Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#7246
Før i tiden måtte man ha et form for abonnement på Easypark, eller betale 200,- i engangsinnskudd eller noe slikt, men nå er det kun appen og et lite påslag, så etter det ble slik lastet jeg ned og begynte å bruke. Har ikke angret et sekund. Syns den fungerer helt strålende. Kjempekjekt å slippe å lete etter automaten, bare å parkere, gå fra bilen og starte parkering mens man går.
#7247
Jeg ser ofte sammenheng med blinking eller aktivering/deaktivering av AP, når den må spille både lyd fra det og spotify samtidig, så går noe galt. Virker som ren overbelastning for min del.
#7248
Tesla / Sv: Oppgradering til AP3, gratis for alle AP2-2.5 biler...
torsdag 22. august 2019, klokken 14:48
Sitat fra: Handyman på onsdag 21. august 2019, klokken 21:41
Sitat fra: JorEl på onsdag 21. august 2019, klokken 17:30
......FSD koker kanskje ned til definisjon, og den har vel også Tesla forandret.. ::) .......
FSD er jo et uttrykk Tesla har funnet opp, og noe som ikke er eller har vært klart definert noe sted.
Det er en god grunn til at de ikke bruker definisjonene "Autonomi Level ..."
Tesla ligger nå på Level 2, og på en god dag, om ikke alt for lenge, kan de kanskje klare Level 3 i USA.
Direkte kopiert fra Tesla.com:

"Alle de nye Teslaene har fastvaren som kreves for evnen til å kjøre helt på egen hånd under bortimot alle forhold."

Tolkning av denne linja kan fort bli noe for en rettssal, men jeg tviler på at Tesla kommer unna med en ullen bortforklaring av denne...
#7249
e-Golf / Sv: Lekkasje i bakdør?
torsdag 22. august 2019, klokken 14:39
Det er det som er problemet på alle bilene, noen ringer rundt bassen som sprekker.
#7250
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
torsdag 22. august 2019, klokken 08:11
Det sa folk for tre år siden også. Vi "tapte" selv 26 000,- på e-Golf 190 km på 2,5 år (~35 000 km), selv om 300 km hadde vært på markedet i to år før jeg solgte, og vår egentlig skulle vært helt utdatert.

Før Model X-en hadde jeg en X5 med nesten en halv million i ekstrautstyr. Skulle jeg fått igjen prisforskjellen opp mot en ribbet bil, så hadde den ribbede bilen blitt gitt bort da min bil var 7-8 år. I realiteten så er forskjellen noen titalls tusen, og at den med mye utstyr/stort batteri/best ytelser i stedet er litt mer lettsolgt, men med større tap i kroner.

Vi får ta en revisit i denne tråden om fem år.  :+1: :P
#7251
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
onsdag 21. august 2019, klokken 20:29
Skjønner du at dine erfaringer med videresalg på 60 dager er svært lite relevante for de fleste her inne? Er påstanden din om "all erfaring" betinget salg innen 60 dager, 18 måneder, eller et mer langvarig (normalt) eierforhold?
#7252
Easypark har spart meg for 750,- i bot, sannsynligvis flere ganger.  :+1:

Etter uforutsette endringer i planene hadde vi glemt å forlenge parkering, som var gått ut en halvtime-time tidligere. Startet ny parkering i app på vei til bilen, kom rundt et hjørne hundre meter unna bare noen sekunder etterpå, da hadde vakta akkurat scannet skiltene våre.  :laugh:
#7253
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
onsdag 21. august 2019, klokken 19:16
Ja, enten fordi de på et vis er inkompatible, eller at sw er exploitable.
#7254
Sitat fra: Nei til klimasvindel på onsdag 21. august 2019, klokken 12:09
Kommentarfeltene på klimasaker blir arena for krangling, alltid.
Ikke så rart kanskje, siden klimaskremslene og alarmeringen er nådd ekstreme høyder, mens den våkne bør ha fått med seg at vi blir forsøkt lurt grundig.

Via media har vi lenge hørt at det er konsensus for menneskapt global oppvarming.
30.000 forskere, som aldri nevnes i mainstream media, sier noe annet.
Dokumentert her:  http://www.petitionproject.org/

Jeg er ingen tilhenger av forurensing av noe slag, men vi skal ikke svindles for CO2-avgifter på falsk grunnlag.


En journalist ved navn Donna Laframboise utga i 2011 ei bok som har gått IPCC og deres prosesser nøye etter i sømmene.
Tittelen på den norske utgaven "Den oppblåste tenåring..." handler ikke om Greta, selv om det er lett å anta.

Donna Laframboise
The Delinquent Teenager Who Was Mistaken for the World's Top Climate Expert
Norsk utgave: Den oppblåste tenåring som ble tatt for å være verdens topp klima ekspert.


2 omtaler
https://www.dagsavisen.no/debatt/boken-om-fns-klimapanel-ipcc-1.456907

"Undersøkelsene til Donna Laframboise dokumenterer at Klimapanelets hovedoppgave dessverre ikke først og fremst har med vitenskap å gjøre, men heller, som i mange andre byråkrati, å vedlikeholde og utbygge sin egen posisjon. Hovedagendaen ser ut til å være at man vil skattelegge og styre verdenssamfunnet. Vitenskapen er bare en brekkstang for å oppnå dette målet."
https://stjakobs.blogspot.com/2013/06/en-bokanmeldelse-den-oppblaste-tenaring.html
Hva er konsekvensen hvis vi antar at du har rett, og fortsetter i samme spor som før? Kloden og menneskeheten går under?

Hva er konsekvensen hvis vi antar at forskerne har rett, og forandrer på levemåten vår til det bedre for kloden? Ok, kanskje vi om 50 eller 100 år kan si at vi tok feil, men vi gjorde iallfall noe. Vil det, i det store bildet, gjøre noe av betydning verre, dersom vi antar det verste og tar aksjoner deretter?

Siden du åpenbart tror det er noen som har fryktelig mye å tjene på å så klimapropaganda. Har du satt deg inn i Koch Brothers sine kampanjer a la røykekampanjene for 30-40 år siden? Kan du tenke deg at de for eksempel kan ha mye å tjene på å så tvil om klimaforskning?

Hva slags faglig bakgrunn har du som gjør at du mener at du kan mer om dette enn et omtrent samlet forskningsmiljø verden over?
#7255
Det er et kryss du må velge inne på hver enkelt bil ja. Hva slags grunn har dere for å ikke aktivere det?
#7256
Model X 2014 - 2022 / Sv: TMX75D forventet rekkevidde ved 90%
onsdag 21. august 2019, klokken 10:06
Var ikke det før raven-oppgraderingen, eller er alle med ny modellbetegnelse av type raven?

Hadde i så fall vært interessant å høre om "Standard range" også har en ny revisjon av batteripakken (BTX5), slik raven long range/P har av BTX8.
#7257
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
onsdag 21. august 2019, klokken 10:04
Handyman, ja, ikke sant. Foretrekker å sykle, men jeg må i et møte hjemme midt på dagen, og det er så stress i svett kondomdress. :-) Og på toppen av det hele, så begynte Jabra Sport pace headsettet å hakke på sykkeltur her for noen dager siden. Spørs om Tesla har hatt en finger med i spillet der og...

kzh, dashcam var ikke på hos meg. Har heldigvis 2-kanals BlackVue installert. Funker alltid, og bruker nesten ikke strøm.  :+1:
#7258
Det må du gjøre ja, for hvis du har aktivert kamerabetaling, så får du regningen når andre kjører lånebilen inn i et p-hus. Det går ikke an å registrere en bil hos seg selv som allerede er registrert på en annen profil, så lenge kamerabetaling er aktivert.
#7259
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
onsdag 21. august 2019, klokken 09:46
Sitat fra: TM på tirsdag 13. august 2019, klokken 08:37
Tviler sterkt på økonomien med å kjøpe en stor bil med minste batteri. All erfaring tilsier at det blir lavere salg enn standardmodellen og tilsvarende mindre interesse ved framtidig bruktsalg.
Hvilken erfaring baserer du dette på?

Hvis vi ser på statistikk, så viser den ganske klart at "all erfaring", som du henviser til, ikke kan være all erfaring.

Her blir det litt Tesla-stoff, men kun fordi det finnes så god statistikk på disse, og det er omtrent direkte sammenlignbart eksempel.

Fra https://teslastats.no/

Model    Count
X75D     6235
X100D   3681
X90D     1977
XP90D    328
XP100D  202
LR          37
P            37

X75D har aldri vært største modellen, og i flere perioder har den heller ikke vært i salg siden kun 100/LR har vært i salg, allikevel har den halvparten av totalsalget. Godt mulig dette også inkluderer X60 siden den også hadde 75-pakke, men det er samme sak - det innebærer uansett minste modellen som har vært i salg.

Ganske sikker på at e-tron 55-eierne vil tape mer penger (i kroner) enn det fremtidige 50-eiere vil. Prisforskjellen mellom de to modellene vil neppe holde seg lik som ved nybilsalg. Hadde den gjort det hadde det på et tidspunkt betydd at 50-modellen ville gis bort, mens 55 fortsatt kostet 100 eller 150k, eller hva nå prisforskjellen ender på.
#7260
Jaja, det sa de til meg i mai eller når det var også, og løpende dialog etterpå. Har fått en haug med oppdateringer siden da, og det er bare samme dritten. Vurderer å ta det til Forbrukerrådet nå. Drittlei at de ikke tar ansvar for slike ting og fikser opp, eller får riktig fokus i California. Kjenner på dråpen og begeret. Det er på mange måter en filleting, men samtidig så er det med på å ødelegge opplevelsen med en ellers veldig god bil for min del.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA