Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Nilsern

Sider: 1 2 [3] 4 5 6
31
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:24 »
Jeg er enig i at det går fint an å klare seg uten AUTO. Hvilken annen bil har ett varmeapparat med en stor knapp som heter AUTO, som ikke kan brukes om vinteren? (det virket første 4 åra jeg hadde bilen). Det er ett  avvik som jeg mener å burde ha har krav på å få utbedret på garantien. Instruksjonsboken anbefaler faktisk å bruke AUTO.

Bilen skal snart selges, da jeg venter på TM3 (som jeg vet var "aktivert" i Belgia 22 februar...). Har dere noen formening om hvordan dette vil påvirke bruktbilprisen p åLeafen? Bilen er en norsk 2013 modell Accenta, en eier, har gått 128.000, SOH på omtrent 90% (alle barer intakt). Bilen er i normalt god stand og EU godkjent til januar 2021. Tenker å legge den ut på Finn til 85.000. Virker det fornuftig?


32
Var en tur innom servicesenteret i Stavanger i dag. Antar at min bil var med båten som kom i dag. Har fått final invoice og sms med anntatt leveringsdato 14-27 mars. De sjekket datasystemet, men fant ingen relevant info (edit: vil nok si at de ikke hadde tilgang til databasen med info om dette). Fikk bare beskjed om at ingen avtale var satt opp. De kunne ikke engang se om bilen min var med båten som kom i dag. Men de var hyggelige og lette etter info... Det eneste jeg fikk vite var at alle bilen skulle være utlevert innen utgangen av kvartalet, dvs 31 mars.


33
Model 3 / Sv: Tesla på italiensk?
« på: mandag 25. februar 2019, klokken 08:03 »
Aggiornamento Tesla � la tua Model 3 � quasi pronta! Il periodo stimato di consegna della tua Model 3 � tra 14/3 e 27/3 a Stavanger. La fattura sar� disponibile a breve. Ti chiediamo di prepararti al pagamento. Se non vuoi pi� ricevere SMS, rispondi STOP.

Forstår ikke italiensk, men tolker det slik at båten, som nok er Grand Venus, er i antatt transit 14/3 (Zeebrugge) og bilen min leveres i Stavanger 27/3.

34
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
« på: torsdag 21. februar 2019, klokken 08:52 »
Svein,
Hyggelig dame hos Tesla som sa at min bil var på båt nr 6 "Morning Cornelia" (EDIT: jeg ringte og spurte om noe annet). Det var iallefall det jeg oppfatta. Googla så og fant posisjon. Ser at det må være feil båt ;-)
Har ikke tenkt å reise til Shanghai ;-)
Vet du om Grand Venus er båt nr 6?
EDIT: har noen navnet på alle båter som er underveis?

35
Model 3 / Sv: Båt transport fra USA til Europa/Norge med TM3'er.
« på: torsdag 21. februar 2019, klokken 08:20 »
Snakka med Tesla i dag og fikk beskjed om at min bil var på båt nr 6 "Morning Cornelia", men antatt levering i midten av mars. Sjekka posisjon og ser at båten bare så vidt har lagt fra kai i California. Med 4-6 uker transport, inkludet Panamakanalen, vil jeg nok anta at et bedre estimat for levering er helt i slutten av mars. Sort LR, reserverte juni 2018 og bestilte 11 desember, ikke Tesla fra før.

36
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: tirsdag 19. februar 2019, klokken 10:36 »
electrix,
stor sett enig i din argumentasjon. Men min mening er at det nok også sier noe om Nissan og hvilken standard de legger seg på. Jeg er rimelig overbevist om at de merkene som har høy standard i kundebehandling hadde fikset dette. Nissan ligger i bunnsjiktet når det gjelder kundetilfredshet.

Varmeapparatet virker, styring av viftehastighet er OK, men AUTO knappen er bare til pynt. Det går ikke an å bruke HEAT alene uten å samtidig aktivere AC.

37
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: mandag 18. februar 2019, klokken 20:20 »
Hei
varmeapparatet fungerer, men AUTO knappen kan ikke brukes. Har ingen feilkoder. Verkstedet, Bilsenteret Haugesund, hadde bilen inne i 9 dager og jeg vet ikke hva de gjorde - eller ikke gjorde. Jeg fikk bilen igjen med beskje om at varmeapparatet virket, men ikke på AUTO (som det hadde gjort før). AC må være aktivert for å få varme, noe som gjør at rekkevidden er bitte litt kortere. Når man trykker på AUTO slås AC av om vinteren og varmeapparatet slutter helt å gi varme. Må da trykke på AC igjen slik at AUTO slukkes.
Mitt ankepunkt er at bilen var i garantiperioden når dette oppsto og jeg anser det for en feil som jeg da har krav på å få rettet opp. Jeg har tre hovedargument.
1) dette er ikke i henhold til instrunsjonsbok
2) varmeapparatet virket i AUTO funksjon de 4 første åra jeg hadde bilen
3) Haugaland bilsenter, som jeg kjøpte bilen av, og som var Nissan forhandler fram til ca 2016, uttalte at de ikke hadde sett noen Leaf med varmeapparat som fungerer slik.

Jeg har forsøkt å be Nissan om dokumentasjon på at noen biler har varmeapparat som ikke virker på AUTO, men ikke fått skikkelig svar.

Mulig jeg er en kravstor kunde, men jeg mener at når ett avvik oppstår i garantiperioden så har man krav på å få dette utbedret - uavhengig av "alvorlighetsgraden på avviket" i forhold til hva det koster å utbedre det. Det er ikke "kunden" sitt problem. Da må Nissan evt foreslå andre løsninger. Kjernen i saken er om dette er en feil eller ikke. Jeg mener varmeapparatet ikke virker som det skal, mens Nissan hevder at noen biler har varmeapparat som "er slik", uten at de har fremvist noen dokumentasjon på dette, i forhold til mine tre argument litt over.

Som en oppsummering så har min Nissan Leaf vert en knallbra bil, men jeg er ikke tilfreds med Nissan og Bilsenteret Haugesund ;-)

38
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: fredag 15. februar 2019, klokken 15:30 »
Deler bare litt erfaringer ved klage gjennom forbrukerådet:
Ved klager gjennom forbrukerrådet må man ha god tid.
Jeg erfarte minst 3 måneder venting fra saken ble sendt inn til den behandling startet i forbrukerrådet. Videre minst 4 måneder til skriftlig mekling i forbrukerrådet, mye pga lange tidsfrister. Og så videre 4 måneder ventetid på videre behandling i forbrukertvistutvalget fra dato for registrering. For mitt vedkommende har det totalt gått nesten ett år og da er saken ennå ikke sendt til forbrukertvistutvalget.
Forbrukerrådet er i utgangspunktet et organ for skriftlig megling, mens forbrukertvistutvalget kan komme til en gjeldende dom, som kan ankes videre til tingretten. Forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget er i utgangspunktet gratis.

Min erfaring: man bør ha veldig god tid for å sende en sak til forbrukerrådet. Kanskje bedre å vurdere advokat og rettsvesenet med en gang... Nissan er så unnvikende som de bare kan. Forhandler sier de ikke kan gjøre noe når Nissan har avslått saken, Nissan sier at det er feilsøkt og funnet OK av forhandler og den eneste andre Nissan forhandleren i området vil ikke se saken for å gjøre en uavhengig vurdering.

Jeg har ikke tid til å vente og saken er for liten til å bruke tid og penger på advokat. Bilen må selges i mars, så må da bare selge med info om at bilen er i tipp topp stand, men at varmeapparatet ikke virker uten av AC går og Nissan hevder at dette er helt normalt...

39
Opel Ampera-e / Chevy Bolt / Sv: Opel gjenopptar salget av Ampera-e
« på: tirsdag 12. februar 2019, klokken 13:25 »
Hmm.. til den prisen, tror ikke det er sannsynlig at de klarer å selge ut den batchen på 1500-2000 biler

Nei, ikke når Tesla sannsynligvis kan levere Model 3 MR til lavere pris og med raskere levering...

Hvordan kommer du fram til at Model 3 har en lavere pris? Den starter på 454.700. Ampera koster 399.900 og dette er med alt utstyr.
Mid range ja.. Blir spennede å se den endelige prisen på den.

Jeg tok en kjapp sjekk av prislister fra USA. Forskjellen mellom Tesla Model 3 MR RWD og LR AWD er $7000. Med samme prising (kurs) så vil med Tesla model 3 MR havne på omtrent det samme som Ampera, eller litt under. Da er vel Premium utstyrspakke inkludert. Hva er det Ampera har som ikke er inkludert i TM3 premium? Er spent på når billigere TM3 kommer og hva den vil gjøre med elbilmarkedet i Norge... Edit: må bare beklage å dra inn TM3 i denne Ampera trdån...

40
Leaf 2010-2017 / Sv: Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: fredag 18. januar 2019, klokken 10:16 »
Jepp. Enig i det.
Det står beskrevet i manual at det skal virke på AUTO og gjorde det inntil februar i fjor. 

Mulig at jeg er kravstor, men jeg mener at det er et klart avvik. Jeg har forsøkt å få dokumentasjon fra Nissan (via forbrukerrådet) på at noen bilen har varmeapparat som ikke virker på AUTO, men de har vridd seg unna og ikke svart direkte på spørsmålet.

41
Leaf 2010-2017 / Problemer med varmeapparat og med Nissan - noen råd?
« på: torsdag 17. januar 2019, klokken 22:02 »
Jeg har en Nissan Leaf 2013 modell med varmepumpe som har vert en knallgod bil, men har siste året hatt en garantisak gående mot Nissan og forhandler. Saken er behandlet i forbrukerrådet uten å komme til noen løsning og jeg har nå bedt om at den videresendes til forbrukerklagenemnda. Legger ut saken her for å om mulig få noen råd. Har kommentert saken i andre tråder tidligere, men legger det nå ut som egen tråd.

Problemet med varmeapparatet er at det ikke gir varme når AUTO knappen brukes. Istedenfor må både AC og HEAT brukes sammen. I det jeg trykker på AUTO så slår AC seg av (som det skal) og varmeapparatet slutter helt å gi varme. Har sjekket med Leaf Spy og det er veldig tydelig at det ikke lenger drar strøm.

Saken er så kortfattet som mulig forklart under, beklager at det blir litt langt.
Varmeapapratet begynte å fuske i fjor vinter mens bilen hadde nybilgaranti og bilen var inne til sjekk hos Bilsenteret Haugesund, som nå har Nissan her i regionen. Etter 9 dager fikk jeg bilen tilbake med beskjed om at varmeapparatet virket, men hadde funksjonalitet som beskrevet over. Avgjørelsen var tatt i samråd med Nissan Norge og ble begrunnet med at noen bilen var sånn. (min var ikke "sånn" før dette oppstod i fjor vinter). Jeg var i kontakt med Haugaland Bilsenter, som hadde Nissan her fram til ca 2016 (som jeg kjøpte bilen av. Har bare godt å si om dem). De kommenterte at de aldri hadde sett en Leaf med varmeapparat som virker som virker på den måten min gjør nå, men de kan ikke benekte at det finnes. Nissan ville ikke snakke direkte med meg som privatperson, men henviste til Bilsenteret Haugesund. Jeg kontaktet så advokat gjennom NAF. Han så på saken og mente jeg hadde en god sak, men kom ingen vei mot Bilsenteret Haugesund / Nisssan. Advokaaten anbefalte å prøve forbrukerrådet noe jeg gjorde (med flere måneders ventetid). Nissan ble tatt med som part og måtte dermed svare på henvendelser. De har egentlig svart mest i stilen "goddag mann - økseskaft". Nissan gikk imidlertid med på at jeg kunne be et annet Nissan verksted se på bilen og ta en funksjonstest av varmeapapratet. Jeg kontaktet da Ålgårds Auto i Haugesund. De ville imidlertid ikke se på saken og konkluderte (via mail) med at: "vi kan ikke se det som hensiktsmessig at vi ser på funksjonen til varmeapparatet på din bil. Dette er allerede sjekket ut av forhandler i Haugesund i samråd med Nissan".

Så der står saken. Noen råd?
Jeg vil også spørre her om noen har en Leaf der AUTO funksjonen i varmeapparatet ikke kan brukes?

Jeg har en Tesla Model 3 i bestilling og skal snart selge Leafen. JEg kan ikke forstå annet at dette må gjøre Leafen vanskaligere å selge (dvs lavere pris).?

42
Model 3 / Sv: Tesla åpner for konfigurering/bestilling av Model 3 i Norge 5. Desember!
« på: fredag 07. desember 2018, klokken 08:56 »
Har, som de fleste andre, fått  beskjed om at jeg kan få bil i slutten av februar ved bestilling før 1 januar.
Noen som vet om nummeret i køen videre er gitt av når man bestiller eller blir alle bestillinger før 1 januar behandlet etter det opprinnelige kønummeret (når bilen ble reservert første gangen samt om man har Tesla fra før)? Dvs får man bil tidligere ved bestilling nå enn rett før fristen (31 desember)? Har man noe å tape med å vente med bestilling? (kanskje litt knotete skrevet, men satser på at det er forståelig ;-))

EDIT: Har bestilt, for sikkerhets skyld. Har ikke lyst å vente unødvendig lenge på bilen.

43
Kia Niro EV / Sv: Går du for Tesla Model 3 i stedenfor?
« på: torsdag 06. desember 2018, klokken 19:13 »
Reserverte e-Niro i romjula i fjor og Tesla M3 i juni i år. Fikk mail i dag om at Tesla er klar til bestilling med levering i februar/mars. Var egentlig innstilt på Niro, men med senere levering samt høyere pris enn forventet på Niro og det stikk motsatte for Teslaen så spørs det om det ikke blir Tesla :-)

44
Kia Niro EV / Sv: Nedjustert rekkevidde for e-Niro
« på: mandag 03. desember 2018, klokken 12:32 »
Ikke overasket. Stemmer vel ganske bra med Teslabjørn's (Kiabjørn :)) anslag om 5% kortere rekkevidde enn Kona. Fortsatt god rekkevidde og akkurat dette teller ikke negativt for meg. 

Er mer spent på resultatet fra Swedish Electric Car Championship. Kia e-Niro ble kjørt fra Haparanda til Ystad sammen med Tesla S100D, Jaguar I-Pace og Hyundai Kona. Det er publisert at Tesla vant, Kona kom bra ut av det og I-Pace måtte bryte, men har ennå ikke funnet noe info om hvordan det gikk med e-Niro.
Se f.eks svenske elbilen.org

45
Model 3 / Sv: Model 3 - norske priser
« på: lørdag 01. desember 2018, klokken 17:46 »
Følgende er sakset fra artikkel i svenske elbilen.org.

http://www.elbilen.org/uppgifter-till-elbilen-sa-blir-priset-pa-tesla-model-3/

"Elbilen erfar att den fyrhjulsdrivna varianten med stora batteriet och utan någon som helst extra utrustning kommer att kosta 550 000 norska kronor. Omräknat till svenska priser får man räkna om kronkursen och lägga på svensk moms. Då blir priset drygt 735 000 kronor. Efter stödet på 60 000 kronor landar priset alltså på omkring 675 000 kronor."

550 NOK for LR AWD. Er det noe hold i dette?


Sider: 1 2 [3] 4 5 6