Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tiopet

#1
Står i batteri instruks at det skal være 5 kontakter i CC, men min har bare 4?
Har min Buddy da en nyere versjon av CC?

[ You are not allowed to view this attachment ]
#2
Nå har jeg hatt alle batterier fra-koblet i litt over en måned.
Ladet dem en og en, ca. 2 døgn hver.
Første døgn fikk de rekondisjoneringslading, så skiftet jeg over til et døgn vanlig lading.

Så har de fått stå 2 uker frakoblet og hvile.
Da har jeg batterispenning slik: (batterinummer er i henhold til oppstillings skjema).
1: 11,59 V
2: 12,68 V
3: 12,72 V
4: 12,48 V
5: 12,68 V
6: 12,70 V

7: 12,32 V
8: 12,32 V
9: 12,31 V
10: 12,31 V
11: 12,31 V
12: 12,32 V

13: 10,86 V
Slik jeg ser dette, så er batteri 1 dårlig, resten av drift-batteriene ser like jevne og generellt greie ut.
Service batteriet er veldig dårlig og må skiftes.

Koblet sammen alle batterier, i den tilstand de er. Satte inn nøkkel og batteri indikator viser endelig 100% igjen.
En liten test tur men fortsatt ingen hastighets visning.
Koblet til strøm etter test tur og lading viser nå økende. (Grunnen for at jeg demonterte alt var fordi lade % gikk nedover når den var tilkoblet strøm).
#3
Sitat fra: Maxipug på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:12
Hej,

Program til reset af ny model CC findes på facebook gruppen "Kewet og Buddy elbiler" under filer

Mvh Kim

Programmet virker ikke, ser ut som siden for å laste ned er stengt eller fjernet  :(
#4
Hastighet/km og trip teller ble null stillet for et år siden og da sluttet de å vise noe mer.
Skulle ikke trykket der nei  :laugh:

Bilen fikk nye batterier for 5 år siden, så de er nok modne for utskifting. Uansett så har de holdt i massevis for min kjøring. Rekkevidden på 20 km har den hatt i hele mitt eie.

Defa kabel kontakten er svidd, så ene kontakt pinnen i siden på bilen er løs. Så å gå utenom og koble rett på lader var lurt, da kan jeg eliminere om Defa koblingen roter det til.

Hvordan foretar men en re-set?
Ser forøvrig på CC at det er 2 serie kontakter og en USB firkant kontakt.
Kan måle spenning igjen i morgen, da har den stått enda en uke uten lading (Dvs 3 uker uten lading).
Er det stor endring da så er det noe som trekker/henger på (Mulig kortslutning et sted).


Skjer det ikke noe mer etter å ha prøvd dette, så kobler jeg fra alle batterier og lader dem hver for seg med en C-tek test and charge 5.0 lader. Kanskje de klarer seg litt til etter det.

#5
Siste tiden har jeg satt bilen til lading, så begynner det å pipe og blinke i display som vanlig, men nå begynner lade prosenten å gå nedover under lading. Altså noen timer senere så er prosenten betydelig lavere enn når jeg plugga den inn.
Antar at jeg har en kortslutning et eller annet sted.
Inntaks kontakten i forskjermen er dårlig, en løs pinne. Så den skal jeg skifte først og fremst.

Nå har bilen stått en uke uten lading og målte alle batterier med multimeter.
1: 12,47 V
2: 12,47 V
3: 12,45 V
4: 12,45 V
5: 12,27 V
6: 12,28 V      Batteri 1-6 er de under panser.
7: 12,53 V
8: 12,52 V
9: 12,54 V
10: 12,53 V
11: 12,54 V
12: 12,54 V      Batteri 7-12 er de under setebenk.
13: 13,66 V      Teknisk batteri i bagasjerom.
Rekkevidden min er knappe 20 km uansett sommer, vinter eller motvind opp eller nedover bakke  :o

Akkurat nå så står det og blinker 0% på display døgnet rundt.
Noen som har peiling på batterier og kanksje vet hva jeg skal gjøre for å fikse det?

Må nevne at de siste 2 år har jeg ikke hatt hastighet eller trip teller, de viser 0 begge to og km stand står fast siden to år siden 75000 +km (husker ikke nøyaktig km).
Nærmeste verksted er Oslo med 4 timers kjøretur unna i vanlig bil, så her må alt fikses sjøl.
#6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Error 1
onsdag 27. mars 2019, klokken 20:23
Jeg har også hatt en del error 1 siste halvår og har nå funnet ut av hvorfor min gjør det.

Den gjør det når jeg har kjørt til barnehagen, stopper, setter på håndbrekk og tar ut nøkkel.
Etter henting av barn, setter jeg nøkkel i tenning og vrir til start, da får jeg error 1.

Fant da ut at hvis jeg er for rask til å vri av nøkkel og ta den uti en fei, så hender det at trykk-låseknappen for å ta ut nøkkel spretter for langt ut.
Var bare helt tilfeldig at jeg tok ut nøkkel og satte den inn igjen at jeg oppdaget at knappen satt lengre ut en vanlig.
Har til dags dato ikke hatt noen error 1 varsler igjen siden jeg passer på at knappen sitter riktig når jeg tar ut nøkkel.
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Børster til Buddy kewet
torsdag 14. juni 2018, klokken 16:42
Jeg lurer også på levetiden på børstene.
Min 2007 modell har nå passert 76000 km og ikke vært på service på 3 år (årsak til ingen service: 260 km til nærmeste service verksted  :P ).
Nå har jeg bare 20 km rekkevidde igjen på full lading.
Ikke viser den km/hastighet eller tripteller lenger, alt står på null
#8
Noen har garantert vært borti at bremsene på disse må skiftes, eller har dere ikke kjørt så langt at dette er aktuelt?
Min 2007 Citi-Jet 6 har nå passert 76000 km og rekker nå ca 20 km før den må lades igjen.

Å kjøre til Økern for service er uaktuelt siden den turen ville ta en uke bare for å komme dit  ;D
Så alle servicer må jeg gjøre selv, alle hint, triks og tips for å gjøre det selv er velkommen.

Har lest dette forumet til øya blir såre, men finner veldig lite info egentlig  :(
Fant litt om bremser;
Bremseskiver foran: 1982-1983 Fiat 127, 227mm skive diameter, 11mm skive tykkelse.
Bremseskiver bak: Samme som foran bare dreid ned til 8mm skive tykkelse.
Bremseklosser og kaliper alle 4 hjul: Peugeot 205

Hjul lager skal også være Fiat 127, men er det foran og bak?

Uansett, så er det lite Fiat 127 deler å få tak i i dag, men Biltema har noe.
Bremseklosser Forran: 65-9090 18mm tykkelse.
Bremseklosser bak: 65-9101 11mm tykkelse.

Er det noen som har prøvd 11mm bremseskive på bakhjulet? og heller slipt ned klossene litt. Vil den tykkere skiven gå i mellom kaliperne?
Jeg spør fordi Mekonomen kan skaffe Fiat 127 bremseskiver til 400,- per stk.

Høyre forhjuls lager har mye slakk og må skiftes, oppdaget mens jeg satte på piggdekk i går at det sitter en stor bolt med mutter på baksiden i senter av navet. Men ikke noen på venstre side, der ser man rett igjennom? Hvorfor sitter den bolten der, har tidligere eier satt den der for å liksom fikse slakken litt?
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / 2007 buddy citi-jet 6 dieselvarmer problemer?
søndag 11. desember 2016, klokken 21:52
Dieselvarmeren vil ikke starte, vanlig problem  >:(
Feilsøker og det viser seg at den bare har 7.5 volt inn på den gule ledningen (Skal jo ha over 10.5 V der før den vil starte).
Service batteriet i bagaserommet viser 13.75 volt. Hvor går disse ledningene? Ser de forsvinner inn i torpedovegg og så poff borte og finner dem ikke igjen på andre siden?
Eneste som kommer ut av veggen er en sort kabel til styringa?
Og hvor sitter liksom de 2 sikringene (20A) på dieselvarmeren?
#10
Har nettop fått en buddy, vår første el-bil, den har kjørt 74400km  ;D
Rasende morsomt å kjøre rundt med.

På laderen i bagasjerommet er det en løs ledning. Skal den være løs eller hører den til noe?

Siden jeg bor så avsides til så trenger jeg verksted manual og fremgangsmåter ved fremtidige batteriskift og re-setting. Blir for langt og for dyrt å sende den med biltransport for å komme til verksted.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA