Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - geear

#1
Sitat fra: rekorden på I dag kl. 10:44Etter å ha sett hvor mange som har klart å ødelegge takglasset ved montering av takbøyer frister det lite å kjøpe dette.
Det er ikke så vanskelig å montere takstativet som det kan høres ut som, går fint å sikre seg at man treffer krokene, og da er det ingenting som er nær glasstaket. All vekt ligger på karosseriet, ingenting på glasset. Og det er synlig klaring også, når riktig montert.

Ellers skal du så langt da? Legg ned bakseteryggen og passasjerryggen foran, stapp årene helt inn i fotbrønnen, går bakluka igjen så går den igjen, hvis ikke legger du den nedpå årene og kjører.

Dette røret var fire meter:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#2
Sitat fra: lars667 på I går kl. 00:49Som eier av 21-TMY er jeg lovbryter bare jeg fyller bilen. Jeg tok sjansen på et flatt takstativ, siden både BeGood og Tesla sine stativer har en veldig upraktisk utforming. Liker å kunne transportere ski osv. uten å måtte montere eget stativ oppå stativet, som gir enda mer luftmotstand.

Edit: https://www.bilstyling-as.no/products/takstativ-tesla-model-y-2020-aerodynamic-profiler-sort
Synd ikke Tesla tilbyr et flatt, og når man først kjøper originalt så burde det ihvertfall vært lydløst. Det er på ingen måte mitt. Plystrelyd hele tiden i litt fart. Hvordan er Farad-stativet der?

Det ser skikkelig jalla ut på bildene på nettsiden der, men mulig det bare er bildene som gjør at plasten og logoene ser så ugga ut? Har du bilde av det på bil?
#3
75 er vel rundt 67-68, så det er godt 10 kWh og 4-5 mil ekstra rekkevidde, i tillegg til raskere lading.

Legger de blokkering i topp eller bunn eller fordelt? Legges den i toppen så kan man i praksis fullade med god samvittighet, og god hastighet nesten hele veien opp.
#4
Sitat fra: bmw2002 på fredag 02. juni 2023, klokken 22:45Model Y kommer med facelift innen 1 år, Tesla har også overkapasitet på produksjonen akkurat nå, så stor sjanse for at de skrur ned prisene fremover.

Dårlige tider samt at elbiler må langt ned i pris for å konkurrere med bensin gjør at de fleste elbiler må bli billigere.

BMW har vel sagt de skal halvere kostnaden ved å bygge nye biler med Neue klasse i 2025.

Tror derfor at alt av bil blir tapsprosjekt de nærmeste årene.
At alt av bil er tapsprosjekt er bare tilbake til normalen. Men tror du på at BMW klarer å halvere kostnaden om to år?
#5
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
fredag 02. juni 2023, klokken 10:35
Det står klart der under Autopilot at det skal assistere deg, og "automatisk kjøring i bygater" anser de nok som løst med det de har fått til i USA med HW3. Som en assistent.

Da jeg kjøpte stod det at man bare trengte å sette seg inn i bilen og fortelle hvor man ville, og om man ikke sa noe ville den bruke kalenderen din, var den tom, så ville den kjøre deg hjem, sette deg av ved inngangen og kjøre og parkere seg selv etterpå.
#6
Har ikke lest trådene du linker til, men hvis dette er en batteripakke som skal både lades fra nettstrøm og levere tilbake igjen til et nettilkoblet anlegg, så stiller dette en haug med krav til løsningen som kan være vanskelig å få til med et gammelt elbilbatteri. En installatør må stå ansvarlig for at dette er iht. regelverk, og det må ha sikkerhetsfunksjoner mot øydrift (ikke levere strøm om nettet faller bort - for eksempel når en tekniker fra netteier kommer ut for å jobbe på et skap i gata og tar strømmen fra nettet, men får en karamell fra batteripakken i et hus/hytte).

Lovverket stiller krav til elektriker/installatør selv om dette skal brukes helt off-grid, men det praktiseres nok av de færreste og der betyr det selvfølgelig mest for dere som bruker bygningen, og eventuelt bruk av forsikring ved brann forårsaket av elanlegget.
#7
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
fredag 02. juni 2023, klokken 09:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 11:57
Sitat fra: model3pw på fredag 26. mai 2023, klokken 10:41Har du kjørt nye X/S?

Du swiper jo opp/ned på hele det venstre området på skjermen, så man må ikke fjerne blikket overhodet. Muskel-minne etter litt tid. Man ser jo hvor skjermen er når man ser fremover.

Om man LIKER den måten å gire på er en helt annen sak :-) Sikkert mange som ikke vil kjøpe bilen med kun skjerm eller «nødknapper» for å gire.

Mitt poeng med posten her er kun at blikket er fremover, så sikkerhet for syn er jeg helt uenig i.



Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 10:20
Sitat fra: SayWhoooaaat på torsdag 25. mai 2023, klokken 20:10Denne blir vel produsert uten blinklysspak slik som S og X.
Noen som gidder å kjøpe den da?
Er vel bedre å vente til de innser feilen og spaken kommer tilbake.

Det som er enda verre etter min mening er at den leveres uten gir-spak. Så når du skal rygge må du stoppe og trykke på skjermen for å rygge. Du må altså se vekk fra veien når du skal rygge. Litt kjedelig om en skulle komme litt for langt ut i veien i et kryss, og vil rygge kjapt - bare vent litt lastebil - skal bare senke blikket mitt til venstre side av skjermen, og trykke på pil-ned....

Nei, har ikke prøvd dette i praksis. Men jeg må ofte bruke vindusviskerne manuelt på Model Y, og da må jeg først ta et kjapt trykk på utsiden av spaken for å få en nødvisk (f.eks. ut av en tunnel med regn ute), for da kommer menyen for viskere opp nederst i venstre hjørne på skjermen, hvorpå jeg kan velge II eller III, for å få gang i regnet. Hadde betalt 3000 ekstra for å få vindusvisker-spake (som opsjon om det hadde fantes)....og 5000 ekstra for å få regnsensor fra Toyota Avensis....glatt...
Det er "girknapper" på midtkonsollet også, rett under ladeplassen til mobiler, men de er ikke aktive så lenge skjermen virker. Vi kan kanskje håpe på at de blir gjort aktive hele tiden. Burde ikke være noe i veien for det...
#8
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
fredag 02. juni 2023, klokken 09:05
Sitat fra: kodax på torsdag 01. juni 2023, klokken 18:58Ja, men samtidig så har de lovet FSD til de som har kjøpt FSD. Hvis HW4 og annen hardware er nødvendig for å levere FSD, så må de altså entenoppgradwre eller tilbakebetale.
Dette forutsetter jo at de klarer å levere FSD, noe jeg ikke er overbevist om, men å bastant si at noe blir slik eller sånn i fremtiden faller på sin egen urimelighet. Det er noen her som opphøyer seg til sannsigersker :)
Tesla har vel sagt at de anser FSD som levert med HW3? Og så har de justert teksten rundt FSD så mye over årene at nå er det omtrent ingen forpliktelser igjen. Tror neppe de anser at de har noe ansvar utover det de allerede har fått til. Hvis noen har en sak her så tror jeg at det må være biler fra FØR de begynte å justere teksten en eller annen gang i 2018. Da jeg bestilte i 17 fantes det omtrent ikke begrensninger for hva FSD skulle klare, men er vel ikke så mange av nybilkjøperne den gang som fortsatt eier bilene og har noe forhold til å lage en sak utav det.
#9
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Nordexx vs Landsail
torsdag 01. juni 2023, klokken 09:02
Har ikke noen videre erfaring med noen av merkene, men har god erfaring med å bestille dekk på nettet, og velge utlevering/omlegging hos en samarbeidspartner i nærområdet. Hvis de ti milene er problemet...

Har handlet løse dekk fra interdekk.no, dekkonline.com, byttdekk.com, og aldri hatt trøbbel.
#10
Tesla SW og AP / Sv: Status FSD i Europa
onsdag 31. mai 2023, klokken 13:57
Nei, ikke ved salg som foregår utenfor Tesla selvfølgelig. Jeg har solgt videre Tesla med FSD (Model X), og det følger med til neste eier.

Det har vært noen tilfeller av at Tesla har "deaktivert" FSD på sine egne biler før videresalg, altså biler de har kjøpt/tatt i innbytte. Da får de jo heller ikke betalt for FSD når de selger bilen videre (med unntak av hvis ny eier etterbestiller FSD). Etikken i det kan kanskje disktueres da det er uklart hvor mye ekstra de egentlig betaler selv for en innbyttebil med FSD, men i praksis er det ingen tvil om at de kan velge å fjerne FSD, vinterhjul, eller panseret for den skyld, fra en bil de selv eier, før videresalg.
#11
Sitat fra: Per Blomst på onsdag 31. mai 2023, klokken 10:33
Sitat fra: andy99 på tirsdag 30. mai 2023, klokken 15:45
Sitat fra: Per Blomst på tirsdag 30. mai 2023, klokken 14:59OK :) Hvordan sjekker man om en bil har radar eller kun Tesla Vision?
Se svar fra Geear post nr 274

Takk og beklager dårlig svar fra meg. Det jeg tenkte på var om man kunne sjekke det med 100% sikkerhet i hardware konfig eller lignende. Jeg får kun stilt AP avstand til 2, så det indikerer jo at radar mangler. Men strengt tatt så jeg mer på det som en indikasjon enn at det er 100% fastslått. Men om det er eneste mulighet il å sjekke så er det nok dessvere slik ja på denne som er reg i slutten av 08.2022.
August 2022 er det vel ingen håp om at du hadde radar? Jeg har YP fra juni 2022, og den har heller ikke radar.

https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision

"In 2021, we began our transition to Tesla Vision by removing radar from Model 3 and Model Y, followed by Model S and Model X in 2022."
#12
Sitat fra: daktari på tirsdag 30. mai 2023, klokken 20:20Videre er S/X utenfor garanti meget vanskelig å bli kvitt nå, men historisk pristap trenger ikke bety noe for nye modeller.
S har vel holdt seg OK, de første har vært uten garanti i mange år allerede, men de fleste X-ene begynte å gå ut av garanti omtrent samtidig med at Y og mange andre gode alternativer med krok og plass kom rasende inn på markedet, og du skal ikke snakke med mange som har kjøpt ny X før du finner noen som kan bekrefte at det ikke er en bil de vil eie utenfor garanti, så den har ekstremt frynsete rykte. 3 og Y har tross alt vist seg å være biler med veldig få feil, og per i dag er det ingenting i meg som tilsier at jeg ikke vil eie en Y utenfor garanti, mens på X er feilene heller regelen enn unntaket, og den er helt uaktuell. Men i-Pace og e-tron og iX og Taycan og mange andre dyrere elbiler har vel rast minst like mye i pris, om ikke mer, i stedet for å øke med momsinnførelsen, så hvem vet. Resesjon i Tyskland, svak krone, utfordringer i USA, fortsatt krig i Europa, det kan bli vondere før det snur.
#13
Sitat fra: kodax på tirsdag 30. mai 2023, klokken 20:51Mistet jo ikke UL-funksjonen, og Vision fungerer bedre i dårlig vær, så å miste «1» alt i alt ble det bedre enn før syns jeg:)
Skrev + UL, det har jo jeg og selv om jeg ikke har radar. Men at noe har blitt bedre uten radar har ikke jeg merket meg, opplever i det store og hele forbausende liten forskjell på AP i dag og for fem år siden.

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. mai 2023, klokken 23:26I saktegående kø med flere felt så er gir 2 så lang avstand til bilen foran at det hele tiden legger seg biler inn foran. 2 er derimot alt for nært i høy fart.
Akkurat dette. Vil påstå at de som ikke ser behov for 1 ikke har stått i sakte/stillestående kø med AP/cruise før. Det er greit å slippe inn en bil i ny og ne, men man opplever at det fletter inn bil etter bil etter bil etter bil på AP.

Problemet er egentlig hele avstandssetupen til Tesla. AP skulle alltid stanset med samme avstand uavhengig av satt avstandsønske, og avstanden skulle vært hastighetsavhengig. Hadde alle kjørt på AP i de tilnærmede stillestående køene i rushet, hadde køene vært dobbelt så lange som de er.  ;D
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 30. mai 2023, klokken 19:43
Krav til snøsikring kommer an på om folk eller fe kan finne på å oppholde seg der snøen eventuelt faller ned fra taket. I så fall vil bytte til solcelletak trigge krav om snøfanger, ja. Selv om resten av bygget ikke er TEK17.
#15
Du har allerede fått svaret - billigst mulig gir minst tap.

Ulempen med Y er at det KRYR av den, så tilgjengeligheten kan presse prisen ("alle" skal legge seg lavt på Finn), men fordelen med RWD er at de fleste kjøper LR eller P, og at den er innstegsmodellen. Holder seg dermed bedre i pris enn både LR og P. Det er fortsatt mangel på skikkelige familiebiler med rekkevidde i bruktmarkedet, så Y RWD vil helt sikkert ha et marked fremover også.

Fordelen med Tesla er at du kan klare deg omtrent uten servicekostnader.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA