Det ble en adapterløsning. Lurer litt på om man burde henge opp tingene eller om kontakten greier vekten. Se vedlegg.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: zyp på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:13
I et TN-nett (400V) så har man fire ledere; nøytral (N) og tre faseledere (L1-3). Grunnen til at man kaller det 400V er fordi det er 400V mellom to faseledere, men man henter fortsatt ut 230V enfase mellom nøytral og hver faseleder. Laderen i bilen består av tre delladere som hver er koblet mellom N og en faseleder.
I et IT-nett (230V) så har man ingen nøytralleder, kun tre faseledere, og her henter man ut 230V enfase mellom to faseledere. «Den der koblingen» fungerer ved at man kobler en av faselederne til N i kontakten til bilen og de andre to til L1 og L2. Bilen vil dermed kunne benytte de to delladerne som er koblet mellom N-L1 og N-L2, men delladeren som er koblet N-L3 forblir ubrukt.
I et TN-nett så er det 120 grader mellom hver faseleder i forhold til nøytral, og på grunn av dette så vil det aldri gå en høyere strøm i nøytrallederen enn i den mest belastede faselederen, og hver fase kan derfor belastes fullt ut i forhold til hva kursen er sikret for.
I et IT-nett så er det bare 60 grader mellom to faseledere i forhold til den tredje og strømmen i den tredje lederen blir derfor en vektorsum: c=√(a² + b² + ab). Ved lik belastning på begge fasene (a=b) kan man forenkle det til c=a√3, og setter man c til 16A kan man løse a til ca 9.25A.
Man bruker altså to faser som hver er belastet 9.25A og 2x9.25Ax230V = 4.2kW.
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 12:13Forstår ikke helt gresken..
Man kan koble L1-L1, L2-L2 og L3-N på rød kontakt. Går helt fint, men får ikke full effekt.