Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#9001
e-Golf / Sv: "Dumme" spørsmål
torsdag 29. november 2018, klokken 10:48
Du mister sikkert 10-15km på 18" hjul..
#9002
Model X 2014 - 2022 / Sv: Viktigste ved overtagelse
torsdag 29. november 2018, klokken 10:37
Sitat fra: Lurker på torsdag 29. november 2018, klokken 09:40
Hvis du får med sommerhjulene der og da, sjekk at de er OK.
Det gjorde ikke jeg, og det var bittert å oppdage et hakk i ene felgen da jeg skulle montere de noen måneder etter.
De var forøvrig skitne også, men ettersom jeg fikk de levert i poser, gikk jeg ut fra at de var helt nye.
De var nok nye, men har helt sikkert stått på bilen fra fabrikken, gjennom testløype og av og på tog i USA, båt til Nederland og så båt til Norge før videre transport til forhandler, som så legger på vinterhjul.

Tok du det opp med Tesla? Er helt sikker på at Tesla her i Sandnes hadde skiftet felg uten å mukke, om det ble reklamert i forbindelse med omlegging til sommerhjul iallfall.
#9003
Sitat fra: mariowing på torsdag 29. november 2018, klokken 08:44
Sitat fra: Vollis47 på mandag 26. november 2018, klokken 09:17
Hva er erfaringene med Ionity-laderen på Kjerlingland? Hva slags ladehastighet får dere med biler som kan lade med mer enn 50 kW?

Laderen på Kjerringland er foreløpig begrenset til 200 amp, så med I-PACE fikk jeg maksimalt 82 kw. Ladet fra 12-70% på 40 minutter, 50 kWh tilført bilen på den tiden. Laderene har et perfekt display med all info for ladenerdene :)
Sikker?

I følge Fastned så tar ikke i-Pace i mot mer enn 200A selv på ladere som ikke er begrenset...

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42048.msg734476#msg734476
#9004
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
torsdag 29. november 2018, klokken 07:41
Sitat fra: samotholt på onsdag 28. november 2018, klokken 22:37
Blir bilene konkurransedyktige? M3 vs. e-tron? Ytelse, rekkevidde, ladenettverk, pris,......
Elbilverdenen har så langt vist at selv de merkeligste sammenligninger er reelle. Det er sikkert folk som har kjøpt seg Model X selv om de egentlig bare hadde hatt behov for en e-Golf med hengerfeste. Selv om utvalget er noe bedre nå, så er situasjonen fortsatt litt snål. Model 3 vinner vel på alle kriteriene du nevnte, men den har ikke hengerfeste og foreløpig heller ikke takstativ (skal visst komme til våren), og så er det andre grunner også til at folk velger et merke og andre velger et annet.

Sitat fra: samotholt på onsdag 28. november 2018, klokken 22:37
Ikke farlig å ha den strategien, nei. Tesla har jo allerede passert BMW i verdi. Noen som husker Nokia?
Jeg antar at BMW har betydelig lavere gjeldsgrad, og har navnet, så jeg vil tro de kunne skaffet seg finansiering til å ta over kontrollen i Tesla hvis de ville. Porsche forsøkte tross alt å kjøpe VAG, men ble kontret.
#9005
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
torsdag 29. november 2018, klokken 07:29
Er det virkelig vits å spamme ned hele forumet med disse videoene?
#9006
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilens batteri taper seg 3% hver natt (100D)
torsdag 29. november 2018, klokken 07:22
Sitat fra: Anderslien på onsdag 28. november 2018, klokken 20:02
Da har bilen stått i 24t til. Energy save off, always connected on, range mode on. Tapte seg 4%.

Jeg har snakket med Tesla og nå sier de plutselig at dette er helt normalt.
Virker meningsløst at de anbefaler det, for alt burde vært motsatt, men det har du vel prøvd...

Range mode gir ingen innvirkning på tap, er irriterende hvis du forvarmer (gir dårlig varmeeffekt på kupé og batteri), men sparer deg for en del energi på småkjøring fordi den ikke pøser på med varme på et batteri som uansett bare skal parkeres og stå stille etter kort tid.
#9007
Ja, såvidt jeg kan forstå får da e-Golfen 7,2kW (2 x 16A/3,6kW) alene, Teslaen får 11kW (3 x 16A) alene, og når begge lader vil Teslaen få 5,5kW (3 x 8A) og e-Golfen 3,6kW (2 x 8A). Håper noen ser over og korrigerer hvis jeg bommer her.

Du skal kjøre bra mye for å ha behov for mer. 11kw hjemme er luksus. Har selv 8,5kW, og er veldig fornøyd med det.
#9008
Det negative med 16A 3-fas er at tullebilene som har blitt lansert med kun 1-fas lading i det siste vil være begrenset til 16A 1-fas, som tar fryktelig lang tid med såpass store batterier som nå er på markedet. Men det er dårlige valg av produsentene. Gjelder f.eks. Leaf 2, e-Niro, Kona, i-Pace, så de er det lett å styre unna. De vil lade med 3,6kW på denne løsningen, mens f.eks. Tesla, e-Tron og ZOE vil lade med 11kW, mens nye e-Golf får 7,2kW.
#9009
Har heller ikke fått mail, 13x. Er nok de 100 første som har fått ja. Tar det som en et tegn på at jeg sannsynligvis ikke må bestemme meg nå i november, og heller kan vente til januar, når man forhåpentligvis vet mer om Model 3.
#9010
Kjøpe elbil? / Sv: Hur mange el-biler og hvilke har dere reservert?
onsdag 28. november 2018, klokken 09:36
Har: e-Golf og Model X
Har betalt reservasjon på: DS3, Taycan, e-Niro, iX3, Model 3
Står på interesseliste til: Byton, Soul

Har vel passert 50k i reservasjoner.
#9011
Elbiler i media / Sv: RIVIAN nytt spennende elbilmerke.
onsdag 28. november 2018, klokken 09:29
Produksjonsstart 2021. Startpris på ca. 600k eks. mva. på pickupen ser det ut for.

Hadde de bare klart å implementere frontlyktene på et annet vis, så hadde det sett ganske bra ut.

Ser iallfall ut som de har gitt blanke i aerodynamikk. Forbruket vil nok bli ganske drastisk.
#9012
Hvis du monterer to 16A 3-fas ladestasjoner og lastdeler de, så vil du få 5,5kW på Teslaen og 1,8kW eller 3,6kW på e-Golf avhengig av om det er 190 eller 300km. e-Golfen vil få 3,6kW eller 7,2kW når den er alene, igjen avhengig av om det er 190 eller 300km varianten, og Teslaen vil få 11kW alene.

Det eneste jeg ser på som et "problem" der er hvis det er 190km e-Golf og du ender med 1,8kW (8A) lading mens du lader Teslaen, ellers vil jeg påstå at det er en veldig kurrant løsning. Selv med denne begrensningen så er det ikke krise, for med en gang den ene er fulladet så bedrer det seg voldsomt. Tømmer du ofte begge bilene? Uansett få som har såpass lademulighet hjemme. Du skal kjøre bra mye før du møter begrensning der.
#9013
Kia Niro EV / Sv: Importere Kia e-niro fra Frankrike
onsdag 28. november 2018, klokken 08:13
Kanskje det finnes minimumskrav til hastighet i Tyskland, selv på vinterdekk? De fleste nordiske er stort sett begrenset til 160-190km/t, mens europeiske ofte er H eller V-merket (210 og 240km/t).
#9014
i-Pace / Sv: Lading med Ionity
onsdag 28. november 2018, klokken 08:09
Spennende! 140kWh batteripakke. Blir nok etterhvert fort begrenset med full utnyttelse av lader på utfartsdager, men uansett en god løsning for å levere mer strøm enn tilførselen. Vil jo også få ned effektavgift...
#9015
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruktbilsalg hos Tesla
onsdag 28. november 2018, klokken 08:06
Du har oversett at de vil selge nybiler. Bruktsalg er ikke like interessant for media og aksjonærer. ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA