Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - keepitsimple

#331
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
søndag 19. februar 2017, klokken 16:20
Det ble en adapterløsning. Lurer litt på om man burde henge opp tingene eller om kontakten greier vekten. Se vedlegg.
#332
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
lørdag 11. februar 2017, klokken 14:58
Sitat fra: zyp på lørdag 11. februar 2017, klokken 12:13
I et TN-nett (400V) så har man fire ledere; nøytral (N) og tre faseledere (L1-3). Grunnen til at man kaller det 400V er fordi det er 400V mellom to faseledere, men man henter fortsatt ut 230V enfase mellom nøytral og hver faseleder. Laderen i bilen består av tre delladere som hver er koblet mellom N og en faseleder.

I et IT-nett (230V) så har man ingen nøytralleder, kun tre faseledere, og her henter man ut 230V enfase mellom to faseledere. «Den der koblingen» fungerer ved at man kobler en av faselederne til N i kontakten til bilen og de andre to til L1 og L2. Bilen vil dermed kunne benytte de to delladerne som er koblet mellom N-L1 og N-L2, men delladeren som er koblet N-L3 forblir ubrukt.

I et TN-nett så er det 120 grader mellom hver faseleder i forhold til nøytral, og på grunn av dette så vil det aldri gå en høyere strøm i nøytrallederen enn i den mest belastede faselederen, og hver fase kan derfor belastes fullt ut i forhold til hva kursen er sikret for.

I et IT-nett så er det bare 60 grader mellom to faseledere i forhold til den tredje og strømmen i den tredje lederen blir derfor en vektorsum: c=√(a² + b² + ab). Ved lik belastning på begge fasene (a=b) kan man forenkle det til c=a√3, og setter man c til 16A kan man løse a til ca 9.25A.

Man bruker altså to faser som hver er belastet 9.25A og 2x9.25Ax230V = 4.2kW.

Tusen takk for svar. Alle paragrafene gav god mening :).

Dette betyr altså at om jeg hadde hatt 32A IT nett hadde jeg fått 18.5A (da jeg har oppgradert lader som klarer 24A). med belastningen 18.5A på to av ledene og 32A på en av ledene (den som faker som neutral i teslan).
#333
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
lørdag 11. februar 2017, klokken 10:14
Tusen takk for svar. Finnes det noen beskrivelse på hvordan den dær koblingen fungerer (læser på hjemmesiden til ladespesialisten at det er 2x9.25A hvilket for meg blir veldig rart med 3x16A inn)?

Edit. Jeg mener det gir mer mening med 3x133Vx16A = 6.3kW da nå tesla 3-fase egentlig er tre parallellkoblete 1-fase ladere. Om nå 4.2kW er riktig er jo det 2x133Vx16 = 4.2 kW 2-fase. Forstår som sagt ikke hva man får 9.25A i fra. Er det målt?
#334
Sa i fra på tirsdag. Fikk tid på fredag på Skøyen. Ser ut som Tesla fått ordning på køene.
#335
Synes dette var bra. Enda bedre om de kan få til statistikk ala googles busy hours.
#336
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
fredag 10. februar 2017, klokken 17:06
Hvilken av disse løsningene gir mest kraft?

1. Rødt uttak.
2. Blått 4-pin uttak med adapter til teslas røde adapter.
3. Ladestasjon med type 2.

Som sagts tidligere det sitter nå en 230V 4-pin blå kontakt der. (Vi har bare 230V i huset)
#337
Lading av Tesla / Sv: Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
fredag 10. februar 2017, klokken 12:27
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. februar 2017, klokken 12:13
Man kan koble L1-L1, L2-L2 og L3-N på rød kontakt. Går helt fint, men får ikke full effekt.
Forstår ikke helt gresken.. :)

Mener du at jeg kan be elektrikern å installere et rødt uttak (Rød 5-pin IEC 60309, 3P+N+E, 6h ) også kan jeg bruke rødt adapter fra tesla?
#338
Lading av Tesla / Hvilken kontakt - 4-pin blå eller 5-pin rød
fredag 10. februar 2017, klokken 11:50
Elektrikern var akkurat her og installerte en 4-pin blå kontakt. Ser nå at Tesla ikke støtter den typen (230V 3-fase).

Er det muligt og installere en rød kontakt (5-pin 400V) på et 230 V nett? Elektrikern mente det var mulig men han ville ikke anbefalle det (då skulle kontakten merkes med advarsel om maks 230V). Kommer Tesla og brinne opp nær den ikke får 400V 3-fase uten bare 230 V 3-fase?
#339
Hvor mye er mye lyd fra frontmotor? Det er jo så høyfrekevent så minste lille lyd er veldig irriterende.
#340
Model S 2013 - 2022 / IHHS test av tesla model s
torsdag 02. februar 2017, klokken 20:28
Mest interessant, syns jeg, er at Tesla fikk dårlig betyg på lyset. Ikke helt en overraskelse.. Kanskje får vi mulighet til oppgradering av dette i fremtiden.

http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/bmw-i3-och-tesla-model-s-inte-fullt-godk%C3%A4nda-i-krocktest/ar-AAmuXE8?li=AA8hce&ocid=spartandhp
#341
Model S 2013 - 2022 / Sv: Trafikkmeldinger i Tesla?
onsdag 25. januar 2017, klokken 21:42
Har også fått mine første to meldinger idag/igår om et nytt ruteforslag. Vet ikke helt hvorfør da jeg hatt NRK-DAB siden starten.
#342
Model S 2013 - 2022 / Sv: Navigasjonen på tesla
tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:38
Bilen er fra dec 2016 (facelift hw1,). Har ikke tilgang til wifi og har aldrig fått melding om oppdaterte kart. Trenger du wifi for kart (andre oppdateringer har jeg fått via 4g)?
#343
Model S 2013 - 2022 / Navigasjonen på tesla
tirsdag 24. januar 2017, klokken 19:05
Den er usel. Finner ikke noe nye veier (e18 østfold, e6 sverige) og den finner heller ikke operatunnelen fra Nordstrand til Fornebu (vil ha deg inn i sentrum). Er det bare jeg som har gamle kart og får rare ruter eller er gjelder dette alle?
#344
Model S 2013 - 2022 / Sv: Øyebolten
søndag 08. januar 2017, klokken 17:45
Har fortsatt ikke fått det til. Noen som vet en film eller bild som viser eksakt hvor man skal åpne plastbiten og med hvilket verktøy?
#345
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon på hytta
søndag 01. januar 2017, klokken 20:04
Tusen takk alle for svaren!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA