Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#7486
På reklame/artikler om Ionity har det vært minst to andre typer enn Porsche og Tritium også, så hvem vet. Har også kun sett Tritium sine i Norge (Lura, Sira, Lillesand).
#7487
Tesla SW og AP / Sv: Tesla V10 kommer til høsten
mandag 29. juli 2019, klokken 14:22
Jaja, så lenge de ikke klarer å få Spotify eller blinklys hakkefrie, så blir det neppe mye glede av Netflix, for oss MCU1-eiere...  :P
#7488
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 29. juli 2019, klokken 14:20
Sitat fra: StigV på søndag 28. juli 2019, klokken 23:09
Jeg har latt være å oppgradere sw på min bil etter å ha lest bl.a i denne tråden. Har 2019.16.2.
Var det versjonen etter denne dere har merket reduksjon i ladehastighet og/eller rekkevidde?
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.msg818974#msg818974
#7489
Model S 2013 - 2022 / Sv: Oppdatert Model S, 'Raven', testet
mandag 29. juli 2019, klokken 14:18
Spørsmålet er hva de tallene er. Er det maks rated peak for hver motor? Eller er det maks av hva de klarer å yte med samtidig kraftleveranse fra batteriet i samme bil? På 100% SOC? 50% SOC? 10% SOC?

Min X75 er oppgitt til 2 x 262 hk (totalt 524hk), det er vel samme som X100 er oppgitt til? Med tyngre batteripakke og lavere 0-100. Bare den høyere spenningen på 100-pakken kontra 75-pakken gjør at de neppe klarer å levere samme effekt tross like motorer, så det er neppe reelle tall. Mer realistiske tall har vel sagt 332hk eller noe sånt.

Tror ikke man skal legge for stor vekt på registreringsopplysningene på elmotorene...
#7490
Og i tillegg til at den har utløserknapp (og åpne ladeluke) på håndtaket, så kan den også få softwareoppdatering via bilen. Få andre bokser kan skilte med slike oppdateringer.
#7491
TAYCAN / Sv: Porsche Taycan
søndag 28. juli 2019, klokken 21:07
Jeg er ingen elektroingeniør, men hva har temperaturstyring og buffer med saken å gjøre? Buffer betyr kun noe på topplading og utlading? Gitt at du sammenligner epler og epler, altså brutto batteristørrelser, såklart.

En watt er en watt, enten det er 400V eller 800V? Du kan redusere tykkelse på kabler osv og kjøre samme strøm gjennom uten å få høyere tap - og du kan også redusere tap om du dimensjonerer opp, men det er neppe tapet som er den store synderen her. Og du kan pushe mer gjennom et eksisterende støpsel som allerede har nådd maks strøm på 400V - dersom det er flaskehalsen. Til syvende og sist handler det, for batteriets del, da vitterlig om antall C i området man hurtiglader hyppigst og med høyest strøm, og det vil da være akkurat likt enten det er 400V eller 800V?

Tar mer enn gjerne mot rettelser og kunnskap hvis jeg har misforstått noe.
#7492
Sitat fra: kikkomana på torsdag 25. juli 2019, klokken 13:36
Ønsker høyest mulig hastighet på ladingen og at det skal være mulig å lade andre biler enn Tesla (hvis vi kjøper elbil nr 2).
Raskest mulig løsning (sett bort fra DC-lading) får du med 400V trafo. Da kan du bruke TWC eller annen vegglader og få inntil 22kW lading. Krever heftig inntak...

Skal du kjøre uten trafo så er det maks 32A 230V 3-fas som maks gir 12,7kW, men foreløpig er det ingen biler som kan ta i mot dette. Høyeste er Model 3 som takler full 3-fas og kan ta inntil 11kW (3x3,6kW).

Sitat fra: kikkomana på torsdag 25. juli 2019, klokken 13:36Vil det være lurere å kjøpe en Easee- eller Zaptec-ladeboks i stedet? Vil den kunne gi høyere KW og passe til alle elbiler med type2 kabel?
Ulempen med TWC er at du foreløpig ikke får 11kW på Model 3 på 230V 3-fas, slik som på f.eks. Easee og Ecolite. Model 3 er vel eneste bil som støtter fullverdig 230V 3-fas så langt. Ellers ville jeg trodd det var ett fett. TWC har også lastdeling. Ulempe er at den krever jordfeilbryter type B i sikringsskap, mens andre veggbokser kan ha det innebygget.

Sitat fra: kikkomana på torsdag 25. juli 2019, klokken 13:36Leste at Wall Connector kun passer til Tesla når man bruker 3-fas på 230V nett?
SitatMerk: Denne konfigurasjonen skal bare brukes
med Tesla-biler.
Har selv Ecolite på 230V, og har ladet fire forskjellige biler på den uten noen som helst utfordring (3-fas 32A kabel):

Model X - 8,5kW kvasi 3-fas
e-Niro - 7,2kW 1-fas
e-Golf 190km - 3,6kW 1-fas
Model 3P - 11kW 3-fas

Ville trodd TWC ville levert det samme for alle utenom Model 3, men det må noen med TWC svare på...

Sitat fra: kikkomana på torsdag 25. juli 2019, klokken 13:36
Hva er høyeste KW en model S kan få på hjemmelading i et 230V IT-nett?
16,5kW med 400V trafo, 8,5kW med kvasi 3-fas 32A.

PS: Vet ikke om du har erfaring med elbil fra før, men hvis ikke så skal du kjøre MYE for å trenge mer enn 8,5kW lading. Selv 3,6kW lading over natta holder for de aller fleste.
#7493
Lading av Tesla / Sv: Når kommer første V3 supercharger i Norge?
torsdag 25. juli 2019, klokken 15:15
ALLE vil ha stor glede av v3 siden det da blir slutt på deling av effekt.  ;D
#7494
Tesla / Sv: Sove og overnatte i Tesla
onsdag 24. juli 2019, klokken 20:55
Trodde bevegelsessensoren innvendig gikk på uansett i sentry mode. Den tar selv en flue til vanlig...
#7495
Model S 2013 - 2022 / Sv: Brukt Model S til under 400k?
onsdag 24. juli 2019, klokken 20:53
2 x 20 mil pluss tap mens du står parkert en dag eller fem, samt småkjøring på destinasjon, spesielt om vinteren, klarer du knapt selv med en 100/LR. Du må nok være forberedt på en halvtimes supercharging hvis du ikke får ladet på stikkontakt over natta der du er. Det sparer deg for bry (og/eller penger) om du kan starte fulladet i begge retninger.
#7496
Tesla SW og AP / OBDeleven for å lese av canbus på Tesla?
onsdag 24. juli 2019, klokken 19:22
Har OBDeleven pro til VAG (dongle+android software for koding etc), selve OBDII-adapteret støtter CANbus. Noen som vet om det kan brukes på Tesla?
#7498
Lading av Tesla / Sv: CCS Adapter - Info fra tesla.com
onsdag 24. juli 2019, klokken 19:01
Fikk også satt meg i kø.  :+1: Solgte Chademo-adapteret, så er veldig spent på hvor mange virkelige kalenderuker (eller måneder) det tar før CCS-retrofiten er her. Trenger egentlig adapter for å komme meg hjem fra hytta, men får leve på noe 16,5kW AC-lading i mellomtiden..
#7499
(Den er nok i så fall noe redusert ja, min har nok DC-ladet et sted mellom 1600 og 2000kWh, og jeg har ikke filmet noe ladesesjon nå etter oppdateringen, men har et tilfeldig skjermbilde fra app på tlf, som viser 111kW ved 42% (i Ulricehamn). Vi er vel litt OT her nå, så skal ikke skrive noe mer om 75 nå, bare merkelig at de større pakkene går motsatt vei...)
#7500
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er elbilen «over kneika»?
onsdag 24. juli 2019, klokken 16:43
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. juli 2019, klokken 15:38
Sitat fra: gr på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:40
Mener jeg har lest at en Nissan Leaf 24kWh inneholdt 23kg kobolt, mens en Tesla Model 3 LR (med 78?kWh) inneholder 7kg kobolt. Det sier litt om prioriteringer...

Det er feil. Nissan har LMO-kjemi i 24kWh-pakkene, de inneholder 0% kobolt. 30kWh og opp har NMC med kobolt så vidt jeg vet.
Ok, kan hende det var 30kWh? Kan og hende det ikke er rett, hvem vet av det man leser på nett. Men det skal iallfall være signifikant lavere andel kobolt i Model 3 enn tidligere pakker.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA