Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#6421
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.5
lørdag 28. desember 2019, klokken 13:26
Stod ikke i rel notes på 40.2.1 iallfall, som jeg hadde før. Men hva er det egentlig smart summon skal gjøre annerledes enn tidligere summon, her i Europa? Vi må vel fortsatt ha keyfob rett ved bilen?
#6422
Tesla SW og AP / Sv: 2019.40.2.5
fredag 27. desember 2019, klokken 18:24
Blank change log hos meg, fortsatt ingen batterivarming, og har fortsatt samme bug med forvarming som tidligere, med at den bare virker av og til.
#6423
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 27. desember 2019, klokken 17:49
Jeg er fortsatt tvilende til full selvkjøring kun basert på kamera, så er litt usikker på hva erfaringsdataene deres egentlig er verdt på sikt. Som førerassistent, ingen problem, men som robotaxi har jeg dessverre liten tro på. Syns Tesla (Elon?) har litt for mange prinsipper de plent skal følge. Snu i tide.
#6424
Model X 2014 - 2022 / Sv: 2017 TMX 60 D, reel rekkevidde?
fredag 27. desember 2019, klokken 14:34
Vil tro det går veldig fint med X60, iallfall med 19", men utfordringen er å alltid starte fulladet på slike turer. I praksis vil det passe godt for en X75, siden du fortsatt vil ha nok rekkevidde om du har kjørt noen småturer lokalt før avreise. Har selv 28 mil til hytta, og det er for langt for X75 med 20" og den ruta/farten jeg kjører, må alltid lade på SuC etter 23 mil.
#6425
Tesla SW og AP / Sv: Stemmekommandoer på norsk
fredag 27. desember 2019, klokken 14:27
Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 14:08
Men kan du stemmestyre det?  :D
:o

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 14:08ps. Og hvordan åpner du soltaket?
Hey, 1985 ringte og ville ha soltaket sitt tilbake...  8)

(men skal du mobbe for noe, så skulle jeg gjerne hatt kjørefølelsen fra en sedan, selv om X er blant SUVene med relativt liten slagside i svingene..)
#6426
Tesla SW og AP / Sv: Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)
fredag 27. desember 2019, klokken 14:20
Tilbudskampanjen på FSD var også ganske tvilsom, "kjøp på tilbud, kun nå, prisen vil stige, garanterer oppgradering til HW3", men så er det altså på ingen måte klart om det i det hele tatt noen gang vil bli reellt for europeere.

Oppdateringer og ny funksjonalitet er såklart fint, men det burde gått an å få det til uten å innføre så ufattelig mange bugs, og gjøre funksjonalitet man faktisk kjøpte med bilen helt ubrukelig (for eksempel browseren som vanligvis ikke klarer å åpne google.com engang).
#6427
Tesla SW og AP / Sv: Stemmekommandoer på norsk
fredag 27. desember 2019, klokken 13:59
Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 13:57
Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. desember 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. desember 2019, klokken 13:37
Den jeg har funnet mest nyttig (sorry TM3-eiere) er "Slå på/av rattvarme. Sparer 2-3 trykk på skjermen.
Ja bare gni det inn
Beklager! En annen nyttig funksjon er "Åpne bagasjerom" som altså åpner bagasjelokket helt opp (motorisert).

....noen gleder må vi med veteraner også ha(ha)...
Men du må fortsatt åpne og lukke dørene dine manuelt...  :laugh: 8)
#6428
Model X 2014 - 2022 / Sv: 2017 TMX 60 D, reel rekkevidde?
fredag 27. desember 2019, klokken 13:57
X60 er AP2.0 ja, det var kun 75 og 100 i salg da 2.5 kom.

600k høres ut til å være forholdsvis høyt for en 5-seters X60, men det kan være greit å huske på at premiumpakke (var vel oppdelt i flere pakker i den tiden, stereo, vinterpakke, etc.), AP+FSD, 20" vinterhjul (i stedet for 19) og 22" sommerhjul kan ha vært noe sånt som 150k ekstra i innkjøpspris kontra standard, og en slik bil fortjener å være verdt mer på bruktmarkedet, selv om forskjellene viskes mer og mer ut jo eldre bilen blir.

Hvis du ikke har behov for å kjøre non stop over 200 km vinterstid og over 250 km sommertid, så kan 60 være en god bil, og den lader raskt. I praksis er det en 75 som du mangler muligheten for toppladingen på.
#6429
Tesla SW og AP / 2019.40.2.5 - edit: Smart summon
fredag 27. desember 2019, klokken 13:25
Fikk akkurat beskjed om denne.. trodde 50, som er nyere (?), var under utrulling? Har 40.2.1. Noen som vet hva som ligger i den? X AP2.5 MCU1.
#6430
Tesla SW og AP / Sv: Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)
torsdag 26. desember 2019, klokken 14:44
At DU, z4rd, har fått tilstrekkelig prøvekjøring og info er fint for deg, men hjelper oss andre forsvinnende lite. For å si det sånn så har jeg inntrykk av at de fleste følte det var dårlig og feil info, og elendig informerte selgere, i perioden vi kjøpte.

For eksempel fikk vi syv minutter i rushtrafikken på Forus i en X100 med annen seteløsning enn vi skulle ha. Det fantes heller ingen demobiler med 7-seter i det hele tatt, og vi ba for eksempel om bekreftelse på at vi ville få "europeisk" 7-seter, ikke nedleggbar benk som de hadde byttet til i USA. Fikk bekreftet at den ikke kom til Norge, men det tok en uke så fikk vi beskjed om at vår bil ble endret. Ingen muligheter for å få prøvd eller sett ny løsning, bilen VÅR var faktisk den første de Tesla-ansatte i Sandnes hadde sett med den nye 7-seterløsningen. Kanskje den første i Norge. I ettertid er vi glad for det, og de ordnet opp med kompesasjon underveis, men sånt er bare håpløst. Infoflyten i Tesla (fra USA) virker nesten tilfeldig.

Og du kan sikkert si vi ikke burde kjøpt så kjapt, men vi var fornøyd med det vi så og prøvde, og infoen og svarene vi fikk fra nettsider og selger, problemet var at mye av det rett og slett ikke var sant. Noe er fortsatt ikke sant, 2,5 år senere. Mener du oppriktig at bilkjøpere må regne med å ikke stole på infoen på tesla.com og fra selger, og heller høre med Facebook?
#6431
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 26. desember 2019, klokken 13:33
427 pre marker. Ser ut som positiviteten fortsetter.
#6432
Tesla SW og AP / Sv: Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)
torsdag 26. desember 2019, klokken 13:28
Sitat fra: z4rd på torsdag 26. desember 2019, klokken 13:21
Fan-boy, den måtte komme. Jaja, jeg har akkurat bestilt min andre Tesla. Levering i februar. Oppsummert er min påstand at det er mer pro's vs. cons med Tesla. Selv har jeg kun kjøpt/solgt ca. 20 biler. Det er tydeligvis ingen garanti for at man får bedre opplevelser med mer erfaring.
At man opplever flere pros enn cons med Tesla, og antall Teslaer man har eller har hatt, har da ingenting med om de driver villedende markedsføring eller ei? Vi som kjenner Tesla vet hva de leverer og hva vi kan vente oss, men det gjør ikke alle nye kjøpere, og det er helt unødvendig å strekke strikken slik. Jeg hadde hatt en enda bedre opplevelse med Tesla om jeg opplevde at de var mer fair med markedsføringen.
#6433
Tesla SW og AP / Sv: Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)
torsdag 26. desember 2019, klokken 13:24
Sitat fra: z4rd på torsdag 26. desember 2019, klokken 12:18
Da jeg kjøpte X i 2017 var ikke regnsensor en funksjon i bilen eller noe en selger prakket på meg. Det var definitivt noe jeg kommenterte til selger etter prøvekjøring - da det er en basic funksjon på moderne biler, men dette var altså status. Derimot kom funksjonen like etter i beta, og har siden blitt utbedret. I ganske lang tid nå har det virket tilfredsstillende for meg. Og enda bedre har det blitt nå nylig. Bare at dette er mulig har for meg en større oppside enn nedside. Og jammen har man ikke fått masse annet også...
Det hjelper iaff ikke å være bitter flere år senere.

Skiltlesing var ikke eget tema under autonomy day. Er det noen som har kontroll på dette, så er det Tesla. Vet dessverre ikke når dette blir «unleashed» som en tradisjonell skiltleser. Sannsynligvis en del av skiltlesningspakka som kommer snart. Den ser jo nå i dag stolper, søppelbøtter, mennesker, biler, lastebiler, mc/sykkel, stopp+lysskilt og kjegler. Tror de har grei kontroll på fartsskilt.

Motorwatt, du er altså en uskyldig part oppi det hele? Noen tvang deg å kjøpe en bil? Det er som jeg sa tidligere, det handler om forventninger - og mange har rett og slett et feil bilde av det de har vært med på.. man har også et snev av ansvar selv.
Du kan syns hva du vil, men det de har drevet med er i beste fall tvilsomt, i verste fall rett og slett ulovlig.

Begynn å lese deg opp i kap. 2 her:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2/KAPITTEL_1#shareModal

Rentekampanjen husker jeg og godt, den skulle allerede vært over da vi bestilte den 9. august, og jeg husker godt at mange hadde følt seg "presset" til å bestille innen den og den datoen for å få kampanjen, men så ble den forlenget om igjen om igjen og om igjen. Varte til langt uti september.

Hadde du sjekket manualen på bilen din, også den du fikk tilgang på til bilbestillingen din, så beskrev den regnsensor.

Men verst av alt var uansett måten autopilot ble solgt på i den tiden.
#6434
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 26. desember 2019, klokken 11:45
ToWalkOrDrive, så det samme, men er ikke alltid jeg stoler på detaljene som blir presentert... skal ikke mye til for en misforståelse. Fikk vel egentlig inntrykk av at bilen kjørte vestover, men har ikke lest det på ny. Uansett kommer Teslaer med opptak i flere retninger til å bidra i mange slike saker fremover. Får med seg utrolig mye, bare synd det ofte er vanskelig med regnummer.
#6435
Sitat fra: HVolland på onsdag 25. desember 2019, klokken 09:25
Fremdeles er det jo slik at mer enn halvparten av nybilsalget er fossilbiler. Og for brukte biler er andelen enda større. Men det endres gradvis.
Stemmer det, men leste et sted at nær alle solgte rene fossilbiler var solgt til firmaer (taxier, transport etc.), slik at for privatbilismens del var det svært få rene fossilbiler. En del hybrid, såklart. Husker ikke hvor, men går sikkert an å finne statistikk hos TØI eller SSB..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA