rekkevidde      
20     240    
-1     180   
-5     150   
-9     120   
-12     100   
Jeg har selv lite erfaring med kjøring i kaldt vær, fint om andre kan kommentere disse tallene (som jeg dessverre ikke har notert kilden til).

Det høres ikke hyggelig ut at dere ikke tør kjøre utenfor byen. Men bilen er nok i orden, så hvis dere  bor i et område med lange avstander og dårlig dekning med hurtigladere kan det være at dere har kjøpt feil bil.

Heldigvis for dere er det en populær bil med ventetid hos forhandler, så hvis dere ikke får returnert den kan den sikkert selges på Finn med et beskjedent tap.
#12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil årsmodell i kontrakt
mandag 31. desember 2018, klokken 00:27
Sitat fra: Sulle på søndag 30. desember 2018, klokken 18:21
Du må anta at chassisnummeret har en kode for årsmodell.
Fabrikken i Sunderland har ikke noen kode for årsmodell, som det fremgår av flere innlegg.

Alle Leaf av den nye typen har bokstavkoden SJNFAAZE1U fulgt av et serienummer. Laveste i Norge er  0000011, høyeste til nå er 0045813.

Så vidt jeg vet er det ikke forskjell på 2018 og 2019-modellen. Etter vanlig system for modellbytte i juni/juli tipper jeg at skillet går på ca nr 0024525, uten at dette har særlig praktisk betydning. (Hvis Nissan har en annen definisjon setter jeg pris på å bli korrigert :) )

I vognkortet kommer uansett registreringsåret, og muligheten for at du får en 2018-modell om du mottar en ny bil fra norsk merkeforhandler i 2019 er neppe tilstede.
#13
Nei. Som sagt lengre oppe handlet denne brannen om skade på en skjøteledning i Trøndelag.

Timer var brukt i en annen mye omtalt brann som ofte brukes av de som snakker om "livsfarlig elbillading", i Sverige.

Ingen av disse handlet om brann i forbindelse med schuko-kontakten.
#14
ID.3 / Sv: VW i.d Neo tråden
søndag 23. desember 2018, klokken 23:53
Er det slik den blir??

[ You are not allowed to view this attachment ]

https://insideevs.com/volkswagen-i-d-hatch-rendered/
#15
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:27
Det er derfor viktig å advare mot bruk av skjøteledning av dårlig kvalitet med bruddskader! Elbilen lader med 2300watt over lang tid.

På bildene er schuko kontakten like fin.

Jeg sjekket med Trøndelag Brann- og Redningstjeneste som bekrefter det dere sier:

"Det ble brukt skjøteledning til lading. Denne hadde fått en skade, noe som gjorde at det oppstod en lysbue. Materialene rundt skjøteledningen tok fyr som følge av den høye temperaturen. En lysbue kan få temperaturer opp til 5000 grader."

Hilsen en fornøyd schuko-lader (som var LITT bekymret en liten stund :) )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA