Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erato

#16
Skoda ENYAQ / Sv: Canton sound
mandag 31. januar 2022, klokken 10:53
Med all respekt, det er vel skvaliteten på anlegget i bilen, samt tøy fra omgivelsene som vil avgjøre dette mer enn lydformatet. Jeg har en Mercedes med Burmeisteranlegg og ekstra akustikkpakke, hører mye på musikk i bilen og kan ikke helt skjønne at dette betyr noe. Og begrensningene i mp3formatet og bluetooth ligger jo primært i diskanten, der trafikk- og hjulstøy er mest påtrengende.  Jeg er Hifi nut med mye lydutstyr hjemme, benytter Qobuz hjemme pga nettopp det du sier, men også bluetooth en del både i bil og på hytta der strømming av og til er begrenset til bluetooth, og kan ikke forstå at dette er noe vesentlig problem.

Og er det ikke sånn at de fleste bilanlegg har en del begresninger på hvike innformater de supporterer sånn uansett? Hvis ikke, antar jeg at du kan spille av over kabel eller fra et lydkort om du har USB C utgang. En forhandler bør kunne svare på dette, eller gi deg adgang til en demobil er du kan teste.

PS Venter på glede på min Enyaq 80x selv om det blir lenge å vente, det er ikke så viktig.
#17
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
tirsdag 04. januar 2022, klokken 18:11
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. januar 2022, klokken 07:52
Og Volvo har slik varsling installert fra fabrikk. Kommer opp både i førerdisplay og HUD.

(Riktig nok er funksjonen fortsatt mangelfull i bilene med Android Automotive.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
I Kina gjør de nok mye rart ja som ikke nødvendigvis er konsistent med EU lovgivning.
#18
Skoda ENYAQ / Sv: 2021 vs 2022 modeller?
mandag 03. januar 2022, klokken 20:04
Kanskje fordi man starter produksjon igjen den 10 januar etter en forlenget produksjonsstopp?
#19
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
mandag 03. januar 2022, klokken 20:03
Jeg synes for så vidt reglene er ganske forståelige. Og så er det åpenbart at så lenge man kan speile hva som helst på bilens skjerm så er det mange hull i regelverket som kan benyttes, og som ikke kan lastes bilprodusentene. Men man bør være obs på forbud mot brukt. Dette kan bli kontrollert ved tekniske og andre kontroller.
#20
Skoda ENYAQ / Sv: Folk lader feil!
søndag 02. januar 2022, klokken 10:43
Det har med manglede forvarming av batteriet å gjøre, noe som trolig kommer med en oppdatering i løpet av 2022 (mener å ha hørt Q2), slik at dersom bilen vet hvor du har tenkt å lade så ankommer den ladestedet med optimal batteritemperatur. Dette er Tesla flinke på. Både ioniQ5, Kia EV6 og sikkert flere andre sliter med dette. Synes selv at å kjøre bilen ned til 7-8% høres risikabelt ut, litt for mange ladere som ikke fungerer.
#21
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
søndag 02. januar 2022, klokken 10:35
Det er forbudt i henhold til EU lovgivning å ha fotoboksvarsling i bilenes standardsystemer. Du kan få det i GPS leverandørenes systemer (feks TomTom) som du kan henge på frontruta, men i enkelte land, feks Frankrike, er det forbudt (og sterkt bøtelagt om du blir tatt i en kontroll) å bruke fotoboksvarsling i disse.
#22
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
torsdag 29. april 2021, klokken 11:37
Nå var ikke dette en sammenligning med Tesla da, og dette har nok mer med ladenettverktilgang enn med selve bilen å gjøre. Jeg skal derfor la være å komme med mine synspunkter på Tesla.
#23
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
torsdag 29. april 2021, klokken 11:25
Snodig at ingen nevner 800 V ladesystem som for meg gjør denne plattformen til langt mer attraktiv og fremtidsrettet enn VAG sin.
#24
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
lørdag 29. februar 2020, klokken 17:07
Alt det der er greit, men nå var det forbruket ditt på langturen du kommenterte og som jeg svarte på. Med den kw prisen du refererer kommer du vel på 7 kr mila du også?

Og så skal jeg la være å påpeke at jeg kan fylle tanken på 3 minutter og kjøre gjennom Tyskland i 150 km/t i ett drag - siden du insisterer på å trekke frem fordelene med Jaguaren din, som altså IKKE var det jeg kommenterte. Alt til sin tid og sitt bruk. Jeg kommenterte for øvrig også at med hjemmelading - som altså IKKE var et alternativ på Lofotenturen din, og heller ikke på langturer generelt - så er kostnadene ved hjemmelading noe helt annet.

Hvorfor i alle dager går folk sånn i skyttergraver uten å klare å holde seg til saken? Og saken var faktisk at du spurte om drivstoffkostnader på langturer, og jeg svarte på det. Og ikke på alt det andre dere kommer trekkende med, som jeg er veldig klar over. Det er jo en grunn til at jeg henger her, og det er IKKE for å trolle. Du fikk en tilbakemelding på et spørsmål.

Og dere glemte talende nok å kommentere det viktigste - som som er grunnen til at staten subsidierer mva, bompenger  og ferjebilletter, nemlig miljøperspektivet. For min del er det det som er årsaken til at jeg er interessert i elbil.

Et elbilforum som bare diskuterer hva man sparer i avgifter og hvor mye man akselererer er ikke et forum jeg er veldig interessert i.
#25
i-Pace / Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
lørdag 29. februar 2020, klokken 14:38
Det er klart du sparer penger på bompenger osv, dette er jo en villet politikk fra myndighetene. Min Mercedes Eklasse (beklager å blande inn diesel her, men du spurte) E220d har et snittforbruk på 0,51 på 50.000 km blandet kjøring på 0,51 (betydelig mindre på langtur, typisk 0,45 selv ved kjøring i hastigheter på 120 eller mer)  og en snitt fyllepris på ca 14 kr/l, dvs 7 kr/mil. Med over 2KWh pr mil kommer du vel over det?

Og dette er ikke for å trolle, jeg er på et elbilforum fordi jeg har tro på teknologien og er på jakt etter elbil. Og som sagt, du spurte. Men for alt annet enn hjemmelading ligger ikke besparelsene på drivstoffet. Jeg kjører mye langturer utenlands der bompengesubsidier og lignende heller ikke er relevant. Jaguar er en av de få produsentene som så langt kan levere en elbil med den komfort jeg trenger i en bil. Ladehastighet og tilgang på ladenettverk er den andre faktoren som er av betydning for meg.
#26
ID.3 / Sv: ID.3 vs Golf 8
lørdag 29. februar 2020, klokken 14:19
Pga batteriene vil vel en sedan alltid bli enten lang og bred, eller såpass høy at den ikke er en sedan mer?
#27
Betyr ikke det (17Kwh) 10-12 mils kjøring pp en times lading med varmt batteri.? Og med en minutt pris på 2,50 ca 12 kr pr mil? Jeg kjører min diesel på 6 kr/mil ca 140 mil på en tre minutters fylling....
.
#28
Men er det noen igjen som venter på denne utgående modellen som ingen vil selge da?
#29
En sånn bil kan jeg ha som bil nr 2, men med min bilbruk vil den være ubrukelig om jeg skulle nøyd meg med en bil.
#30
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Er Ampera-E død?
mandag 11. desember 2017, klokken 17:05
Grei konklusjon tror jeg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA