Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#11746
Kjøpe elbil? / Sv: Familiebil nr2
lørdag 21. oktober 2017, klokken 08:04
Sitat fra: Kirssa på fredag 20. oktober 2017, klokken 22:52
Kjører ikke noe særlig lenger enn 2-3 mil på en vinterdag og kan selvsagt lade på kvelden.
Høres ut som du kan klare deg fint med 1. generasjon av de moderne elbilene, altså Leaf, e-Up, i-Miev, e-Golf, i3, Soul, etc. i3, e-Golf og kanskje Soul ligger nok litt i øvre sjikt prismessig.

ZOE er uaktuell her i heimen på grunn av ladeproblematikk med IT-nett og manglende hurtiglading (sistnevnte gjelder også Mercedes B). Skal også sies at vi ikke hadde noen som helst planer om å kjøre langturer med vår e-Golf som ble kjøpt for lokal bykjøring, men det er så kjekt å kjøre elbil at vi har kjørt mange langturer med den, på tross av at vi har en stor dieselbil som er god til langkjøring. Derfor er vi glad for å ha valgt bil med hurtiglading.

Husk ellers at det kommer fort en kost på 10k for å ha lovlig ladeløsning hjemme.
#11747
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
lørdag 21. oktober 2017, klokken 07:59
Sitat fra: AKM på fredag 20. oktober 2017, klokken 23:03
Tja, synes ikke dette er veldig klart. Det står «prisen KAN være OPPGITT uten enkelte lokale eller regionale avgifter». Det står i vilkår og betingelser at prisen ikke kan endres.

Mulig du har rett, men Tesla burde ha skrevet noe ala at de tar forbehold om endrede avgifter etc i prisen som oppgis.

Da jeg bestilte (før fremleggelse av statsbudsjettet) stod det levering desember, mens nå står det februar/mars på ordrebekreftelsen. Spekker jeg bilen på nytt (altså identisk) står det levering januar. Dette viser kanskje hvor omtrentlig de forholder seg til det de oppgir.
Du kan jo prøve, men jeg tror en klage maks vil lede frem til heving, som er ytterste konsekvens i "Lov om kjøp". Altså at du i beste/verste fall vil ende opp med å få kansellere og få tilbakebetalt depositum. For mange er det mager trøst når de egentlig ønsket seg bilen. Jeg tror ikke det er mulig å få Tesla til å dekke avgiftene.

Når det er sagt så har jeg store betenkeligheter med Tesla sin måte å drive business på, men akkurat her anser jeg de som rimelig skyldfrie. Regjeringen innfører dette med altfor kort varsel. De burde tatt høyde for leveringstiden til alle bilene dette ville påvirke. Dessverre har forutsigbarheten vært håpløs uansett regjering så lenge jeg kan huske. :(
#11748
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
fredag 20. oktober 2017, klokken 21:11
Sitat fra: @ndre33 på fredag 20. oktober 2017, klokken 18:01
Hei.

Venter vår 75D som har ankommet Europa denne uken. :+1:

Produksjon skal vel starte 30 dager etter låst ordrebekreftelse.
Produksjonen tar 2 dager.
Transport tar 6-10 uker. Avhengig av kø osv.

Dette ble opplyst av tesla delivery team.
Har googlet som en gal ang leveringstid og ser flere som har opplyst dette ;D
Godt mulig det er normalt, men det er ingen automatikk at bil blir produsert 30 dager fra bestilling, det kommer an på hvordan bestillingen treffer på produksjonstid satt av til norske biler/utstyr. Min tok det mer enn 1,5 måned med.
#11749
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
fredag 20. oktober 2017, klokken 21:07
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 20. oktober 2017, klokken 14:32
Kan dere kutte ut siteringen?

Dette er et forum der man i utgangspunktet svarer på posten over. Svarer du på posten over, er det ikke nødvendig med sitering.

Svarer du på noe konkret i en tidligere post, kan du bruke sitering, for å få med sammenhengen.

Når man siterer noen som siterer, osv. blir det bare meningsløst.

Vær såpass høfflig mot andre på forumet som skal lese dette og kutt ut siteringen.   

Poster med flere siteringen vil risikere å bli slettet.

Lars
Forum admin

Er helt enig i at sitering i flere nivåer er unødvendig, men skjønner ikke hva du mener med at vi ikke skal bruke sitering, at man svarer personen over. Ser du har fjernet siteringen i mitt innlegg, som kun var BrandNew sitt innlegg. Jeg svarte ikke sfinxern som var rett over meg, men BrandNew som adresserte sitt innlegg til meg. Hvordan mener du man skal klare å tolke en tråd hvor ingen vet hvem som svarer hvem? Forumet er flatt uten trådfunksjonalitet og mangler også annen funksjonalitet for å vise hvem man svarer på annen god måte, og da er sitering eneste måte å holde det ryddig på.

Dobbelt nivå av sitater kan forholdsvis enkelt fjernes med kode, ved å strippe flere quote-koder uten avslutning etterhverandre. Finnes sikkert ferdig plugin for det.

Edit: Måtte rette noen mobile skriveleifer.
#11750
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
fredag 20. oktober 2017, klokken 14:25
Forsiktig med tynneren i arbeidstiden...

Fremont ligger i California. Du får dra frem en globus fra tiden etter de skjønte forskjell på øst og vestkyst og finne ut hvor California ligger i forhold til Baltimore (som er rett nord for Washington DC). ;)
#11751
Bestilling og levering / Sv: Levering november - desember 2017
fredag 20. oktober 2017, klokken 13:38
Sitat fra: sfinxern på fredag 20. oktober 2017, klokken 10:37
Enda en ny oppdatering på min bil i dag i MyTesla:

"Din Tesla har blitt bygget og er i transitt fra Fremont-fabrikken vår til havnene i USA".

Krysser fingrer for at den blir med en båt over dammen om ikke lenge da. Vet ikke hvor lang tid det tar fra Fremont og til havnen.
Skal vel tvers over USA, så det er vel omtrent 5000km. Tvilsomt at den da går med båt på søndag, og neste i følge noen her inne er 8. november.
#11752
e-Golf / Sv: Varmetråder i sidespeil?
fredag 20. oktober 2017, klokken 08:59
Sjekke i manualen er tullete..? ;)
#11753
Rogaland elbilforening / Sv: Lading i Sirdal
fredag 20. oktober 2017, klokken 08:49
Sitat fra: pudderjagar på torsdag 19. oktober 2017, klokken 23:02
Kvifor seie du at Zoe ikkje takler IT/TT nett. Dette er heilt feil. Problemet er løyst og den takler alle nett no.
Sier du at det ikke lenger er behov for fastmontert skilletrafo, bøtte på 13kg eller Zapcharger til 20 lapper? ;) Mye av prisforskjellen til de som takler alle nett og faktisk også har hurtiglading forsvinner fort..
#11754
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Tidsstyring av lading, wifi
torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:51
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. oktober 2017, klokken 19:07
Har du en EcoLite uten lastdeling må den sendes inn for montering av utstyret før den kan brukes med det. Det er ikke standard, koster 900,- ekstra for 2 stk. eller 500,- pr. stk. Begge har samme type utstyr, og signaliserer tilgjengelig ladestrøm til den andre ladestasjonen. Begge må altså konfigureres for 20A/10A på en 20A kurs. Evt. er det mulig med asynkron lastdeling, f.eks 20A/6A og 20A/14A. Det kan være aktuelt der man har 400V 3-fase men kun en av bilene kan lade på 3-fase. Da kan en få 3x6A og den andre få 1x14A.
Ok, med andre ord kan man ikke kjøre variabel ladestrøm, som nevnt over, med lastdeling. Vil man fortsatt kunne laske via en smart bryter slik at de går i 0 under pristoppene, eller må strømmen kuttes?
#11755
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Tidsstyring av lading, wifi
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:55
Sitat fra: gr på fredag 13. oktober 2017, klokken 22:28
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 12:27
Nesten korrekt. Du må Legge inn en fast motstand for 20A og koble utgangene i parallell med denne. Motstand på Q1 som i parallell med den for 20A gir 10A, og en lask på Q2 som kortslutter over motstanden.
Så sant jeg forstår deg rett, så var det slik jeg mente det.

Om det funker så har man en enormt fleksibel løsning med to ladestyrker fra bryter ved ladestasjon eller fra mobil eller styring i hus, og alt kan programmeres sammen med resterende strømforbruk eller på tid, og da kan man velge mellom å slå av lading eller sette den ned på en lav ladestrøm osv. Mangler bare at ladestasjonen kan fortelle smarthuset om batteriprosent på bilen... ;)
Et spørsmål her.

I gitt eksempel med en EcoLite satt opp med 20A motstand på en 20A kurs. Hva skjer dersom man kobler inn enda en ladestasjon på samme kurs og setter de opp med lastdeling? Da skjønner de at de skal lastdele 20A eller er det kun én av de (en master) som konfigureres med motstand og også styrer den andre? Har du anelse om hva som skjer hvis man endrer motstand mens de står og lastdeler?
#11756
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:27
Sitat fra: CaZpaH på torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:01
Vi reduserer husholdningen fra 2 biler til 1 (hadde en SUV Fossil + Nissan Leaf fra før). Og vi går faktisk ned i månedlige bilkostnader ved å kjøpe en TMX med rentekampanjen (og vi sitter igjen med 1 bil, fullstendig klar over det). Nå ble det og spyttet inn litt kapital og har ikke gjeld fra før... Så sånn sett så tror jeg ikke jeg blir å se på luksusfellen med det første :-p Men kan se dilemmaet til andre hvis det er tankegangen :-p
Men etter 1-3 år er sannsynligvis hele Nissan Leafen borte kun i verditap på TMX. For å få reelle månedlige bilkostnader innebærer det som regel at en også må regne inn restverdi (eller ut hele bilens levetid).

Har du uansett ikke gjeld fra før så er det ikke Luksusfellen som er alternativet, men om det totale bilholdet blir rimeligere kommer an på mange faktorer. ;) Det som ikke kan regnes i penger er at TMX er en sikker bil, og for filer i den klassen (både pris og størrelsesmessig) så er det billig bilhold. Så kan man selvfølgelig plutselig få en "bonus" i form av at det blir innført avgifter og moms slik at bilene våre stiger i markedsverdi, men samtidig blir det også dyrere å kjøpe en ny, så da vil det lønne seg å nedgradere i størrelse og pris.
#11757
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:17
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:27
Or they can sell the TMX after 4-5 years and buy a brandnew "cheaper" brand car for the money they sold the TMX for.
No, they cannot, because the people I am talking about have 85-100% financing and are barely able to handle the monthly cost, and by selling the car after paying 350-400k in five years they risk being left with nothing because of the high deprecation on a car in that class, and again having to take another loan.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:27See what I did here?
No, actually I did not. See above comment.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:27You keep comparing apples and oranges.
Compare a TMX with a Volvo XC90 deprecation!
Which is wrong because? So far TMX and XC90 T8 looks similar as value deprecation goes, TMX quite possibly even worse. I highly doubt people buying the XC90 T8 are forced to drop the price with 200k just 3-4 months later just to get rid of it. That is actually the case for some unfortunate TMX owners that bought this spring.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:27But with the Model X you don't have 4000-6000 NOK a year in "avgifter", high "bompenger" costs and high fuel costs. You save all that on the Model X.
For how long will there not be any avgifter or bompenger? I would not bet on 10 years, maybe not even 5 years. Also remember that everyone is required to have a smart power meter within 2018, which again will increase cost of power and without a smart charger or manual labour "fuel" will also be more expensive. It will still be cheap compared to diesel or petrol, but differences will even out over time.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:27Especially when going on long vacation trips each year, where with a Tesla you can use free Super Charging across all Europe! Can save you thousands of kroner in fuel costs alone in one single vacation trip!
Only for the first owner these days, which again makes value deprecation of used cars worse, as "free" is always a major selling point even though we might just be talking "pocket change" for a year supercharging for most people.

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:27Just learn to put things into perspective! You will see that a Tesla Model X is actually much cheaper for a large family than for example a Volvo XC60 (and lets not even talk about a XC90, which is one of the best selling SUV's in Norway currently! Oh the irony!).
The XC90 T8 with 407hp starts below 850k. Not seeing how it is different from the TMX. Some have bought cheaper TMX's, but a lot have put more into a TMX than 850. All 90s and 100s..

Remember I am not in any way trying to justify my own choices as I have a new X on order, but I am switching with a similar car (7 seater X5) and the TMX will most likely be cheaper, but that is not because it will be a cheap car to own, it is simply because I already have a car that costs a lot of money to own. Again this is not necessarily a discussion about a new XC60 or XC90 either, because the TMX (and TMS for some) might be the only electric car available with the necessary abilities for even people that owned a 15 year old V70 - and for most the TMX will be a significantly more expensive car to own than an old fossil car. Hopefully toll roads will stay free for electric cars the next ten years, but who knows...

I will not spend any more time arguing this with you, as I feel I have shared my opinions. I respect yours, but I feel they are really black and white, and it feels sort of like you are trying to justify your own choices. Again I am not saying that it is NOT a good buy, but it might not be economically right for everyone, and that is where "you just want one" keeps popping up as the main reason!
#11758
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:19
Yes ofcourse, money wise, a 700.000 NOK car will lose you more money over time than a 300-400.000 NOK car.
That should not be a surprise to anyone, but percentage wise the value deprecation will be the same.
Once again, it does not help referring to percentages when a lot of the buyers switch from a normal 3-400k car to a TMX thinking that it is economically wise to do so. Which it might not be. A one year deprecation on a TMX might be 5-6 year loss on a VW Passat. And a 5 year loss on a TMX may equal one VW Passat from start to scrap.
#11759
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tanker om Tesla kan gå konkurs
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:19
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:09
Sitat fra: CaZpaH på torsdag 19. oktober 2017, klokken 07:45
Her er det nok enkelte som drar snittet veldig opp. Har ikke mye over den alminnelige inntekten og jeg har bestilt en TMX. Og kjenner mange med tesla som har inntekt langt under snittet som blir angitt her.

Minner meg om da Suzuki Jimny ble den bilen som ble kjøpt av de med høyest formue i snitt. Gjennomsnittsformuen til de som kjøpte en i 2013 var over 1 milliard kroner(!)

Det hadde nok noe med saken å gjøre at Olav Thon kjøpte en det året ;)
Haha.. men i dette tilfellet viser de til at 12% har over 20 mill i formue, så da må det være minst Astrup og kanskje både Jonas, Gahr og Støre også. ;)
#11760
Lade hjemme / Sv: Hvilken ladestasjon bør jeg kjøpe?
torsdag 19. oktober 2017, klokken 11:16
Sitat fra: elbilbølle på torsdag 19. oktober 2017, klokken 09:28
Hva med denne?
https://torgersenbil.no/produkt/nyhet/portable-hurtiglader-til-el-bil-og-plugg-in-hybrid

Tråden over kan tyde på at denne er ulovlig å bruke?

/elbilbølle
Lovlig så lenge det er fastmontert type B jordfeilbryter før uttaket, og det ikke er andre laster på kursen, ELLER det regnes som nødlading/sporadisk lading.

Men; med kun CEE-overgang til schuko så er det neppe leder der for temperatursensor i stikket (eller automatisk begrensning), slik de aller fleste originale ladekladder har, så du kan sikkert kjøre 16A med schuko uten temperaturstyring.. noe som kan være greit å være obs på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA