Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#31
bZ4 / Sv: Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
lørdag 03. februar 2024, klokken 09:49
Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. februar 2024, klokken 12:40Nå var det galt av NAF å bruke leiebil også, fordi pressebilene er mye bedre. https://www.motor.no/aktuelt/toyota-om-bz4x-i-rekkeviddetesten-ikke-rettferdig/265096
Hahah! Toyota hadde kommet bedre utav dette med han der Roland, gamle pressesjefen i Tesla, som aldri svarte på noe som helst, enn det greiene de holder på med nå. 😂

At en eldre bil tilgjengelig i markedet ikke er siste skrik burde de tenkt på før de sa nei til å være med.
#32
Elbiler i media / Sv: Muskwitch på havet
fredag 02. februar 2024, klokken 10:39
Sitat fra: Rosstopher på fredag 02. februar 2024, klokken 09:10Sånn er det når man har tidenes bestselgende bil. Da blir de kjørt av alle slags folk.
Nå er vel ikke det der tidenes bestselgende bil men..  ;)
#33
Lade hjemme / Sv: Tesla Gen 2 vs Gen 3 til TMS og BMW i3
fredag 02. februar 2024, klokken 10:15
Men har den 11 eller 22 kW AC?

Hvis den har 11, så kombinerer den nok to delladere på 1-fas 32 A, men klarer ikke å bruke 2 x 16 A på 230 V 3-fas.
#34
Lade hjemme / Sv: Tesla Gen 2 vs Gen 3 til TMS og BMW i3
torsdag 01. februar 2024, klokken 22:57
Er ikke det full fart av hva i4 støtter, da? Såvidt jeg har fått med meg er den begrenset til 16 A (11 kW) og støtter ikke 230 V 3-fas, slik som Tesla m.fl., derfor ender den på 1 x 16 A som er 3,6 kW. Selv om laderen tilbyr 1 x 32 A og mange andre biler klarer å kombinere dette i to delladere, som e-Golf 300 km m.fl.
#35
Model 3 / Sv: Highland får matriselykter som OTA
torsdag 01. februar 2024, klokken 22:52
#36
Lade hjemme / Sv: Tesla Gen 2 vs Gen 3 til TMS og BMW i3
torsdag 01. februar 2024, klokken 22:47
Har hatt både Ecolite og TWC3 koblet opp i 3-fas 230V IT i mange år og har ladet flere elbiler som kun tar 1-fas, av forskjellige merker, aldri vært problem på en eneste en. Ikke prøvd i3.

Sitat fra: daktari på torsdag 01. februar 2024, klokken 08:23TWC gen 3 IT 3fas lader BMW i4 på kun halv fart.
Halv fart av hva?
#37
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
torsdag 01. februar 2024, klokken 11:57
Teslaen som ble testet har regnummer EH41176 på oversikten til Motor.no, i følge Vegvesenets data har den drift på begge akslinger, men toppfart på kun 201 km/t. Har Tesla redusert toppfarten på LR? Før highland gikk disse 233 km/t? Er det større endringer på drivlinje osv.?
#38
Lade hjemme / Sv: Tesla Gen 2 vs Gen 3 til TMS og BMW i3
onsdag 31. januar 2024, klokken 22:24
Du vil nok få 16A 1-fas (3,6 kW) på i3, og så antar jeg at Model S-en, tross 22 kW ombordlader, vil håndtere 3-fas 230V likt som de senere 16,5 kW S/X, og dermed få 4,2 kW. Dette vil være det samme enten du har TWC2 eller 3.

TWC3 har wifi og kan vise litt info i Tesla-appen, men ikke noen stor revolusjon.
#39
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 31. januar 2024, klokken 09:17
Sitat fra: daktari på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:33Selvfølgelig vil legitim kritikk mot dårlig testmetodikk alltid være legitim, og alltid gjentas, til testen endres. Det er slik samfunnet går fremover.
- Det du kaller legitim kritikk og dårlig testmetodikk er din subjektive mening.
- En klarer aldri tilfredsstille alle, noen vil alltid være misfornøyde, og det er bare ikke mulig at alle gjentar sin misnøye ved enhver anledning.
- Hadde man hatt et oppriktig ønske om å få dette endret så hadde man engasjert seg med de som faktisk driver testen, ikke på et forum på internett. Er faktisk ganske sikker på at det kunne vært mulig å få blitt med som sjåfør i en bil for å få litt mer innblikk i prosessen, og anledning til påvirkning, dersom man virkelig ønsket det.

Noen er/var uenige i at det skulle tas i bruk videodømming i fotball. Hvilken nytte har det hvis vedkommende går på et fotballforum, og hvor hver eneste fotballkamp som diskuteres, så påpekes det hvor feil det er at man bruker videodømming? Samme hvor legitim kritikk vedkommende måtte mene det er, så går det etter 2-3 ganger over i å bare være forsurende og kanskje til og med heller virke motsatt - at noen får nok og heller begynner å forsvare VAR.

Sitat fra: turfsurf på søndag 28. januar 2024, klokken 10:59
Sitat fra: geear på lørdag 27. januar 2024, klokken 22:16NAF oppgir det meste man trenger av data nødvendig for å få noe fornuftig utav dette, og hvis ikke kan man fint la være å lese om det.
Synes NAF testen er god for å sammenligne forbruk siden de noterer det for hver femte mil.

Så testen i seg selv er grei, problemet er hvordan NAF og andre bruker resultatene, som om forskjellen i oppnådd rekkevidde er det man vil se i det daglige.
Enig med første statement, og alle som er oppriktig opptatt av tall klarer å få fornuftig og nyttig informasjon ut av det de holder på med.

Det andre problemet er ikke testen sin skyld, resultatene blir presentert avhengig av agendaen til de som presenterer den, uavhengig av hvordan den blir utført. Er rimelig sikker på du er klar over det, som er i IT-bransjen, men i dag har mediene ekstremt gode statistikker for hva som genererer klikk og hva folk faktisk bruker tid på å lese. Og feil blir det for noen okke som.
#40
Macan / Sv: Porsche Macan
søndag 28. januar 2024, klokken 19:41
Taycan får du nede på 500-tallet nå da. Brukt såklart. Var en til 569 eller noe her rett før helga.

Macan er vel i TMY-størrelse utvendig, men med dobbel pris og mindre plass så er den nok som vanlig for spesielt interesserte.

Jeg irriterer meg fortsatt over at Taycan ikke fås med krok. Da hadde det blitt Sport Turismo på meg. Er ingen andre elbiler jeg har lyst på, så da er det diesel inntil videre. 🤪
#41
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
lørdag 27. januar 2024, klokken 22:16
Må vi gjennom det eksakt samme gnålet for hver eneste NAF-test, to ganger i året, år etter år?

Feil løype, urettferdige bakker, samme om bilene når bakkene eller ikke, ulik buffer under 0, urettferdig å sammenligne med WLTP, og sikkert mer til. Buhu.

NAF oppgir det meste man trenger av data nødvendig for å få noe fornuftig utav dette, og hvis ikke kan man fint la være å lese om det.
#42
Skoda ENYAQ / Sv: Tar batteriet skade av å fullades?
lørdag 27. januar 2024, klokken 15:26
iPhonen lærer seg vel bruksmønster og pauser ladingen om natta, og starter slik at den er fulladet før man tar den i bruk? Iallfall gjør Airpods det.

Min iPhone 14 pro max er vel bare 13 mnd eller noe, og er allerede på kun 89 % av maksimal kapasitet igjen.
#43
Macan / Sv: Porsche Macan
lørdag 27. januar 2024, klokken 12:32
Utrolig stygg bakende.  >:(  Hele C-stolpeprofilen og luka var øgli.

#44
Sitat fra: daktari på fredag 26. januar 2024, klokken 23:07Ser det er edderkoppnett på bildene. Kan en bug skape dette?
Nei.

Varmgangen kommer av for liten kontaktflate i forhold til strømmengden som overføres. Dette er det kun høyere strømtrekk enn designet er laget for (som ikke skal skje), mekanisk feil (design/produksjon/montering) eller irr/korrosjon som kan være årsaken til. Hvis en edderkopp klarer å komme mellom og redusere kontaktpunktet er det en alvorlig designfeil.  :o  Boksen er ikke tett, så at edderkopper kommer inni må den tåle.
#45
Kan være irr/fukt eller løs kabel også som gjør slike ting. Eller kanskje også hvis bakplata ikke står montert på helt plant underlag? I dette tilfellet ser det ut som strekkavlasteren er skikkelig montert, det ser ut som skikkelig PVC-kabel (men vanskelig å si) og det er brukt niter, så sannsynligheten er nok stor for at monteringen er gjort riktig..

MEN, jeg har sett forummedlemmer her inne gjentatte ganger hevde at det er rapportert NULL Easee-bokser med feil, og nå er det plutselig 0,08 % av 600 000, nesten 500 bokser?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA