Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 12. februar 2024, klokken 21:39
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 21:17Klart man sparer penger på å kjøpe eldre bil. Helt til noe (dyrt) ryker utenfor garantien. Sånn er det jo både med elbil og fossil.

Argumentet for fossil er jo at det finnes et utvalg biler noen år gamle som man ikke har i elbil.

Men da sammenligner man epler og pærer. Da blir valget "hva er det verdt for meg".
Hvis man ønsker bil som kan gjøre a, b og c, og ingen av kriteriene er at bilen er ny, så er det ikke epler og pærer. For min del har jeg har jeg hatt fire helt nye elbiler nå, og ingen gang har det vært noe mål at bilen var ny, det har vært motivert av helt andre ting enn "ny". Den store forandringen fra tidligere er at inntil relativt nylig så innebar det ikke noen økt verditap å kjøpe en ny elbil (iallfall av rett type) kontra en eldre fossilbil, men dette har bråsnudd, nå taper omtrent alt av nye elbiler seg ganske brutalt.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 12. februar 2024, klokken 20:19
Hva med fornuften er det som sier elbil? Klima og miljøperspektivet ser jeg, men mistenker du tenker på økonomi?

Jeg kjøpte noen år gammel fossilbil som gjør det aller meste av hva elbilene mine har gjort, og mer til, og sparer titusenlapper på det. Mye lavere verditap.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
mandag 12. februar 2024, klokken 19:33
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. februar 2024, klokken 23:40Nå begynner det å bli lenge siden jeg kjørte bensin/dieselbil sist, men hver gang jeg kjører en (eks leiebil i utlandet) synes jeg det er nedtur.
Sånn har det vært for meg og, har hatt noen fossilbiler som leiebiler innimellom, og snakket de ned for meg selv så godt jeg kunne. Og responsen var selvfølgelig som en bøtte med drit etter å ha kjørt Tesla i mange år, men det tok ikke lang tid uten elbilkjøring før det ikke lenger var en tanke. Dessuten har det så langt ikke vært mulig å få biltypen jeg har engang (stor stasjonsvogn) som elbil. Nå kommer i5, men til en vanvittig pris som jeg kun ville betalt om det stod M5 på den.
#4
Elbiler i media / Sv: Tesla på Glatta...
mandag 12. februar 2024, klokken 19:22
Merk at han som eier den bilen der er en stor influencer (i norsk sammenheng) på TikTok, hva gjør man ikke for noen views? Han skrev i en kommentar at han hadde fått 20k fra VG for videoen, om det var tull eller ei vet jeg ikke, men Tesla selger.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 11. februar 2024, klokken 21:01
Jeg gjorde jo faktisk akkurat det hele tråden her startet med. Det er ikke lenge siden det var omtrent utenkelig å gå tilbake til fossilbil igjen på bruksbilsiden, var vel igrunnen helfrelst på elbil i mange år, tvilte sterkt på det noengang ble fossilbil igjen, og tenkte alle andre var bakstreverske tullinger. Vel, litt tilfeldigheter, litt av de økonomiske betraktningene tråden startet med, og en dose drittlei av ladebonanza under hytteturer (spes med henger) gjorde at det plutselig ble fossilbil også som bruksbil. Var faktisk ikke forberedt på at overgangen skulle være som den har vært, og lurer på om jeg har vært i en solid elbilboble. Akkurat nå er det faktisk litt vanskelig å tenke seg tilbake til elbil, men vi får se.
#6
Tesla blir utelukket når han har krav om rails, da sitter vi vel igjen med BMW iX, Volvo XC90, MB EQS SUV og en haug med kinesere, Hongqi, BYD og NIO for eksempel. Aner ikke hvilken man kommer billigst utav det med.
#7
Model Y / Sv: Model Y og stor skaphenger
søndag 11. februar 2024, klokken 13:23
Sitat fra: Roy N på lørdag 10. februar 2024, klokken 11:29Hei, jeg har en Y Performance og med min Debon 1300 cargo (en aksel) ligger forbruket i 90-100 km/t på 3.6 kWt pr mil vinterstid. Overaskende høyt synes jeg, men så kommer du deg forbi 3 biler på en kort slette med henger også. Min erfaring er at du må regne med 35% høyere forbruk med henger enten du kjører el eller fossil. 
Hvis 360 er 35 % økning for deg, så bruker bilen din 270 Wh/km normalt. Det høres ekstremt høyt ut, eldre Model X kunne komme opp der, men ikke Y. Vil si normalen er rundt 200.

Min erfaring er at henger gir 50 til 100 % økning på elbil.
#8
Model Y / Sv: Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi
søndag 11. februar 2024, klokken 13:16
Samtidig er det valgfritt å kjøre inn, og bilfører har også ansvar for å tenke. Er man redd for bilen kjører man ikke inn i noe slikt.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
søndag 11. februar 2024, klokken 13:13
Husk at algoritmene gir deg mer av det du bruker tid på. Om du så bare "nøler" før du sveiper videre, så er det med på å finne ut hva du har lyst til å bruke tid på å se.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Ny eller gammel kjøpslov?
lørdag 10. februar 2024, klokken 09:57
Sitat fra: RJK på fredag 09. februar 2024, klokken 16:31Det er dette som så fint heter at en lov ikke kan ha tilbakevirkende kraft, med mindre den utelukkende er i positiv forstand for den som lovendringen gjelder for.  Dvs. for alle parter som blir berørt.
Sannhet med modifikasjoner. Jeg ble fratatt retten til å føre båt da båtførerbeviset ble innført i 2010. Båten jeg eide og førte lovlig i en alder av 16 hadde jeg ikke lenger lov å føre fra 2010.
#11
Bestilling og levering / Sv: Kjøpsvurdering februar 24
lørdag 10. februar 2024, klokken 09:50
Sitat fra: OlaM på lørdag 10. februar 2024, klokken 08:00Elbil vinterstid er pur luksus sammenlignet en gammel diesel der du ikke får start, den blir ikke varm, tar evigheter å fjerne dugg osv. Skal du på langtur med en LR er det litt høyt forbruk på første etappe, men etter første hurtiglading blir det bedre. Forvarming, terrain mode, den antispinn-logikken...det er nesten juks!
Det er greit at elbilen har sine fordeler på vinteren, men det blir veldig ensidig krisemaksimering her. Skal man snu det andre veien og si at fossilbil er helt herlig med masse overskuddsvarme i stedet for å sitte med boblejakke og fryse fordi rekkeviddeangsten presser på? Det blir like tåpelig begge veier.

Denne vinteren her er første på syv år med fossilbil (dieselbil), og har ikke hatt et eneste av problemene du nevner, og ikke merket noe negativt på fremkommelighet eller antiskrens heller, tvert i mot setter jeg pris på å kunne slå av alle hjelpesystemer uten å stoppe bilen og gå i track mode (som dessuten kun P kan). Savner den responsive appen med forvarmingen til Teslaene, men ellers lite.

Sitat fra: OlaM på lørdag 10. februar 2024, klokken 08:00I tillegg er det alltid ett eller annet med første generasjon/produksjonsserie av noe. Så hvis det blir Juniper og den kommer ut nå så ville jeg ventet med å bestille til de første bilene hadde gått på veien en stund sånn at fabrikken rekker å fikse bugs på neste serie.
Dette er da ikke første generasjon av noe, tvert i mot facelift av et velprøvd konsept, som regel så vil en facelift løse en del kjente problemer.
#12
Model Y / Sv: Model Y og stor skaphenger
fredag 09. februar 2024, klokken 20:09
Får også mindre igjen for en SR ved salg, og bruksmessig er det en solid nedgradering ytelsesmessig og uten AWD. Bruksverdien av det er det kun du som kan vurdere. Personlig blir det aldri nok krefter, og nytelsen av å kunne aksellere som en greit motorisert fossilbil, selv med svær henger, er helt prima.
#13
Bestilling og levering / Sv: Kjøpsvurdering februar 24
fredag 09. februar 2024, klokken 20:06
Forutsatt at 2002-modellen din er sånn passe driftssikker så er nok det billigste å fortsette å kjøre den.

Når en oppgradert utgave først kommer så tror jeg den kommer til Norge så godt som samtidig med resten av verden, som med Model 3. Ellers stopper salget fullstendig opp.

Hva som skjer med bruktprisene er vanskelig å si, historien her viser utforutsigbarhet...
#14
Model 3 / Sv: Highland får matriselykter som OTA
fredag 09. februar 2024, klokken 13:17
Til og med på flat vei blender de. Helt siden jeg fikk Y i august 2021 eller når det var, så la jeg merke til at den lyste opp skilter i høyre side av veien langt foran biler foran meg. Og høyt oppe. Også disse store blå skiltene langs motorveier osv i opplyste områder. Med kun nærlys. Samme med performancen, også etter den hadde hatt lysjustering som bulletin fra Tesla (de la det til selv ved en annen tilbakekalling, uten at jeg hadde nevnt noe). Får håpe dette blir bedre nå med matrix aktivert.
#15
Lading av Tesla / Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?
onsdag 07. februar 2024, klokken 21:00
Men Vikeså har vært en av svært få som ikke har vært åpen for alle merker, den ble vel nylig åpnet. Aldri vært i nærheten av problem de få minuttene jeg har brukt den, men tipper Tesla har kontroll på belastningen når de velger å doble kapasiteten. Heldigvis tar Tesla høyde for å ha kapasitet også for toppene.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA