1
BMW iX / Sv: Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen
« på: I går kl. 23:49 »jeg er stadig på cayenne, da jeg fortsatt ikke helt tror ix50 klarer TR deturene jeg ønsker kjøre på vintern, samt mangler 1000kg på kroken.Og større bagasjeromsplass og en front som ikke gjør at den ser ut som en bever.
Vi nærmer oss!
ix med 20-30kwh mer batteri, 1000kg mer på kroken, og komfortstolene så blir det elbil

Samme her, bortsett fra at min holdning til fossilt er like entusiastisk som før liker jeg også elbiler godt."Leker" også med V12er, men min sitter i en gammel BMW.
Hva slags bil leker du deg med? En elbil skal jeg alltid ha, for det er genialt innenfor sitt bruk, men litt for kjedelig til kosekjøring og det er deilig å ha en bruksbil man ikke trenger å lade også, uansett hva kostnaden måtte være.
Men har for tiden også da denne Range Rover SDV8, og en V12 Aston Martin (som foretrekker 98 bensin) ved siden av BMW iX. IX er overraskende nok bittelitt større inni plassmessig enn den store Range Roveren. Begge er gode på plass, men iX enda litt bedre. IX selv i 40 utgave føles som rene lynraske sportsbilen i forhold til den store langt tregere og mye mer komfortable Range Roveren.
Og det er noe eget å sette seg inn i en stillegående V8 og høre duren etter å ha kjørt rundt i elbil, men også å gire litt opp og ned i en høylydt V12. Men likefullt deilig å avvelske tilbake til elbil, avhengig av hvilket modus man er i. Og V12 med 98 bensin er dyrt å kjøre mye med, men egentlig ikke så ille å kjøre passelig hyggeturer med.
Når det er sagt:
IX40 er en meget god og stillegående bil, morsom og drivlinjen er sømløs smooth, kanskje til og med enda mer sømløs enn en v12. Må si gassrespons og kjørefølelse er bedre i iX enn både ganske spreke sportslige I-Pace, men også de mer komfortable EQC og tunge Etron 55.
Med luftfjæring får den enda litt mer svevekomfort i enkelte humper, uten at den blir flyvende teppe aktig som en Range Rover er i mye større grad. Men forskjellen til uten luft er overraskende liten.
IX40 må være det beste elbilkjøpet for de som trenger en bil av litt størrelse i dag. IX50 for de som bestilte i mars 2021 og betalte 950-1 mill var også svært godt kjøp. Men 1,2? Not for me.

Luftfjæring i seg selv gir ikke noen stor forskjell i komfort, det høres mer fluffy ut enn det egentlig er.

Når du snakker om plass så går jeg ut fra du mener kupéen, for bagasjerommet på iX er ikke imponerende, bilstørrelsen tatt i betraktning..
De som har kjøpt iX50 til under og opp mot millionen har nok gjort et veldig godt kjøp, ja, nå kommer prisstigninger fra BMW, iallfall reduksjon av rabatter, og moms på toppen, så det kan bli hyggelig verditap for de første i et par år nå.