Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#7531
Tesla / Sv: Reservert inventory bil solgt før overtagelse
fredag 19. juli 2019, klokken 14:37
Sitat fra: Svænnis på fredag 19. juli 2019, klokken 14:16
Etter å ha skummet igjennom drøyt 104! sider så kan jeg bare se at dette gjelder bestillingsbiler? Bilen jeg hadde kjøpt stod allerede i landet og hadde stått klar en stund, syns det er merkverdig at de skal klare å selge en allerede solgt bil 10 dager etter at jeg har kjøpt den. Selger forsto ikke hva som hadde skjedd og hadde ikke noe god forklaring å komme med. da jeg allerede har solgt egen bil er dette litt krise, ser at noen har kontaktet forbrukerrådet som mener man har krav på kompensasjon, men finner ikke noe om hva utfallet ble.
Dette høres ut som en åpenbar feil - og sikkert noe som kan skje, kan godt være så enkelt som at selgeren din har gjort en personlig feil og glemt å reservere den på riktig vis for alt vi vet, men okke som så bør du forlange lånebil fra estimert leveringstidspunkt og frem til de kan levere bil til deg. Det bør de fikse.
#7532
Sitat fra: Siggen på tirsdag 13. mars 2018, klokken 07:16
Sitat fra: gr på mandag 12. mars 2018, klokken 15:39
Herlig at de har glemt Rogaland, med en halv million innbyggere, fullstendig.  ::)

Mine kilder sier at det er plass hos Cirkle K som er noe av utfordringen. De har visst nok vært hos både C.K Lura og Forus, flere ganger.
Jammen godt dette bråsnudde, fra å ikke være på kartet engang da denne tråden ble laget for et godt år siden, til å stå ferdig nå. :-)

Ser ellers at det er et punkt på kartet som kan se ut for å være i Setesdal. Er det noen som har kjennskap til dette?
#7533
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye priser
fredag 19. juli 2019, klokken 12:51
Normal levetid for en fossilbil er åtte år, typisk med en facelift underveis, men det finnes eksempler på langt lenger levetid, som første generasjon XC90 som var på markedet i 12 år.

Model X har ikke vært på markedet fire år engang, så den er ikke på slutten av syklusen sin - fortsatt i første halvdel. I fossilverden ville det vært naturlig med en facelift om ca. et år, som både innebærer oppgradert design kanskje både innvendig og utvendig, og ofte også nye motorer/girkasser eller andre ting, men alt utenom det visuelle gjør Tesla endringer på kontinuerlig, så vi får se om det kommer en facelift a la S.

S har passert sju år, og det er nærmere slutten av syklusen, men virker som de har mer fokus på nye modeller foreløpig enn å redesigne eksisterende. Er spent på om de har tenkt å få ut både Y, pickup truck, semi og roadster 2 før de kommer med ny S, eller om den kommer innimellom her.
#7534
Kia Niro EV / Sv: Støydemping
fredag 19. juli 2019, klokken 12:00
Støydemping hadde liten innvirkning på Model 3:

https://www.youtube.com/watch?v=IwbtOiZ3M5U

Men kommer nok til å gjøre en liten runde baki på vår. Syns det er mye støy i fart. Har forøvrig kjøpt Ultragrip 2 vinterdekk, de skal være veldig stille (og gode på asfalt), så spent på de.
#7535
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 19. juli 2019, klokken 11:28
Sitat fra: Geirr på onsdag 12. juni 2019, klokken 14:39
Går nok noe opp idag, selv om det ikke kom frem nyheter med substans. Finfin anledning til å selge på relativt høy kurs
Ja, var det lurt å selge til $209 den 12. juni?
#7536
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D forventet rekkevidde ved 90%
fredag 19. juli 2019, klokken 11:23
Ikke mitt, fra høsten '17, iallfall. Rekkevidden er bare marginalt redusert, og ladefarten er tvert i mot skrudd opp ganske betydelig. Får nå noe sånt som 118kW fra ca. 9-10%. Men mener å ha hørt at det var et generasjonsskifte på 75-pakkene våren 2017 så mulig det kan være forskjeller? Omtrent samtidig med nye DUer og oppgradert ytelse? Forstod det slik at før dette hadde de samme celler som 90-pakkene, mens da 100-pakken kom ble også 75-pakken endret til samme type celler som 100-pakken?
#7537
Tesla / Tesla club sweden har vært med Tesla Mobile Service
fredag 19. juli 2019, klokken 10:08
Syns denne var interessant, selv om vi har hatt det en stund i Norge nå:

http://teslaclubsweden.se/exklusivt-tesla-mobile-service/
#7538
Tesla / Sv: Aldri mer Tesla
torsdag 18. juli 2019, klokken 19:02
Uimotsagt trenger det ikke være, tråden er jo åpen?
Jeg har sikkert gått på en blemme. Havnet oppi noe slikt en gang og fikk forståelse for at det var 30 dager (paragraf 36 4. ledd), men ser at det gjelder finansielle tjenester, så jeg må ha misforstått. Bare fint å få rettet opp hvis det er feil.  :+1:
#7539
Model 3 / Sv: Fjernstyring av klima
torsdag 18. juli 2019, klokken 18:47
Har hatt det på X, løst med reboot av MCU..
#7540
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 18. juli 2019, klokken 14:46
Det som iallfall er utenfor enhver tvil er at vi som bileiere EIER bilene våre, og det er et inngripen at produsenten går inn og gjør endringer via nettet. Godt mulig at vi har akseptert dette i en eller annen agreement via et kryss på en skjerm et sted, så juridisk kan det godt hende de er på nett, men det er en merkelig form for eierskap. Elektrikeren min har ikke fri passasje til huset mitt når det måtte passe ham, og det ønsker jeg ikke at bilprodusentene heller skal ha. Det er ikke et leieforhold dette her.

Har hørt folk gå offline med Tesla, men da mister man både spotify, app-styring, oppdateringer og tilgang til SuC, så det er ikke akkurat optimalt.
#7541
i-Pace / Sv: Ionity
torsdag 18. juli 2019, klokken 14:39
Reklamasjon skal skje "innen rimelig tid" etter feilen er oppdaget, eller noe sånt. Har inntrykk av at mange av oss som er elbileiere nå har et knepp høyere toleransegrense enn normalt og går og venter på at ting skal bedres i stedet for å legge inn en formell reklamasjon, enten det heter ladefart på i-Pace, bråbremsende autopilot på Tesla eller noe annet. Plutselig kan den ventetiden gjøre at vi faktisk mister reklamasjonsretten iht. forbrukerkjøpsloven.

Sitat fra: Chimp på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:12
Hvis de også hadde løst opp i enheten som visstnok (?) har for heftig kjøling av batteriet, ville også bilen gått lenger (?)
Kan ikke noe om kjemi i batterier, og vet ikke om kaldt batteri også gir direkte høyere slitasje slik "for varmt" batteri gjør, men høyere strømforbruk må vel gi høyere belastning på batteriet, altså en kilometer gir mer slitasje på et kaldt batteri enn på et varmt batteri? Hvis dette hadde vært saken er det vel rart de ikke har prioritert å løse det? Ser jo ut som de er veldig opptatt av levetid med tanke på ladehastighet.

Sitat fra: Tellus på onsdag 17. juli 2019, klokken 09:44
Tror ikke dette kan være korrekt da jeg er rimelig sikker på at jeg har sett dokumentert at folk har fått 100 kw også over 10% SOC.

Forøvrig testet jeg på nytt lading ved Ionity på Rygge. Denne gangen ble jeg stående og observere hva som skjedde. Ladingen startet opp på 92 kW og rundt 220-230 A. Denne effekten ble holdt konstant i helt nøyaktig 2 minutter. Deretter datt den brått ned til 80 kW og 200A.

Dette er jo veldig symtomatisk på at noe gikk galt mellom bil og lader og at de ble enige om å fortsette med CCS1 protokollen som gir maks 200A.
Hvis man har tid og interesse av det, så burde det vel gå an å få Fortum, GK eller Ionity sin kundeservice med på å logge/følge med under en ladesesjon, og se hva som skjer? Om det er laderen som begrenser eller bilen? Og om det er riktig at den hopper over på CCS1? I så fall bør det være en grei sak å ta videre med produsent av bil og lader?
#7542
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
torsdag 18. juli 2019, klokken 11:58
Får fortsatt ikke booket time for dette, de vet ikke når de får deler. :(
#7543
Model S 2013 - 2022 / Sv: Havari i utlandet
torsdag 18. juli 2019, klokken 11:34
Her bør løsningen være fly og loaner i Norge..
#7544
Model 3 / Sv: Har jeg blitt lurt?
torsdag 18. juli 2019, klokken 11:31
Var da voldsomt...

Ikke 100D og LR Raven, men 3 LR RWD og S LR. De har WLTP på hhv. 600 og 610km. Altså er det de bilene som går lengst på markedet i dag. 10km er ubetydelig i den sammenheng.
#7545
Model 3 / Sv: Ny model 3 eller brukt model S
torsdag 18. juli 2019, klokken 11:23
P85en må være mye billigere enn 470k?

Hvis du er villig til å heller sammenligne med en S i samme prissjikte, så får du noe helt annet, da snakker vi '15-16 modeller, både firehjulsdrift, autopilot (1) og det bør også gå greit å finne facelift-modell. Og du slipper de nylige problemene med redusert ladefart, du får heller en bil som nettopp har fått oppgradert ladefart.

Pluss med S i samme prisklasse:
- Mer praktisk mtp. lasting
- Større lastekapasitet
- Penere bil  8)
- Sannsynligvis bedre støyisolert
- Bedre førermiljø (instrumentpanel)
- Skiltgjenkjenning
- Gammeldags velfungerende regnsensor (AP1-biler)

Pluss 3:
- Høyere ladefart
- Lenger rekkevidde
- Mulighet for hengerfeste
- Mer moderne bil
- Lenger garanti
- Smalere/kortere og greiere å parkere/manøvrere
- AP2.5/3 som gir mulighet for dashcam og sentry mode, dessverre er det ikke et pluss for autopilotegenskapene eller regnsensor, iallfall ikke enda
- Raskere MCU/skjerm (MCU2)

Skulle jeg kjøpt bil til meg selv hadde jeg kjøpt 2-3 år gammel S foran 3, til madammen hadde jeg kjøpt 3. Subjektivt sett fra øynene til X-eier. ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA