Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nilsern

#76
Jepp. Enig i det.
Det står beskrevet i manual at det skal virke på AUTO og gjorde det inntil februar i fjor. 

Mulig at jeg er kravstor, men jeg mener at det er et klart avvik. Jeg har forsøkt å få dokumentasjon fra Nissan (via forbrukerrådet) på at noen bilen har varmeapparat som ikke virker på AUTO, men de har vridd seg unna og ikke svart direkte på spørsmålet.
#77
Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell med varmepumpe som har vert en knallgod bil, men har siste året hatt en garantisak gående mot Nissan og forhandler. Saken er behandlet i forbrukerrådet uten å komme til noen løsning og jeg har nå bedt om at den videresendes til forbrukerklagenemnda. Legger ut saken her for å om mulig få noen råd. Har kommentert saken i andre tråder tidligere, men legger det nå ut som egen tråd.

Problemet med varmeapparatet er at det ikke gir varme når AUTO knappen brukes. Istedenfor må både AC og HEAT brukes sammen. I det jeg trykker på AUTO så slår AC seg av (som det skal) og varmeapparatet slutter helt å gi varme. Har sjekket med Leaf Spy og det er veldig tydelig at det ikke lenger drar strøm.

Saken er så kortfattet som mulig forklart under, beklager at det blir litt langt.
Varmeapapratet begynte å fuske i fjor vinter mens bilen hadde nybilgaranti og bilen var inne til sjekk hos Bilsenteret Haugesund, som nå har Nissan her i regionen. Etter 9 dager fikk jeg bilen tilbake med beskjed om at varmeapparatet virket, men hadde funksjonalitet som beskrevet over. Avgjørelsen var tatt i samråd med Nissan Norge og ble begrunnet med at noen bilen var sånn. (min var ikke "sånn" før dette oppstod i fjor vinter). Jeg var i kontakt med Haugaland Bilsenter, som hadde Nissan her fram til ca 2016 (som jeg kjøpte bilen av. Har bare godt å si om dem). De kommenterte at de aldri hadde sett en Leaf med varmeapparat som virker som virker på den måten min gjør nå, men de kan ikke benekte at det finnes. Nissan ville ikke snakke direkte med meg som privatperson, men henviste til Bilsenteret Haugesund. Jeg kontaktet så advokat gjennom NAF. Han så på saken og mente jeg hadde en god sak, men kom ingen vei mot Bilsenteret Haugesund / Nisssan. Advokaaten anbefalte å prøve forbrukerrådet noe jeg gjorde (med flere måneders ventetid). Nissan ble tatt med som part og måtte dermed svare på henvendelser. De har egentlig svart mest i stilen "goddag mann - økseskaft". Nissan gikk imidlertid med på at jeg kunne be et annet Nissan verksted se på bilen og ta en funksjonstest av varmeapapratet. Jeg kontaktet da Ålgårds Auto i Haugesund. De ville imidlertid ikke se på saken og konkluderte (via mail) med at: "vi kan ikke se det som hensiktsmessig at vi ser på funksjonen til varmeapparatet på din bil. Dette er allerede sjekket ut av forhandler i Haugesund i samråd med Nissan".

Så der står saken. Noen råd?
Jeg vil også spørre her om noen har en Leaf der AUTO funksjonen i varmeapparatet ikke kan brukes?

Jeg har en Tesla Model 3 i bestilling og skal snart selge Leafen. JEg kan ikke forstå annet at dette må gjøre Leafen vanskaligere å selge (dvs lavere pris).?
#78
Har, som de fleste andre, fått  beskjed om at jeg kan få bil i slutten av februar ved bestilling før 1 januar.
Noen som vet om nummeret i køen videre er gitt av når man bestiller eller blir alle bestillinger før 1 januar behandlet etter det opprinnelige kønummeret (når bilen ble reservert første gangen samt om man har Tesla fra før)? Dvs får man bil tidligere ved bestilling nå enn rett før fristen (31 desember)? Har man noe å tape med å vente med bestilling? (kanskje litt knotete skrevet, men satser på at det er forståelig ;-))

EDIT: Har bestilt, for sikkerhets skyld. Har ikke lyst å vente unødvendig lenge på bilen.
#79
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
torsdag 06. desember 2018, klokken 19:13
Reserverte e-Niro i romjula i fjor og Tesla M3 i juni i år. Fikk mail i dag om at Tesla er klar til bestilling med levering i februar/mars. Var egentlig innstilt på Niro, men med senere levering samt høyere pris enn forventet på Niro og det stikk motsatte for Teslaen så spørs det om det ikke blir Tesla :-)
#80
Kia Niro EV / Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
mandag 03. desember 2018, klokken 12:32
Ikke overasket. Stemmer vel ganske bra med Teslabjørn's (Kiabjørn :)) anslag om 5% kortere rekkevidde enn Kona. Fortsatt god rekkevidde og akkurat dette teller ikke negativt for meg. 

Er mer spent på resultatet fra Swedish Electric Car Championship. Kia e-Niro ble kjørt fra Haparanda til Ystad sammen med Tesla S100D, Jaguar I-Pace og Hyundai Kona. Det er publisert at Tesla vant, Kona kom bra ut av det og I-Pace måtte bryte, men har ennå ikke funnet noe info om hvordan det gikk med e-Niro.
Se f.eks svenske elbilen.org
#81
Model 3 / Sv: Model 3 - norske priser
lørdag 01. desember 2018, klokken 17:46
Følgende er sakset fra artikkel i svenske elbilen.org.

http://www.elbilen.org/uppgifter-till-elbilen-sa-blir-priset-pa-tesla-model-3/

"Elbilen erfar att den fyrhjulsdrivna varianten med stora batteriet och utan någon som helst extra utrustning kommer att kosta 550 000 norska kronor. Omräknat till svenska priser får man räkna om kronkursen och lägga på svensk moms. Då blir priset drygt 735 000 kronor. Efter stödet på 60 000 kronor landar priset alltså på omkring 675 000 kronor."

550 NOK for LR AWD. Er det noe hold i dette?

#82
Leaf 2010-2017 / Sv: Parkeringsbrems problemer
lørdag 01. desember 2018, klokken 13:57
På min bil må det byttes vire til høyre parkbrems bak. Vet  ikke noe mer enn det. Er Leaf med fot-parkbrems. Verkstedet sa forøvrig at de aldri før hadde vert ute for at "vanlige" deler ikke kunne skaffes. Det kan selvsagt være at Nissan sentralt snart får det på lager. Går ut fra at dette er noe som må byttes på en del eldre Leafer?
#83
Leaf 2010-2017 / Sv: Parkeringsbrems problemer
lørdag 01. desember 2018, klokken 12:56
Ikke bare Tesla som har problemer med deler...
(flyttet denne fra Alderdom... til parkeringsbrems kontroller)

Leaf 2013. Fikk feil på håndbrems i EU kontroll pga treg vire. Verksted greide ikke å smøre den opp igjen og måtte bestille ny. Vire var ikke å oppdrive i hele Europa gjennom Nissan og de klarte heller ikke å finne uorginal. De ser på saken videre - alltid bra service fra gamle Nissan forhandler Haugaland bilsenter (men vet ikke pris). Dersom ikke de klarer å skaffe ny innen fristen for EU godkjenning så kan det skaffes fra skraphandler.
#84
Mekanisk / Sv: Nå begynner "alderdommen"
fredag 30. november 2018, klokken 22:09
Ikke bare Tesla som har problemer med deler...
(edit:flyttet dette til parkbrems problemer, men får ikke til å slette så det står to steder...)

Leaf 2013. Fikk feil på håndbrems i EU kontroll pga treg vire. Verksted greide ikke å smøre den opp igjen og måtte bestille ny. Vire var ikke å oppdrive i hele Europa gjennom Nissan og de klarte heller ikke å finne uorginal. De ser på saken videre - alltid bra service fra gamle Nissan forhandler Haugaland bilsenter (men vet ikke pris). Dersom ikke de klarer å skaffe ny innen fristen for EU godkjenning så kan det skaffes fra skraphandler.
Går ut fra at dette er en ganske vanlig feil på eldre Leafer...


#85
LeafSpy / Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater
torsdag 29. november 2018, klokken 12:49
2013 modell med varmepumpe.
118300 km.
SOH 94%
AHr 61,87

En litt merkelig ting er at SOH var nede i 89% i sommer og er nå oppe i 94%. Har gradvis gått opp utover høsten med kaldere vær. Har sett det nevnt tidligere, men var ikke klar over at det kan gi så store utslag.
#86
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
torsdag 15. november 2018, klokken 09:37
117000 km. 90% SOH (ca 257 GIDS). 2013 modell med varmepumpe.
Kan klar en sommer til før den første baren forsvinner. Lader til 100% med mindre jeg vet at bilen ikke skal brukes neste dag. Står i carport hjemme og har ladeplass på jobb med bare formiddagssol. Vestlandsklima :-)
#87
Model 3 / Sv: Epost fra Tesla!
tirsdag 13. november 2018, klokken 20:49
Har ikke Tesla fra før. Reserverte i juni og har fått mail. Nærmeste Tesla forhandler i Stavanger. Tipper mange har fått mail. Står fortsatt levering tidlig 2019. Men regner med at Performance blir i dyreste laget så er spent på hvor lang leveringstiden blir på LR evt LR AWD.
(mulig jeg har missforstått noe?)
#88
Kia Niro EV / Sv: Fornuft og følelser
torsdag 08. november 2018, klokken 11:00
Er også enig i at en del ting skuffer. Blant annet sto det vel i en infomail fra Kia at bilen skulle få "svært konkuransedyktig pris". Dette begrepet kan jeg med litt velvilje strekke til 377k MED dekk og hjul. En annen ting er at bilen leveres uten app. Det er mye diskutert rundt dette, men for meg som er vandt med app så virker det litt gammeldags å levere en toppspekket elbil i 2019 uten app. Jeg tror bilen er priset som den er fordi det er knapphet på kurante elbiler. Det er litt merkelig å skulle kjøpe elbil for tiden, det handler mer om å stå på den rett lista enn å kjøpe den bilen man vil ha...
Jeg har kønummer 3xx (husker ikke akkurat) og regner med å kunne få bilen før påske. Jeg står også på Tesla M3 lista. Jeg antar videre at Niroen vil kunne blir levert før Tesla. Jeg tror en fornuftig stratefi er å kjøpe e-Niro og så se det an og muligens skifte til M3 når den kan leveres. e-Niro kan nok selges uten tap ihvertfall det første halvåret. 
#89
Antagelsen om at de dyreste modellene blir levert først og/eller har kortest leveringstid virker som en sannsynlig forretningsstrategi for Norge.
MEN, er det basert på noe mer enn kvalifisert gjetning?
#90
Riktig pris på elbil er vanskelig å vite på grunn av lavt antall biler og antatt høye utviklingskostnader. Hvis man antar at en batteripakke i dag koster ca $200 pr kwh så blir rene kostnader for batteriet i en e-Niro 125000 nok (200 $/kwh* 8.35 nok/$ * 75 kwh). Det vil da si at bilen koster (377k-125k) ca 250000 uten batteri. Noe som er veldig høyt. Når flere elbiler blir produsert vil nok denne prisen gå ned. Det store spørsmålet er bare når det skjer. Tesla M3 vil fort bli en langt mer attraktiv bil og mye mer for pengene når den kommer. Men vil tilbudet kunne dekke etterspørselen? Jeg tror ikke at det vil skje på kort sikt.
Jeg antar at det første halvår 2019 vil være mulig å tjene 30-50000 på flipping av e_niro, men vil tro det vil bli en dårlig invistering for de som kjøper en slik bil..
(Edit: man kan betale mye bompenger for dette)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA