Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#61
Bestilling og levering / Sv: Tesla og rente
fredag 19. januar 2024, klokken 15:14
Kommer an på argumentasjonen din. For en del år siden henviste jeg til betingelsene som omtalte økning i henhold til deres kostnader med finansiering, og påpekte at de hadde justert mer enn Nibor, renta ble satt ned 0,40% eller hva det var på flekken uten en lyd tilbake.
#62
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
fredag 19. januar 2024, klokken 15:11
Det er forsåvidt det de har gjort med det som på folkemunne kalles "winter mode", men de har såvidt jeg forstår latt antispinn være trigger - og satt tidsbegrensning, etter så og så mye slipp er begge motorer aktiv i x antall minutter etterpå. Smart eller ei, funket fint for meg, men jeg stresser absolutt null av at bilen logrer, liker tvert imot at det slipper og syns det er herlig å styre biler på gassen, så winter mode er nok stort sett aktivt med meg som sjåfør 😝. Med forhold som det er i sør-norge nå så kjører jeg akkurat likt med fossilbilen (BMW med XDrive). Med antispinn av har den veldig lik karakteristikk som Y (ett trykk, altså første trinn, stabilitetskontroll osv fortsatt aktivt).
#63
Tidlige elbiler: Think / Sv: Hvilken bakstilling passer?
fredag 19. januar 2024, klokken 10:22
Har dessverre ikke noe å bidra med her, men det må være helt fantastisk å skru på det der! Utrolig enkelt kontra bilene jeg har eid og hatt, med firehundre armer, stag og linker.  :D
#64
e-Golf / Sv: Hurtiglading i kaldt vær
torsdag 18. januar 2024, klokken 09:18
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:35Slik såg det ut etter ein times køyring og lading i -15 grader...
Tok over 46 minutt 22-81%. Peak rett under 32kW og snitt var 26kW.
Har også merka meg at effekt frå ladestasjon er lik uansett kor mykje eg brukar på varme medan eg ladar. Er det normalt?
Såg Bjørn Nyland teste ein eldre e-Golf utan varmepumpe og då trakk den ekstra frå ladestasjon til varme.
Hurtiglading er ikke e-Golf 36 kWh's sterke side dessverre. Den gamle 24 kWh utgaven lader noe raskere.

e-Golf har ikke varme på batteripakken, og som de andre her skriver så er veldig lavt strømforbruk på varmepumpa, så er du sikker på at du ville sett det? Kanskje 1 kW, tviler på det går noe mer enn det til vedlikeholdsvarme ved stillstand.
#65
bZ4 / Sv: Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
onsdag 17. januar 2024, klokken 20:24
Faktisk enda større grunn til å heller få tak i en kundebil enn en rett fra importør.
#66
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 26. desember 2023, klokken 15:14
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. desember 2023, klokken 12:26Holdt på å kommentere det for et par dager siden etter at jeg møtte tre Model 3 med høyre eller venstre lys i vildens sky i løpet av et par kilometer.
Tenkte det kunne være tilfeldig, men kan tenkes det skyldes oppdateringen ja.
Utrolig kjipt for andre på veien at ikke Tesla får kontroll på lysene sine.
Det blir naturlig verre på vinteren fordi møkkete glass bidrar ekstra til feil brytning av lys, som allerede er for høye.

Strengt tatt ikke Tesla sitt problem, de har jo forsåvidt gjort det så enkelt som overhode mulig å få justert lysene.
Men at folk er sløve med å ikke få rettet opp i lysene, er ikke Tesla sin feil.

Så skal det sies, på mine 2 stk Tesla, en Model 3 og en Y, så korrigerer ikke lysene for høyde før etter ca 1 km kjørt. På den distansen kan lysene peke enten for høyt eller for lavt, og på den måten forstyrre motgående trafikk.
Som regel er de for lav, og man ser tydelig at lysene spretter litt opp etter 1 km.
En gang i blandt er det helt motsatt, lysene peker rett til værs, og kommer ikke på rett høyde før etter 1 km. Akkurat det må Tesla få fikset.
Første gang jeg har hørt dette, aldri merket noe på mine biler. Har Y og 3 nivåsensorer på akslingene?

Og jo selvfølgelig er dette Tesla sin feil. De leverer ut biler som ikke har korrekt justerte lykter, og det plages vi med i trafikken i 3-4 år til første PKK. Og enda verre om lyktene faktisk nå har justert seg feil med software update så er definitivt det også Tesla sin feil. Ganske håpløst. Og de selger biler med lykter med stor lysmengde og ingen lyktespyling, som også er bidragsyter til blending i disse tider.

Mistenker vel egentlig at det er et problem både med lysmengde og lysbilde i tillegg til feiljusterte lykter. Selv etter min siste Y ble justert hos Tesla så lyste den opp skilter laaangt forover, foran bilene foran meg. Virker som det er noe strølys som ikke burde vært der, har litt det samme på BMW med adaptive LED (og auto høydejustering), men ikke i like stor grad.

Når riktig person har blitt blendet mange nok ganger av en Tesla, så skal du se Vegvesenet legger seg oppi dette. Det første de burde gjøre er iallfall å kontrollere nye biler ved utlevering hos Tesla.
#67
Sitat fra: SurSnasen på søndag 24. desember 2023, klokken 10:44Har Tesla gjort et eller annet med frontlysene på bilene, særlig nærlysene? Synes det har blitt helt enormt med blendende Model Y og 3 de siste dagene.
Enig. Alltid vært drit siden Model 3 kom med lykter som sikta på månen, heldigvis bedret seg etterhvet som de har vært på PKK, men for noen dager siden ble jeg blendet av fire biler på omtrent et minutt, og alle fire var Model Y. Verre enn vanlig. Lurer på om Vegvesenet har sett på om disse lyktene er i henhold til regelverket.
#68
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 07:02Ble mye engasjement av defrosting av bil skjønner jeg, men var altså ikke verre enn at jeg skrudde på bilen mens jeg skrapet på utsiden da det også var frosset på innsiden av vinduet. Om bilen også hadde webasto vet jeg ikke, ikke min bil, fikk bare nøkkelen i hånda.
Om dere aldri før har luktet avgassene fra egen diesel eller bensinbil er jo det fantastisk, må ha vært meget gunstig vindforhold under hele eierskapet;)
Som sagt ikke et issue for min del etter å ha hatt elbiler i syv år, og gått til diesel igjen, men diesellukta på hånda etter å ha tatt i dieselpumpa er jeg ikke spesielt begeistra for. 😬

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 24. desember 2023, klokken 08:30
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. desember 2023, klokken 07:02Ble mye engasjement av defrosting av bil skjønner jeg, men var altså ikke verre enn at jeg skrudde på bilen mens jeg skrapet på utsiden da det også var frosset på innsiden av vinduet. Om bilen også hadde webasto vet jeg ikke, ikke min bil, fikk bare nøkkelen i hånda.
Om dere aldri før har luktet avgassene fra egen diesel eller bensinbil er jo det fantastisk, må ha vært meget gunstig vindforhold under hele eierskapet;)
Valduz :+1: jeg forstod det du skrev. Og jeg er enig i det du skriver.

Ja det ble litt «storm i vannglass» dette her.
ja ja tenker jeg aldri at det ikke er så gærnt at det er godt for noe  ;D

For jeg ble sittende å surfe på den lenken til rettssaker  i høyesterett og der var det mye rart.
Endte opp med en Smiths-venner sak (tror jeg det var) og da gav jeg meg. Handlet om utmelding osv om et var lovlig....

Med slike problemstillinger blir Jo tomgangskjøring med en x5 små. Flott bil forøvrig men med feil drivstoff.
Kjørte endel slike før men de er sikkert alle skrotet nå for den N47 motoren fikk jo registerkjede ras alle sammen, vanos, tror jeg det het. De plastikk bananstramerne gikk ioppløsning ;D
Kan ikke være mange X5er med N47. Er ikke solgt mange av 25d-utgaven, og de aller fleste av den vil jeg tro er B47. N47 ble faset ut omtrent da X5en med firer (F15) kom.

Det har ikke noe med VANOS å gjøre, det er kun bensinmotorene som har det. ☺️
#69
Lading av Tesla / Sv: Sikring som går ved lading av Tesla Y på TWC
lørdag 23. desember 2023, klokken 11:20
Hva slår den ut på, jordfeil eller overbelastning?
#70
Å kalle oljenæringen i Norge for subsidiert er en dårlig hersketeknikk oppstått hos Bellona eller andre som ikke ønsker oljeindustrien velkommen.

Hadde oljenæringen hatt normalt skattenivå, som resten av industrien, hadde det overhodet ikke vært behov for refusjon på leiteboring/feltutvikling i det hele tatt. Og på tross av dette så går altså næringen totalt sett kraftig i pluss hvert eneste år, og er årsaken til at du og jeg har et enormt pensjonsfond å støtte oss på, som dessuten bidrar med investeringer i grønn industri.
#71
MCU2 er ok, men oppleves merkbart tregere når man har hatt MCU3. Riktig nok ikke så merkbart for selve kjøringen, men er bare å se på oppstartstiden på Netflix for eksempel.

Sitat fra: Mobileum på lørdag 23. desember 2023, klokken 10:22
SitatSkjønner at du heller vil ha rundt ratt og hendler i stedet for knapper, men du er ikke veldig troverdig her.

Troverdigheten min kan sikkert diskuteres, men da med noen med et mere nøytralt utgangspunkt. Jeg er ingen Tesla-fan, men skjønner og aksepterer at de med et annet forhold til Tesla reagerer sterkt på innlegg fra oss med et divergerende syn. Tar derfor din uttalelse om min troverdighet med den største ro.
Er også av de som kan kritisere Tesla for mye, og tenker ikke at det har så mye med dette å gjøre. La oss snu på det. Du konkluderte med at din 2018-modell var bedre på alt, enn den nye, men når det kommer til stykket så er det egentlig kun rattløsninhen den er bedre på? Eller hva annet er den bedre på?
#72
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
fredag 22. desember 2023, klokken 19:39
De henviser ikke til Tesla eller Teslaladere, Hesthaugvegen som nevnes er i-Pacen som fikk eksplosiv jetbrann i batteripakken under lading på Ionity.
#73
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
fredag 22. desember 2023, klokken 19:25
Jaja, at bakmotoren kobles inn ved litt pådrag eller slipp er åpenbart, men det er først og fremst fremre motor som opprettholder fart ved cruising   i plussgrader. På X og S før refreshen. Mens motsatt på Y og 3.
#74
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. desember 2023, klokken 11:57
Sitat fra: Jalla på fredag 22. desember 2023, klokken 10:27Hvilken støtte er det til fossilbiler i EU og Norge?
Merk at jeg skrev fossilindustrien, ikke fossilbiler. Det er massiv støtte til leting etter olje bl.a. i Norge. 7 billioner USD totalt i 2022 worldwide.

https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2023/08/24/fossil-fuel-subsidies-surged-to-record-7-trillion
Høres nesten ut som du mener at oljeindustrien i Norge er et negativt regnestykke for staten?
#75
Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:07Skulle kjøre en diesel X5 her forleden for å hente noe greier, og den måtte jo gå på tomgang til varmen smeltet is på vinduene. Mens jeg ventet dro den inn masse eksos i kabinen og den lukten gjorde meg nesten bilsyk og brakte frem ikke så behagelige minner fra biltur i barndommen. Skal aldri tilbake nei.
Høres ut som det var noe galt med den bilen. Jeg har gått tilbake til diesel etter syv år med elbil, og har til gode å få eksoslukt i kupéen. Tvert i mot har overgangen vært mye mindre plagsom enn forventet. Egentlig kun småting, og mye av det mer Tesla vs andre enn mot fossilbil.

Var forøvrig ganske sikker på at jeg ikke skulle tilbake til fossil på bruksbil, men...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA