Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Enlace

#76
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Opel Ampera og batteribruk/lading
torsdag 28. juni 2018, klokken 23:46
Vurderte Kona mot min Opel Ampera E. Fant ut at det hadde liten hensikt. Noen flere mil på vinter, men mindre plass og ikke mulighet til samme app løsning som jeg har lært meg å like. Kjørte ca. 30 mil når det var kaldt, men lang ladetid på hurtiglader i minus 25 grader! Står på lading med forvarming som gir god kjørelengde på vinter.

Har betalt dep. på en Kia Niro E, men er også usikker der. Kjedelig utseende, men god plass, hengerfeste og lengere kjørelengde både sommer og vinter med mer effektivt batteri frister noe har også adaptiv cruisekontroll noe jeg savner på Opelen på mine harryturer.
#77
Kia Niro EV / Sv: Kia Niro EV First Edition
torsdag 28. juni 2018, klokken 23:34
Har fulgt med her en stund. Har en sort Opel Ampera E som jeg fikk i juni, 2017. Mye bra og noe mindre bra på den. Har vel nummer 1700 på Niro. Regner med levering i februar/mars neste år. Basert på informasjon. Er usikker på om det er bilen for meg. Den har ikke den store "sex appeal" men virker traust og solid. Ser at i 2019 og framover kommer det mange spennende biler. Det vil sikkert påvirke bruktprisene negativt. Må derfor regne med et normalt  verditap (sammenlignet med fossilbil) fra 2020.

Det optimale ville vært 4x4, men har ikke råd - kanskje før i 2020. I morgen skal jeg på Ling Ling på Aker brygge og se på Byton Suven som jeg står på liste for. Den kommer i produksjon i Kina i 2019 og skal komme til Europa i 2020. Sammenlignet er Niro som en stygg andunge og  Byton er svanen. Den kommer til å koste ca. kr. 480 000 med snaut 500 hester og solid rekkevidde. Kina har produsert elbiler i 5 år, og skal kvalitetsmessige være bra. Ikke lett å vite.
#78
Om GM taper på produksjon av bilen er grunnen at volumet er for lite til at det lønner seg. Spørsmålet er om hvorfor GM ikke øker produksjonen av Ampera E på bekostning av Bolt. Det forstår jeg ikke, da ville de totalt sett økt volum på bilen og fått ned produksjonskostnadene.

Helt siden jeg leste om bilen for første gang har jeg tenkt at det mest logiske hadde vært å produsere hele bilen i Sør-Korea. Der lages mange av delene samt batteripakken fra LG. Da ville det heller ikke vært slurvet med finishen på bilen.

Min konklusjon er at det foreligger en avtale mellom GM og Opel - les PSA som gjør at det produseres så lite biler for vårt marked. Skjønner bare ikke hvorfor Opel forteller klart hva som er årsaken.

Jeg er meget glad i min sorte Ampera E. Det er en funksjonell bil som jeg fikk i juni, men samtidig er det detaljer på den som jeg ikke er fornøyd med. Finishen er ikke 100%. Samtidig som  Opel Onstar forsatt ikke har fått min Opel app til å fungere slik at jeg kan se lading og forvarme bilen fra mobilen. Har ringt tolv ganger! Har vært hos teknikker hos Opel i Oslo, det eneste som kom ut av det møtet var at jeg konkluderer at han kan mindre enn meg!
#79
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: KeyPass med Android
tirsdag 08. august 2017, klokken 07:43
Fikk bilen tidlig i juni. Har Samsung G S7 og har fått scannet inn, men der stopper det. Dro til forhandler og leverte bilen. Tekniker hos Mobile greide ikke å komme videre, gav tilsynelatende opp og henviste til Onstar. Har snakket med Onstar 5 ganger uten at problemet er løst. Har også prøvd med 3 andre telefoner, inkludert Iphone.

De hos Onstar er meget høflige, men har ikke peiling. Prater om bug, men hva f... hjelper det meg? Stadig nye råd om å deaktivere apper, men forsatt ikke kommet videre. Alt øvrig med bilen er bra, men jeg ønsker å kunne forvarme bilen etc. når det blir vinter.

Hadde Opel hatt god service hadde de brukt de ressurser som var tilgjengelig og fikset problemet. Jeg kommer til å forsette å mase til det blir i orden.
#80
Ikke relevant her, men. Har Opel Ampera E og Mazda 5. Vil Kona 64 kwh ha 4 hjulstrekk? I så fall kvitter jeg meg med to biler og kjøper en!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#81
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
søndag 11. juni 2017, klokken 11:29
Får min sorte i morgen, mandag. Mobile Oslo har brukt over en uke på klargjøring. Skyldes at jeg bestilte lakkforsegling og understellsbehandling. Bilen hadde blitt bæsjet ned av fugler i Zeebrugge under oppholdet der. Det tok en ekstra dag å vaske den! Sjelden jeg gleder meg til noe i livet, men etter å ha bestilt bilen 20.9 har det skapt en forventning. Solgte min Mazda 2 til slutt. Over 70 tusen bruktbiler til salgs, men beholder Mazda 5.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#82


Hei !

 

Ser ut som bilen din kom til Norge i dag!

Så da får vi den inn her i løpet av uken.

 

Så du kan begynne å forberede deg.

Med vennlig hilsen/Best regards
(Fjernet navn på selger)


URL:        www.mobile-oslo.no

 

 

  

 

 






Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#83
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
søndag 28. mai 2017, klokken 22:23
Hm. Kan det være at Opel ønsker å fordele etter sitt eget system. Mor til selger. Kjæreste og fetter på Toten. Dusten fra oslo - meg havner stadig lenger bak i køen. Først var det mai. Nå er det kanskje slutten av juni. I Norge kalles det vennetjeneste.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#84
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
søndag 07. mai 2017, klokken 13:27
Hvis meg tall på at GM taper penger pr. produserte Bolt E? Det blir samme type påstand som at "Elvis lever" eller "USA har har aldri vært på månen". De andre etablerte bilprodusenter begynner å tjene penger på sine e. biler. Hvorfor skal da GM som produserer en bil også for Europa - Opel Ampera E selge den bilen med et tap? Hadde det vært for US markedet hadde jeg forstått i forhold til Karbonregnskap, men ikke for Europa .

Fortell oss hvilket tap de da selger med?
#85
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Når får du din Ampera-e levert ?
søndag 07. mai 2017, klokken 12:35
Jeg får min bil levert senest 15 juni. Det sier Mobile Oslo i Gladengveien. Jeg bestilte den i midten av september. Det som skuffer meg med Opel er at de ikke har vært flinke nok til å opplyse underveis eller gitt oss mulighet til å følge bilene. Som tidligere bilskipmann vet jeg hvordan store bilskip laster i USA og videreformidler til Europa hvor de losser og ofte bruker mindre skip til små steder som Drammen. Det hadde ikke vært problem for Opel å opplyse dette. Da hadde det vært mulig å forstå hvorfor bilen står på brygge og ruster i Zeebrugge i Belgia.

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke GM/ Opel blir enige om å øke produksjonen av Opel Ampera A og heller redusere produksjonen av Bolt E som angivelig selger dårlig i USA/Canada. Jeg har også lest at det ville være mulig å sette på et ekstra skift i Michigan samtidig som jeg ser at GM sin produksjon totalt har gått ned. Mulig det ikke er mulig å øke produksjonen på grunn av underleveranser av batteri fra LG eller andre deler i Korea.

Ellers synes jeg en skribent her har et stort forklaringproblem. Den såkalte lokale kjendis har enten grusomt dårlige kilder, eller så sliter han med å erindre hva han blir fortalt. Det med setene og tilbakekalling av biler er bare sludder.
#86
Hei!

Nå nærmer det seg levering av din Opel Ampera-E.
Levering per i dag er beregnet til midten / slutten av juni.

Jeg vil ta kontakt når din bil ankommer Norge for å avtale levering. 

Om du ønsker installert hjemmelader eller å sikre deg momsfrie vinterhjul kan det være lurt å ta en vurdering på dette.

Ha en fortsatt strålende dag!

Med vennlig hilsen/Best regards

Jon Inge Havreberg
Avd. leder Opel 
Opel Nybil
#87
Kontrakten på plass i sept/okt, betalt et forskudd da jeg kjøper gjennom firma.

Sammensetningen av Chevy Bolt E ved fabrikken i Michigan startet som kjent i første uken av november. De første bilene er beregnet på den grønne stat California og leveres fra november.
https://electrek.files.wordpress.com/2016/11/chevy-bolt.jpg?quality=82&strip=all&strip=all&w=1500&h=0

Ikke den mest avansert sammensetningslinje jeg har sett, minner litt om tidligere norsk el bilproduksjon. Får håpe at sammenligningen slutter der.

Opel Ampera skal komme fra samme fabrikk. GM talskvinne Michelle Malcho sa til Wall Street Journal at de planlegger å produsere mellom 20 og 30 000 biler pr. år. Hun sier ikke noe om Europa kvoter. Jeg har lest annet sted at de skal produsere 22 000 i året.

Siden LG produserer batteri, og de fleste komponenter samt det øvrige blir produsert hos GM i Korea vil sikkert kapasiteten der være et spørsmål. Skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke gjør alt i Korea. Kunne de være så forutseende at de forstod at Donald skulle ta over butikken?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA