Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - keepitsimple

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 23
31
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Mandag 31. Januar 2022, klokken 20:08 »
Ja dette var jo det store fortrinnet. Ser ut som Tesla heller selger strøm enn biler.

32
Model Y / Sv: Status på tilgjengelighet av tilhengerfeste og takstativ
« på: Onsdag 26. Januar 2022, klokken 10:50 »
Er det noen privatperson som har hf på model y i det hele tatt? Er det noen som har hf i hele europa som privatperson?

33
Model Y / Sv: Snø og glatte veier
« på: ſøndag 23. Januar 2022, klokken 17:15 »
Men er den dårligere enn andre elbiler på glatta? Jeg har jo for eksempel null problem å kjøre Model S 75D. Det er jo bare å være forsiktig når du løfter på gassen. Min erfaring med bmw 3 serie eller volvo 240 er noe helt annet. Da har jeg fått slepp og sleng på rett vei.

34
Model Y / Sv: Snø og glatte veier
« på: ſøndag 23. Januar 2022, klokken 10:22 »
Ja jeg ble litt i tvil nå. Jeg vil ikke ha samme oppførsel som for eksempel bmw 3 serie. Det vil ikke fungere for konen og jeg syns det er unødvendig.

35
Lade hjemme / Sv: Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?
« på: Torsdag 20. Januar 2022, klokken 11:52 »
Det kan godt være at det er krav til klemme. Men er egentlig ikke wago sikrere? Der er det jo kontinuerlig press fra fjær.

36
Model Y / Sv: Status på tilgjengelighet av tilhengerfeste og takstativ
« på: Tirsdag 18. Januar 2022, klokken 22:47 »
Jeg spurte selgere idag om hengerfeste i forbindelse med leveranse av Model Y. Han kunde ikke love hengerfeste i feb/mars og sa at jeg burde vente med å ta ut bilen.

37
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Mandag 17. Januar 2022, klokken 13:52 »
Jeg har en i bestilling og fikk samme melding. I utgangspunkt hadde jeg tenkt vente til Berlin, men nå ble det habegjær.. :)

38
Model Y / Sv: Når kommer Model Y fra Berlin?
« på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 21:53 »
Snakket med en selger på Tesla Rud idag. Han trodde long range fra Berlin til sommeren.

39
Model Y / Sv: Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?
« på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 21:52 »
Kanskje vi burde ha en konkurranse om hvem som gjetter best siden ingen av oss vet noe som helst. De ler sikkert av oss i Delivery nå.
Beror på hva du mener med delivery. Gutta i Norge tror jeg vet like lite som oss på forumet.

40
Tesla SW og AP / Sv: 2021.44.30 - forbedret kupévarme
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 15:55 »
Jeg lurer på om dette går å ordne med software. Biler med varmepumpe har kanskje rett og slett ikke stor nokk varmekapasitet et eller annet sted under null grader.

41
Bestilling og levering / Sv: Model Y - bestilling og levering 1. kvartal 2022
« på: Tirsdag 04. Januar 2022, klokken 09:47 »
Jeg har sagt i fra til Tesla tidligere at jeg venter på Berlin. Men jeg fikk email nå. Det betyr mest sannsynlig ingenting, da Tesla sikkert ikke har noe kontroll på slike meldinger/emails.

42
Alternativ energi / Sv: Beregning av inverter
« på: Tirsdag 28. Desember 2021, klokken 21:43 »
Hvis du skal ha felles inverter så bør du enten ha en inverter med separate MPPT-innganger for strengene som går på de forskjellige takflatene, eller benytte optimizere på alt. Hvis ikke vil du miste mye produksjon.

Størrelsen på inverter må du avgjøre basert på tidspunktet du forventer maks produksjon. Det må du planlegge i forhold til når begge takflatene produserer mest samtidig, noe som sikkert bare blir en kortvarig peak. Det kan du finne ut med denne: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Husk at peak rating ofte er ved paneltemperatur på 25 grader, og at produksjonen går ned om temperaturen på panelene er høyere, så maks ser du ofte bare som kortvarige peak når det ikke er så varmt i været.

Ville fått leverandør til å ta dette valget for deg, både hvor stor inverter du skal ha, hvordan strengene skal planlegges opp mot de forskjellige takflatene, og opp mot maks strøm og spenning per MPPT-inngang på inverteren. Det kan nemlig ligge begrensninger der også. Da har du noen å klage til om det ikke fungerer som forventet. Uansett må elektroinstallatøren som skal stå ansvarlig for anlegget også være enig. Dette gjelder også det andre du spør om. Elektroinstallatør må utstede samsvarserklæring, søke netteier om installasjon/plusskundeavtale, og deretter ferdigmelde anlegget til netteier, så det er de som må fortelle hvordan installasjonen skal være. Forøvrig er det ikke lov å koble panelene heller uten elektriker, så det hele er egentlig en elektrikerjobb.
Takk for link. Det virker som om jeg har en peak på omtrent 11-12 kW. Jo jeg tenker en inverter med to MPPT inganger, en for hver streng. Jo jeg er klar over at dette er en elektrikerjobb. Men jeg er ikke helt fornøyd med HMS til mine lokale elektriker. De trekker for eksempel PR kabel langs husvegg og ned til koblingsdoser ved bakkenivå uten stålrør. Jeg har i ettertid installert stålrør over da jeg ikke syns det er greit. Derfor som jeg spør om det er standard med stålrør for kabler som kommer ned fra taket på DC siden.

43
Alternativ energi / Beregning av inverter
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 21:41 »
Jeg tenkte installere paneler på både sydvestsiden og nordøstsiden av et skråtak. Planen er å ha en felles 3-fase inverter.  Lurer på om det eksisterer software eller enkle beregninger for å dimensjonere størrelsen på inverter. Det er jo litt variabler.

En annen ting. Det er jo ganske sterk strøm og volt på taket og ned langs veggen. Er det vanlig å legge de ulike kablene i egne stålrør i tillegg til å bruke dobbelisolerte kabler?

44
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« på: Tirsdag 21. Desember 2021, klokken 12:55 »
Jeg håper på en nettleiemodell der du betaler nettleie som settes av Nordpol, på samme måte som strømmen. Da vil alle betale forholdsmessig også blir det ikke rare situasjoner der du kan bruke så mye strøm du vil bare for at du gått over en viss grense.

45
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« på: Mandag 20. Desember 2021, klokken 10:40 »
Nåværende graf for min del tilsier heller ikke at det er vits i å gjøre noen store endringer utover det vi har gjort til nå. Har aldri bikket 10'er-trinnet (9,5 er det høyeste ever), og  å holde seg under 5 ser ikke ut til å være spesielt gjennomførbart med unntak av kanskje et par-tre måneder om sommeren. Om vinteren ser det i alle fall veldig vanskelig ut. Så spørs det hvordan det blir med topper i jula når hele familien kommer på besøk. Det finner vi vel ut i løpet av uka.
Omtrent samme situasjon. Ligger over 5 kW en time omtrent alle dager fra november til mars. Aldri over 10. På sommeren, er man nokk under 5 kW noen måneder. Så mitt forbruk blir nokk ikke så mye annerledes.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 23