Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nilsern

Sider: 1 ... 4 5 [6]
76
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
« på: ſøndag 06. Mai 2018, klokken 21:07 »
Har nettopp fått meg Leaf Spy. Vet ikke hva alt betyr, men her er avleste verdier.
Leaf 2013 med VP. Har hatt bilen siden den var ny. Norsk bil.
102140 km
SOH 91%
AHR 59.7
HX 91.14
37 QCS
2280 L1/L2
84% GIDS (236)
SOC 89-96 (varierende)
389 V
18.3 KwH

Lader hjemme og på jobb, stort sett til 100%. Alle barer inntakt.

77
Kia Niro EV / Sv: Visning av prod versjon av Niro
« på: Fredag 04. Mai 2018, klokken 10:40 »
Ser bra ut, men det viktigste for meg synes ikke.
Hengerfeste er veldig greit og min selger sa også at det er sannsynlig at det kommer. Har Niro PHEV som referanse etter prøvekjøring. Det var en bil jeg likte godt og kommer trolig til å kjøpe EV versjonen. Men for meg så hadde PHEV et par "irritasjonsmoment"; Bagasjerom og dekkstøy. Bagasjerommet er for lite for en familie på langtur (mye mindre enn min gamle Leaf) og det var mye dekkstøy (betydelig mer enn min gamle Leaf. Dekkstøy er noe som lett irriterer meg...). Man kan håpe at bagasjerommet blir litt større på EV enn PHEV (dypere). Dekkstøy tviler jeg på at de får gjort noe med. Jeg ville iallefall prøvekjørt før jeg vurderte store dekkdimensjoner og pigg på vinterdekk.
Det blir spennende å se prisen. Jeg er villig til å max betale omtrent det PHEV koster i dag; blir EV dyrere enn PHEV så blir nok mitt kønummer ledig...

78
Hyundai KONA / Sv: Hyundai Kona eller Kia Niro
« på: Fredag 27. April 2018, klokken 12:33 »
Jeg prøvekjørte Niro PHEV her en dag. På de fleste måter en veldig bra bil, men med et par irritasjonsmomenter; lite bagasjerom og dekkstøy.

Vi har ei Babyjogger city elite barnevogn som går rett inn i bagasjerommet i den gamle Leafen min, med plass til litt annet i tillegg. I Niro'en måtte jeg fjerne ett hjul for å få plass; det gikk hverken stående eller på høykant. Nesten litt komisk med bil med så god plass i kupeen og så lite bagasjerom (det gjelder for så vidt flere PHEV)... Får håpe at EV versjonen får litt større bagasjerom.

I en test av Motor så er det trukket for dekkstøy i Niro, mens Ionic får godkjent. Jeg testet bilen på sommerdekk (16'' Michelin) og merket meg dekkstøy som negativt. Jeg tok en veldig omtrentlig test med "Sound Meter" på mobilen min og sammenlignet med Leafen (2013 mod) (også på 16'' Michelin sommerdekk) og det virket på meg som om Niroen lå 2-3 dB høyere på samme sted (og hastighet), noe som samsvarer med min subjektive oppfatning.

Er det noen som har sammenlighet dekkstøy i Kona og Niro? (helst med sommerdekk)

Ellers så sa også selgeren "min" at hengerfeste på Niro var sansynlig, men at forhandlingene med fabrikken ikke var ferdig. Man kan videre spekulere i om at mulighet for hengerfeste betyr at batteriet ikke er plassert direkte under bagasjerom og at dette dermed kan være større på EV enn PHEV?
Redigerer meg selv: PHEV har mulighet for hengerfeste og batteri "i" bagasjerommet, så argumentet holder ikke... Ser at noen har spekulert i disse tingene tidligere i denne tråden.

79
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Onsdag 11. April 2018, klokken 16:17 »
Takk for input, Lauvet. Jeg har sendt saken til NAF og avventer før jeg gjør noe mer. Som du sier, så er det nok lurt å få et annet verksted til å se på saken hvis ikke NAF kan løse saken. Vil da også be om vurdering fra fra samme verksted/forhandler om saken med varmeapparatet påvirker innbyttepris.
Bilen var inne på verkstedet i 10 dager - mest feilsøking. Det var helt umulig å få noe info fra verkstedet om hva de holdt på med. Det skal ikke forbause meg om større utskiftinger i varmeapparatet er nødvendig for å fikse det slik at det fungerer slik det skal (også i henhold til manual)...

80
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Fredag 06. April 2018, klokken 20:36 »
Spørsmål om det hadde vært smart å ta bilen til en annen Nissan-forhandler for en second opinion.

Har du forresten testet hvorvidt AC (kjøling) fungerer? Kjølefunksjon og varmepumpe involverer stort sett de samme komponentene. Dersom kjøling ikke fungerer så er dette selvstendig reklamasjonsgrunnlag.

Jeg tror problemet (dvs beslutningen) ligger hos Nissan sentralt og ikke hos forhandleren. Når det er sagt så har Bilsenteret Haugesund bare hatt Nissan et drøyt år, før det var Haugaland bilsenter forhandler (som jeg kjøpte bilen hos). Dvs at Bils Haug har ikke så veldig lang erfaring med Nissan og jeg er mildt sagt ikke særlig fornøyd med kundeservicen (kunne skrevet mye om det, men lar være i denne omgang...)

Jeg har ikke fått testet AC kjøling pga det kalde været, men godt tips.

81
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Fredag 06. April 2018, klokken 19:24 »
Jeg ønsker gjerne litt råd i denne saken. Hva er beste klagemulighet?
For å ha litt bedre kontroll på diagnose selv så har jeg en bestilt Leaf spy "dings", men ennå ikke fått den.

Jeg har da etter mange purringer endelig fått en skriftlig begrunnelse på mail fra Bilsenteret Haugesund (det tok nesten tre uker). Jeg får ikke utbedret varmeapparatet på garantien. Jeg har nå klaget så langt jeg kommer i Nissan og må evt ta saken videre hos NAF eller forbrukerrådet. Under er vedlagt begrunnelse på mail fra Nissan (ved sjefen hos Bils. Haug.). Nederst er vedlagt mitt svar og kommentarer.

mail fra Bilsenteret Haugesund:
TILBAKEMELDING VARMEAPPARAT LEAF -  EL27111
Viser til henvendelse fra deg vedrørende funksjon av varmeapparat i din bil. For at varmeapparatet skal virke må AC også være slått på. Det er en del biler som er programmert slik at HEAT funksjonen ikke fungerer alene men på ha på AC i tillegg før varmeelementet gir varme. Dette er også bekreftet av vår teknisk avdeling hos NISSAN til oss. Vi har feilsøkt og sjekket ut dette, og kan også bekrefte at det virker etter denne beskrivelsen.
For ordensskyld kan det også bekreftes at det ikke har betydning for EL - forbruket da AC ikke er på, men at bryter må være på for at varmelementet  skal fungere.

mitt svar på mailen:
Dersom bilen er programmert slik at varmeapparatet bare virker med AC aktivert manuelt, hvorfor oppsto da dette problemet nå etter at jeg har hatt bilen i over 4 år? Jeg antar vider at dersom AC måtte være aktivert så hadde den alltid kommet på når man velger AUTO, det skjer ikke nå. Tvert i mot så slås AC av når man trykker på AUTO. Du skriver at det at AC knappen lyser ikke har betydning for strømforbruket. Jeg brukte tidligere å aktivere AC i fuktig vær (dvs ikke AUTO) pga at det hjelpte til å fjerne fugtighet fra lufta og dermed dugg fra ruta. Dersom AC ikke lenger er på, men bare bryteren så må det bety at avfuktingen ikke lenger virker, noe jeg antar/håper at den gjør.

82
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Lørdag 17. Mars 2018, klokken 22:05 »
Takk for tips. Jeg fikk bilen torsdag ettermiddag (selger, da verkstedet var stengt) og snakka med verksmesteren fredag. Kom så på noen ting til og sendte mail til verkstedet og klage til Nissan sentralt der jeg også bad om bekreftelse på at det virkelig ikke er noen reklamasjon at varmeappareatet ikke virker på Auto, bare med AC aktivert i tillegg. Jeg ble kontaktet av en fra Nissan på telefon, men har var ikke teknisk person og jeg fikk ikke noe svar. Får se hva det ender med. Kan oppdatere status når jeg kommer til bunns i saken.

83
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: Fredag 16. Mars 2018, klokken 20:51 »
Jeg tar sjansen på å søke råd i denne tråden...
Jeg har en 2013 Leaf Accenta med varmepumpe. Bilen har gått 98000 og har fortsatt garanti (så vidt). For en drøy måned siden begynte varmeapparatet å fuske og innimellom blåse kaldluft. Jeg hadde bilen inne på verksted og fikk den igjen etter 10 dager med feilsøking.
Det jeg fikk beskjed om var at varmeapparatet virket, men det kunne ikke brukes på Auto. AC måtte være konstant aktivert. Det som overasket meg (og verkstedet) var at verkstedet hadde fått beskjed fra "høyeste hold" (fabrikken?) om at det bare var sånn på noen biler og at det dermed ikke var en feil som trengte å bli utbedret på garanti (slik jeg forsto han). Han på verkstedet sa at han hadde spurt flere ganger, da ha syntest at dette var rart. Etter mitt syn så er dette et avvik og kan gjøre bilen mer "tungsolgt" når jeg skal selge den (trolig i år).
Er det noen som har opplevt noe lignende? har noen formening om dette bare en noe jeg må godta?

Ellers har bilen vært "knakende god" fram til nå, men jeg tenker å bytte den inn i en med lenger rekkevidde. Nye Leaf er en kandidat, men jeg synes ikke dett er bra av Nissan.

84
Ser ikke ut til at det blir så ille.
En ting jeg lurer på er hvordan det blir for Mortavika-Arsvågen (der jeg kjører), der det er bombenger som en del av ferjebilletten. Jeg er ikke 100% sikker på alle tall i og med at jeg kjører elbil, men ordinær pris er 192 kr og i det er det bompenger på 49 kroner (?). Vanlige biler får rabatt på billettdelen (192-49) 143 kr med verdikort, men ikke på bompengedelen. Dvs at prisen med verdikort for vanlige biler med 50% rabatt blir 143*0,5+49=120,5. For elbil betaler jeg 40 kr i dag for personbillett med verdikort (17% rabatt). Med det nye systemet blir det da 143*0,25=36 kr for elbil, dersom bompengene holdes utenfor. Dersom bompengene kommer i tillegg, uten rabatt, så blir det 36+49=85kr. Og dersom det er halv pris på bompengene også, så blir det 36+49*0,5=74kr (tall rundet opp).

Noen som vet dette?
Til info så går bompengene til forhåndsinnkreving av tunnel Rogfast over Boknafjorden.

Sider: 1 ... 4 5 [6]