Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#6796
Lade hjemme / Sv: 2 stk Zappi på samme kurs
torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:21
Du har linket de så det er en master og en slave, og satt 25A til group limit? Eller grid limit? Begge deler burde vel egentlig funke..?
#6797
Hmm... er motsatt placebo noe? Har 32.12.3, og hadde det også før bilen var hos Tesla for div, inkl hakkete Spotify. Men de fant ingen feil og hadde klart å rote det til i forhold til logger og tidspunkt jeg hadde opplyst om nok en gang, som før. Men så har jeg hatt bilen en uke eller to etterpå, og den hakker bittelitt en sjelden gang (typisk med én strek på LTE), og jeg er ganske sikker på at det har blitt mye bedre enn det var. Tidligere kunne jeg garantert få hakking på en femminutterstur. Altså de sa vel en form for indirekte at de ikke hadde gjort noe, men den er bedre..?
#6798
Kia Niro EV / Sv: Vinterdekk - gode tilbud?
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:07
Vi gikk for Goodyear Ultragrip ice 2 eller hva de heter, piggfrie, på originale felger. Basert på lav støy og svært gode egenskaper på asfalt, samtidig som bra på is/snø. Foreløpig STOR forskjell i støynivå kontra originale sommerdekk. Satser på det varer.

God pris også forøvrig, 6000,- for dekkene, 500,- for sensorer, 1000,- for montering og 3500,- for nye originale felger på Finn. 👌🏻
#6799
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:01
Sitat fra: MeTesla på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:01
Hvordan endret du det i SW?
Forutsatt MCU1, sett Energy saving OFF.

Funky at ikke servicesenter skjønte det...
#6800
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:21
Sitat fra: S4e på onsdag 30. oktober 2019, klokken 19:33
Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...

Hva om en lader med 6kw eller 11kw?
Hjelper såklart, men siste timen mot 100% vil uansett gå med forholdsvis lav ladeeffekt (på grunn av at batteriet blir fullt), så den bør ha stått på en stund for å ha opparbeidet lunk.

Forøvrig merker jeg forskjell på superlading om jeg har forvarmet bilen 15-20 minutter eller ikke (uten strøm tilkoblet).
#6801
Tesla / Sv: Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo
onsdag 30. oktober 2019, klokken 18:58
Sitat fra: RuneW på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:48
Siden Sentry Mode ikke gjør kontinuerlig opptak, er det ikke videoovervåkning i tradisjonell forstand.

Er det ikke mange dashcams som også trigger på bevegelser? Hva er forskjellen på Sentry Mode og dette, rent lovmessig? Det kan umulig være at det er flere kameraer involvert?
Forskjellen er nok primært det at sentry mode blinker med lysene på bilen, og viser et stort rødt recordinglys på skjermen. Andre dashcams kan være tilnærmet usynlige blant dippedutter i ruta, og fanger derfor ikke oppmerksomheten til folk.

Men hvis naboen i dette tilfellet er en skurk, så vet han altså allerede om at bilen kan filme, og da tar det ham ikke lange tiden å ta på anonyme klær, skjule ansiktet og sette en teipbit over kameraene.
#6802
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:19
Batteriikonet kom med en softwareoppdatering som jeg gjetter på kom for rundt et år siden. Forstod det slik at den har fungert likt i alle år, men at batterisymbolet ble innført for å vise når pakken blir forvarmet og ikke.

Sitat fra: dragmore på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:21
Joda. Se symbolet øverst til høyre:

Jøss. det symbolet har jeg aldri sett før. Testa akkurat nå, men det mangler her.. sikkert pga. at bilen står i garasjen med ca. 5-6 grader.. Uansett så må jeg kjøre 5-6 mil før alle strekene (gule) forsvinner, selv om bilen ble ladet ferdig til 100% rett før tur..
Synes det er utrolig rart at den ikke kan bruke lade-strømmen, til å også forvarme batteriet før tur, selv om det ikke er -200 grader.. ;)
Noen ganger tar det en stund før det kommer på, og det du sier den ikke gjør, er nettopp det den gjør, den bruker strøm fra lader til å forvarme batteri dersom du står tilkoblet lader. Men med 6 kW batterivarme og 6 kW kupévarme (+ 6 kW til dersom du har X med tredje seterad), så sier det seg selv at du ikke kommer langt med en 16 A vegglader eller en 10 A schuko..), det må heftigere skyts til.

Hvis du ladet bilen ferdig til 100 % rett før tur og ikke har noe lunk, så har den enten stått for kort tid på lading (startet på høy SOC), eller så har du for lav ladeeffekt. Hvis du lader med for eksempel 10 A, så er det kanskje bare et par hundre watt som tapes til varme i stedet for energi inn på batteripakka. Da tar det LANG tid før en kald klump på 600 kg med batterier blir varm...
#6803
e-Golf / Sv: eGolf bruktpris og salgstid
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:31
i3 høyere nivå? Enn hva? Og MB har svært varierende byggekvalitet etter modell. EQC er sikkert kurrant, men B-klasse var da ikke noe videre å skryte av. Jaguar har kurrant finish, men faktisk kvalitet er ikke akkurat å skryte av, og etter siste X5 er jeg jammen ikke sikker på om BMW generelt heller kvalifiserer lenger. Full av feil, knirket i plast når den omsider begynte å varme og så videre.

Hva som er premium er uansett ikke noe det er en fast definisjon på, og for meg så handler premium om langt mer enn panel gaps og skinntrukket dashbord. Det er en pakke der både byggekvalitet, opplevelse, teknologi, utseende, ytelser, forhandlerledd og mer til, teller inn. De som misliker Tesla får det til å høres ut som vi som har valgt å kjøpe oss en Tesla ikke bryr oss om kvalitet, og jeg er helt enig i at de ikke scorer høyt på alle felt, men opplevelse fra servicesenter er tidvis langt over BMW og Audi, men ikke stabilt. Har aldri eid MB, så der Har jeg lite erfaring fra service. Teknologien er way beyond alt annet, uansett hva annet enn X-en jeg setter meg inn i, må jeg lukke døra selv, og trykke på en startknapp eller vri en nøkkel. Allerede der føles det så mye mindre premium at jeg velger å tåle litt lavere score på andre områder. Så kan man legge til en ekstremt mye mer premium følelse på ladenettverk/langtur, planlegging, funksjonalitet og ytelse.

Når det er sagt så har jeg ingen problemer med å se at e-Golf ligger et hakk over en del andre elbiler. Interiøret føles solid. Panel gaps og linjer på utsiden er bra. Men.. jeg var akkurat og så ID3, og i mine øyne lå den et solid hakk ned fra e-Golf på interiør, men vet ikke om det var endelig produksjonsbil? Eller slik fargene blir? Det var masse både lys og svart hardplast egentlig overalt. Mer KIA-følelse. Eller kanskje ZOE.
#6804
Alt det andre / Finne mistet keyless-nøkkel?
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:11
Madammen har mistet key fob-en sin til Model X-en vår for lenge siden, og det ser ikke ut som den dukker opp. Sannsynligheten er defintivt størst for at den finnes et sted i huset. Finnes det noen måte å søke opp slikt på? Tenker da "peile den inn", er jo noen meters rekkevidde på de der, burde gå an å fange opp signal før batteriet dør...?
#6805
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilen "starter" først etter 15-25 sekunder
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 20:06
Energy saving on gjør akkurat det du nevner. Med energy saving off trekker den mer strøm, og er klar for å kjøre med en gang. For klodens del tåler jeg de sekundene ekstra, og har derfor energy saving on og always connected off.
#6806
e-Golf / Sv: hvor mye reserve kapasitet har egentlig e-golf 2019?
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:32
Sitat fra: Andreas Sletten på mandag 28. oktober 2019, klokken 16:27
Takk for svar :+1: :) det høres veldig fornuftig ut, men sendte mail til elbilforeningen og de sa at så lenge du ikke lader mer enn 80% på hurtigladestasjonene og lader fullt med normal lading hjemme så vil det ikke ta noe skade på batteriet  8)
Omtrent som kopiert fra en forhandler. Det er dette som uttales offentlig, men fakta er at du reduserer antall ladesykluser jo høyere opp du lader.
#6807
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:29
Sitat fra: S4e på mandag 28. oktober 2019, klokken 15:30
Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:34
Jo, TM3 varmer batteriet ved å benytte fremdriftsmotoren(e) i bilen "ineffektivt" og transporterer overskuddsvarmen motoren(e) produserer rundt battericellene. Selv når bilen står i ro. Ikke nødvendigvis like bra som S og X.

Klarer over at den gjør det f.eks. før en ankommer supercharger om en har lagt inn dette i navigasjon. Men jeg tror ikke du kan gjøre dette fra app når du har parkert før avreise. Finnes ikke et eget valg for dette i appen tilsvarende som for S og X?
Er ikke eget valg i S og X heller, man slår på klima, så varmer den tempererer den batteriet også ved behov (når det er kaldt kommer det opp et batterisymbol i tillegg). Får du ikke opp det i Model 3? Har antatt at den bruker bakmotoren til å varme også når den står stasjonær.
#6808
Model X 2014 - 2022 / Varmetråder i bakruta
tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:23
Ser det er tette tynne varmetråder på nederste del av bakruta, og i øvre del er det et annerledes mønster med større avstand. Mistenker at dette er DAB og LTE-antenner, og at det ikke skal være noen varme i øvre halvdel. Er det riktig?
#6809
e-Golf / Sv: hvor mye reserve kapasitet har egentlig e-golf 2019?
mandag 28. oktober 2019, klokken 12:29
Er det ikke 31,5 kWh som er tilgjengelig på 300 km? 35,8 kWh totalt. Ikke noen voldsom buffer.

Uansett hvor mye buffer det er på toppen, så vil lavere maksnivå gi totalt sett flere sykluser. VW (og andre) har bare bestemt seg for at 100 %-lading slik bilen er satt opp i dag vil gi "tilstrekkelig" levetid på batteripakken, både til at de går klar batterigarantien på 70 % rest etter 160 000 km, og sannsynligvis for levetiden til biler flest, men det betyr ikke at det er det beste for batteripakken.
#6810
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.3
mandag 28. oktober 2019, klokken 12:22
Ingen andre som har dette problemet eller?

Skjer med 65 % også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA