Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - erato

#1
Fungerer dette OTA for hele Europa eller bare for Norge? På Mercedes (min 2018 modell) er det OTA for det som er definert som min hjemmesone (Norden), mens resten av sonene som mitt abonnement dekker må lastes ned på en USB over nettet, og settes inn i en av inngangene i bilen. Deretter starter oppgraderingen av den aktuelle sonen for bilens kart automatisk. Det er særdeles mange Gb (og Europa er delt inn i flere soner). 
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Støydemping
torsdag 08. juni 2023, klokken 22:20
Største dekkdimensjon er også klart mer kostbare, og sporer mer ved ujevn asfalt. Ren forfengelighet, og ganske ufornuftig sådan.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Støydemping
fredag 02. juni 2023, klokken 10:19
Panoramatak slipper alltid inn en god del ekstra støy og er ikke spesielt morsomt om man ofte kjører lange tunnelstrekk på Vestlandet hvor det heller ikke er særlig sol å nyte gjennom det. Det gjelder både i vår Enyaq og i vår Mercedes 220d 2018. Vi hadde opprinnelig bestilt en iv80x uten panoramatak pga dette, men endte opp med en avbestilt bil med panoramatak pga ufattelig lange leveringstider.

Enyaquen har ekstra støydemping i skjermene (ekstra lag understellsbehandling) og oppleves som meget stille opp til ca 60 kmt, over det, samt på ruglete, vei er Mercedesen i en klasse for seg (den har da også akustikkpakken til Mercedes). Når det er sagt opplever jeg Enyaqen som bra, vi har nettopp kjørt vår første langtur på 180 mil innenlands med den. Men i Mercedesen kan jeg kjøre i 140 km/t på Autobahn og snakke med vanlig talestemme uten at de i baksetet har problemer med å høre hva jeg sier.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
onsdag 22. februar 2023, klokken 16:00
Tegnet kontrakt på en 80x 8.12.21 og har enda ikke fått produksjonsdato. Hadde klausul i kontrakten om å kunne gå ut etter 12 mnd men valgte å ikke gjøre det. Endte dog med å tegne kontrakt på en avbestilt bil som er ganske lik den bestilte bilen, og som er klar til levering nå (inne til lakkforsegling og understellsbehandling). Lei av å vente og ikke vite noe som helst.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
torsdag 08. desember 2022, klokken 15:01
I Nato-landenes felles dokumenter beskrives Russland som en akutt trussel mot fred og sikkerhet i Europa.

Men på lang sikt er det Kina som trer fram som den store utfordringen: Kina beskrives som et autoritært ledet regime, som bygger seg opp både som en av verdens største økonomier, og en enorm militærmakt som truer land som utfordrer Kinas interesser.

– Vi går snart inn i et dystert år med full krig i Europa, og med Kina som utfordrer oss på mange måter. Jeg vil fortelle NHOs årskonferanse hvor viktig det er å ha sterke institusjoner som Nato i urolige tider. Og hvordan vi må stå sammen i Europa og Nord-Amerika for å håndtere de utfordringene og farene vi står overfor, sier Stoltenberg.
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
søndag 28. august 2022, klokken 22:47
80x er en særdeles liten del av totalproduksjonen, i Europa etterspørres den nesten ikke. Det er sikkert for å effektivisere logistikken og ta unna en del av volumet av tohjuls drevne varianter dette er gjort. Når de setter opp produksjonslinjen for den firehjulsdrevne varianten igjen så tas de to ukene nok kjapt igjen.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Kan ikke laste inn tilkoblingsstatus
fredag 12. august 2022, klokken 09:30
Det ser ut som om det har vært sentrale serverproblemer ifm en oppdatering, og som nå er løst.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Rapidgate..?
mandag 25. juli 2022, klokken 11:13
Vurderte det slik når jeg bestemte meg for å vurdere elbil at lading av en mil i minuttet var tilstrekkelig for min bruk. Ser ut som om det er godt innafor (med betydelige marginer) ved normalt sommervær og ikke fullstappet bil med takboks osv (som vil være tilfelle for oss) og også bør være mulig på vinterføre (i hvert fall om vi får preheating av batteriet ved planlagte ladestopp, noe som jeg regner med vil komme etter hvert).

Venter på en iv80x, 2023 modell med 3.0 SW.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: 80X i produksjon - når bestilte du?
mandag 25. juli 2022, klokken 09:45
Jeg fikk flg melding fra min forhandler forleden (jeg har bestilt en iv80x):

I disse dager jobbes det med å flytte biler som nå står som 22 modell over på 23 modell
Biler produsert etter uke 36 vil regnes som 23 modell. Manuell prosess som tar noe tid og dette vil nok fullføres senest i neste uke.

Vi har de siste månedene sett stor økning i kapasitet og fabrikken ligger i dag på 80-90% av full kapasitet.

Fabrikken sin plan er å være tilbake i 100% produksjon etter fabrikkferien i uke 31-32.
Med tanke på at produksjonsen har lagt å vippet mellom 30-40% av full kapasitet siste året så håper vi at mye  av etterslepet vil jobbes inn i løpet av høsten og vinteren.

Pr i dag har de fleste biler bestilt før September  2021 fått tildelt produksjonsuke.
#10
I praksis den samme bilen og kan konfigureres slik at de stort sett blir like med noen mindre prisforskjeller som konsekvens. Synes Sportline hadde det fineste eksteriøret med en liten margin, og iv80x det beste interiøret. Prøvekjørte begge og valgte iv80x siden jeg satt vesentlig bedre i de setene (komfortsetepakke pluss). Sportline setene var litt for smale og faste for min del, og de integrerte hodestøttene stjal for mye lys og åpenhet i interiøret.

#11
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
torsdag 03. februar 2022, klokken 18:04
Sitat fra: Lasse Romsoe på torsdag 03. februar 2022, klokken 12:57
Min IV80 greier knapt 370km blandet kjøring 60/40 langtur/by. Temperatur område gjennomsnitt 5C Dette er elendige greier. Har en Hyundai Kona på tunet også. denne går 460-480km.
Nå er vel Enyaq en større bil med større luftmotstand og også potensielt større dekk? Har bestilt min med 19" vinterdekk og 20" sommer (dessverre minste dimensjon tilgjengelig på den modellen jeg bestilte). Personlig synes jeg det er et større problem at de enda ikke har fått på plass forvarming av batteri før planlagte ladestopp. Enkelte Audi modeller har det, så kompetansen finnes i konsernet.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
tirsdag 01. februar 2022, klokken 13:08
Dette med justering mellom motorer er vel i hvert fall blant de tingene Tesla har vært veldig gode på. Og ting som kan justeres med SW eter hvert, i likhet med forvarming av batteri før lading.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
tirsdag 01. februar 2022, klokken 10:35
Ja, som nevnt tidligere i tråden og diskutert i de foregående innleggene.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
tirsdag 01. februar 2022, klokken 09:45
Kanskje greit å vite, sakset fra et britisk forum:

First official infos reg. SW 3.0 battery management:

"For example, the control of the vehicle air conditioning and the management of the high-voltage battery have been optimized, for which a battery care mode is now part of the range of functions. The new ME 3 vehicle software improves battery management and increases the efficiency and service life of the battery: Temperature control starts at lower temperatures than before and – unlike last time – is no longer just switched on and off, but also constantly checked and adjusted. As a result, the drive battery reaches the ideal temperature window more quickly, which ensures optimized power output and recuperation."
#15
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
mandag 31. januar 2022, klokken 10:54
Er det noe nytt fra NAF sin oppdaterte test?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA