Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - geear

#141

https://www.youtube.com/watch?v=9hzt0COEmL0

Ikke akkurat vitenskapelig underlag her, og kan vel ikke kalles en krise, men er det tilfelle så er det jammen ikke mye imponerende heller.

Må vel kunne si at det er merkelig at etablerte bilprodusenter med store utviklingsressurser fem år senere fortsatt sliter med å matche vinteregenskapene til den første (hele) bilmodellen fra en ny bilprodusent, som i tillegg holder til i sanden i solfylte California.
#142
Elbiler i media / Motor.no: Årets beste bilkjøp - e-Golf?
tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:14
https://www.motor.no/artikler/her-er-finalistene-i-arets-beste-bilkjop/

Ser umiskjennelig ut som formene til en e-Golf under trekket på det øverste bildet, og tallene i regnummeret viser gjennom, 95235, legger man på EK, så er det en e-Golf.

Hvis det stemmer så er det ganske overraskende for min del. Bilen er kjekk nok, men det er en utgående modell og den har høy pris i forhold til rekkevidde/batteristørrelse, lider av mangel på temperaturstyring på batteriet og har lav ladefart både fordi den støtter maks 125A og har ganske lav batterispenning. Men: De fleste vil kunne leve med en e-Golf, og den er forholdsvis greit tilgjengelig, enn så lenge.
#143
Hvis e-Golfen er ferdig ladet og ikke trekker strøm fra vegglader, og jeg ønsker å ta ut ladepluggen, så må jeg først trykke på låsopp-knappen slik at den frigjør ladekabelen. Cluet er bare at i det jeg låser opp så smeller den inn kontaktoren i veggladeren og begynner å trekke strøm (ser det også på lyset i veggladeren). Da er allerede ladekabelen opplåst slik at jeg kan dra den rett ut. Jeg er klar over at den bryter kontakten på kommunikasjonspinnene først, slik at den slår av ladingen mens ladekabelen er på vei ut, men jeg kan ikke forstå at det skal være slik. Når den låses opp burde den IKKE starte å lade (er fulladet på toppen av det hele), og selv når den lader bør den slå av lading når ladeporten låses opp. Dette gir unødvendig mange start og stopp på laderen, og føles uansett som helt feil filosofi. Mener også at den ikke har gjort dette tidligere? Noen som kan sjekke egen bil?

Det hender også at den blinker litt rart i det øvre lyset i ladeporten (grønt) under lading, ikke den vanlige pulseringen. Bilen fikk ny ladeport for noen måneder siden. Bruker Tesla-kabel (3-fas 32A) og Ecolite vegglader.
#144
Nå begynner fossilene å bli desperate. Model 3P med ny utgave av track mode var første elektriske bil som stilte i Global Attack race-serie, hvor bilene har ubegrenset antall hestekrefter og svære vinger, og en nesten standard (coilovers) Model 3 Performance i track mode hadde raskeste tid. Midt under premieutdelingen ble de sendt av pallen igjen på grunn av protester fra en annen fører.  :laugh:


https://youtu.be/c6Gm_Xv3f3Y?t=1038

https://electrek.co/2018/11/11/tesla-model-3-performance-global-attack-on-track-mode-disqualified-electric/amp/

Forøvrig mer om track mode (som tydeligvis virker) her: https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-3/2019/tesla-model-3-performance-track-mode-release-version-review/
#145
Model X 2014 - 2022 / 5-stjerners sikkerhet
fredag 09. november 2018, klokken 11:04
https://www.aspentimes.com/news/area-high-school-students-survive-car-crash-into-maroon-creek/

Sitat
...

Deane praised the safety measures built into the Tesla.

"They were extremely fortunate," he said. "For all intents and purposes, it flew 100 feet before landing."

The father of one of the passengers, who was at the crash scene Thursday afternoon, said the car had been traveling 75 to 100 mph when it left the road.

...

"I can't believe these kids walked away from this," he said. "Trees usually win."
#146
Tesla / Tesla til Astrid Lindgrens Värld (Vimmerby)?
søndag 28. oktober 2018, klokken 19:59
Må til Vimmerby-området neste sommer, og kommer enten fra Gøteborg eller Malmø-området, og drar hjem via Svinesund. Ser det er ufattelig få superchargere og hurtigladere i sørøstre Sverige, iallfall når jeg sjekker Clever og Tesla. Er det noen andre som har i området?

SuC Ulricehamn er sikkert bankers iallfall om vi kommer via GB eller når vi skal hjemover til Svinesund, men det er fortsatt 17 mil mellom Vimmerby og Ulricehamn, og det eneste jeg finner av lademuligheter er Clever Chademo i Jønkøping. Kommer vi fra Køben/Malmø ser det enda verre ut, men mulig kystveien, E22, er tryggeste valg, selv om det er en god del lenger? 250km fra Kristianstad SuC til Vimmerby, så det går helt greit så lenge vi finner destinasjonslading, men er da helt avhengige av det, siden det verken finnes chademo eller SuC i området.

Hoteller med lademuligheter i området?

Edit: Bommet på kategori, tydeligvis, skulle egentlig i "Lading av Tesla". Får ikke slettet emnet, så da får den bare ligge. Fint om en moderator kan flytte det.
#147
Model 3 / Model 3 mid range lansert
fredag 19. oktober 2018, klokken 07:01
Kun rwd og $45000.

Long range kun dual motor.

Short range om 4-6 mnd, men det lukter at de som håper på dual motor short/mid range må vente lenge.

https://electrek.co/2018/10/18/tesla-model-3-mid-range-battery-pricing-structure/
#148
Elbiler i media / Elbiltest for de KJØREGLADE av oss!
onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:34
Denne ble postet i en helt annen tråd her inne et sted, men siden dette er en test "right up my alley", og veldig veldig veldig langt unna de tragiske "biltestene" av Hanne Hattrem i VG, og flere andre norske medier, så den fortjener en egen tråd slik at de som føler seg truffet av KJØREGLAD får den med seg.

Det er altså Alfa Romeo Giulia Quadrofoglidoldgiolono, i-Pace og Model 3 Performance de tester. Godt og sammenlignbart knippe de har funnet der!

https://www.motortrend.com/cars/alfa-romeo/giulia/2019/tesla-model-3-vs-jaguar-i-pace-vs-alfa-romeo-giulia/
#149
Model 3 / Model 3 med luftfjæring
søndag 30. september 2018, klokken 17:39

https://www.facebook.com/airrunnersystems/videos/481181669031723/

Løp og kjøp!  :+1:  8)
#150
Kia Niro EV / Teslabjørn er i Sør-korea for å teste Niro EV
tirsdag 04. september 2018, klokken 17:17
... i syv dager, så det kan jo bli interessant! Går ut fra det dukker opp noen drypp fra ham etterhvert nå.

Det går an å ta kontakt med ham på Facebook og høre om han kan teste noe spesielt.
#151
Sosiale medier er vel også medier. I går tvitret Tesla:

"Gigafactory 1 battery production has reached an annualized run rate of ≈20 GWh - more kWh than all other carmakers combined"

Så kan man vel bare fable om hva dette vil bety for fremtiden til det omdiskuterte firmaet. Så fremt de klarer å sikre seg tilgang på råvarer så MÅ dette være en gigantisk fordel for Tesla, kanskje større betydning enn supercharger-nettverket.
#152
Har i dag en ladestasjon med innebygget jordfeilbryter type B, på 16A 1-fas sikring uten jordfeilbryter.

Har endelig fått inn nytt sikringsskap og skal trekke ny kabel og legge opp for 3-fas 230V 32A, og mest sannsynlig skal jeg også ha en ekstra ladestasjon som lastbalanseres mot den andre. Selv om den ene bilen vår kun kan ta 1-fas så var planen å sette begge opp på 3-fas. Det er kun privat bruk og ryker den ene sikringen så er det ikke kritisk om den andre ladestasjonen også faller bort.

1. Har forstått de lærde strides her, men hva sier forumkompetansen, går man for jordfeilautomat eller automatsikring?
2. Kan de to ladestasjonene stå på samme kurs eller må de ha hver sin?
#153
Alternativ energi / NRK: Sjekk Øyvinds Petter Smart-løsning
mandag 11. juni 2018, klokken 08:46
https://www.nrk.no/telemark/brukte-elbilbatterier-gir-220-v-pa-hytta-1.14031967

Har sett bilder av den batteribanken der før, det må vel ha vært her inne?  ;)

Tømte GTE'n batteribanken, eller er det mer å gå på? ;)
#154
World tour ritt på 15-28 mil er et godt sted å vise frem hva en elbil kan i dag. Flere elbiler som kan fikse det i dag. Nå har jo dessverre Jaguar ikke lenger samarbeid med Team Sky, ellers hadde nok de vært første kandidat ut, og det kunne sikkert skjedd i år. De stilte jo tross alt med litt uvanlig følgebil i tempo for et par år siden.  8)
#155
Rogaland elbilforening / Endelig CCS på Byrkjedalstunet?
mandag 26. mars 2018, klokken 12:29
Etter BKK kom inn og tok over Lyse sine hurtigladere vet jeg at de har skiftet chademo-laderen på Bryne til kombitypen BKK bruker rundt over, med type 2, chademo og CCS, men i appen ser det ut for at de har skiftet den på Byrkjedalstunet også?

BY1-2 skal være combo.

Plutselig særdeles ukomplisert å kjøre selv kortrekkevidde elbiler til Setesdal nå. :)
#156
Når det skal gå strømførende kabler mellom frittliggende garasje og sikringsskap i enebolig så må man bruke rødt trekkerør i grunnen, men det heter seg at det ikke skal brukes rødt rør innvendig.

1. Hva da i øyeblikket røret går gjennom betongplata i garasjen og skal til underfordeling meter-halvannen lenger oppe, bruker man da skjøtemuffe og går over til hvitt akkurat i betongplata?

2. Nesten samme tema i huset, men der går røret inn under grunnmur, og kommer opp gjennom betongplata inne i teknisk rom 7-8 meter fra ytterveggen. Skal det være rødt eller hvitt rør under huset før det entrer gjennom betongplata og går opp til sikringsskap? Er det i så fall vanlige skjøtemuffer som benyttes nede i grunnen?
#157
Jeg har egentlig ikke fulgt så mye med på Kona ettersom jeg er mer interessert i Niro, men fikk mail fra Hyundai nå nettopp. Ryddig mail forøvrig!

SitatKjære KONA-interessent,

Bestilling av helt nye Hyundai KONA electric rykker stadig nærmere, og vi ønsker å holde dere oppdatert på alt vi vet. Priser venter vi fortsatt i spenning på, men vi kan i dag presentere de norske utstyrsnivåene.

Vi har nå rekordmange interessenter for KONA electric. Det er til nå delt ut over 20.000 kønumre, og for å følge opp og ivareta disse på best mulig måte har vi besluttet å avslutte muligheten til å sette seg på reservasjonslisten for å få tildelt kønummer.

Pris

Basert på den informasjonen vi tidligere hadde tilgjengelig har vi forespeilet at pris ville bli klart i løpet av første kvartal 2018, men vi må dessverre erkjenne at vi ikke vil være i stand til å innfri på dette. Dette gjelder hele Europa, og vi ønsker å avkrefte eventuelle spekulasjoner om at Hyundai Motor Norway holder igjen prisene med overlegg. Vi ønsker å slippe priser så snart som overhodet mulig, men må dessverre forholde oss til utsettelser fra vårt hovedkontor i Seoul.

Når det er sagt, vil ikke dette ha noen innvirkning på når vi får bestilt biler, og dermed når de første kundebilene ankommer Norge. Vi vil imidlertid oppfordre interessenter som ønsker å inngå kontrakt om å tenke på hvilket utstyr og farge man ønsker allerede nå.

Bestilling av bil

Straks prisene er klare, vil vi informere alle våre interessenter om dette. Da vil vi også åpne vår bestillingsportal på www.kona.no. Denne portalen er kun åpen for de som har et kønummer, og den vil være åpen i en begrenset tidsperiode. Mer informasjon om dette kommer når vi publiserer prisene. Vi vil informere om at det kun vil være mulig å bestille én bil per registrerte epostadresse. Dette gjør vi for å sørge for at flest mulig kunder får bil, raskest mulig. Dersom du har flere kønummer registrert på samme epostadresse, vil det laveste kønummeret være gjeldende.

Leveringssituasjon

Produksjonen av KONA electric starter i april, og de første kundebilene ankommer i juli. Deretter følger leveringer hver måned.

Dersom du står på interessentlisten i dag, vil det være overveiende sannsynlig at du mottar bil senest i løpet av 2019. Det er viktig å poengtere at dette er avhengig av at antallet kontrakter som inngås er i tråd med våre anslag. Vi forventer ikke at alle 20.000 interessenter vil bestille bil. Når det er sagt, vil svært mange kunder få sine biler allerede i løpet av sommeren og høsten 2018. Etter at bestillingsperioden for alle med kønummer er over, vil vi kunne anslå leveringstiden mer nøyaktig for hver enkelt kunde.

Utstyr og spesifikasjoner for Norge

Vi har besluttet kun å tilby KONA electric med den største batteripakken og motoren i Norge. Med en svært lang rekkevidde på 482 kilometer (WLTP), kraftig elmotor på 204 hk og et stort litium-ion polymerbatteri på 64 kWt bringer KONA electric en helt ny generasjon av fullelektrisk mobilitet til kundene. Med en meget avansert drivlinje, et raffinert chassis og solide crossover-egenskaper byr KONA electric på det norske kunder ønsker – krysningen mellom elbil med lang rekkevidde og SUV.

Årsaken til at vi kun tilbyr den største drivlinjen i KONA electric er knyttet til forventet etterspørsel i markedet og at vi ønsker å strømlinjeforme produksjons- og kjøpsprosessen. Hyundai har allerede et svært godt alternativ i segmentet for elbiler med middels rekkevidde gjennom vår prisvinnende IONIQ electric. Dette er en modell som hevder seg, selv mot alle de nyeste konkurrentene på markedet, og det er en bil som fortsatt er blant de aller best utstyrte i nær sagt alle elbilsegmenter.

Vi har tatt lærdom av etterspørselen etter IONIQ electric, og ønsker å tilby et så enkelt og kundevennlig modellutvalg som overhodet mulig. For IONIQ velger svært mange en fullutstyrt versjon med skinninteriør. Dermed gjør vi valgene for deg som kunde logiske, enkle og forståelige i helt nye KONA electric ved kun å tilby bilen i ett fullutstyrt utstyrsnivå; KONA electric Teknikk. Det eneste man trenger å avgjøre er om man i tillegg ønsker skinninteriør, eller kombinasjonen skinninteriør og soltak.

KONA electric Teknikk inneholder nær sagt alt utstyr som finnes tilgjengelig på moderne biler, og bilen inkluderer som standard blant annet:

    Head-up display med hastighet, navigasjon- og multimedieinformasjon
    SmartSense (Safety Pack) med FCA (Automatisk nødbrems, med fotgjengergjenkjenning)
    Frontkollisjonsvarsler
    Aktiv filholder
    Tretthetsvarsler
    Adaptiv smart cruise control
    Full-LED hovedlykter med automatisk fjernlysdimming
    Smart skiltleser
    Varmepumpe
    Batterivarmer
    Oppvarmet skinnratt
    Oppvarmede forseter
    Automatisk klimaanlegg med «Driver Only»-funksjon
    Blindsonevarsler

    10-veis elektrisk justerbare fører- og passasjerseter
    Ryggeradar for kryssende trafikk
    Parkeringssensorer foran og bak
    Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer
    8'' infotainment med Live Services, Android Auto og Apple CarPlay
    KRELL premium lydanlegg med 8 høyttalere inkludert subwoofer og ekstern forsterker
    Navigasjon med DAB+ radio og bluetooth handsfree
    Smart Key-nøkkeløs lås og start
    Trådløs lader til mobiltelefon
    Privacy glass (tonede ruter fra B-stolpen)
    Automatisk avblendbart innvendig speil
    Super Vision instrument display (7.0" TFT farge-LCD)
    17" aerodynamiske lettmetallfelg

I tillegg får bilen utstyr som smart regenerering, som ved hjelp av radarer automatisk bruker regenerering til å bremse og tilpasse bilens fart til trafikken foran.

Det eneste du trenger å velge i tillegg er altså om du vil ha:

    Skinninteriør med ventilerte forseter
    eller
    Skinninteriør med ventilerte forseter, kombinert med soltak

Biler med skinninteriør får i tillegg oppgradert dashbord med myke materialer og skinntrekk i dører, og biler med soltak får også LED interiørbelysning.

Med andre ord er KONA electric importert av Hyundai Motor Norway tilpasset norske kunders behov, med svært høyt utstyrsnivå som standard.

Fargevalg

KONA electric byr på en rekke spennende farger, som gir kundene muligheten for å sette sitt personlige preg på bilen. Dessverre må vi nå meddele at vi ikke kan tilby tak og speilhus i kontrastfarge. Grunnen til dette er at betydelige produksjonsbegrensninger vil gi uforsvarlig lange leveringstider på dette ekstrautstyret.

Dermed er det syv eksteriørfarger å velge mellom på helt nye KONA electric.

Når det gjelder interiørfarger, har vi valgt å tilby bilen med sort interiør i Norge uavhengig av om man velger standard setetrekk i stoff, eller oppgraderer til skinninteriør med ventilerte forseter. For ordens skyld vil vi informere om at interiørfargene Lime, Red og Orange fra KONA med bensinmotor ikke er tilgjengelige på KONA electric fra fabrikk.

Med vennlig hilsen

Hyundai Motor Norway

Merker meg at hengerfeste er utelukket, kun 64kWh i Norge (LiPo batteripakke), kun 1-fas lader (32A), 0-80% hurtiglading på 54 minutter (forutsatt 100kW lader), 80kg taklast og WLTP på 482km og NEDC på 546km.

Syns det er litt bortkastet at halve Norge skal kjøre rundt med større batteripakke enn de trenger, og skuffende med at det ikke blir hengerfeste, kun 1-fas AC og fortsatt ikke app-styring, men det blir spennende med pris. Kan jeg få den noen måneder før Niro så skal jeg ikke si at den er uaktuell.
#158
Lading i Europa / Til Nederland i elbil
torsdag 01. mars 2018, klokken 22:10
Vi planlegger å kjøre elektrisk til Nederland i sommer. Familiebesøk i København og Amsterdam, og ellers til Efteling, som er sør i Nederland. Bilen er Tesla Model X75D, og barn på 2-7-10.

Regner med destinasjonslading kan bli en utfordring, og i hovedsak baserer oss vi naturligvis på superchargere. Ser egentlig ut som det skal gå fint å kjøre hele turen, og også underveis, på superchargere. Kanskje med unntak av i København, der er det noen mil ut av byen for å fylle på. Har også chademo-adapter. Er det noe spesielt vi må tenke på i Danmark, Tyskland og Nederland? Apper/abonnement som må ordnes i forkant, eller får man ordnet det man trenger på stedet i "nøden"?

Overganger/adapter for UMC?
#159
Kia Niro EV / Får Niro stort sett samme spec som Kona?
onsdag 28. februar 2018, klokken 09:51
Kjenner ikke Kia og Hyundai noe særlig, men forstår de deler mye teknologi og at mange mener de for eksempel skal bruke samme batteripakker. Kona er lansert med 39-noe og 64kWh, og min Kia-selger sa 40 og 64kWh for Niro, så det er vel fort det samme.

Blir i så fall litt skuffet over:

1. Forholdsvis stor reduksjon i effekt/ytelse på den minste batteripakken. Vi skal ha bilen som nummer to bil, og jeg har ingen ønske om å dra rundt på en batteripakke som veier mer og er mer miljøfiendlig (ressursmessig) enn den må være for vårt bruk. Da er det synd om det ender med at vi kjøper større batteripakke enn vi trenger bare for å få ytelsene.

2. Jeg ser det som positivt at Kona støtter 100kW DC-lading, men samtidig så oppgir de 1 time på 0-80% for 64kWh, med forutsetning om 100kW DC-lader. Håper dette er feil, eller at Niro blir bedre! Det er i så fall et snitt på 50kW fra 0-80%, og vil si knapt bedre ladefart enn hva man får på en e-Golf eller Leaf fra 0-80%, altså lite imponerende egenskaper for langkjøring. En time er for lang stopp for min del. Erfaringsmessig er en halvtime OK stopptid for oss med barn, tissepause, spising, småhandling etc., men med noe mer enn det så blir det kjedelig.
#160
Jeg skal ikke skryte på meg å ha noe mer peiling på batterier enn gjennomsnittet, men det høres gjerne ut som at 40kW hurtiglading er snilt mot batteriet, mens Tesla sine 120kW er brutalt, uten at dette nødvendigvis er riktig. Er klar over at kjemien i batteripakkene, spenning og så videre også er forskjellig, og betyr noe i forhold til hva en får ut av for eksempel en "50kW lader". Men en grov oversikt med bruttostørrelser her, og maks ladefart, ikke gjennomsnittlig:

VW e-Golf 24kWh med 40kW hurtiglading = 1,67kW per kWh
VW e-Golf 36kWh med 40kW hurtiglading = 1,11kW per kWh
Tesla 75kWh med 100kW superlading = 1,34kW per kWh
Tesla 100kWh med 120kW superlading = 1,2kW per kWh
Hyundai Ioniq 30kWh (?) med 70kW hurtiglading = 2,34kW per kWh

Man kunne sikkert delt dette opp på cellenivå og med batteritype for å få mer nyttig info utav det. Noen som kjenner til noen oversikt/beregninger? Kan dette for eksempel brukes til å se på hva forventet levetid/degradasjon kan bli? For eksempel at 300km e-Golf vil tåle bedre hyppig hurtiglading enn 190km varianten?

Når en batteripakke ikke lenger tar i mot maks ladefart laderen kan gi, er det da BMS som forteller at nå må man roe seg ned og la cellene fylles, eller er det noe annet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA