Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - J@x

#226
Hyundai Ioniq / Sv: (U)lyder i Ioniq
torsdag 15. desember 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Esp1gr1 på onsdag 14. desember 2016, klokken 22:38
Sitat fra: jornhd på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:27
Kan du skru av regenerering under oppbremsing? Det virker som at du skal bremse ganske kraftig før den faktisk bruker bremsene. Hvis du bremser gradvis hardere med pedalen merker du at den slipper litt opp et kort øyeblikk i det den skifter fra regenerering til bremsene. Mulig den også bruker bremsene i lav hastigheter? Det er i alle fall kun i veldig lave hastigheter jeg har opplevd ulyd fra bremsene.
Ioniq har vel kun regenerering via hendler på rattet, ikke bremsene som visse andre elbil-modeller. Ved å sette regenerering til 0 via høyre hendel, så er det kun bremsene som reduserer farten. Hvis det er slik at bremsene tar dårlig og/eller ujevnt så er det tydelig at det er noe galt; mye mulig Tectylrester på skivene/klossene. Jeg ville derfor tatt kontakt med forhandler og få dem til å sjekke opp og eventuelt rense bremsene.

Nå har jeg bare kjørt demobil i 2 dager, men for meg så det ut som den ladet når jeg bremset med pedalen også..?
#227
Sitat fra: fredriks på tirsdag 13. desember 2016, klokken 17:07
Sitat fra: J-B på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:38
Bestile selv i går og fikk forventet levering februar/mars

What? De to forhandlerne jeg har snakket med har vært ganske enige om juni. Er dette bil de hadde på lager?

Ja, de hadde to biler på vei uten kjøper. Måtte velge mellom blå med alt utenom takluke, eller hvit med alt inkl takluke.. så da ble det hvit.
Og så gjenstår det å se om leveringstiden blir som lovet.
#228
Sitat fra: Hzkw på tirsdag 13. desember 2016, klokken 16:16
Står "forventet levering" November i kontrakten. Har kontaktet forhandleren, og da fikk jeg beskjed om at importør er knallhard på å ikke kompensere for noe som helst. Noe av det mest tullete opplegget jeg har kommet borti ang nybil. Snodig med 4 mnd lengre leveringstid enn forventet spør du meg.

Du har vel litt rettigheter etter forbrukerkjøpsloven vil jeg tro...:

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20

b) kreve oppfyllelse etter § 21

c) kreve heving etter § 23

d) kreve erstatning etter § 24.

Bestile selv i går og fikk forventet levering februar/mars
#230
Lade hjemme / Sv: Spørsmål om hjemmeladeboks.
fredag 09. desember 2016, klokken 12:38
Sitat fra: elektrolux på fredag 09. desember 2016, klokken 12:29
Støtter den.

Samtidig vil en 11 kW 3 fase ladestasjon lade e-golf og Hyundai med 3,6 kW

e-Golf støtter maks 3,6 kW mens Hyundai støtter maks 7,4 kW, men da fra 1 fase 32A

Nye e-Golf støtter vel 7,2KW.
Så viss en plugger en 11 kW 3 fase ladestasjon til en e-golf og Hyundai så lader den altså med 3,6kW.
Muligens det er den mest fremtidsrettede installasjonen å gjøre da, i stedet for å legge inn 1-fas 16A som er alternativet?





Sitat fra: pudderjagar på fredag 09. desember 2016, klokken 12:22
Med 400v anlegg vikke eg ha kikka på bilar med 3faselading. På 16a 3fase får du 11kw mens på 1fase 32 a får du 6,6 kw pga ladaren i bilen.

Bilar med 3fase er
Zoe 22kw
Bmw 11kw
Mercedes 11kw
Tesla 16 eller 22kw

Vet de har det, men Zoe og BMW er for små, MB for kort rekkevidde og Tesla for dyr, så de er nok ikke aktuelle.
#231
Lade hjemme / Spørsmål om hjemmeladeboks.
fredag 09. desember 2016, klokken 11:27
Sikkert dumt spørsmål fra en nybegynner...
Jeg går med planer om å kjøpe meg Ioniq eller ny e-Golf og lurte derfor på å få installert ladestasjon hjemme. Disse to bilene har vel støtte for 1-fas lading på 32A, og tenkte det hadde vært fint å få 32A istedet for 16A lagt opp. Jeg sjekket med elektrikker og fikk da beskjed om at 1-fas 32A ikke var aktuelt hos meg. Har innlagt 400V med 40A hovedsikringer.


BMW støtter vel etter det jeg kan se 3-fas 400V.
Bruker ikke disse samme type kabel for å lade? Hva skjer da viss man plugger inn en Ioniq i en lader for BMW´en? Stopper elektronikken dette slik at ingenting skjer, eller får man trøbbel? Eller er det ikke samme kabel?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA