Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - gr

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 429
31
Model S / Sv: Gratis LTE-oppgradering
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 21:28 »
Dette er risikoen man tar med å gjøre slikt for egen kost. Jeg har gjort det samme med CCS-adapter. På et tidspunkt regner jeg med at de slutter å bygge ut med type 2-kabel, og heller ikke tar det med i oppgraderinger, slik at de vil måtte oppgradere resterende biler for egen kost, men jeg gadd ikke vente, og ser nytteverdi i mellomtiden. Regner ikke med å kunne kreve pengene refundert akkurat. :-)

32
Model X / Sv: Store endringer på Model X i 2020?
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 19:27 »
Hadde en 7 seter (med gamle seter) som lånebil et par dager da vår 6 seter var på verksted. Da jeg sa at vi skulle bytte til bil med sju seter så kom det veldig høylydte og engasjerte protester fra jentungen på 11. Etter en tur med 6 personer i bilen der hun ble sittende alene på tredje rad i sjuseteren var hun helt bestemt på at vi aldri skulle ha sjuseter. Det blir veldig trangt og isolert på tredje rad i sjuseteren sammenlignet med den åpne løsningen i 6 seteren. Guttungen på 14 år og 180+ cm klarte ikke å trykke seg inn på tredje rad pga. veldig begrenset beinplass. I 6 seteren sitter han greitt på tredje rad, selv en Oslotur (300 km hver vei) gikk greit for noen uker siden.

Jeg mener likevel at 7 seter med nye nedfellbare seter på både 2. og 3. rad er veldig fleksibel. Og det er mer enn en gang jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å felle ned 2. rad i vår bil for å frakte større ting. De nye setene på andre rad i 7-seter gir vel også bedre plass på tredje rad enn de individuelle setene som de første sjuseterne hadde?
Vil tro den nye løsningen gir bedre plass både i 2. og 3. rad ja, det går an å skyve ganske langt frem for å få god beinplass bak, og allikevel ha kurrant plass.

33
Model X / Sv: Sprukket frontrute etter verkstedbesøk
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 19:23 »
Du har beviset du trenger, at sprekken oppstod da de hadde bilen. Du har ingen som helst mulighet til å kontrollere hva de gjør med bilen din når den er hos de, om de har mistet noe på ruta, eller hva som har skjedd, de slår til og med av dashcammuligheter, derfor har de også bevisbyrden på at det faktisk var din feil. Når det er sagt, så har jeg hatt omtrent like absurd sak hos Møller, på en Audi, gjeldende førervinduet, og for å slippe alt helvetet fikset jeg det bare selv, men har hata Møller/Audi i de åtte årene siden det skjedde, og ikke kjøpt Audi igjen, så jeg håper forhandlerne skjønner hva de gjør med kundene sine.

34
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 10:15 »
Vel fortjent når man kjøper kebab på en bensinstasjon.  :o  :P

35
Model X / Sv: Store endringer på Model X i 2020?
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 10:11 »
Jepp, MEN, tre voksne sitter GODT i baksete (midtrekka) på en Model X, så det er ikke trangt før du må til med tre barnestoler.

Sikkerhetsbeltene på tredje seterad er et irritasjonsmoment hos oss, for beltelåsen har et rom den ligger i, for å gi plass til å legge seteryggene flate, og det er veldig mange barn som sliter med å vippe låsen opp samtidig som de må sette i beltet, spesielt når de sitter i barnestol eller pute i tillegg, da er det enda verre å rekke ned. Han på 11 klarer seg fint nå, men har hjulpet til utallige ganger bak der, og rukket å bli så lei at jeg til tider har hatt papp/filler/papir et eller annet knøvlet nedi hullet der for at låsen skal stå rett opp. Problemet er bare at en må huske å ta det bort før ryggen kan legges ned.

36
Model Y / Sv: Model Y in the wild
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 10:03 »
Eller Model X, men må allikevel si at midtdelen av setet ser ganske bred ut til å være en bil i den klassen der. Det finnes mye smalere enn det der...

37
Model S / Sv: Gratis LTE-oppgradering
« på: fredag 06. desember 2019, klokken 09:28 »
3G blir snart stengt ned, så det er ikke noe dumt grep av Tesla å sørge for at alle har kontakt med nett som det faktisk er mulig å sende en softwarepakke over. Å prøve å oppdatere en Tesla via Edge er bare å glemme. Karttjenester og spotify hadde nok også blitt tilnærmet ubrukelig.

Spørsmålet er om Volkswagen og andre vil gjøre det samme. :-)

38
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvorfor lader jeg ikke mer enn 16A 1-fas?
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 21:22 »
Bilen har sikkert tre 3,6 kW ladere, og klarer ikke å koble de sammen for høyere fart på 1-fas eller utnytte 3-fas 230 V. Det gjør både Tesla, e-Golf 300 km og e-tron, i litt forskjellig grad. Model 3 vil for eksempel få 11 kW på ladeoppsettet ditt. E-Niro, Kona, i-Pace mfl vil få ~7 kW (kun 1-fas).

39
Model X / Sv: Store endringer på Model X i 2020?
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 21:10 »
Vi kjører en del langt, med fem i 7s, og for eksempel på sommerferier kjører vi avgårde med ett av de bakerste setene oppe, der sitter da han på 12 alene på tredje rad, mens de to andre har hver sin side på midtrekka. Da har vi god bagasjeplass samtidig som alle får god plass og det er fredstid i bilen. Etter mye handling underveis, og dårligere og dårligere pakking for hver etappe  :laugh:, så er det enkelt å legge ned bakerste sete og ha alle på midtrekka mot slutten av ferien. Har faktisk skjedd begge de to siste sommerferiene. Fleksibiliteten er super.

Første året hadde 7s ikke nedleggbar rygg på midtrekka, og da solgte 6s en del mer, men nå tar 7-seteren snart forbi 6s på antall solgt i Norge totalt, så etter den nye kom har den solgt mer.

40
Model X / Sv: Store endringer på Model X i 2020?
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 20:34 »
Det der har vært diskutert i det uendelige her inne. 6-seteren har håpløs bagasjesikring uten tredje seterad oppe, og kun fire seter tilgjengelig hvis man ikke vil bruke tredje seterad for å ha lasteplass. Med 7-seter så kan vi, som familie på fem, ha tredje seterad flat når plassbehovet tilsier det, og allikevel ha god plass til fem, og stor bagasjeplass uten at bagasje ligger helt åpent inn mot kupeen. Selvfølgelig er det åpning over seteryggen, men den er ganske smal, så det gir mye bedre sikring enn i 6s. Har hatt 7s i to år, ungene er 4-9-11, og ville ikke hatt 6s (har hatt loaner), men ser at nå som ungene har blitt større, så kan 6s bli mer aktuelt.

41
Kjøpe elbil? / Sv: Førstegangskjøp av (ny) el-bil (hjelp)
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 16:13 »
Til 400k hadde det stått mellom TM3 og e-Niro, som er samme "elbil" som Kona, bare i en større bil. Nå ser det ut som det blir lettere å få fatt på e-Niro på nyåret, enn i dag. Den er mer praktisk enn Model 3, som har jallasystem/feste for takstativ, og takbøyler kan du kun få fra Tesla. e-Niro har også mer praktisk bagasjerom og innlasting. e-Niro har 100 kg taklast og du får kjøpt takbøyler som er svært enkle/raske å montere/demontere på de integrerte railsene. Legger du ned setene er den også overraskende stor. Det er også god plass i baksetet, og er en bil det går fint å ha med to barn. Model 3 er mye mer spennende _bil_, men spørsmålet er hvilke egenskaper man ønsker.

42
Kjøpe elbil? / Sv: Selge elbil?
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 16:04 »
Det går an å velge ekstremt økonomisk om en er villig til å inngå kompromisser, men med en gang en begynner å stille krav, for eksempel at en skal ha automatgir, så kan utgiftsbomben på 45-60 lapper være rett rundt hjørnet. Selv om man får tak i en brukt kasse, så koster de ofte 10-15k og har ukjent tilstand, slik at etter en stor jobb, inkludert filter og olje til noen tusenlapper i tillegg, så vet man ikke hva man har, selv da. Har dessverre opplevd fire automatkassehavari i min tid som bileier.  :o

43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aksjefond og investeringer i fornybar/miljøvennlig teknologi?
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 15:58 »
Ikke så lenge folk tenker som deg, nei.  ???

44
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 15:35 »
Tror ikke på økt dieselbiletterspørsel i det hele tatt. Det er såpass mye snakk om totalforbud mot diesel i større byer i Europa nå, at det tror jeg ikke folk flest vil ta sjansen på. Skal vi bytte til fossilbil nå, så skal det et ekstremt godt tilbud til for at det skulle blitt en dieselbil.

45
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: torsdag 05. desember 2019, klokken 15:31 »
Ja, er det ikke herlig. Har brukt millioner på å installere solcelleanlegg, totalrenovert hele huset opp til vippepunktet mellom C og B (uten en krone i tilskudd forøvrig), etterinstallert luft-vann VP og dobbeltmantlet bereder, vannbåren varme, kjøpt to elbiler som under lading gir høy peak, oppgradert inntak for å få 3-fas med mer kapasitet til raskere lading av bilene, og kunne kjøre 3-fas solcelleanlegg, så det er klart jeg skal straffes. Godt med motivasjon til å fortsette... eller ikke.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 429