Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - geear

#201
e-Golf / Klunkelyd fra bakenden over dumper
søndag 23. juli 2017, klokken 14:26
Golfen vår har en klunkelyd over huller/fartshumper og andre ujevnheter, spesielt merkbart i lav fart. Noen andre som opplever dette?

Det skal være sagt at samboeren min ikke hører dette i det hele tatt, men så er jeg "litt" mer nøye på lyder i bil enn henne.

Ser det er hauger av videoer og info om et støtdemperproblem på MK7, men er usikker på om det er samme problem:
https://youtu.be/5bvS3g2vXFI

Ser ut som dette løses med Bilsteindempere. Samme dempere til e-Golf tro?
#202
Nå som hurtiglader snart settes i drift på Rysstad ser jeg elbilhåp selv uten lader i Sirdal. Har kjørt vedlig lite lange stigninger med Golfen, og vet ikke om jeg kan stole på Greenrace. Noen som har noe erfaringsgrunnlag med Greenrace eller tilsvarende bil på distansen?

Veien forbi Dirdal åpnes vel snart igjen, men ser det er kortere etappe fra lader i Vikeså enn fra lader på Ålgård. Skal kjøre fra Sandnes, så kommer vel til Ålgård nesten full og til Vikeså med 70-75% på batteriet, men antar jeg må fullade før jeg tar oppover heia. Iallfall første gang.
#203
Jeg er helt avhengig av å ha hengerfeste, faktisk på både bil 1 og 2. Førstnevnte for å dra henger, helst også tung. Sistnevnte for å kunne ha sykkelstativ. Er klar over andre alternativer, men liker ingen av de.

Spørsmålet er egentlig bare HVORFOR man ikke kan trekke henger med feks e-Golf? Handler det kun om at VW ikke ser behovet og ikke gidder å ta kostnadene med godkjenning av et nisjeprodukt, eller er det noen reelle bekymringer som ligger til grunn?

Jeg har hørt at det finnes krav som x antall bakkestarter på 8% med maks hengervekt og lignende, men ser ikke helt at elbilene skulle ha noen utfordring med å repetere en del starter med noen hundre kilo bak. Jeg kan skjønne at det kan være utfordrende å brenne av all regen, men la mekaniske bremser ta over da? Og akkurat e-Golf har ikke aktiv kjøling/varme på batteripakke, og fullastet bil pluss noen hundre kilo bak i 50 grader i Death Valley kan sikkertgå drit, men andre biler har jo dette og kan allikevel ikke trekke henger. Det finnes også fossilbiler aom får utvidet oljekjøler/kjøleanlegg med ekstra seter eller hengerfeste. Hvorfor ikke gjøre det samme på elbiler? Handler det kun om villighet? Det går jo også an å legge inn begrensninger og alarmer i software. Hva er forskjellen på Model X og S som gjør at S aldri har blitt godkjent med hengerfeste?

F.eks. e-Golf har samme bjelker og BEDRE plass til hengerfeste enn fossilvariantene. Skal bestille et amerikansk hengerfeste til e-Golfen min, få på plass firkantfeste så har man alle muligheter (slik alle hengerfester i europa også burde vært levert!!), men misjonen er vippbart sykkelstativ.
#204
Om man "kun" har mulighet for 3-fas eller 1-fas på IT-nett, hvilken ladeløsning er mest "anvendelig", også sett ut fra kost-nytte og hva biler på markedet i dag har av innebygde ladere? Er vel ikke allverdens prisforskjell på 3-fas og 1-fas ladestasjon.
#205
e-Golf / Dårlig beskyttet motorrom på e-Golf
søndag 23. april 2017, klokken 18:43
Sikkert noen som har fått med seg denne:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16879.msg562212.html#msg562212

Min er ikke like ille, men det ser ikke bra ut i motorrommet der heller. Minner overhodet ikke om noen to år gammel bil. Hvordan kan det ha seg at VW feiler på slike enkle oppgaver som å lage et tett motorrom på en elbil?
#206
e-Golf / Noen med VCDS i Rogaland?
torsdag 20. april 2017, klokken 10:29
Skulle ha fått kodet regnsensor og auto lys. Har settingene.

Har et gammelt adapter liggende fra en Audi, mulig det går med det og VCDS Lite, men har ikke egentlig tid til å rote med det!
#207
e-Golf / Hva gjør Auto på lysbryteren?
fredag 24. mars 2017, klokken 10:02
Hvis lysbryteren står på nærlys/på så går vel C-lysene i fangeren, nærlysene og baklysene på og av med tenningen? Hva er forskjellen om man har bryteren i auto? Er det kun relatert til auto dim eller har den da av baklys og nærlys i dagslys?
#208
e-Golf / Takstativ for sykkelfrakt, Whispbar, Thule? Forbruk?
torsdag 23. mars 2017, klokken 08:05
Noen som har noen erfaringer på hvor mye forbruket øker av å kjøre rundt med takbøyler med to Thule sykkelstativ (proride), uten sykler, i på taket?

Jeg gidder ikke firkantbøyler, men ser på Whispbar og Thule wingbar sine løsninger. Noen meninger for eller mot? Støy? Hvor mye jobb er det å montere/demontere bøyler på e-Golf? Egner det seg for å stå på hele tiden?
#209
e-Golf / Gjennomsnittsforbruk, totalt eller kun elmotor?
tirsdag 21. mars 2017, klokken 14:24
Er litt forvirret. Bilen oppgir forbruk i kWh per 100km. Appen gjør det samme, men under står det "Ø-forbruk elmotor". Jeg får det ikke til å stemme at det kun er elmotoren, syns den varierer altfor mye med temperaturen til at det kan være kun motor (og luftmotstand) som utgjør dette? Jeg kan ikke forstå annet enn at det må være varmefunksjoner som utgjør den store variabelen her i forbruksdataene?

Om jeg vet at motoren bruker 17kWh/100km så hjelper ikke det meg til å planlegge en tur når jeg ikke får sett hva resterende utstyr trekker i snitt...
#210
e-Golf / Av ren nysgjerrighet; høyre fremdekk?
tirsdag 21. mars 2017, klokken 00:50
Har piggdekk på Golfen (type kvalitet), merkelig nok så er det knapt en pigg igjen i høyre fremdekk, mens jeg sliter med å finne noen som mangler i de andre. Det er ingen tvil om at den slipper i overkant lett opp til 40-ish, men det hadde vært interessant å høre om andre også har merket at høyre fremhjul er overrepresentert eller om jeg kanskje er ute for en produksjonsfeil på det ene dekket.

Har ikke studert drivverket, men kan begynne å lure på hvordan det er satt opp.
#211
e-Golf / Innstillinger for e-Golf på GreenRace/Jurassictest?
tirsdag 07. mars 2017, klokken 13:43
Innstillingene virker ikke helt riktige, blant annet kommer den opp med 24,2kWh batterikapasitet, tom vekt på 1599kg og 0 i forbruk til accessories. Noen som har funnet noe som fungerer for norske forhold, og gjerne for bil uten VP?
#212
Vurderer ladekladd som leverer 16A, og ser at Torshov har en til 3999,- som kan være aktuell: http://www.torshovbil.no/bildeler/ladekabel-til-elbil/ladekabel-mode-2-type-2

Kladden ser litt plastic fantastic ut, men et dårlig bilde på nett er ikke mye å basere kvaliteten på. Det følger også med adapter til schuko, så da har man trygg 16A lading hjemme på CEE og kan også "nødlade" med 16A på schuko om man må.

Det eneste er at jeg kunne tenkt meg mulighet for å lade med mindre enn 10A, helst 6 eller 8, i tilfelle man må dele en kurs et sted.
#213
e-Golf / Dårlig varmeeffekt i bilen
onsdag 15. februar 2017, klokken 20:15
e-Golfen varmer, og det er STOR forskjell med og uten varmapparatet på (ECO+ eller ei), men 22 grader på varmeapparatet i Golfen er ikke i nærheten av å være 22 grader på varmeapparatet i X5en. Har ikke orket dra det så langt å begynne å måle temperaturer, men vil høre om dette er samme oppfatning fra andre eller om det er en feil på vår. Samboeren kjører gjerne med varmen på 25 grader for å ikke fryse. I BMWen i dag, i fem minus, så hadde jeg 20 grader og måtte hive av meg jakka etter noen minutter, mens i Golfen så kan jeg fint sitte med jakke og varmen stilt på 22 grader. Selv om varmeoverskuddet fra en tre-liter oljebrenner ikke eksisterer i Golfen så mener jeg at 22 grader må være 22 grader både i München og Wolfsburg. Før jeg klager min nød til Møller hadde det vært interessant å vite hva andre opplever?

Bilen har for ordens skyld ikke VP, men forskjellen merkes godt både i +5 og -5, så jeg tror ikke det er selve varmekapasiteten det handler om.
#214
Lenge før jeg fikk elbil så jeg alle stresse så sykt med å lade rundt forbi, og tenkte at det så egentlig ganske slitsomt ut. En del av meg tenkte kanskje at det ikke var så slitsomt, eller at det på et eller annet vis ble oppveid av gratis strøm, for er bare noe billig eller gratis så gjør mennesket det utroligste. Og jeg skjønner at de som MÅ lade for å komme frem og tilbake gjør det. Men etter å prøvd dette en stund selv nå må jeg si at elbil er fint det altså, men lading der kabelen ikke henger klar er et mas! Lange skitne tjukke elendige kabler med store klumper på, både to og tre steder, som skal klemmes inn i et bagasjerom. Og bagasjerommet er gjerne også fylt med dyre barnevogner, handleposer med varer som skal på kjøkkenbenken eller i kjølespaket eller whatnot, og ikke tro at den kabelen ikke svinger innom det meste på sin vei inn eller ut, og legger igjen et fint avtrykk av dieseleksos, veistøv og naboen sitt hebatitt B-spytt som kabelen har klart å sope med seg fra asfalten. Er man heldig den ene dagen klarer man kanskje til og med unngå å få det på BÅDE skjortearmen og buksa også, og har man virkelig truffet jackpoten så unngår man både skjortearmen, buksa OG til og med å subbe kabelen langs lakken på den skitne bakfangeren også, og føle ripene langt inn i magen. Da er det iallfall ikke vits å handle lodd i vinlotteriet på jobben den dagen! MEN SÅ DA, når man først har gjort alt det helvetet, så joda, så må man ut en tur fra jobb, før bilen er ferdig ladet, OG SÅ MÅ MAN GJØRE ALT EN GANG TIL!! Og å henge igjen en slik kabel kan man selvfølgelig glemme, for det er helt sikkert en annen jævel som har lyst på en slik gullforgylt kabel til femtusenkroner! Og alt for å spare fire kroner! Jeg finner heller panteflasker i grøfta langs en europavei, og lader ikke hjemmefra, hvor kabelen henger klar, med mindre alternativet er å hoppe og dytte driten for egen maskin.

Så til det litt konstruktive hjørnet. Jeg har en flat ting det står Dell på. Faktisk til og med flere av de. Og en sånn ting på pulten som jeg klemmer den ned i, og så får den 19 volt rett i rompa. Bilindustrien må vel også ha noen slike dingser? Kan det være så forbanna vanskelig å lage til en standardløsning hvor man kan rygge bilen rett inn i en eller annen docking, få noen volt rett i eksosrøret og kjøre blid og fornøyd videre? Er vel faen ikke mer avansert enn en vaskehall! For ikke å glemme at de har fine fjærbelastede kabeltromler på Biltema til et par hundrelapper. Er helt sikker på at det hadde gått an å finne plass til noe sånt i de fleste elbiler til en integrert fjærbelastet trommel!

Og til alle som ikke har VW sine gule kabler som skitten viser ekstremt godt på, så kan jeg informere om at svarte kabler blir like skitne de og!
#215
Alt det andre / Nettsider med rimelige Bosch vindusviskere?
onsdag 11. januar 2017, klokken 08:32
Foretrekker Bosch sine viskere, men her lokalt er det ingen som har på lager (Mekonomen, BilXtra, m.fl.). Søkte litt og kom over http://www.wipernet.no/. Noen som har testet å bestille derfra? Det virker litt østblokk-aktig uten at det trenger å være negativt. Veldig bra priser, ca. 280,- for et sett med Bosch-viskere til Goflen, og mulighet for å betale via PayPal gjør det forholdsvis enkelt og trygt å få igjen pengene om det ikke dukker opp noe i Posten.
#216
Lade hjemme / Beste ladeløsning hjemme
lørdag 07. januar 2017, klokken 13:03
Trenger noen tips og råd for å se på hva som er mulig å få til - og erfaringsmessig er det ofte elektrikerne ikke har tenkt alle tankene eller har de riktige erfaringene for å anbefale beste løsninger, derfor vil jeg ha gjort litt research FØR elektrikeren kommer.

Har i dag 1x63A hovedsikring i skapet i huset, på IT-nett. Jeg er allerede på grensa med forbruk og har vært nødt til å se på oppgradering av hovedsikring. Lyse sier jeg kan få 3x50A IT-nett så sant det ligger tre faser i boksen på veggen. Fortutsetter enn så lenge at det gjør det. Inntakskabelen har kun to ledere + jord, så den må skiftes. Hvis elektriker sier OK så vil jeg nok søke om enda mer enn 3x50A, men det tar jeg ikke for gitt.

Garasjen er frittstående og det går i dag 2 stk glatte 16mm rør gjennom et etasjeskille i huset og ender i bokser på husveggen. Disse begynner, fra sikringsskap, med en meter K-rør og en 90 grd bend før de går over til glatte rør, ca. 8 meter. Begge er i dag trukket med 2,5mm2 PN-kabler. I boksene på veggen går de over til hver sin 2x2,5/2,5mm PFSP-kabel som går ned vegg, noen meter under bakken (også under belegningsstein) og inn i garasjen gjennom et 90mm PP-rør som er faststøpt i dekket og svinger ut under ringmuren (under belegningssteinen). Det er mulig å komme til begge kablene der de kommer opp gjennom dekket, og det er også mulig å få begge inn i samme koblingsboks.

Garasjen er dobbel, men vi parkerer bilene litt rundt forbi både inne og ute ettersom garasjen blir brukt til alt fra kino til treningsrom til verksted til lager til garasje, så det er fordel med en fleksibel løsning, og da tenker jeg på at ladeløsning kan basere seg f.eks. på CEE-stikk.

Sikringsskapet er på motsatt side av huset av garasjen, og det er belegningsstein rundt hele huset.

Spørsmålene er:
1. Hva er beste løsning jeg kan få til med eksisterende kabling? Trenger jo da til både forbruk i garasjen og maks lademulighet for elbil.
2. Hva er beste løsning ved å trekke om og fortsatt benytte seg av disse 2 stk 16mm rørene? Kan leve med å plukke opp belegningsstein og grave på ny, men å bytte elrør er komplisert.
#217
e-Golf / Reboote bilens oppkobling mot carnet?
tirsdag 03. januar 2017, klokken 19:23
Mistet oppdateringer til car-net fra bilen 22. desember. Møller har sendt saken til Tyskland, men det drar tydeligvis ut, og jeg begynner å bli litt utålmodig. Får ingen dato forventet løsning heller.

Vil anta denne mobiloppkoblingen er aktiv til enhver tid, ettersom man skal kunne nå bilen selv om tenningen er av eller den ikke står på lading. Så når blir systemet rebootet? Vet noen feks hvilken sikring mobiloppkoblingen det ligger på, og har noen prøvd det? Hvis suksess ville det i så fall ikke være første gangen en reboot løste et problem...
#218
e-Golf / Langtur med e-Golf og barn, Sandnes-Horten?
fredag 30. desember 2016, klokken 21:51
Vurderer å la madammen forsøke tur-retur Sandnes/Horten via Kristiansand (E39 og E18) i slutten av januar, med ettåring i bilen. Fordi vi andre trenger oljebrenneren til fjellet. Har bare hatt elbil noen uker, og knapt kjørt et par mil i ett strekk. Ser at den estimerer typisk 130km på fullt batteri når den lades ute i noen plussgrader. Og legger på 10km om en velger ECO-mode. Har piggdekk. Hva kan jeg regne med å klare? Må selvfølgelig ta høyde for at det kan være kaldere da enn nå. Fullader den i oppvarmet garasje (20 grader), og det hjelper kanskje til å holde litt lunk i batteriet en stund. Hvilke distanser kan man regne med å klare på første etappe med varmt batteri - og så på de neste hvor jeg har forstått det slik at det er mest tidseffektivt å lade til ca. 80%?

Det kryr av hurtigladere langs denne veien nå, men med barn så må man også komme frem en gang - kan ikke BARE ta det som tur.
#219
Javelja, der røk hovedsikringen på 63A under elbillading. Varm var den og. Får
Man mer enn 63A under normale omstendigheter? Har bakkekabel, men vet ikke størrelse. Ser ut som inntakskabel går rett på hovedsikring, er det nettleverandør eller elektriker som fikser evt oppgradering?
#220
Kjøpte meg nettopp min første elbil, og ser med forbauselse at det ikke finnes lademuligheter i Sinnesområdet i Sirdal. Dagstur til skitrekkene i Sirdal, sommertur til hytta i Setesdal (eller videre til østlandet), er dermed sannsynligvis utenfor rekkevidde for meg.

Hele vintersesongen valfarter rogalendinger opp dit, køkjøring fra ende til annen, og selv sommersesongen er det mange som bruker hytter - og da er også Fv. 337 Brokke - Suleskar mellom Setesdal og Sirdal åpen, som igjen gir en god del gjennomfartstrafikk, mange bruker denne veien mellom øst-vest da den er en god del kortere enn E39/E18 via Kristiansand. Synes dermed det er rart at det ikke finnes hurtiglademuligheter der oppe.

Noen som vet om noen jobber med hurtigladestasjon der oppe? Eventuelt hvorfor Sirdal IKKE har blitt prioritert kontra de mange andre stasjonene som har poppet opp?

Det er en chademo-lader på Byrkjedalstunet, som er ca. midtveis fra Sandnes (fem mil fra Sinnes), men det hjelper lite for meg som har CCS/Combo-lading (e-Golf). Det er heller ikke vanlig Schuko tilgjengelig der.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA