Jeg lurer på om dette går å ordne med software. Biler med varmepumpe har kanskje rett og slett ikke stor nokk varmekapasitet et eller annet sted under null grader.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: geear på tirsdag 28. desember 2021, klokken 16:32Takk for link. Det virker som om jeg har en peak på omtrent 11-12 kW. Jo jeg tenker en inverter med to MPPT inganger, en for hver streng. Jo jeg er klar over at dette er en elektrikerjobb. Men jeg er ikke helt fornøyd med HMS til mine lokale elektriker. De trekker for eksempel PR kabel langs husvegg og ned til koblingsdoser ved bakkenivå uten stålrør. Jeg har i ettertid installert stålrør over da jeg ikke syns det er greit. Derfor som jeg spør om det er standard med stålrør for kabler som kommer ned fra taket på DC siden.
Hvis du skal ha felles inverter så bør du enten ha en inverter med separate MPPT-innganger for strengene som går på de forskjellige takflatene, eller benytte optimizere på alt. Hvis ikke vil du miste mye produksjon.
Størrelsen på inverter må du avgjøre basert på tidspunktet du forventer maks produksjon. Det må du planlegge i forhold til når begge takflatene produserer mest samtidig, noe som sikkert bare blir en kortvarig peak. Det kan du finne ut med denne: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html
Husk at peak rating ofte er ved paneltemperatur på 25 grader, og at produksjonen går ned om temperaturen på panelene er høyere, så maks ser du ofte bare som kortvarige peak når det ikke er så varmt i været.
Ville fått leverandør til å ta dette valget for deg, både hvor stor inverter du skal ha, hvordan strengene skal planlegges opp mot de forskjellige takflatene, og opp mot maks strøm og spenning per MPPT-inngang på inverteren. Det kan nemlig ligge begrensninger der også. Da har du noen å klage til om det ikke fungerer som forventet. Uansett må elektroinstallatøren som skal stå ansvarlig for anlegget også være enig. Dette gjelder også det andre du spør om. Elektroinstallatør må utstede samsvarserklæring, søke netteier om installasjon/plusskundeavtale, og deretter ferdigmelde anlegget til netteier, så det er de som må fortelle hvordan installasjonen skal være. Forøvrig er det ikke lov å koble panelene heller uten elektriker, så det hele er egentlig en elektrikerjobb.
Sitat fra: cra på mandag 20. desember 2021, klokken 10:17Omtrent samme situasjon. Ligger over 5 kW en time omtrent alle dager fra november til mars. Aldri over 10. På sommeren, er man nokk under 5 kW noen måneder. Så mitt forbruk blir nokk ikke så mye annerledes.
Nåværende graf for min del tilsier heller ikke at det er vits i å gjøre noen store endringer utover det vi har gjort til nå. Har aldri bikket 10'er-trinnet (9,5 er det høyeste ever), og å holde seg under 5 ser ikke ut til å være spesielt gjennomførbart med unntak av kanskje et par-tre måneder om sommeren. Om vinteren ser det i alle fall veldig vanskelig ut. Så spørs det hvordan det blir med topper i jula når hele familien kommer på besøk. Det finner vi vel ut i løpet av uka.
Sitat fra: daktari på torsdag 02. desember 2021, klokken 08:14Dette forstår jeg ikke. Du har vel bare en mulighet i forliksrådet. Om du ikke møter opp så blir det fraværsdom.
Det stod i artikkelen at de vant første gangen fordi Tesla ikke møtte opp. Så fikk Tesla lov til en omkamp, og tapte da også.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 18. november 2021, klokken 15:56Det er ganske spesielt. Jeg tenker at Tesla ikke holder sin del av avtalen og du har krav på leiebil med hengerfeste når du trenger det. Kan ikke noen av dere som har Model Y prøve å sende en regning på leiebil til Tesla?
Merker at tålmodigheten for hengerfeste begynner å ebbe ut. Vi snakker nå 18. november, og fortsatt ingen info fra Tesla. Kanskje alle bør sende en e-mail og spørre? Hva om de leverer i 2023?
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. november 2021, klokken 10:48Det var helt greit. Men jeg fikk det ikke skriftlig at prisen ville være den samme.Sitat fra: Jaronsen på mandag 15. november 2021, klokken 10:36Det var ihvertfall sånn med LR. Mange som venter på LR fra Tyskland.
Hei, om man får tilbud om P fra Kina, kan man da takke nei og samtidig ikke "miste" plassen sin i køen for levering fra Berlin?
Om det er noen organisert kø å snakke om vet jeg ikke.
Sitat fra: Gressvikingen på søndag 14. februar 2021, klokken 15:27Har du noe nytt? Nå nekter Tesla helt plutselig bremservice, og jeg får ikke levert inn bilen på service før jeg godkjenner faktura.
God dag,
Jeg skal informere dere litt om saken jeg har åpnet.
Det ble ikke noe løsning etter megling hos forbrukerrådet.
Saken er nå sendt over til forbrukertvistutvalget. Forventet behandling til høsten 2021.
Blir det ikke noen løsning der heller tar jeg det til retten. Jeg finner meg ikke i å bli så åpenbart svindlet.
Jeg skal holde dere informert. Det kan jo være andre som ønsker å slå følge i et eventuelt søksmål. I mellomtiden bør dere ta vare på betalte regninger dere mener Tesla burde ha dekket.
Under meglingen strakk Tesla seg til å kjøpe ut rest verdien av avtalen: Opprinnelig pris/8 multiplisert med gjenstående antall.
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 23:06Jeg er enig i at du må følge en forskrift. Jeg bare stilte spørsmål ved at du refererte en lang tekst der bare første delen faktisk er en del av forskriften FEL (resten finner du i en veileder fra DSB).Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 21:17Jeg refererte til et forskriftskrav, og ikke en veileder. En gyldig forskrift må man følge, og kan straffes om man bryter den.Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 14:09Nei alt er riktig og rimelig. Mitt poeng er at det ene er lov og det andre bare er en veileder. Det betyr at det kan finnes andre måter å etterleve loven. Det er loven vi må følge, ikke veilederen.Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 20:58§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.
Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk. Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.
Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk. Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.