Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#11686
Whatever your perspective is, as I said I have had XC90 and for me there is NOTHING good about the Tesla Model X being put in the same group (or even worse) when it comes to reliability. Volvo might have good reputation, but the XC90 does not. It's always been a pain to sell used XC90s out of warranty, heavy price drops etc.
#11687
Sitat fra: Jeronan på torsdag 26. oktober 2017, klokken 22:37
Just look at the latest consumer report, where the Volvo XC90 (best selling SUV currently) is on third place of most problematic cars and the XC90 (new model on latest Volvo platform) has been on the market for some years now. Just saying.
I don't quite get why you keep mentioning XC90 as some sort of "good" benchmark just because it is a good seller. It has always been on the bottom of these reliability "tests" and there are so many horror stories with XC90s all back to 2003. I spent more than 100k just in repairs the 2,5 years I had mine, and friends and colleagues have similar stories. Hopefully the new one is better.
#11688
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 27. oktober 2017, klokken 08:07
5 års reklamasjon gjelder i Norge så man kan egentlig se bort fra fabrikk garanti, selv om garanti ofte er enklere å forholde seg til.
Ja, men er det ikke du som har kjøpt bilen av Tesla (altså kjøpt brukt bil) kan du i utgangspunktet heller ikke reklamere mot Tesla selv om den er under fem år gammel. Ikke sikkert de gjør seg vanskelige, men i utgangspunktet må man reklamere mot sin selger, ettersom det er kjøper og selger Forbrukerkjøpsloven gjelder mellom.
#11689
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
fredag 27. oktober 2017, klokken 08:15
Sitat fra: 02jan på fredag 27. oktober 2017, klokken 07:08
Interessant prosjekt.
Men når jeg leser her, får det meg til å stille spørsmål om eGolfen ikke er lage for fremtidige batterioppgraderinger ?
e-Golf er en konvertert fossilbil, ikke designet som elbil. Men hvilke biler er det som egentlig er klargjort for oppgraderinger? Utviklingen går videre, og de pakker cellene tettere, celler med høyere energitetthet etc. så får en stadig mulighet til kapasitetsøkning.

Dessuten har Mk7 e-Golf begrenset tid i salg, Mk4 kom i '97, Mk5 i 2003, Mk6 i 2008 (var egentlig facelift av Mk5) og Mk7 i 2012, så blir ikke overrasket om det kommer en helt ny Golf om to til tre år. 190km har gjort susen i tre år, og det vil ikke være veldig overraskende om 300km også da ender med å leve til ny modell dukker opp. Blir det veldig økning i rekkevidde på tilgjengelige konkurrenter må de kanskje gjøre noe i mellomtiden, men det får de nok til.
#11690
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
torsdag 26. oktober 2017, klokken 21:58
Fortsatt ingen som har noe på å sette lenger timeout før driven slår seg av og bilen mister "READY" i instrumentpanelet?

Irriterer meg grønn at det bare går noen sekunder i park før den slår seg av, og så må man trå på bremsa og slå på tenningen igjen.
#11691
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
torsdag 26. oktober 2017, klokken 21:57
Sitat fra: Roy e-Nordmann på torsdag 26. oktober 2017, klokken 12:34
Noen som vet hvilken versjon av VCDS man trenger å bruke på facelift golfen?
Eventuelt noen som har vært borti OBDeleven mot nye facelift?

Prøvde OBDeleven selv i går, men fikk ikke kontakt med de blokkene jeg trengte i bilen, en 2017 fl.
Hør med de på forumet deres, tipper du får kjapt svar der. Er jo mye faceliftbiler på veien overalt allerede, så det er nok eventuelt på gang. Men ville trodd det meste var forholdsvis likt som pre-face.
#11692
Sitat fra: T.K på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:27
Er det noen som overhodet har denne erfaringen med at sensorer er tildekket etter foliering? Siden det er så mange folierte modell X burde det være noen som har erfaring med det.
Ja og nei. Det er vel heller motsatt, at folien slipper fordi sensorene ligger litt innfelt, og at de blir forvirret av at de får svar fra noe som er en millimeter unna i stedet for der de andre sensorene tror hindringene er. Altså ikke kræsjer i hindringer, men tror noe er i veien uansett hvor dørene er. Har sett noen si at de da tar frem varmepistolen, varmer litt, og klistrer folien på plass over sensorene igjen.
#11693
e-Golf / Sv: Framkommelighet om vinteren
torsdag 26. oktober 2017, klokken 21:51
Sitat fra: KjellG på torsdag 26. oktober 2017, klokken 20:23
Dessverre lenge siden det gikk av moten med bakhjulsdrift.
Det er tre grunner for en bilprodusent til å velge forhjulsdrift, og de er alle kun for det praktiske:
1. Pris.
2. Plass (slipper tunnelen i gulvet + bakakslingen tar mer plass).
3. Totalvekt, FWD er noe lettere fordi alt er enklere.

FWD er et dårlig konsept sett fra fysikkens side, men fordi mange ikke tenker bevegelsesenergi og fysikk når de kjører bil, så er det mange som syns FWD fungerer bedre. Masse vekt over drivhjulene, går rett frem på grunn av understyring i stedet for å sladde og så videre gjør at det kan komme seg greit frem og føles tryggere enn RWD, men alt dette er eliminert på RWD med siste ti års bedring i stabilitetssystemer med G-sensorer og høy oppløsning på hjulposisjonene. F.eks. e-Golf hadde vært en knallmorsom bil med bakhjulsdrift. I stedet så spinner driten på høyre forhjul hver forbanna gang jeg skal svinge utpå en vei, ut i en rundkjøring etc. Tre av piggdekkene mine har ikke mistet pigger, mens høyre fremdekk har totalt ni pigger igjen. Helt håpløst. Hadde den hatt bakhjulsdrift hadde den riktig nok ikke hatt pigger i noen av bakdekkene, men det er fordi jeg hadde kjørt uten antispinn på, og hatt det knallmoro.  ;D
#11694
Jeg forstår godt at de fraskriver seg garantiansvar for feil eller skader som skjer i forbindelse med dørene, parkering etc. ved foliering over sensorene. De har ingen mulighet til å kontrollere at det fungerer som tiltenkt når de dekkes til, at alle folietyper oppfører seg likt, at de ikke slipper limet på et tidspunkt etc.

Skjærer du rundt sensorene slik at de står åpne så har de neppe noe de skulle ha sagt.
#11695
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
torsdag 26. oktober 2017, klokken 13:09
Sitat fra: Sebastian Sandtorv på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:49
I dag var faktisk første gang jeg ble irritert når jeg har pratet med de. Selger lovet meg bil i september, senest midten av oktober når jeg bestilte, delivery har hele tiden snakket om september.

Jeg fortalte at jeg har planlagt etter de estimatene jeg har fått underveis og lagt på et par-tre uker som buffer. Nå har jeg solgt den gamle bilen, og har vært forberedt på å få den nye bilen omtrent nå. Nå ser det fort ut som at det blir midten av november... Hvordan går man frem for å klage på noe sånt, kommer man noen som helst vei med det?
Som nevnt tidligere her, lov om forbrukerkjøp (lovdata.no) beskriver dette. Fra husken mener jeg det er §6, 19, 24 og 25. Er ikke annet avtalt er det inntil 30 dagers leveringstid som gjelder. Jeg oppfatter leveringstiden de enten sier muntlig eller som man velger under bestilling, som førende. De kan ikke gi faste månedsvalg uten å være 100% sikre på at de leverer i den måneden. F.eks. kan det nå være greit å gi mars som første mulige faste valg, men samtidig ha et valg som heter "Tidligst mulig, men senest mars".
#11696
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:48
Fuktinnholdet i bremsevæska kan måles på to minutter med veldig enkelt utstyr, og jeg har aldri opplevd problemer med svampete bremsepedal eller fuktinnhold på 2-3 år gammel bremsevæske.

Klimafilter kan man skifte selv... og hvis man liker alternativ til VW sin blodpriser så finnes det f.eks. til 330,- med frakt (altså tollfritt) fra eBay: https://www.ebay.com/itm/Cabin-Air-Filter-Mann-WD-EXPRESS-093-54021-058/272825461678?fits=Make%3AVolkswagen%7CModel%3Ae-Golf&epid=220141596&hash=item3f85aa2bae:g:0igAAOSw1~JZObt2&vxp=mtr
#11697
e-Golf / Sv: Ladegrenser
torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:40
Har sett noen påstå at VW bruker en celletype som er mest brukt i hybridbiler, og som skal tåle røffere behandling enn de vanligste typene. At de derfor tåler mer hurtiglading, og at det ikke er så stort behov for temperaturstyring, men hvem vet om det stemmer...

Såvidt jeg forstår er det også en buffer i batteriet som vi ikke får tilgang på, men den er ikke større enn bufferen til f.eks. Tesla som i tillegg anbefaler 80% lading til vanlig bruk.

Som andre sier er det ingen begrensning på ladeprosent på hurtiglader heller, du kan lade til 100% med god samvittighet for det tekniske, ladestrømmen begrenser seg selv etterhvert som det blir fullt i cellene, og mot slutten får du knapt mer enn i stikkontakten. Det er derimot uøkonomisk ettersom det tar nesten like lenge å lade siste 20% som første 80%, så det blir en høy kilowatt-pris. I tillegg ikke spesielt solidarisk om det står biler i ladekø. Men må du for å komme frem så er det ingenting i veien for å gjøre det, og det går også forholdsvis fort godt opp på 80-tallet.
#11698
e-Golf / Sv: Ladegrenser
torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:59
7,2kW er saktelading, 22kW er semihurtig..

Jeg har satt opp vår e-Golf med repeterende avgangstid hver mandag morgen med ladested hjemme, og maks 90%. Da lader den opp til 90% så fort man plugger den i hele uka, og så topper den til 100% mandag morgen. Dermed ligger vi i praksis på 100% maks noen timer til den blir tatt i bruk på mandagen. Vet ikke om det har noen hensikt, men på sommerhalvåret betyr det heller ikke noe for oss i praktisk bruk. Nå når det blir kaldere slår jeg det nok av igjen, fordi vi trenger kapasiteten og har så uregelmessig bruk at vi ikke orker å bruke avgangstid.
#11699
Bestilling og levering / Sv: Levering oktober - november 2017
torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:57
Sitat fra: Sebastian Sandtorv på torsdag 26. oktober 2017, klokken 10:26
Sitat fra: Sebastian Sandtorv på onsdag 25. oktober 2017, klokken 14:18
Jeg har fått final invoice med 31.10 for utlevering, og 24. Oktober til 7. November på mytesla. Spennende! Bestilte 22 juni.
Pratet med delivery, det var bare å drite i 31.10, han sa at deres dato i systemet er 10. November. Imponerende at de ikke klarer å reflektere sitt system mot mytesla. Man blir jo bare skuffet når det kommer forsinkelse på forsinkelse.
Ikke har de lov heller per norsk lov, hva har du gjort for å fortelle de at dette ikke er greit?
#11700
e-Golf / Sv: Vinterpakke i e-Golf
onsdag 25. oktober 2017, klokken 23:27
Det er også e-Golfer som er solgt nye i Norge via Møller som er uten varmepumpe, det var ikke tilvalg i starten. Viktigheten av det kommer an på hvor en bor i landet. Helt uproblematisk å leve uten langs kysten på sørlandet/sørvestlandet.

e-Golf har ikke blitt levert med rattvarme. Det var en her som hadde et prosjekt med ratt fra Passat, men vet ikke om han kom i mål noen gang.

Sitat fra: KjellG på onsdag 25. oktober 2017, klokken 22:44
Fattigmannsmotorvarmer i gamle dager var en kokeplate eller panelovn under motoren. Kan noe slikt være aktuelt for å lunke litt på batteripakka?
Kjørte varmepumpa i garasjen på 28 grader natta over før madammen skulle på langtur en gang... ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA