Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - gr

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 484
31
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 11:30 »
Tror nok virkeligheten vil gå opp for ganske mange e-tron eiere fremover, dessverre.

Det gjør det jo for noen Tesla-eiere også ser jeg, eksempelvis deg selv som starter tråder der du vurderer å gå tilbake til fossil.  :)
Nettopp, og gjør man det med Tesla, så vil man gjøre det enda mer med e-Tron. En ting er å kjøre uten henger mellom A og B langs en Europa-vei med Ionity-ladere, men Tesla SuC er _enormt_ godt utbygget i forhold til Ionity, og allikevel ser jeg at VI i blant er avhengige av å bruke andre ladeoperatører, og med ETT unntak har det vært 50 kW, som igjen altså er som å se maling tørke på biler med høyt forbruk, type Model X, e-Tron osv. Jeg er nok ikke den mest tålmodige, men jeg er heller ikke den minst tålmodige, og jeg sitter med inntrykk av at det er en del e-Tron eiere som nå har e-Tron som første elbil, og derfor vil få seg et sjokk når de innser realitetene. Men for all del, vi har kjørt elbil i mange år og hatt innstillingen at vi tåler en del lading og venting, så kanskje det blir likt for andre også, man aksepterer en del ulemper i bytte mot fordeler. Det blir spennende å se fremover.

32
e-Golf / Sv: Lastekrok/hengerfeste på eGolf
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 00:39 »
https://elbilforum.no/index.php?topic=34845.0

Bilder på side 2.

Fikk aldri noe trøbbel av det der, heller ikke i EU-kontroll med kroken montert.

33
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 20:21 »
Dette var ikke snakk om en oppkonstruert problemstilling som passer din mening, dette var en konkret situasjon på søndag på Kjerlingland, og det var hauger av andre ledige ladeplasser, og begge bilene som stilte seg på hengerparkering havnet på delt ladetilførsel (halv ladefart). Det er ikke første gangen, og Kjerlingland er en av få steder med klart definerte hengerplasser, som folk ikke klarer få med seg.

34
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 19:09 »
"Dette er en plass kun ment for biler med henger. Kjører du med henger?"
Plassene er ikke kun ment for biler med henger. Det er tilpasset biler med henger. Så man bør velge andre plasser gitt at det ikke gir andre ulemper. F.eks er alle andre stolpepar okkupert av en bil så er det greit å velge en plass tilpasset henger. Det tar kortere tid å hekte av en henger enn å lade dobbelt så lenge.
Fint at du har den tolkningen. Betyr rullestol på bakken også at de ikke KUN er ment for handicapbrukere. Det er tilpasset handicapbrukere, men vi andre kan også parkere der? For eksempel på Kjerlingland er det nemlig malt store tilhengere på bakken på hengerplassene...

Forøvrig helt enig med andre her at det burde kommet melding på skjermen om hvilken lader man burde velge, og info om at man evt står på hengerplass. Og nei, jeg tror ikke det er bevisst, det er komabilismen som slår inn.

35
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 19:05 »
Kanskje friskt pust for fem sider siden, men jeg ser knapt forskjell på hvilken side jeg er på, det er samme diskusjonen. Og å henvise til en ikke linket Youtube-video for å beskrive kvalitet...

Jeg har både en og to ting jeg kunne sagt om både Tesla og Model X hva service og kvalitet angår, men de er nå der at de har kapasitet omtrent på dagen (ofte faktisk PÅ dagen), og den suverent verste serviceopplevelsen min gjennom 20 år som bileier er hos Audi. Jeg syns e-tron (ikke sportback!) er den peneste el-SUVen på markedet, men jeg får meg ikke til å kjøpe den allikevel, selv om jeg egentlig har lyst til å bytte ut X-en. Elendig service og å leve med elbil uten Tesla sitt ladenettverk er helt uaktuelt. For oss er det dessuten helt krise å kjøre elbil med slikt forbruk på 50kW ladere, det føles som å se maling tørke. Tror nok virkeligheten vil gå opp for ganske mange e-tron eiere fremover, dessverre.

At nybilsalget av S og X er dårlig er ikke overraskende, S er en gammel bilmodell, og jeg tror mange går og venter på at de skal komme med oppdateringer, i det minste få samme eller bedre ladefart enn Model 3.

36
Model X / Sv: 22" vs 20" - Hvor mye tap av rekkevidde (Long Range Raven)
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 18:45 »
Hei

Vi spurte tidligere om hjelp her
https://elbilforum.no/index.php?topic=51886.0

Nå har vi bestemt oss for at vi går for en helt ny bil, men vi sliter med felgene, syntes 50 000 kr er mye penger for noen felger, og jeg går ut ifra at det går utover rekkevidden med kanskje 10%?
Du får nye originale Tesla 22" for 30k på Finn, og har da spart 20 lapper og har fortsatt 20" som følger med bilen, enten for å selge eller bruke selv, til vinterhjul eller whatever. :-) fryktelig god deal kontra å bytte 20"+50k i et sett 22".

37
Model X / Sv: Hjelp til å velge 5, 6 eller 7 seter
« på: Onsdag 17. Juni 2020, klokken 18:00 »
Har kjørt mange mil på hyttetur med tre voksne karer på 2.rad, så midtsete kan fint brukes.
En annen ting med å kunne legge ned 2.rad er at bilen da blir en fantastisk camper, litt romance med bare kona burde man ta seg tid til som småbarnsforelder:)
Hahah! Alle som har prøvd det vet det er riktig. Finnes få biler som matcher X med 5-seter eller ny 7-seter til sum luvin'! Utsikt til stjernene, sotede ruter, til og med peis om en vil, og komfort som bare det.  :o

38
Hehe... Equinor betaler lønna mi, og jeg kan godt takke for det, men noen miljøfirma/aksje er de ikke. :-)

Fornybarprosjektene er bare en dråpe i havet i mot alt det andre.

39
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 22:25 »
Høres utrolig ut med den vektforskjellen, men det får en nok en form for svar på når de dukker opp på trackdays fremover. :)

Så mye vektforskjell pleier utgjøre opptil mange sekunder på de fleste baner.

40
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 20:38 »
Her er beviset på at lading tar for lang tid.

Vi har ikke bidratt til varden, men i helga har jeg brukt 4,5 time av mitt våkne liv på hurtiglading, på tross av stikkontakt der vi overnattet to netter. Over nettene rakk den ikke fylle på 30% engang. 24hr+ i displayet. Helt håpløst med 10-13A og stor batteripakke.

Har du da kjørt veldig langt, eller var det ladekø? 4.5 timer lading på Tesla SuC skulle vel gi deg greit mye rekkevidde?

Varden var forøvrig et artig innslag.  :-)
Hestehenger på langtur. Tre (BKK Sinnes, Fortum Valle, GK Kopstad) av 11 hurtigladinger var på 50kW, en 150kW (Fortum Notodden) og resten Tesla SuC. 20 av milene var uten henger, to kjappe stopp på Rygge, hadde ikke tid til mer, rakk ferja med sekunders margin. Og ellers ladet vi altså så sant vi kunne. De fleste ladingene var ganske optimale i forhold til soc på batteriet, og vi måtte stoppet omtrent samme steder med X100, dessverre. Hadde fått litt bedre ladefart, spesielt på Rugtvedt der vi måtte høyt på SoC for å klare 13,5 mil til Kjerlingland med nesten 400Wh/km.

Kan hende jeg kan legge inn litt mer detaljer, men orker ikke det på mobilen.

Akkurat nå er det Cayenne hybrid som frister mest, men den er litt liten for oss fem, og madammen har overhodet ikke lyst til å bli sett i en Porsche. Hun har brukt 2,5 år på å venne seg til å bli sett i en Tesla.  :P

41
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 00:32 »
Her er beviset på at lading tar for lang tid.

Vi har ikke bidratt til varden, men i helga har jeg brukt 4,5 time av mitt våkne liv på hurtiglading, på tross av stikkontakt der vi overnattet to netter. Over nettene rakk den ikke fylle på 30% engang. 24hr+ i displayet. Helt håpløst med 10-13A og stor batteripakke.

42
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 00:20 »
Du verden.  :)
@Håkon S.: Du skjønner vel at du nå har beveget deg inn i en tråd hvor egentlig alt kun skal dreie seg om forherligelse av det som har med Tesla å gjøre. Det objektive har for lengst mistet livets rett, og divergerende meninger og oppfatninger blir her sett på som direkte fiendtlige og skal derfor bekjempes med alle midler. Lykke til så lenge du orker eller gidder.  :D
Bildet er vel en smule mer nyansert enn som så. Objektiviteten har kanskje til tider manglet både fra kritikerne og resten, men det har vært påstander om konkurs og nedgang i aksjeverdi kontinuerlig i 7-8 år, og når vi nå sitter på en form for fasit så viser jo den at de positive har hatt rett. Men nå er det også sånn at mange her har solgt seg ut. Da faller innlegget ditt på sin egen urimelighet.. objektivitet, hva var det igjen sa du?  :P

43
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 23:57 »
På Kjerlingland tror jeg et av problemene også er at hengerplassene er de to første man kommer til, i kjøreretningen, og derfor veldig enkle å stoppe ved. De burde heller vært sist på "runden".

44
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 20:49 »
Nærmer seg ATH nå. Hva skjer?

Hele aksjemarkedet er koko positivt.
Alle som ikke beholdt sine aksjer og fond gjennom Corona er de som synes aksjemarkedet er helt ute og kjøre nå :D
Ikke akkurat ulogisk, man hadde ikke solgt om ikke man mente markedet var for høyt eller ikke ønsket risikoen..

45
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 19:57 »
Ikke glem at mange amerikanere har tradisjon for å handle bil "på dagen", altså lagerførte biler. ;)

Skjønner kjøreopplevelsen av Taycan vs 3P i svinger, men tror dere som har prøvd begge at Taycan er RASKERE enn 3P i svinger/på bane? Skal mye til å veie opp for flere hundre kilo...

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 484