Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - geear

#22
Elbiler i media / Hydrogenfylling og ladestasjon for tungtransport
fredag 29. april 2022, klokken 19:43
Enda en aktør som satser på hydrogen:

"I løpet av 2022 skal en drivstoffstasjon ulik noen andre stå klar på Vagle, sør i Sandnes. Her skal helt ny hydrogendrevet tungtransport kunne tanke, og elektrisk tungtransport kunne lade."

https://docdro.id/GOqvU4u

Sikkert fornuftig i tilknytning til industrien som ligger der, gigantisk postterminal, godsterminal for jernbanen, Schenker, Postnord, Rema sitt distribusjonslager, og så kommer også Coop, men samtidig lurer jeg på hvor grundige risikovurderinger som ligger bak. Skjer det noe der snakker vi sannsynligvis evakuering av tusenvis av personer. Masse bolighus innen evakueringsdistanse.
#23
Mach-e / Erfaring med Mach-E
tirsdag 19. april 2022, klokken 14:07
Hadde Mach-E som leiebil, og må si at jeg ble litt overrasket over hvor annerledes den var enn jeg hadde forventet meg.

Kan vel si det slik at utgangspunktet er at alt er "nøytralt", "på det jevne", men på noen punkter var det avvik.

Positivt
+ Faktisk ganske morsom med bakhjulstrekk, kan få den overstyrt og styre litt på gassen selv uten å slå av elektroniske hjelpemidler. Var omtrent bare å gå hardt på gassen for å få en fin sladd ut av rundkjøringer.

Nøytral
* Ganske nøytral til infotainment fordi jeg ikke kan den godt nok og har brukt noe tid på å finne ut av alt. Fikk ikke til å snakke til navien, og vet ikke om det er mulig, føltes som et stort tilbakeskritt å sitte og taste på et tastatur på en touchskjerm igjen, fra å være vant med å bare trykke på en knapp og si "kjør til ..." og så er det ordnet. Slet også litt med plasseringen av skjermen foran rattet, endte med å justere sittestilling etter den i stedet for å justere til den mest optimale sitteposisjonen. Forsåvidt ikke noe ukjent tema fra gamledager da alle biler hadde instrumentpanel foran rattet, og man måtte justere opp og ned og frem og tilbake for å se fjernlysindikator og alt man hadde behov for.

Negativt
- Varmetrådene i frontruta er plagsomme i mørke og tunneler. Lysene til møtende biler blir "blurry". Verre enn jeg opplevde med e-Golf.
- Harde forseter med lite sidestøtte.
- En sinnsvak tuting om man går ut av bilen og lukker døra med tenningen på. Kan både den ene og andre i området problemer med blodpumpa. Helt meningsløst. Må gå an å gå ut av bilen, med tenningen på, for å hente posten, kaste søppel, tømme tanken, eller hva det måtte være.
- Girvelgeren var irriterende. Med for eksempel Tesla så veksler jeg mellom D og R i lav fart, under parkering eller annet som gjør at man skal veksle retning, enten det er i en bakke eller flatt. Det fungerer helt sømløst og effektivt, ettersom det blir null forsinkelse og man styrer alt med gasspedalen. Mach-E bråstoppa og satte park om jeg la inn R mens den enda var i bevegelse, og det kunne også være ganske fort gjort å få til. Føltes lite smidig.
- Manuell ladeluke er plagsomt når man er vant med automatisk.
- Manuell bakluke er plagsomt når man er vant med elektrisk. Vil tro det er ekstrautstyr?
- Opplevdes ikke som noe som helst bedre på støy med 225/60-18" Michelin piggfrie kontra 255/40-20" Conti på Model Y.
- Positivt med frunk, men overraskende lite plass i bagasjerommet, som for oss er primærrommet. Første jeg tenkte da jeg åpnet var at det knapt var mer plass enn i e-Golf. Kanskje e-Niro. Med frunken hjelper det såklart, men bak må den være mye mindre enn konkurrenter i tilsvarende klasse.
- Overraskende stiv og stumpete, selv med piggfrie 18". Gikk fra/til Model Y med 20" før og etter, og Mach-E opplevdes på ingen måte som mer komfortabel.

Overraskende at det er så lite kritikk her inne med tanke på støy og komfort på Mach-E. Med Y Performance i tankene så er det naturlig å se også på Mach-E GT, som er oppgitt til samme tid fra 0-100, men den ble ikke spesielt aktuell for min del. Også litt skuffende at den har maks effekt tilgjengelig kun i fem sekunder, selv om det holder for norske fartsgrenser uten henger, så er det et lite skår i eventuell glede med en såpass sprek bil.
#24
Model Y / Trådløs lading av airpods pro magsafe etui
fredag 25. mars 2022, klokken 10:18
Airpods pro etui med magsafe lader helt fint på ladeplatene i Teslaen, men må ligge ca. midt på ladeplata, noe det glatte såpestykket ikke gjør av seg selv, akkurat. Noen som har sett en "ramme" eller lignende som er tilpasset dette?
#25
Alt det andre / Står verden til påske?
torsdag 24. februar 2022, klokken 08:48
Et land blir angrepet, skutt i filler, og folk dør, mens andre bekymrer seg for bensin/strømpriser og bompenger for å kjøre til Roskilde...
#26
Elbiler i media / Oppgjørets time mellom markedets raskeste elbiler
lørdag 19. februar 2022, klokken 23:38
Tesla Model S Plaid vs Porsche Taycan Turbo S vs Lucid Air:

https://youtu.be/YntoyYBIzx4

Helt sykt hvor stor forskjell det er på det som for kort tid siden var den raskeste elbilen på markedet. En griserask bil blir altså rett og slett parkert.  :o

Rimac Nevera (og Roadster 2) blir nok enda et nytt kapittel i samme stil.
#27
Tesla SW og AP / Hakking/lagg på ryggekamera
tirsdag 25. januar 2022, klokken 00:21
Er vel mange som sliter med hakking/lagg på ryggekamera rett etter oppstart nå, med MCU2 og v11. Regner med det gjelder alle Y og kanskje også 3? Eller alle MCU2?

Noen som har prøvd å melde det inn til Tesla via service?

Har liksom fått 4-5 oppdateringer siden v11, og ingen av de har gjort det bedre.
#28
Elbiler i media / Laderaseri?
fredag 21. januar 2022, klokken 17:56
Se vedlegg. Kan se ut som det er en zaptec-lader foran fossilbilen som ble angrepet, mens Teslaen fikk stå i fred foran den andre laderen. Kan det være et tilfelle av laderaseri/ICE-blokkering?  :laugh:
#29
Tesla SW og AP / Kun edge-tilkobling, andre som opplever det samme?
tirsdag 18. januar 2022, klokken 22:53
I dag har jeg kun fått edge (men alle strekene), ingen LTE/4G. Y med MCU2 og premium connectivity. Andre som har opplevd dette? Prøvde reboot også, akkurat likt etterpå.

Noen som vet hvilken operatør Tesla bruker? Har Telenor på mobilen, og der fungerer iallfall 4G helt fint.
#30
Ser ut som det er veldig likt som Model 3 Performance.

Den har høyere maks regen i track mode, og er helt justerbar. Kan også fordele effekt mellom fremme og bak. Og økt toppfart, gjør nå 280 km/t.

https://www.youtube.com/watch?v=R0vLyjzEoIA

I videoen her gjør de 0 - 280 km/t på ca. 18 sekunder.  :o

Fortsatt en særdeles tung bil, med for dårlige bremser, så noen banebil blir det nok ikke, men det hjelper på.. :)
#31
Model S 2013 - 2022 / Hengerfeste på Model S refresh?
onsdag 12. januar 2022, klokken 10:27
Det har versert rykter lenge om mulighet for hengerfeste på Model S refresh, blant annet i refresh-tråden her inne, basert på at den visst nok har luke i bakfangeren, og at det ligger inne hengerfesteopsjon i kildekoden til konfiguratoren. Der lå det visst nok "class II" hengerfeste, med 3500 lbs., som vel fort blir tilsvarende som Model Y sine 1600 kg. Amerikanerene har ikke fått opsjonen, og tror det er en opsjon som blir tilgjengelig kun i Europa...

Model S blir plutselig en meget aktuell kandidat dersom dette blir en realitet.

Noen som har noe nytt her? Er det noen videoer som har undersøkt festemuligheter osv. på Plaid? Går vel enda en del måneder før LR blir tilgjengelig selv i USA...
#32
ES8 / NIO ES8 autonomous test vehicles observert
tirsdag 07. desember 2021, klokken 20:15
Observerte to hvite ES8 merket "autonomous test vehicles" eller noe i den duren, i Sandnes i dag. De hadde lidar på et stativ på taket. Utvikler NIO også eget  system? Interessant at de tester i Norge i så fall?
#33
Tesla SW og AP / Varsel om at kupétemperatur er oppnådd
fredag 26. november 2021, klokken 07:44
Den siste tiden har både madammen og jeg fått opp pushvarsel om at kupétemperaturen er oppnådd hver gang forvarmingen brukes.. ganske masete siden jeg slår det på to min før jeg går til bilen, omtrent hver gang. Selv for meg som bruker bilen blir det unødvendig mange varsler, mens hun blir helt sprø. Har måttet slutte å bruke forvarming når jeg skal til og fra elskerinna også, for hun skjønner at jeg er ute og kjører for alt mulig.

Har iOS med v4.3 og bilen har 36.5.8. Innstilling for notifikasjon om klimakontroll er av...

Andre som har samme ilandsproblem?

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#34
Hjul, dekk og felg. / Dekktrykkssensorer
lørdag 13. november 2021, klokken 13:38
Har noen fått tak i dekktrykkssensorer til Y (BLE) de siste par ukene? Evt. hvor?

Noen som vet hva som skjer om man kjører uten sensorer? Blir man konstant plaget av det?
#35
Model Y / Transportsikring av understell
fredag 22. oktober 2021, klokken 14:07
Det er ganske vanlig å stive av/låse understellet når biler skal sendes fra fabrikk og sjøveien til en destinasjon i det fjerne, som for eksempel fra Kina til eksotiske Norge. Er det noen som vet om dette er tilfelle på Tesla, og eventuelt hvordan det er gjort på Model Y? Gummiklosser i fjærene eller noe annet?
#36
Model Y / Originale takbøyler
søndag 26. september 2021, klokken 22:04
Takbøylene i seg selv må jeg si var mye bedre enn det jeg hadde fryktet etter alt som var skrevet rundt Model 3, festemekanismen er helt grei, bøylene ligger tydelig på kanten av taket, ikke på glasset, det var enkelt å montere, og vingemutrene blir jo også låst med nøkkel, så de løsner ikke selv om man ikke trekker hardt til. Men så kommer men-et, den der antifriksjonsfolien som skal ligge under føttene var en tragedie, og den er jo synlig selv når man bare står ved siden av bilen. Jeg klarte ikke få en eneste av de fire strøkent montert, uten enten fingermerker, bretter eller bobler. Går fint så lenge takbøylene står på, men uten så ser det helt fucked ut, så jeg kommer til å rive de av så fort bøylene går av. Har noen funnet en god løsning på dette? Noen som vet om tilsvarende antifriksjonsteip, for eksempel? Hadde i så fall vært enkelt å legge på en ny bit hver gang man skal ha på bøylene, og rive det av igjen etterpå?

Går ut fra at vanlig PPF ikke har tilstrekkelig antiskli-funksjon, de som følger med stativet føles mye seigere. Merket med 3M.
#37
TMY Hjul, dekk og felg. / Goodyear Ultragrip Ice 2 til Y?
torsdag 23. september 2021, klokken 12:58
Noen som har funnet Goodyear UGI2 i riktige dimensjoner for Y? 255/45-19 eller 255/40-20"?
#38
Model Y / Kanonresultat i elgtesten
onsdag 15. september 2021, klokken 18:28
Da har km77 publisert elgtesten av Model Y:

https://www.youtube.com/watch?v=gczso5OoM88

Den klarer altså elgtesten med inngangsfart på 83 km/t.

Må nesten lage en liste over andre eksempler så man forstår hvor heftig det er:

Ford Mustang Mach-E - 71 km/t
BMW M4 competition - 76 km/t
KIA e-Soul - 68 km/t
Toyota RAV4 - 72 km/t
VW ID.4 - 73 km/t
Audi e-tron sportback - 75 km/t

Sykt imponerende.
#39
Model Y / Savner knappen innenfor ladeluka
fredag 10. september 2021, klokken 09:49
Måtte flytte bilen et par ganger allerede første gang jeg parkerte hjemme, og måtte da låse opp ladeluka/avslutte lading, inn på mobil og starte Tesla-app, vente, trykke stopp lading, vente, trykke lås opp ladeport, vente.. 10-15 sekunder av mitt liv borte på no-time. På Model X så trykka jeg bare på knappen ved siden av ladeporten (eller holdt inne baklukeknappen på nøkkelen mens jeg gikk mot bilen), så avslutta den lading og låste opp. Det er ikke knapp på håndtaket på type 2-kabelen som fulgte med. Kan noen fortelle meg hvordan jeg får mest mulig tilsvarende/smidig funksjonalitet nå, uten å bytte til TWC eller gå rundt med nøkkel igjen?

Hvis ikke må noen få "ladeknapp til alle" inn i partiprogrammet sitt før mandag!
#40
Model Y / Snart tomt for EC
mandag 06. september 2021, klokken 14:11
Ser fra dagens registreringer at noen servicesenter er helt oppe i EC993xx nå.

246   EC 993XX   Model Y   2021   Grå   060952   CN-LR
247   EC 993XX   Model Y   2021   Hvit   059184   CN-LR
248   EC 993XX   Model Y   2021   Grå   060180   CN-LR
249   EC 993XX   Model Y   2021   Hvit   060453   CN-LR
250   EC 993XX   Model Y   2021   Blå   061007   CN-LR
251   EC 993XX   Model Y   2021   Hvit   060594   CN-LR

Kan se ut som vi "heldige" som får bil denne uka ender opp med å få rett før bytte til ED. Hadde jeg fått valget om å utsette utlevering en uke for å få ED, så hadde jeg gjort det.  :P

Noen som vet hvilken serie de registrerer med i Stavanger for tiden? Før var registreringsdistrikt åpent når man sjekket et regnummer hos Vegvesenet, men nå finner jeg det ikke lenger.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA