Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nilsern

#46
Model 3 / Sv: Estimert leveringstid Tesla model 3
tirsdag 07. mai 2019, klokken 10:48
Jeg ville ikke ha bestilt nå dersom du er avhengig av å vite leveringstidspunkt. Kan ikke stole på estimat.
Ville heller fulgt med på dette forumet og sett når det begynner å komme båtlaster til Norge i Q2 (dvs slutten av mai og juni) og kontaktet Tesla salg da for mulig rask levering. De fleste som gjorde dette i Q1 fikk bil raskt, mens noen som bestilte i 2018 har ennå ikke fått bil. Jeg har inntrykk av at dersom det er en tilgjengelig bil så er det salg etter "først til mølla" prinsippet. Det kan enten være pga avbestillinger eller at de henter flere biler enn de som er bestilt til Norge.
#47
Kjøpe elbil? / Sv: Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-
mandag 06. mai 2019, klokken 13:30
Steffone, det har skjedd mye med bruktprisene etter at TM3 har "oversvømt" markedet. Tipper prisene nå er i ferd med å stabilisere seg. Du får mye bra eGolf (nyetypen) bruktbil til 250-300.000 :-)
#48
Kjøpe elbil? / Sv: Råd til kjøp av ny elbil til 300.000,-
mandag 06. mai 2019, klokken 12:42
Ville ikke kjøpt brukt Tesla uten garanti. Selv om de har vist seg å være holdbare så kan de være dyre å reparere, samt dyrere forsikring.

Ny bil betyr god garanti og forutsigbart bilhold. Verditap kan imidlertid bli stort. Golf, Ioniq og Leaf er nok litt "hipp som happ". Ioniq lader raskest, men vet ikke om det betyr så veldig mye. En brukt Ampera er nok bedre for langtur. 40 mil bør gå med maks en lading - året rundt.

Ett annet alternativ, hvis du kan strekke budsjettet litt, er Hyundai Kona, som koster 340-350.000 ferdig på veien. Jeg trodde det var kjempelang ventetid, men snakka med en selger som sa at det var en del avbestilte biler. Han trodde jeg kunne fått en i august-septemper hvis jeg bestilte nå. Den er kanskje litt liten for bakoverlent barnesete.

Jeg tror jeg ville ha gått for en par år gammel e-Golf, Leaf eller Ioniq til 250.000. Greit kompromiss mellom gjenværende garanti og verditap. Vinterrekkevidde for alle tre er vel 18-20 mil (ikke eksreme forhold).
#49
Model 3 / Sv: Noen som selger model 3?
torsdag 02. mai 2019, klokken 12:27
Bestillingssystemet til Tesla gikk over stokk og stein i Q1 med tanke på rekkefølge av bestilling mot levering. Kan ikke se bort fra at det er likedan nå.

Jeg ville bare ringt til Tesla fra tid til annen og plutselig så har den en bil tilgjengelig klar for levering. Ikke stol på den infoen du får fra Tesla, dvs får du høre at det ikke er biler tilgjengelig før i juni så kan det godt hende at du kan ringe på igjen to dager senere og snakke med en annen og da kan de ha en bil klar for utlevering.

Edit: kan godt hende at de har kontroll nå, men når Q2 båtlaster begynner å komme inn i slutten av mai så er min gjetning at det vil gå "over stokk og stein" igjen
#50
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor e-Niro?
søndag 28. april 2019, klokken 20:52
Sitter med det valget selv. Har lavt e-Niro nummer og kan få bil raskt hvis jeg ønsker. Står pr i dag med "venter på hengerfeste". Min selger sa forøvrig at tilgangen på bilen trolig strupes for resten av året pga utslippsregler (som jeg ikke helt har skjønt).

TM3 føles mest moderne og gjør det gøy å kjøre bil, samt firhjulstrekk og best ladenettverk. e-Niro er hakket mer praktisk for en barnefamilie og en bra bil, men veldig kjedelig sammenlignet med TM3. Jeg mener at man får mest for pengene med TM3.

Det som taler imot Tesla og for Kia er forutsigbarhet. Kia har stabil god kvalitet, en forhandler nærmest på hvert gatehjørne og god garanti. Tesla har muligens best "opplevt kvalitet" (føles mer luksuriøs), men mye mer ujevt kvalitet på montering og lakkerig, samt mer usikker "holdbarhet".

Et annet usikkerhetsmoment hos Tesla er om de klarer å vokse raskt nok på service / verkstedsiden. De har klart å levere ut mange biler, men kundebehandling underveis har til dels gått over stokk og stein (jeg er av de som har vert, forsiktig sagt, uheldig).

For meg er spørsmålet om man skal velge det trygge eller la seg rive med og kjøpe en hypermoderne "sportsbil" til en pris man aldri før har hatt mulighet til i Norge - og akseptere større mulighet for problemer og frustrasjon mens man har bilen.

MODERATOR

Har tatt bort en setning om Teslas økonomi, fordi det er andre tråder i forumet som følger den.
Og fordi det så lett utarter til en ren økonomidiskusjon.
Som følge av det, så er også flere innlegg etter dette tatt bort, da de bare problematiserte økonomidelen.

MVH

Moderator
#51
Sendte mail med kansellering av bestilling i dag. Bestilte 11 desember, ikke fått bil og ikke blitt kontaktet.

Er lei av å være "gissel" av Tesla. Ser at de fleste som bestilte når som helst i løpet av våren stort sett har fått bil før meg. Trenger ikke ny bil nå og må ikke absolutt ha Tesla, så ingen stor risiko å kansellere. Står på flere ventelister... Ikke umulig at jeg bestiller på nytt i juni. Regner med at der da er ledige biler i Norge med kort leveringstid. Lettest å hente i Stavanger, men null problem å ta en tur til Oslo.
#52
Noen som har hørt noe?

Min ble bestilt 12 desember med levering Stavanger. Bilen ble solgt i Oslo for at Tesla skulle oppnå best mulig salgstall i Q1. Siste gang jeg ble kontaktet av Tesla var i begynnelsen av februar. Etter det har jeg brukt timesvis i telefonkø... (kortere ventetid nå)
Ringte til delivery i dag, men fikk ingen relevant info annet enn at bilen var avslått og kunne være hvor som helst. Kunne ikke engang si om den hadde forlatt fabrikken. Ny leveringsdato helt i det blå. 
#53
Tror ikke man har så mye å tape på å vente. Er i samme situasjon. Regner med at Tesla kommer til å gjøre alt for å få de neste forsendelsene registrert og solgt i løpet av Q2 (dvs juni). Venter på bil (bestilt 12 desember) med levering i Stavanger. Dersom jeg tjener på det så vil jeg avbestille og bestille ny ut i mai, når Q2 bilene kommer, og muligens legge inn levering i Oslo for ikke å risikere at bilen blir solgt til noen andre (igjen). Prisene er bittelitt lavere nå enn min pris; spesielt lakk. Bestilte sort, men vurderer å bytte til hvitt. Får uansett vente å se hva som evt blir "plaster på såret" for oss som har fått bilen vår solgt på østlandet. Er heller ikke fremmed for å bytte til andre merker dersom prisene blir satt ned. Tror ikke jeg gidder å vente på SR pga usikkert leveringstidspunkt.
#54
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
torsdag 11. april 2019, klokken 11:33
Lars. Her på vestlandet blir det sjelden veldig kaldt, men har erfart (Leaf) at pluss 5 og drittvær med motvind og regn er verre enn minus 10 og pent vær. Kjører undersjøiske tunneler og disse drar selvsagt en del strøm, men ikke så ille som man skulle tro. Antar e-golf bør takle 15 mil (egentlig 7+7), men er ikke innstilt på å stadig komme hjem med pipende bil som skriker at nå må det snart lades. Spenning kan oppnås på andre måter enn ved rekkeviddeangst...
#55
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
tirsdag 09. april 2019, klokken 15:08
zementh, takker
akkurat det svaret jeg trengte :-)
#56
e-Golf / Sv: Rekkedidde på E-Golf 2019
tirsdag 09. april 2019, klokken 14:15
Noen som har noen formening om e-golf takler 15 mil pendling året rundt (7 mil hver vei).

Bor på vestlandet og pendler mellom Haugesund og Stavanger. Har en gemmel Leaf som greit klarer en vei året rundt, men ikke t/r. Lader nå på jobb, men har fått beskjed om at skøyteledningen er ulovlig for fast lading (noe som er helt riktig) og at må se meg om etter elbil med bedre rekkevidde...

Har TM3 i bestilling (bestilt før jul) og venter ennå, men begynner å få nok av slett kundebehandling hos Tesla og vurderer alternativer.
Har også lavt nr på e-niro, men e-golf er ganske mye billigere (spesielt brukt). Tenker mer og mer at det ikke er nødvendig å ha elbil til langkjøring, men kanskje heller en "snerten" elbil som takler dagligdags bruk og så en romslig stasjonsvogn til "konebil" og feriebruk. Får mye stasjonsvogn for 300k i dagens marked...
#57
Dette blir stadig bedre  :D

Bilen jeg hadde fått RN / VIN på ble registrert i Oslo i dag, på en som heter Henrik. Jeg fikk forrige uke vite at jeg var satt opp med ny bil med tidligst levering i midten av mai.

Jeg var i kontakt med Tesla forrige uke og fikk da beskjed om at en annen bil var satt opp på meg. Jeg spurte da om det var en hvilken som helst bil tilgjengelig i Norge, uansett lakk. Jeg kunne hente bilen i hele Sør-Norge. Det var ingen med sort interiør. Og så blir bilen jeg hadde fått RN nummer på registrert i Oslo i dag, 8 april.

#58
Sitat fra: Ruller3 på mandag 08. april 2019, klokken 12:56
Jeg har opplevd det samme og fikk en betalingsoppfordring på sms rett før estimert leveringsdato, samt beskjed av en kundebehandler at bilen med mitt VIN-nummer kom til Norge den 24 mars. Så oppdaget jeg at den var registrert på noen andre en uke etterpå. Klage blir sendt inn.
Sett gjerne inn oppdatering på hvordan det går med klage eller send med personlig melding :-)
#59
Har da, som Thomas foreslo, vert i kontakt med forbrukerrådet.
Thomas har helt rett.
Man har ikke krav på noe bortsett fra evt:
- å heve kjøpet
- kompensasjon for utgifter man har hatt

Tesla kan i praksis trikse og mikse akkurat som de vil med kundebiler for å oppnå sine salgsmål. Med tanke på omdømme så er det er annen sak. De skal ikke gjøre altfor mye av slik, som jeg kaller for uredelighet, før det slår tilbake på dem selv.
#60
Thomas. Har dessverre aldri fått avtale om levering. Det nærmeste er en sms fra 25 februar med estimert leveringsdato 13/3 - 27/3.

Kjernen er vel: Kan Tesla selge en bil som jeg har fått RN/VIN på til noen andre for å oppnå egne salgsmål i kvartalet og gi meg en ny RN/VIN med omtrent to måneder forsinkelse?

Vet ikke om jeg gidder å  bruke tid på forbrukerråd, men antar at jeg kunne hatt en bra sak.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA