Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Tiopet

#1
Siste tiden har jeg satt bilen til lading, så begynner det å pipe og blinke i display som vanlig, men nå begynner lade prosenten å gå nedover under lading. Altså noen timer senere så er prosenten betydelig lavere enn når jeg plugga den inn.
Antar at jeg har en kortslutning et eller annet sted.
Inntaks kontakten i forskjermen er dårlig, en løs pinne. Så den skal jeg skifte først og fremst.

Nå har bilen stått en uke uten lading og målte alle batterier med multimeter.
1: 12,47 V
2: 12,47 V
3: 12,45 V
4: 12,45 V
5: 12,27 V
6: 12,28 V      Batteri 1-6 er de under panser.
7: 12,53 V
8: 12,52 V
9: 12,54 V
10: 12,53 V
11: 12,54 V
12: 12,54 V      Batteri 7-12 er de under setebenk.
13: 13,66 V      Teknisk batteri i bagasjerom.
Rekkevidden min er knappe 20 km uansett sommer, vinter eller motvind opp eller nedover bakke  :o

Akkurat nå så står det og blinker 0% på display døgnet rundt.
Noen som har peiling på batterier og kanksje vet hva jeg skal gjøre for å fikse det?

Må nevne at de siste 2 år har jeg ikke hatt hastighet eller trip teller, de viser 0 begge to og km stand står fast siden to år siden 75000 +km (husker ikke nøyaktig km).
Nærmeste verksted er Oslo med 4 timers kjøretur unna i vanlig bil, så her må alt fikses sjøl.
#2
Noen har garantert vært borti at bremsene på disse må skiftes, eller har dere ikke kjørt så langt at dette er aktuelt?
Min 2007 Citi-Jet 6 har nå passert 76000 km og rekker nå ca 20 km før den må lades igjen.

Å kjøre til Økern for service er uaktuelt siden den turen ville ta en uke bare for å komme dit  ;D
Så alle servicer må jeg gjøre selv, alle hint, triks og tips for å gjøre det selv er velkommen.

Har lest dette forumet til øya blir såre, men finner veldig lite info egentlig  :(
Fant litt om bremser;
Bremseskiver foran: 1982-1983 Fiat 127, 227mm skive diameter, 11mm skive tykkelse.
Bremseskiver bak: Samme som foran bare dreid ned til 8mm skive tykkelse.
Bremseklosser og kaliper alle 4 hjul: Peugeot 205

Hjul lager skal også være Fiat 127, men er det foran og bak?

Uansett, så er det lite Fiat 127 deler å få tak i i dag, men Biltema har noe.
Bremseklosser Forran: 65-9090 18mm tykkelse.
Bremseklosser bak: 65-9101 11mm tykkelse.

Er det noen som har prøvd 11mm bremseskive på bakhjulet? og heller slipt ned klossene litt. Vil den tykkere skiven gå i mellom kaliperne?
Jeg spør fordi Mekonomen kan skaffe Fiat 127 bremseskiver til 400,- per stk.

Høyre forhjuls lager har mye slakk og må skiftes, oppdaget mens jeg satte på piggdekk i går at det sitter en stor bolt med mutter på baksiden i senter av navet. Men ikke noen på venstre side, der ser man rett igjennom? Hvorfor sitter den bolten der, har tidligere eier satt den der for å liksom fikse slakken litt?
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / 2007 buddy citi-jet 6 dieselvarmer problemer?
søndag 11. desember 2016, klokken 21:52
Dieselvarmeren vil ikke starte, vanlig problem  >:(
Feilsøker og det viser seg at den bare har 7.5 volt inn på den gule ledningen (Skal jo ha over 10.5 V der før den vil starte).
Service batteriet i bagaserommet viser 13.75 volt. Hvor går disse ledningene? Ser de forsvinner inn i torpedovegg og så poff borte og finner dem ikke igjen på andre siden?
Eneste som kommer ut av veggen er en sort kabel til styringa?
Og hvor sitter liksom de 2 sikringene (20A) på dieselvarmeren?
#4
Har nettop fått en buddy, vår første el-bil, den har kjørt 74400km  ;D
Rasende morsomt å kjøre rundt med.

På laderen i bagasjerommet er det en løs ledning. Skal den være løs eller hører den til noe?

Siden jeg bor så avsides til så trenger jeg verksted manual og fremgangsmåter ved fremtidige batteriskift og re-setting. Blir for langt og for dyrt å sende den med biltransport for å komme til verksted.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA