Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nilsern

Sider: 1 ... 4 5 [6]
76
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: fredag 06. april 2018, klokken 19:24 »
Jeg ønsker gjerne litt råd i denne saken. Hva er beste klagemulighet?
For å ha litt bedre kontroll på diagnose selv så har jeg en bestilt Leaf spy "dings", men ennå ikke fått den.

Jeg har da etter mange purringer endelig fått en skriftlig begrunnelse på mail fra Bilsenteret Haugesund (det tok nesten tre uker). Jeg får ikke utbedret varmeapparatet på garantien. Jeg har nå klaget så langt jeg kommer i Nissan og må evt ta saken videre hos NAF eller forbrukerrådet. Under er vedlagt begrunnelse på mail fra Nissan (ved sjefen hos Bils. Haug.). Nederst er vedlagt mitt svar og kommentarer.

mail fra Bilsenteret Haugesund:
TILBAKEMELDING VARMEAPPARAT LEAF -  EL27111
Viser til henvendelse fra deg vedrørende funksjon av varmeapparat i din bil. For at varmeapparatet skal virke må AC også være slått på. Det er en del biler som er programmert slik at HEAT funksjonen ikke fungerer alene men på ha på AC i tillegg før varmeelementet gir varme. Dette er også bekreftet av vår teknisk avdeling hos NISSAN til oss. Vi har feilsøkt og sjekket ut dette, og kan også bekrefte at det virker etter denne beskrivelsen.
For ordensskyld kan det også bekreftes at det ikke har betydning for EL - forbruket da AC ikke er på, men at bryter må være på for at varmelementet  skal fungere.

mitt svar på mailen:
Dersom bilen er programmert slik at varmeapparatet bare virker med AC aktivert manuelt, hvorfor oppsto da dette problemet nå etter at jeg har hatt bilen i over 4 år? Jeg antar vider at dersom AC måtte være aktivert så hadde den alltid kommet på når man velger AUTO, det skjer ikke nå. Tvert i mot så slås AC av når man trykker på AUTO. Du skriver at det at AC knappen lyser ikke har betydning for strømforbruket. Jeg brukte tidligere å aktivere AC i fuktig vær (dvs ikke AUTO) pga at det hjelpte til å fjerne fugtighet fra lufta og dermed dugg fra ruta. Dersom AC ikke lenger er på, men bare bryteren så må det bety at avfuktingen ikke lenger virker, noe jeg antar/håper at den gjør.

77
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: lørdag 17. mars 2018, klokken 22:05 »
Takk for tips. Jeg fikk bilen torsdag ettermiddag (selger, da verkstedet var stengt) og snakka med verksmesteren fredag. Kom så på noen ting til og sendte mail til verkstedet og klage til Nissan sentralt der jeg også bad om bekreftelse på at det virkelig ikke er noen reklamasjon at varmeappareatet ikke virker på Auto, bare med AC aktivert i tillegg. Jeg ble kontaktet av en fra Nissan på telefon, men har var ikke teknisk person og jeg fikk ikke noe svar. Får se hva det ender med. Kan oppdatere status når jeg kommer til bunns i saken.

78
Leaf 2010-2017 / Sv: Dårlig varmeapparat Leaf?
« på: fredag 16. mars 2018, klokken 20:51 »
Jeg tar sjansen på å søke råd i denne tråden...
Jeg har en 2013 Leaf Accenta med varmepumpe. Bilen har gått 98000 og har fortsatt garanti (så vidt). For en drøy måned siden begynte varmeapparatet å fuske og innimellom blåse kaldluft. Jeg hadde bilen inne på verksted og fikk den igjen etter 10 dager med feilsøking.
Det jeg fikk beskjed om var at varmeapparatet virket, men det kunne ikke brukes på Auto. AC måtte være konstant aktivert. Det som overasket meg (og verkstedet) var at verkstedet hadde fått beskjed fra "høyeste hold" (fabrikken?) om at det bare var sånn på noen biler og at det dermed ikke var en feil som trengte å bli utbedret på garanti (slik jeg forsto han). Han på verkstedet sa at han hadde spurt flere ganger, da ha syntest at dette var rart. Etter mitt syn så er dette et avvik og kan gjøre bilen mer "tungsolgt" når jeg skal selge den (trolig i år).
Er det noen som har opplevt noe lignende? har noen formening om dette bare en noe jeg må godta?

Ellers har bilen vært "knakende god" fram til nå, men jeg tenker å bytte den inn i en med lenger rekkevidde. Nye Leaf er en kandidat, men jeg synes ikke dett er bra av Nissan.

79
Ser ikke ut til at det blir så ille.
En ting jeg lurer på er hvordan det blir for Mortavika-Arsvågen (der jeg kjører), der det er bombenger som en del av ferjebilletten. Jeg er ikke 100% sikker på alle tall i og med at jeg kjører elbil, men ordinær pris er 192 kr og i det er det bompenger på 49 kroner (?). Vanlige biler får rabatt på billettdelen (192-49) 143 kr med verdikort, men ikke på bompengedelen. Dvs at prisen med verdikort for vanlige biler med 50% rabatt blir 143*0,5+49=120,5. For elbil betaler jeg 40 kr i dag for personbillett med verdikort (17% rabatt). Med det nye systemet blir det da 143*0,25=36 kr for elbil, dersom bompengene holdes utenfor. Dersom bompengene kommer i tillegg, uten rabatt, så blir det 36+49=85kr. Og dersom det er halv pris på bompengene også, så blir det 36+49*0,5=74kr (tall rundet opp).

Noen som vet dette?
Til info så går bompengene til forhåndsinnkreving av tunnel Rogfast over Boknafjorden.

Sider: 1 ... 4 5 [6]