Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 684
1
jeg er stadig på cayenne, da jeg fortsatt ikke helt tror ix50 klarer TR deturene jeg ønsker kjøre på vintern, samt mangler 1000kg på kroken.

Vi nærmer oss!

ix med 20-30kwh mer batteri, 1000kg mer på kroken, og komfortstolene så blir det elbil
Og større bagasjeromsplass og en front som ikke gjør at den ser ut som en bever. ;)

Samme her, bortsett fra at min holdning til fossilt er like entusiastisk som før liker jeg også elbiler godt.
Hva slags bil leker du deg med? En elbil skal jeg alltid ha, for det er genialt innenfor sitt bruk, men litt for kjedelig til kosekjøring og det er deilig å ha en bruksbil man ikke trenger å lade også, uansett hva kostnaden måtte være.
Men har for tiden også da denne Range Rover SDV8, og en V12 Aston Martin (som foretrekker 98 bensin) ved siden av BMW iX. IX er overraskende nok bittelitt større inni plassmessig enn den store Range Roveren. Begge er gode på plass, men iX enda litt bedre. IX selv i 40 utgave føles som rene lynraske sportsbilen i forhold til den store langt tregere og mye mer komfortable Range Roveren.
Og det er noe eget å sette seg inn i en stillegående V8 og høre duren etter å ha kjørt rundt i elbil, men også å gire litt opp og ned i en høylydt V12. Men likefullt deilig å avvelske tilbake til elbil, avhengig av hvilket modus man er i. Og V12 med 98 bensin er dyrt å kjøre mye med, men egentlig ikke så ille å kjøre passelig hyggeturer med.

Når det er sagt:
IX40 er en meget god og stillegående bil, morsom og drivlinjen er sømløs smooth, kanskje til og med enda mer sømløs enn en v12. Må si gassrespons og kjørefølelse er bedre i iX enn både ganske spreke sportslige I-Pace, men også de mer komfortable EQC og tunge Etron 55.
Med luftfjæring får den enda litt mer svevekomfort i enkelte humper, uten at den blir flyvende teppe aktig som en Range Rover er i mye større grad. Men forskjellen til uten luft er overraskende liten.
IX40 må være det beste elbilkjøpet for de som trenger en bil av litt størrelse i dag. IX50 for de som bestilte i mars 2021 og betalte 950-1 mill var også svært godt kjøp. Men 1,2? Not for me.
"Leker" også med V12er, men min sitter i en gammel BMW. ;) "Leker" fordi den har ingenting på en bane å gjøre, og i det daglige så fungerer tross alt elbilene mye bedre. Hadde nok vært mer riktig for meg å gå for et baneverktøy i stedet. Der er fossilt litt mer konkurransedyktig, og kanskje entusiasmen hadde kommet litt tilbake.

Luftfjæring i seg selv gir ikke noen stor forskjell i komfort, det høres mer fluffy ut enn det egentlig er. ;)

Når du snakker om plass så går jeg ut fra du mener kupéen, for bagasjerommet på iX er ikke imponerende, bilstørrelsen tatt i betraktning..

De som har kjøpt iX50 til under og opp mot millionen har nok gjort et veldig godt kjøp, ja, nå kommer prisstigninger fra BMW, iallfall reduksjon av rabatter, og moms på toppen, så det kan bli hyggelig verditap for de første i et par år nå.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: I går kl. 22:52 »
Jeg bare siterte hva EU planlegger å gjøre ut fra sin situasjon. Vi er som kjent ikke medlemmer, selv om vi er tett tilknyttet.

Er helt klar over skjevfordelingen i produksjon og forbruk på våre breddegrader.

Men som du jo vet godt (siden du har egne solceller) så vil det solcellene produserer bety mindre forbruk totalt. Så om en har 16 000 kWh forbruk og solcellene produserer 6 000 så vil det redusere forbruket selv om det er i andre perioder av året.

Slik prisene ser ut nå så er jo avkastningen på solceller, langt bedre med de unormalt høye prisene vi også har nå. Så ingen fullstendig løsning men et bidrag.
Ja, der er vi helt enige, forbruket fra nettet reduseres totalt sett, men ikke når belastningen på nettet er høyest (i Norge), som er det jeg tenker at er formålet til EU med et slikt påbud. Jeg tenker at det er feil virkemiddel å innføre et påbud om solceller for å redusere totalforbruket til hver enkelt husstand i Norge, det bør være opp til en selv å bestemme. Skulle det vært fornuft i det så måtte det heller vært et krav om tiltak for å redusere forbruk på toppene. For eksempel et energilager og smart styring av dette.

Økonomien i solcelleanlegg mener jeg fortsatt er oppskrytt og for spesielt interesserte. Vi vet ingenting om de neste årene, men jeg syns det ser ut som vi vil havne på ca. 13 års nedbetalingstid krone for krone, og jeg forventer at det rundt de tider også kommer et inverterbytte, som igjen tar tre år å betale ned. Man må gjerne tenke at man da har "gratis" strøm i 15 år etterpå, men hvis en hadde sett på hva de pengene kunne gjort andre steder, så er det en dårlig investering. Jeg er lånefri og har brorparten av månedslønna til overs hver måned, så jeg syns det er helt greit å bruke litt på "hobby", men selv om flere år med solceller i drift har vært en god erfaring for min del, så anbefaler jeg det fortsatt ikke til hvermansen.

Dessuten så savner jeg mer info om livsløpssyklus mtp. klima.

Aner ikke prisen, men ser at noen begynner å tilby batteripakker på 7,2kWh per kabinett (med mulighet for å koble mange). Så sa kan en fange sol / lys om dagen og bruke det opp når det er dyrest. Vil anta du da også kan lade uten solceller på billige tider, og bruke/selge når det er dyrt?
Som annonsert her:
https://www.smartenergysystems.no/produkter/p/energy-bank
Snittprisene på strøm de siste årene har gjort at det har vært laaangt unna at det har lønnsomt å lagre strøm i batterier, forutsatt at man skaffer de til markedspriser osv., og selv nå med dagens strømpriser lønner det seg neppe. Det må være andre begrunnelser også for å gå for batteripakker, som ustabilt strømnett/forsyningssikkerhet, og/eller igjen, hobbykortet.

3
Tesla SW og AP / Sv: 2022.16.x
« på: I går kl. 20:45 »
På min X bruker den bremsene hvis batteriet er kaldt.
På autopilot, ja, det gjør jo alle og har vel alltid gjort, men dette er snakk om for å få jevn retardasjon når man slipper gasspedalen, enten det er regen eller med brems. For enpedalskjøring på 3 og Y. X har mye mindre regen enn 3 og Y, overgangen fra veldig mye til veldig lite/ingenting kan være veldig stor på 3 og Y. Man kan kjøre mye med 3 og Y uten å bruke bremsepedalen i det hele tatt.

4
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: I går kl. 20:37 »
Har ikke alle tilgang til delekatalogen? Epc.tesla.com. Må vel ha konto bare.. jeg klarte kun finne hele fjærbeinet, og det HAR annet delenummer, men det sier seg selv at det er forskjellig på grunn av kortere fjærer. Spørsmålet er demperen. Fant ikke delenummer på den.

5
Model Y / Sv: Vinterdekkpakke / felg til Tesla Model Y
« på: I går kl. 19:26 »
Betalte 3300,- hos Tesla for originale TPMS til Y i nov/des.

6
Model Y / Sv: Skade forskjerm, hvilke valg har jeg?
« på: I går kl. 19:25 »
Var vanskelig å se om fangeren er deformert eller bare lakken, men er det ikke store deformeringer så gå til et lakkverksted og få det fikset. Kan tenkes de kan ta dette som kun en lokal sparkling og lakkering, i stedet for å ta hele fangeren. Men tipper det ryker 6-8k.

Hjulbuen får du løs fra Tesla, bytta tilsvarende på Model X, det var bak og den var mye større, kosta allikevel kun 600,- noe kroner. Klipses på plass på et par minutter på X, tipper tilsvarende på Y. Du får nok nedre del av fangeren også løs, sjekk epc.tesla.com.

Er du ikke så nøye så kan det hende du kan få dempet det på de ulakkerte delene med varme og litt pleie..

7
Model Y / Sv: Vinterdekkpakke / felg til Tesla Model Y
« på: I går kl. 17:52 »
Prisen er bra, men det sitter langt inne å gå for Nokian når man kan unngå støyen ved å velge CVC7 og ellers få like gode eller bedre egenskaper.

8
Model Y / Sv: Prisutvikling ny model Y
« på: I går kl. 17:50 »
LR har steget en gang mer enn P såvidt jeg har fått med meg. Tror det var 10 eller 15k LR steg da, uten at P altså fikk samme påslaget. Jeg spekulerte i at det ville komme en prisstigning akkurat da, og la inn bestilling på P rett før LR ble justert, men P har altså ikke økt i pris på flere måneder nå, med unntak av at hengerfeste har blitt standard.

9
Det har faktisk vært en del problemer med det på nye BMWer også, men typisk på plastfangere, ikke fra steinsprut under kanalen. Forskjellen er at jeg tar det for gitt at det har blitt ordnet opp i som en garantisak på BMWene.

10
BMW iX / Sv: Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 14:48 »
Forskjellen er at når du tar høyde for driftskostnader også, så vil en fossilbil til 1,2 mill være dyrere enn en iX50.

Får meg ikke helt til å kjøpe fossilbil igjen, altså, både når man ser på verditap og driftskostnader så drukner fordelene litt for min del.. har riktig nok fossilt allerede, men kun til kos. Og selv til kos har jeg fått en veeeldig kjølig holdning til fossilt.

11
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 14:42 »
Men litt degraderingsangst, må jeg dessverre innrømme at jeg kjenner litt på :'(
Seks lynladinger på ei helg er mer enn jeg er komfortabel med.
Men men, må man så må man. Tror familiefreden hadde vært i akutt fare hvis jeg foreslo å bruke 50kW-ladere i stedet  :laugh: :laugh:
Hah.. hvorfor gidder du kjøre elbil hvis du har det slik hele tiden?

Hadde 100 superladinger og en haug med vanlige hurtigladinger/lynladinger på TMX-en vår. Supercharget ofte til 80 og 90 % (noen ganger til 100). Og hadde lange turer i 30+ grader utenfor Norge i høy hastighet med påfølgende supercharging innimellom. Og lange turer med henger i godt driv. Sikkert godt og varmt nedi der de fleste gangene. Den var også nede på 1-2-3% mange ganger. Målte ikke i milliwatttimer, men opplevde i praksis ingen merkbar degradering. Mistet 6-7 kilometer rekkevidde ved 100 %. Tror den daglige behandlingen er mye viktigere enn hurtigladingene, som tross alt er unntakene for oss som har hjemmelading.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 14:04 »
Fint med solceller, men i Norge produserer de best når vi ikke trenger strømmen. I sydligere strøk i Europa, med mye bruk av AC, der de til og med har kapasitetsproblemer i strømnett og på generatorer mellom kl. 12 og 14 på en het sommerdag, så kan det definitivt utgjøre en betydelig forskjell.

Vi driver veldig mye oppvarming på strøm, og har det desidert største behovet når solcellene omtrent ikke produserer noe som helst.

13
Lade hjemme / Sv: Ladefest i natt !
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 13:15 »
Ny ladefest, men nå midt på dagen på himmelspretten, ned i fem øre her i sør.

14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2 ladekabel fra Kina?
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 13:07 »
For et par år siden bestilte jeg en type 1/Schuko ladekabel på 10m fra Kina, fordi norske priser for 10m lange kabler ikke var til å svelge. Jeg er godt fornøyd med den kabelen. Nå lurer jeg på om vi skal skifte ut vår type 2 kabel også, og tenkte da å benytte meg av den samme butikken:

https://szanda.aliexpress.com/store/group/Type-2-Cable/4857003_517640330.html

Har dere erfaringer med slike kabler fra tilsvarende leverandører? Er 22kW nok? Noe spesielt man må være obs på her?
Hvis du kan klare deg med fire meter, så er Tesla billigst i landet, med 990,- kroner inkludert frakt, for skikkelig kvalitetskabel fra Mennekes:

https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a

Usikker på om du får kjøpt uten å eie en Tesla, men du kjenner kanskje noen som kan bestille en.

Når det gjelder om 22 kW er nok, så er svaret ja. Det er 32A 3-fas og maks av hva alle ordinære veggladere/ladebokser gir. Og Tesla sin kabel over her støtter dette.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel til industrikontakt for Toyota Proace?
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 12:58 »
Samtidig må det sjekkes at det faktisk er 32A sikring der du testet, og ikke en mindre.
Har bekreftet at sikringen er 32A ja, Model X-en pleier å lade med 28A, men fungerer også lade med 32A i kortere perioder. I tilfellet med Toyotaen så ryker sikringen med én gang kontakten settes i, så tvilsomt at det er pga den drar for mye, den har vel ikke rukket å begynne å lade skikkelig en gang. Det ser for øvrig ikke ut som det er mulig å justeres ampere for lading i Toyotaen..
Høres litt ut som han lader på en 230V "kvasi 3-fas".. men blått adapter for UMC er vel kun 1-fas, så i så tilfelle så bruker han rødt adapter og en kvasioppkobling/overgang for å få til 3-fas? Du skrev vel at han hadde blått adapter..

Kunne til en viss grad forstått om bilen eller UMC protesterte på noe, men at sikringen ryker høres merkelig ut, da er det overbelastning eller kortslutning? Bilen skal ikke klare å trekke mer enn 32A og heller ikke UMC, så høres merkelig ut.

Men for din del med Proace burde det vel funke å bruke UMC med standard 1-fas blått adapter og kjøre 32A 1-fas, 7,2 kW?

Sider: [1] 2 3 ... 684