Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#7756
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. juni 2019, klokken 19:23
Sitat fra: OlaSpakmo på torsdag 06. juni 2019, klokken 17:08
I prinsippet rett, bortsett fra at Tesla krever bruksfradrag på 4.-/km...

Det var spenstig...
Har du krevd erstatning for brukt tid og utgifter (alternativ transport) i tillegg til renter?

Jeg skjønner ikke at Tesla fortsetter å rævkjøre uheldige kunder på den måten, de burde bare innrømme at kunden har fått en bil med for mye feil og frivillig gjøre en omlevering.
Er til dels enig, de er ikke tjent med støyen, men dette er en seks år gammel bil. Det blir litt som å klage på at ølen er "dau" etter at du har drukket 3/4 av glasset.

Er nok redd for at det at eier har levd med feilene og ventet så lenge vil bli brukt mot ham i retten, selv om det kanskje egentlig burde vært andre veien. Det er ikke alltid man blir belønnet for å ha tålmodighet.
#7757
Kia Niro EV / Sv: Forbruk e-Niro
fredag 07. juni 2019, klokken 10:04
Det er så mye rekkevidde på bilen at vi har faktisk ikke testet å kjøre i forskjellige moduser. Tenker ikke på det. Tipper madammen kjørte Normal hele østlandsturen.

Men det å teste den ene i en retning og den andre i en annen retning gir veldig usikre resultater. Litt vind så er testen ødelagt.
#7758
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
torsdag 06. juni 2019, klokken 21:08
Såklart!


https://youtu.be/Ijuw7usvxfU

Merkelig merkestrøm, for skal de følge 210A så blir forskjellen til chademo kun 30kW, men i praksis får den altså mye mer.
#7759
Model 3 / Sv: LR eller Performance
torsdag 06. juni 2019, klokken 20:54
Sitat fra: OlaM på torsdag 06. juni 2019, klokken 18:13
Er ikke "bane" bare kodeord for at man kjører som svin?  :P Et annet moment å ta med i P vs LR, P kan kun ta 20" (i alle fall OEM) og det gir mer støy, dyrere dekk og færre å velge blant.
Grisekjøring er nå så, og det kan nok være kjekt å bruke track mode til det, men det går nok an å ha det moro på svingete veier med standardbil uten track mode også. På bane derimot, så er det helt essensielt å få av de verste elektroniske krykkene, siden de både dreper effektiviteten (rundetidene), men også kjøregleden. Å kjøre på bane er noe helt annet enn å kjøre på vei, selv om noen tror de kjører fort langs veien blir det aldri det samme. På bane kjører du med hylende dekk i hver eneste sving. Gasspedalen betjenes omtrent kun som av eller på, og det samme gjelder bremsene. Det handler om å gasse tidligst mulig og bremse senest mulig. Det er nok flere enn du tror som har kjørt på bane, og det er mange bilinteresserte som har eller vil ha elbil - og da er Model 3 Performance, i track mode, foreløpig den eneste som gir ganske gromme fossilbiler reell konkurranse på bane. LR kunne også vært knall på bane om den hadde track mode. Det handler ikke om de 1,2 sekundene i forskjell på 0-100.
#7760
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvordan finne ut antall HK
torsdag 06. juni 2019, klokken 20:42
Det er nok maks rated kontinuerlig effekt, ikke batteristørrelse.
#7761
Tesla SW og AP / Sv: Nå får noen FSD .......
torsdag 06. juni 2019, klokken 20:10
Alle som vil kan vel nå velge advanced? Er vel bare en gitt mengde inviterte  biler i early access..
#7762
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
torsdag 06. juni 2019, klokken 19:23
Og på fire minutter har den da fått 17kWh, som tilsvarer en fjerdedel av batteriet, eller like mye som en e-Golf 190 fra 0-80%, så det er ikke en ubetydelig strømmengde, og noe må det vel bety for slitasje...

Blir spennende å følge med på batteripakker i elbiler fremover.
#7763
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
torsdag 06. juni 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Bushy på torsdag 06. juni 2019, klokken 12:42
Ccs adapteret gir vel vesentlig mer en 125A? .er vel en X som fikk opptil 130-140 kW på en ionity lader
Ja, forutsatt at du har tilgang på raskere lader enn 50kW/125A. For min del er problemet at det kun er ett ladested jeg egentlig har behov for annen hurtiglading enn supercharging, og det er når jeg handler der jeg har hytte, men der er det ganske nye ladestasjoner fra Fortum, og de er kun 50kW, så det blir ingen forskjell for meg med CCS kontra chademo-adapter der de neste par årene - tipper jeg. Det blir nok 38-43kW som i dag, på grunn av batterispenningen på 75-batteriet mitt. Har SuC 4-5 mil lenger nedi veien, men det er så kjedelig å stå der og lade enten vi tar det når vi nesten er fremme på hytta eller om det er rett etter vi har startet på hjemveien.
#7764
Model X 2014 - 2022 / Sv: CCX adapter/fix bestilt
torsdag 06. juni 2019, klokken 15:20
Sitat fra: oto på torsdag 06. juni 2019, klokken 11:59
Mulig jeg misforstår noe her, men hva slags oppgradering som krever timebestilling tenker du på relatert til CCS-adapter? Adapteret er vel bare tilbehør man kan komme innom og hente? :-) Hvor mye vil CCS-adapteret koste i Norge, forresten?
Mener det ble sagt rundt 5 lapper inkl. arbeidet som må gjøres på bilen, slik jeg forstod det..
#7765
Tesla SW og AP / Sv: Nå får noen FSD .......
torsdag 06. juni 2019, klokken 15:17
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 06. juni 2019, klokken 06:51
Jeg fikk update 30min etter jeg skrudde på Advanced sist det var noe der ute. Fra 2019.16.2 til 2019.16.3.2. Jeg er kun oppgradert til FSD siden jeg kjøpte EAP og ble rammet av prisnedgangen. (Noe som burde tenke som å ha kjøpt FSD)
Da er du nok heller i samme båt som oss som kjøpte FSD på billigsalg, altså du har betalt omtrent det samme som oss, ikke fullpris for EAP og FSD.
#7766
Tesla SW og AP / Sv: 2019.20
torsdag 06. juni 2019, klokken 15:16
Kan vel tenkes at enhanced summon krever HW3?
#7767
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
torsdag 06. juni 2019, klokken 14:46
Sitat fra: Speeder på torsdag 06. juni 2019, klokken 10:05
Ioniq lader jo med mye høyere fart sammenlignet med batteristørrelse: 70kW/28kWh = 2,5 faktor
Audi: 150kW/90kwh(?) = 1,6 faktor - Neppe den helt store faren
På Ioniq er det nok begrensede erfaringer foreløpig, siden det stort sett bare har vært 50kW-ladere rundt forbi.

I tillegg så ramper Ioniq kraftig ned på 76%, og på 83-84% har den rett over 20kW. Audien har vel omtrent tre ganger så stor batteripakke, så den lader nok litt raskere enn Ioniq i topp. Tross stor buffer.
#7768
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
onsdag 05. juni 2019, klokken 23:23
Sitat fra: Àpache på onsdag 05. juni 2019, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:39
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:50
Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:15
Dette adapteret er kun nyttig for å kunne lade på CCS-lynladere som tilbyr over 50kW, på steder der det ikke er Tesla Supercharger i nærheten / strekningen.

Er nok nyttig i stedet for Chademo som i praksis gir 38kw lading.

CHAdeMO og CCS gir nok samme hastighet på 50kW-laderne.

Trur ikke det er helt riktig da CCS gir 125A ? mens Chademo gir 120A

Men det viktige spørsmålet er for oss med en 75D:

  • ved en 50kw hurtig lader så blir det vel liten forbedring pga litt mere Amp?
  • Med ved å bruke en hurtiglader ved fortum/statoil Hva blir det da? 38-40 ish som i dag eller kommer vi opp i 80-90kw?

Hvis det siste så et det definitivt verd pengene å oppgradere til CCS på bilen.
Hvorfor er chademo 120A mens CCS er 125A? Trodde laderne var 125A på begge utganger? Mitt adapter har iallfall merkestrøm på 125A..

Vhagar, er vel ikke mange steder det kun er chademo? Det var en del ladere her rundt som kun hadde chademo, men samtlige er skiftet ut i løpet av siste to årene, slik at de har både CCS, chademo og AC type 2 nå...
#7769
Lading av Tesla / Sv: TWC, regn og snø
onsdag 05. juni 2019, klokken 21:04
Øggen, i følge manualen skal den IKKE monteres i en lukket boks.
#7770
50% er nok veldig optimistisk, selv på optimal belastning/forbrenning..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA