Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - ggranvik

#1
BMW i3 / Sommerdekk - EcoContact6 eller Bridgestone
onsdag 15. februar 2023, klokken 12:37
Prøvde å søke litt i forumet, men fant ikke noen nyere tråder om emnet. Jeg trenger nye sommerdekk til en i3 120ah 2019-modell med "sportspakke" - d.v.s. at den ble levert med 20 tommers hjul, 155/60 foran og 175/55 bak.

Originaldekkene er Bridgestone Ecopia EP500, men med de litt ukurante dimensjonene på i3 så er det vel bare ett alternativ om man skal ha kvalitetsdekk: Continental EcoContact6. Tre sommere på Bridgestone-dekkene er vel kanskje det man kan forlange, men synes egentlig de var nokså slitte allerede etter den andre. EcoContact6 ble imidlertid slaktet i NAF's sommerdekktest 2022. De hadde lav rullemotstand og høy komfort, men falt i gjennom på grep og bremsegenskaper på våt veibane - noe alle de andre "lav-rullemotstand-dekkene" vel også gjorde...

Noen som har anbefalinger / erfaringer / meninger vedrørende valg mellom disse to dekkene?
#2
Lade hjemme / Ombordlader
torsdag 01. desember 2016, klokken 19:11
Jeg fikk mange gode svar i tråden Lading fra stikkontakten (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30977.0.html), og hadde mer eller mindre bestemt meg for hva slags opplegg jeg skal gå for i.f.m. førstegangsanskaffelse av el-bil, nemlig en 3,6KW ladestasjon koblet til en 16A kurs jeg har i garasjen, og derved få litt raskere lading enn med vanlig stikkontakt.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg kom til å tenke på at bilen, BMW i3 "Fully Charged", så vidt jeg har skjønt er utstyrt med AC 11KW og DC 50KW ladere om bord, med mulighet for å stille inn i bilen hvor mange Ampere eller KW man skal lade med. Og da begynte jeg å lure på hvorfor man egentlig trenger en ladestasjon? Kunne man ikke bare koble type 2-kabelen, som visstnok følger med bilen, direkte til strøm...?
#3
Lade hjemme / Lading fra stikkontakt
torsdag 24. november 2016, klokken 14:49
Jeg har bestilt BMW i3, og forsøker å sette meg inn i dette med lading (har aldri hatt el-bil før) slik at alt skal være klart for hjemmelading når bilen leveres. Men jeg blir i grunnen bare mer forvirret jo mer jeg leser om det her og andre steder...  :)

I første omgang planlegger jeg å lade fra stikkontakt i garasjen, som ligger på en 16A kurs og ikke er belastet med annet av betydning, og så får jeg se etterhvert om jeg skal investere i noe som kan lade raskere.

Nå var det imidlertid nettopp en nyhetssak i flere medier om at det skal være brannfarlig å lade fra stikkontakt (!), og at ved nyinstallasjon skal man ha egen kurs på max. 10A. Egen kurs kan jeg forstå, men hvorfor i all verden med bare 10A?? Jeg trodde lading av el-bil var ganske strømkrevende, og at kursen følgelig burde være dimensjonert deretter? En elektriker ville vel aldri lagt opp 10A-kurser til vaskemaskiner etc? Men ikke for det, hvis jeg får skiftet ut sikring-/jordfeilautomaten i skapet med en på 10A for en kurs hvor kablingen er dimensjonert for 16A så blir det jo sikkert veldig trygt...

Så vidt jeg skjønte burde man også ha CEE-kontakt på veggen i stedet for vanlig stikkontakt, men hva i all verden skal det være godt for når ladekabelen som leveres med el-biler i Norge har vanlig "norsk" støpsel? Da måtte man i så fall ha en overgang, noe som betyr mer mikkmakk koblet sammen og følgelig større brannfare vil jeg tro...

Det var også snakk om at man med CEE-kontakt kunne lade med mer strøm (og altså raskere), men så lenge det bare er snakk om lading direkte fra strømkursen og ikke fra en dedikert lader på veggen, så blir det vel ikke noen forskjell her etter hva slags kontakt og støpsel man har?

Til slutt, har jeg forstått det riktig at man ikke får noe mer/raskere lading med en strømkurs dimensjonert for høyere ampere, så lenge man ikke har en ladestasjon på veggen?

På forhånd takk for svar!  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA