Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#10201
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
onsdag 30. mai 2018, klokken 19:53
@jorgenbsk, noe nytt om din DIY? Fått materiellet?
#10202
Sitat fra: EV666KM på onsdag 30. mai 2018, klokken 16:10
Så en Tesla drosje i dag som ladet hos Grønnkontakt.. Parkert i  ene plassen for flexilading for å lade me Chademo...
Så helt klart.... Foran eller bak sånn midt på er det som gjelder på nåværende ladestasjoner...

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Husk at når Teslaer lader på chademo har de sikkert 60-70cm lenger kabel enn andre biler pga adapteret, så de kan nesten stå hvor som helst. Var nok ikke plasseringen av ladeporten som var problemet, det var nok han bak rattet. ;)
#10203
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ny Chadeomlader på E134
onsdag 30. mai 2018, klokken 13:11
Opel Ampera-e vil nok ikke komme til å trille i mangetal ut på veiene, den er ute av salg, men det kommer mange andre kjekke elbiler fremover.

Det er vel omtrent kun Soul og Ioniq som kan nyttegjøre seg noe mer enn 50kW per i dag (utenom Tesla som bruker sine egne SuC på 120kW), men det er begynt utbygging av 150kW ladere i Norge, så det er nok neste steg om du vil være fremtidsrettet, men her kan nok Fortum og Grønn Kontakt fortelle deg litt om kost-nytte i forhold til om det vil lønne seg med effektavgift, innkjøpspris og så videre i forhold til ekstra antall ladende...
#10204
e-Golf / Sv: Små pirk etter å ha eid eGolf i 3 uker.
onsdag 30. mai 2018, klokken 13:07
Sitat fra: MadSilence på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49
Hvis du kjøper OBDeleven for eksempel kan du kode om  at den husker både temp og assheat! OBDeleven har masse "apps" du kan installere for å tweake bilen. istedet for å kode de inn selv med ROSStech f.eks=) GENIAL!!!!!!!!!!
Kjøpte OBDEleven for 1,5 år siden for å bruke det til å ettermontere regnsensor/auto lys, og det gikk greit, men den manglet ganske mye, og hadde ikke e-Golf spesifikt da. Fant ingen valg for å fikse temperaturgreiene for eksempel, men har sikkert skjedd litt på den tiden? Må kanskje hoste opp en Android-telefon igjen og ta en runde. e-Golfen vår slår ikke på C-lysene når vi låser den opp lenger, så må vel gjerne forske mer på autolys-kodingen også..

Sitat fra: MadSilence på tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:49Kjøpte meg pop hatch kit fra ECS tuning og OBSeleven til å kode det på kontrolleren. installerte "appen" og vipps bakluke åpner fra fjernkontroll:D
Festlig å se at det jeg gjorde for åtte år siden har blitt business.  :o


https://www.youtube.com/watch?v=cU6AuyC5N2k
#10205
Tesla / Sv: Hva gjør jeg hvis jeg punkterer?
tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:42
Sitat fra: OlaM på tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:20
Jeg har Biltemas kit, der følger det med CO2-patroner og ventil, slik at man slipper en minikompressor eller sykkelpumpe.
:o

En 16g patron holder fint til et hjul på en racersykkel, for lite til et solid MTB-hjul, så å fylle et Tesla-hjul kan du nok glemme. Reparasjonssettet til Biltema er laget for MC, og selges som det, men alt utenom co2-patronene fungerer fint på bildekk, du må bare ha 12V kompressor i tillegg.
#10206
Model 3 / Sv: Forsikring av Model 3. Forventet premie?
tirsdag 29. mai 2018, klokken 21:35
Et spørsmål jeg har stilt meg er hva som skjer når bilen blir stående på verksted så lenge som Tesla kan finne på for tiden - forsikringene innebærer som regel en makstid med leiebil på 30 dager...
#10207
Ive got 2018.18 and nothing changed or removed the always connected option, so has to be .2 then..
#10208
Tesla har ikke samme feil. E-Golf kan finne på å trekke 28A i den ene lederen på en 3-fas 16A kabel for eksempel. Og samme sak på den medfølgende 20A kabelen. Heldigvis har de forstått at de har et problem og begynt å levere 3-fas 32A kabler i det siste, i følge forumet her..
#10209
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:20
Ja, du får sjekke ståa for inntektene i fiskerinæringen opp mot olja.
#10210
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X og campingvogn
tirsdag 29. mai 2018, klokken 19:11
400Wh/km * 220km / 1000 = 88kWh... så klarer du under 400Wh/km går det vel helt på håret..
#10211
Sitat fra: EV666KM på mandag 28. mai 2018, klokken 15:48
Tilhenger og ladeport I front må da være knall

Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Nei, det er vel den mest håpløse løsningen av alle. Og i tillegg til at man gjerne bør ha hjelpemann under rygging med stor henger i et travelt område, pluss har vikeplikt for alt, så vil man på de fleste laderne i dag også stå og blokkere alt fra andre ladere til gjennomkjøringer og så videre. Drive through er løsningen, og da er høyre side best, nærmest førerdøra og ikke behov for like lang kabel som om man skal ha porten i front.

Så lenge man ikke klarer få til drive through så er det litt hipp som happ, da er ikke bak heller spesielt gunstig, ofte vanskelig å rygge inn selv med sykkelstativ eller skistativ bak, fordi de dekker ryggekamera og det blir vanskelig å avstandsbedømme mot en lader man må tett på.
#10212
Stemmer det. L1, L2 eller L3 kobles som N og får størst belastning.
#10213
Tesla / Sv: Hva gjør jeg hvis jeg punkterer?
tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:35
Har et lignende sett som dette i bilen:

https://www.ebay.com/itm/Car-Auto-Tubeless-Tyre-Puncture-Plug-Tire-Repair-Motorcycle-Cement-Tool-Kit-6pcs/263214504440?hash=item3d48ce99f8:g:Zo8AAOSw881ZtlI8&vxp=mtr

Fås også hos Biltema.

Må selvfølgelig også ha en luftkilde etter plugging.
#10214
Tesla / Sv: Model S/X ny MCU i Norge
tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:32
Sitat fra: HKS på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:22
Sitat fra: Nodland på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:44
Men ang mobil som nøkkel så går vell det på bluetooth ? noe alle bilene har.. ikke bare de med ny mcu ? Slik trodde jeg det var da, uten og være 100% sikker :)
Det er kun Model 3 som har dette foreløpig.
Nei og ja. Du kan låse opp bilen med mobilen (og kjøre også) med både ny og gammel MCU på X og S, men det går ikke på bluetooth, det gjøres i mobilapp (via internett, ikke bluetooth) og fungerer helt fint så lenge bilen har dekning.

På Model 3 så brukes mobilen DESSVERRE som primærnøkkel, og det går via bluetooth.

Jeg vil IKKE ha noe bluetooth-nøkkel på X iallfall, med elektriske dører (alle utenom frunk) er det superkjekt å ha nøkkelen lett tilgjengelig i lomma for å kunne åpne/lukke, og det å bruke app på telefon for slikt er ikke lett tilgjengelig. I tillegg er bluetooth ustabilt og dårlig, og jeg gruer meg faktisk til å ha det på Model 3. Har for eksempel skiftet telefon tre ganger på et halvt år, og da blir det knot. Har også måttet restarte MCU flere ganger på grunn av at bluetooth ikke har fungert. Ikke noe problem når ingenting er avhengig av det, men hadde blitt irritert om bilen ikke ville åpne seg.

Jeg har smarthus og kan styre det meste med mobilen, men valgte allikevel å også ha lysbrytere i alle rom, hvis ikke blir slike "smarte" ting mer irritasjon og bry enn nytte!
#10215
Model 3 / Sv: Forsikring av Model 3. Forventet premie?
tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:22
Sitat fra: Einride på tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:53
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 29. mai 2018, klokken 06:34
Aluminiumskarosseri

Er ikkje Model 3-karosseriet i hovudsak laga av stål? Meinar å huske å ha sett eit slik "exploded view" av bilen som viste dette.

Elles er vel det med manglande verkstadskonkurranse eit godt poeng, ja.
Stemmer det! Lite alu, og tre forskjellige ståltyper. Fronten og alle karosseriplatene (utvendige) skal være stål som kan repareres av vanlige karosseriverksteder.

https://electrek.co/2017/08/22/tesla-model-3-body-alloy-mix/

Allikevel; X og S har ikke ille premier på tross av aluchassis. X-en er omtrent som X5en.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA