Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#11926
Bestilling og levering / Har noen fått utlevert bil med APH3?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 13:58
En periode var det noen som rapporterte om at bilene deres fikk endret autopilotkode fra APH2 til APH3. Dette har det vært gjengs oppfatning at har vært autopilot 2 og autopilot 2.5 hardware. Min bil er i produksjon nå, og har IKKE fått endret til APH3. Nå har det også dukket opp en vanvittig mengde med inventory-biler, og selv om jeg ikke har gått gjennom alle der, så har alle APH2. TMX med VIN fra 64xxx til 67xxx.

Ser også på TMC at det er noen som mener at det kommer en større oppdatering på Model X produsert fra 21. oktober: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/seems-there-are-big-changes-coming-with-vehicles-produced-after-october-21.96640/

From the part catalogue ("October 21, 2017 through Current Production", previous was - "October 14, 2016 through Current Production"):
- New part number for the MCU (same part for S and X now.)
- New part number for front lights.
- Automatic circuit breakers for the 12V system.
- Redundant power for servo.
- Double the cables for the radar, primary and secondary, perhaps a second redundant radar is coming?
- Secondary Autopilot ECU. 2 AP ECU, or perhaps just redundant power supply? 30A and 10A.


Ser at noen der inne sier at Musk også har sagt at det skulle komme en oppdatering etter 12-18 måneder, og det passer jo godt.

Designer man ny X nå så er det APH3 som kommer opp.
#11927
Sitat fra: cra på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:20
Sitat fra: tiger`n på mandag 02. oktober 2017, klokken 22:04
Dette ser man i vvs forretninger rundt omkring.
De fleste tankene som selges kommer med støpsel, og mange av de har effekt på 3 kw.

Har ikke VV-tanker med løs ledning vært forbudt i flere år allerede? Mener å ha lest det for lenge siden i dette forumet et sted.
Det er fortsatt lovlig, men avhengig av effekt. Først ble det vel sagt at vvb med effekt på 2000W eller mer måtte ha fast tilkobling, og da svarte f.eks. Oso og andre med å endre sine beredere fra 2000W til 1950W, så ble det redusert til 1500W for å ta knekken på dette også.
#11928
Model X 2014 - 2022 / Sv: Utrolig lav rente?
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 09:10
Sitat fra: kraez på mandag 02. oktober 2017, klokken 23:27
Santander? 0.25% opp til 10år, lånet har vel frem til nå blitt levert av DNB.
Under bestilling i august fikk jeg spørsmål om jeg ville ha Santander eller DNB. De ga ingen informasjon om forskjeller i betingelsene.
#11929
e-Golf / Sv: Lading av den nye e-Golf
tirsdag 03. oktober 2017, klokken 08:37
Sitat fra: Peacock på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 00:49
Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 09:15
Ingen som vil ta utfordringen min? Gjelder kun til jkirkebo har testet maks strøm inn gjennom L1 på en FL Golf
tar den utfordringen på at Egolf FL lader veldig mye mer enn 16A via bare L1. (Dvs ikke strøm på L2/L3 ut av kabel til bil). Gjør dette hver dag. Og er ikke i tvil. Gir deg adressen du kan sende vinen Torsdag. :+1:
:+1:

Her er forøvrig enda en som lader med 32A på 1-fas vegglader: https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35332.msg617987.html#msg617987
#11930
Er enig i at det ikke er krystallklart, men er redd det er vanskelig å slippe unna. Lovverket er forskriften, og den sier at anlegget skal planlegges og utføres for å beskytte mot skader og fare, og når stikkontakten din ble satt opp, så var det mest sannsynlig ikke med forutsetning at den skulle brukes til elbillading. Dermed har forutsetningen for stikkontakten din endret seg. Forskjellen fra VVBen din er at det stikket ble satt opp planlagt brukt til nettopp en 3kW VVB. Derfor er det fortsatt innenfor, mens elbilladingen ikke er det.

Det jeg er litt usikker på er derimot om de kan kreve at en følger dagens standard kun for et nytt uttak. En mindre endring/utvidelse pleier normalt å kunne utføres under samme norm som opprinnelig anlegg ble bygget med, f.eks. i forhold til jording eller ei og så videre, mens en større endring/ombygging/rehab kan kreves oppdatert til dagens standard. For min del så handler det mest om at jeg vil ha et sikkert anlegg, og jeg hadde ikke sovet godt med 3kW VVB på schuko etter alle de brannene som har vært de siste 15 årene.
#11931
Bestilling og levering / Sv: Premium or No Premium...
mandag 02. oktober 2017, klokken 21:18
1. De kaller det "Tre-posisjons, dynamiske LED-kurvelys for synlighet nattestid". Dette er selvfølgelig en språklig dårlig oversettelse, men kan veldig fort høres ut som de tre LEDene i hver hovedlykt som tenner ett og ett avhengig av rattutslag.
2. Det står IKKE at premiumpakken inkluderer adaptive lys.
3. Selger sa at lysfunksjonene som lå i premiumpakken var blitt standard.
4. I brukerhåndboka de har lagt med ordren min står funksjonen beskrevet som adaptive front lighting system (AFS), og det er ingen forbehold om at dette er ekstrautstyr og at min bil ikke har denne funksjonen. Jeg har heller ikke funnet noen annen svinge/kurvelys beskrevet.

Sitat
Adaptive Front Lighting System
(AFS)
Adaptive Front Lighting System (AFS) justerer
frontlyset for å forbedre sikten under kjøring.
Elektriske sensorer måler kjørehastighet,
styrevinkel og rotasjonen til bilen om den
vertikale aksen for å bestemme den optimale
posisjonen til frontlysene basert på de
gjeldende kjøreforholdene. For å forbedre
sikten under kjøring på svingete veier om
natten, for eksempel, retter AFS lysstrålen i
retning av kurven. Når nærlysene er slått på,
og når du kjører i lav hastighet, forbedrer AFS
den laterale belysningen for å øke sikten til
fotgjengere og fortauskantene for å forbedre
sikten når du svinger i et mørkt kryss, inn i en
oppkjørsel eller du foretar en U-sving.
Adaptive Front Lighting System (AFS)
fungerer når frontlysene er på. Hvis Model X
ikke er i bevegelse eller kjører i revers,
aktiveres ikke de adaptive frontlysene. Dette
forhindrer at andre førere blendes. Hvis du vil
slå av AFS, berører du Controls > Settings >
Vehicle > Adaptive Headlights > OFF

Hadde jeg visst at man eventuelt måtte hatt premiumpakke for å få svingelys så hadde det blitt mer aktuelt med premium, men Tesla har ikke gitt meg en eneste indikasjon på at det er en del av den pakken.
#11932
Jeg fikk trøbbel med både det ene og andre hjemme etter et strømbrudd for en tid siden, lysene flimret voldsomt, UPSer peip og slo inn og ut i hytt og gevær, og oppdaget litt tilfeldig displayet på UPSen til gasspeisen viste fluktuerende spenning fra 170 til 260V. Kontaktet nettleverandør (Lyse), og det viste seg at de hadde koblet opp et flyttbart dieselaggregat for å levere strøm under feilretting på trafo, og at også dieselaggregatet hadde feil.  :o
#11933
Sitat fra: Nasatech på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:59
Jeg fikk AP gratis da jeg kjøpte min bil og tenkte «Nice to have». En gadget å vise bort kanskje. Men jeg bruker det hver eneste dag. Turer uten er bare kjipe.
Håper du har rett! Er redd det blir primært de fire turene mellom mellom Sandnes og Tønsberg hvert år. Jeg har fem kilometer til jobb og tror jeg kan glemme autopilot til og fra hytta. Mulig det er noen mil i hver ende der jeg kan bruke det.
#11934
Sitat fra: Luring på mandag 02. oktober 2017, klokken 19:12
Det er ikkje type B  me diskuterer, det er korfor reglene er å ikkje tillate type A foran type B.
Hvilken regel er det du henviser til?
#11935
Model X 2014 - 2022 / Sv: Utrolig lav rente?
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:15
Sitat fra: KristofferH på mandag 02. oktober 2017, klokken 18:43
Ja tenkt å være så drittsekk med folk.... 
Å overhøre middagsbordet med familien din hadde vært morsomt :p
Det ville typisk gått i at en ikke skal legge seg ned og akseptere all slags behandling, og ikke fortelle løgner. Syns du det er ille så ville sikkert middagssamtalene våre vært fantatisk morsomme å overhøre. Nå vil jeg at du skal fortelle meg hva som er greit med å bruke en fiktiv sluttdato på en kampanjer, gang etter gang etter gang, for å pushe folk til bestillinger?
#11936
Bestilte metallic, 7s, AP2 - sistnevnte kun for å få aktiv cruise. Er så fornøyd med det på e-Golf at jeg hadde savnet det alvorlig om jeg ikke hadde hatt det på Teslaen. AP-funksjonaliteten regner jeg med kommer til å bli nesten ubrukt. Tenk om 40 lapper til kunne gitt en fancy pakke slik at romskipbilen også klarte å få noe så fantastisk spacy som regnsensor..   ::)
#11937
Bestilling og levering / Sv: Premium or No Premium...
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:11
Sitat fra: nie på mandag 02. oktober 2017, klokken 10:28
Sitat fra: Norse_Hansen på mandag 02. oktober 2017, klokken 09:17
Sitat fra: nie på mandag 02. oktober 2017, klokken 08:46
Sitat fra: morpheos på torsdag 21. september 2017, klokken 18:09
Har hatt bilen i to dager (vel, 1,5 halv) og kan ikke si at jeg angrer på Premium. Lyden er bedre enn i min gamle (P85+), og gimmicken med dørene? Det er ganske så nice når du kommer med to fulle handleposer! Minuset er at halve parkeringsplassen ser rart på deg.
Har hatt bilen i fem dager og kan ikke si at jeg angrer på at jeg droppet Premium. Lyden er vesentlig bedre enn i min gamle (S85D) og dørene er fancy nok som de er ved at de åpner seg selv bare jeg trykker på dørhåndtaket. Har jeg handleposer så legges de i bagasjerommet.

Halve parkeringsplassen ser på meg men det er fordi jeg har slik rød og fin bil mens 90% av X-ene i Norge er nyanser av grått  :) :)

Hei.
Har du fått med "adaptive lys" (3 ekstra lysdioder helt oppe mot panseret som lyser når du rygger eller svinger på rattet) eller er du også en del av de som har fått uten dette?

Er en del styr rundt dette for tiden på TMC. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/another-tesla-screw-up-three-position-dynamic-led-turning-light.98457/
Nei, ser ikke ut for at jeg har fått adaptive lys.
Ble dette standard tidlig i juli eller skjedde dette i endringen som kom i månedsskiftet juli/august ?
Bekymringsverdig! Det skal være standardutstyr nå!
#11938
Bestilling og levering / Sv: Premium or No Premium...
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:07
Sitat fra: spirrevipp på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:01
Jeg angrer på at jeg ikke tok med premium, men jeg bestilte før pakkene ble slått sammen og da var premium for drøyt priset - skulle ventet en uke med å bestille... Selvpresenterende dører hadde jeg skrudd av uansett, men skulle gjerne hatt HEPA + lys.
Det er ingen lys i premium nå, alt som har med lys å gjøre er standard. Premium er hepa/bio, lyd, selvpres. dører, vinterpakke..
#11939
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
mandag 02. oktober 2017, klokken 19:01
"I små trinn" så fungerer det når du lar den få tid til å endre farten, men når du skal øke +/-5km/t med flere raske trykk så bugger den på begge e-Golfene jeg kjører regelmessig. Det virker som den bruker SET-funksjonen og setter farten om igjen hvis ikke bilen har klart å øke farten mellom trykkene, derfor har jeg tolket det slik at de mener at den kan brukes med enkelttrykk for små fartsendringer, men må holdes inne om man vil ha større.
#11940
Sitat fra: Lynet på mandag 02. oktober 2017, klokken 11:05
Har man en stikkontakt i garasjen er det ikke ulovlig å bruke denne. At man kan risikere å overbelaste den er brukerens ansvar. Med Tesla kan man stille ladestrømmen helt ned til 5A så da er ikke overbelastning noe problem. Det er eierens ansvar å påse at det elektriske anlegget i huset er i orden.

Hva som er anbefalt og lurt å gjøre blir en annen sak. Man kan ikke si at det ikke er lov hvis det faktisk er lov.

Hvis vi snakker nyinstallasjon for elbillading kommer det inn nye krav om ladestasjon, egen kurs og B-vern.
Her var det noen påstander som tyder på at du glatt har oversett innlegget to hakk over ditt eget. Kan være greit å unngå å spre direkte feilaktig informasjon. Det ER ulovlig å ta en eksisterende stikkontakt i bruk til regelmessig elbillading.

Utdrag:
Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning.

Ellers verdt å lese resten også.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA