Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nilsern

#16
ID.3 / Strømtyvene / reelt strømforbruk
mandag 24. januar 2022, klokken 12:28
På pendlerkjøring med ID.3 så ligger mitt forbruk vinterstid sånn omtrent på rundt 1.8-2 kwh/mil ifølge kjørecumputeren.
Men, jeg har etterhvert funnet ut at det går mye strøm som ikke blir registrert av kjørecomputeren, spesielt med forvarming og mye småkjøring. Jeg har regisrert at bilen ofte står og "summer" etter at den er parkert og fortsetter å bruke strøm, men har ikke helt funnet ut av "mønsteret". Rekkevidden og %strøm på batteriet går VELDIG fort ned ved mye småkjøring, spesielt ved bruk av forvarming. Jeg har fått en fornemmelse av at reellt strømforbruk til ID.3, spesielt med småkjøring, er mye høyere enn for min tidligere e-Golf.
Er det noen med "smart" ladestasjon (mulighet til å lese av forbruket til lading) som har sammenlignet forbruket på kjørecomputeren med hvor mye strøm som går til lading? Jeg har en mistanke om at det går mer strøm enn man antar, og at prisen for å bruke bilen vinterstid med dagens strømpriser er høyere enn man tror...

Jeg vet at dette er litt sånn "hvor langt er et tau" spørsmål, men er ute etter eksempler :-) Dette spørsmålet kunne like gjerne stått på ID.4 forumet.
#17
Renault Megane E-TECH / Sv: Earlybird - venteliste eller køordning?
torsdag 23. desember 2021, klokken 09:36
Fikk gave i posten i går, som skulle ha vert noen solbriller fra "Northug". For mitt vedkommende så var det dessverre bare en tom eske. Jeg antar et en utro tjener, enten hos leverandør (Fossheim) eller hos posten har tatt brillene :-[ 
(edit: iflg de som pakket så var det feil fra produsent. Nye skal være på vei)
Da er det lotteriet igjen ;)
#18
ID.3 / Erfaringer med ID.3
onsdag 22. september 2021, klokken 16:01
Jeg har nå kjørt godt og vel 20.000 km med min ID.3 1st PLUS og legger ut litt erfaringer – både ris og ros. Beklager at innlegget er litt langt og rotete...
Ting som er bra eller OK:
•   Å kjøre: Bilen er behagelig og god å kjøre. Størrelsen er kompakt, men romslig og slik at man setter seg «inn», ikke «ned» - flott for daglig bruk med pendling og kjøring av unger. Bakhjulstrekken gir helt suveren svingradius og bilen er en drøm i trange parkeringshus. Jeg har opplevd framkommeligheten på vinterføre omtrent som for min gamle e-golf, men ID.3'en er mer «nervøs» når det er virkelig glatt. Bilen er sprek nok til trygge forbikjøringer og er lettkjørt.
•   Forbruk: Forbruket varierer selvsagt med vær og kjøring, men jeg vil anslå at ID.3 har et forbruk som er drøyt 10% høyere enn min gamle e-golf (FL300). Batteriet er stort nok til at rekkeviddeangst for meg ikke er noe tema, i motsetning til e-golfen. Jeg har stort sett makset på ca 60-80 KW under hurtiglading, mulig dette kan forbedres ved SW oppdateringer.
•   Førersetet er enkelt (mitt har ikke regulerbar korsrygstøtte), men er helt OK. Jeg har brukt bilen til pendling (2x1.5 time) og langtur i sommer, og jeg kan ikke si annet enn at jeg sitter bra, men uten den «go-følelsen» som noen biler gir.
•Lysene er veldig gode og matrix/automatisk blending fungerer bra.
• Varmeapparatet og aricondition er kraftigere enn på min gamle e-golf og bilen blir fort varm / avkjølt.

Og så en masse ting som jeg ikke er helt fornøyd med:
•   Interiør: interiøret er litt kjipt, alt fra fargevalg til alle overflater.
•   Infotainment: Fungerer OK til daglig, men har en del irritasjonsmomenter. Jeg savner knapper. Det er litt lite responsivt. Noen av knappene under hovedskjermen har ikke lys. «Lane-assist» går ikke an å slå av permanent (som for de fleste biler med denne irriterende funksjonen), men må slås av hver gang. På ID krever dette 4 trykk på forskjellige steder på skjermen - dette er trafikkfarlig. Knappene på nederste rekke under skjermen er "vanskelige". Jeg trodde først at Assist knappen (første jeg trykker på for å slå av lane assist) ikke virket før jeg etter hvert fant ut at det ikke funket å bruke tommelen, men istedenfor bruke pekefingeren og passe på å sikte ordentlig. Jeg får ikke Android Auto til å virke, men mulig dette skyldes min Huawei telefon. Det virket på min gamle e-golf.
•   We connect ID: har etterhvert blitt ganske stabil, men har veldig lite funksjoner. Stort forbedringspotensial.
•   stereo: Kort oppsummert så synes jeg ikke lyden er mye å skryte av. Min bil har ikke høyttalere i bakdørene, noe som burde være standard i en bil i denne prisklassen.
•   ID.3. er ikke godkjent for taklast, men virker å være klargjort for dette. Bilen er stor nok og har god nok rekkevidde til å ha fungert som fullverdig familiebil med takboks, men ikke uten dette.
•   Og så litt småpirk: ikke eget sted for briller/solbriller, ikke hevbart passasjersete.

Alt i alt en bra bil, med en masse forbedringspunkter 😊 

#19
ID.3 / Sv: Id3 salg hittil i 2021
torsdag 18. mars 2021, klokken 19:26
Sitat fra: HelEl på torsdag 18. mars 2021, klokken 15:36
Sitat fra: DCDriver på lørdag 13. mars 2021, klokken 11:01
Noen som vet hva leveringstiden er, dersom man bestiller i dag?

Burde ikke ...

Der er masse ID.3 på finn.no og høyt verditap for de som kjøpte til full pris. Virker for meg som om det har vert flere biler enn markedet kan ta unna. Jeg tror du får bil på dagen hos mange forhandlere og at det er godt prutningsmonn. Det ligger 1st Plus demobiler ned til 325.000, noe som er nesten 100.000 under ny pris. Jeg mener at det er mye bil for pengene :-)
#20
ID.3 / Sv: 2.1 software er klar
mandag 15. mars 2021, klokken 07:51
merker i praksis ingen forskjell etter oppdatering. Det er nå muligheter til Android Auto, men får det ikke til å virke trådløst. Antar at problemet ligger hos min telefon, Huawei P30 pro. Det virker halvveis med kabel, men må gå gjennom setup hver gang. Mulig at dette skyldes utdaterte datakunnskaper knyttet til min høye alder på 50 år ;-)
#21
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil som kan være familiebil?
onsdag 17. februar 2021, klokken 19:18
Du får mye bra til 200.000 som fortsatt har nybilgaranti. Leaf 40 kWh,  hyundai ioniq og 36 kWh e-golf er gode alternativer. Kjøp en bil som er godt holdt og gjerne parkert i garasje. Mistenker at det kan være mer feil på elektronikk i biler som har stått ute og ladet i regnet. Hadde ikke vert så redd for kjørelengde. Batteri har bedre av å bli brukt enn å stå ubrukt fulladet. Kan gjøre gode kjøp på biler med høy km.
#22
ID.3 / Sv: Bakhjulstrekk
søndag 24. januar 2021, klokken 14:45
Lånte en ID.3 demobil den glatteste dagen på flere år på vestlandet, med våt is på sideveiene. Demobilen hadde Pirelli piggfrie dekk. Kjørte min e-golf med nye Continental piggfrire dekk samme dag. Mitt inntrykk er at ID.3 har noe bedre framkommelighet, men er mye mer "urolig" i sakte fart på såpeglatte veier. Småsladder ble rettet opp av elektronikken hele tiden- ikke noe farlig , men veldig merkbart. Jeg rørte ikke noen innstillinger. På "vanlig" vinterføre tror jeg ikke man merker noe til det. Jeg likte iallefall bilen og det ble kjøp (av demobilen) :-). e-golfen er mer premium, men ID.3 vokste liksom jo lenger jeg kjørte (lånte for andre gang).
#23
ë-C4 / Sv: Citroën C4
søndag 17. januar 2021, klokken 17:26
Kort prøvetur på tildels ujevn vintervei. Det som slo meg var at det var enormt bra fjæringskomfort, tror man må høyt opp i størrelse og pris for å finne noe tilsvarende. Samtidig så var bilen stødig og fin på veien (kjørte fint...). Grei størrelse og og interiør. Lavt støynivå - omtrent på linje med ID.3?. Det var ingenting jeg hengte meg opp i som direkte negativt. Noe er litt smak og behag. Sittestillingen var lavere enn jeg hadde regnet med og jeg kunne ha tenkt meg at rattet kunne trekkkes litt lenger ut. Setene virket gode. Sammenlignet med "rene elbiler" som ID.3 og Tesla M3 så var det påfallende hvor langt panseret var.
#24
ID.3 / Sv: Altfor høy pris på ID3
lørdag 09. januar 2021, klokken 21:50
Ser at det er mange nesten nye ID3 på Finn til langt under offisiell nypris. Til og med merkeforhandlere selger til rundt 350k for plus utgaven med vinterdekk. Tipper at det er for mange Plus utgaver på lager. Max og basusmodellen holder seg bedre. Kommer det snart prisreduksjon eller enda bedre kampanjer på nye biler?
#25
ë-C4 / Sv: Citroën C4
onsdag 06. januar 2021, klokken 10:46
Demobiler holdes igjen for felles lansering ifølge min selger. Trolig klare til neste helg.

Noen forhandlere som har fått demo / utstillingsbiler?

#26
e-Golf / Setevarme via app aller tidsinnstilling
tirsdag 05. januar 2021, klokken 08:01
Jeg har e-golf med skinn der jeg har inntrykk av at rumpa varmer opp setet raskere enn varmetrådene, men når det først kommer varme så blir det veldig varmt.
Når bilen forvarmes via app så er setet fortsatt kaldt pga at det tar lenger tid å varme opp skinn enn lufta i kupeen.
Jeg hadde en Leaf der setevarme kom på sammen med oppvarming av kupeen når det ble startet via app (dvs de gangene appen virket...).
Noen som vet om det er mulig å få til det i e-golf? Dvs setevarme slås på sammen med forvarming?

Det er masse tråder om e-golf og varme. Helt tydelig at det er en svakhet. Jeg fant ingen tråd om dette og tillater meg derfor å starte en ny tråd.
#27
Fikk tilbud om demobil (dårlig pris... Husker ikke hvor mye) som hadde FSD. Dette var ikke jeg interesser i. Selgeren sa da at de kunne ta det bort så bilen ble billigere. Det er en funksjon de kan slå av og på. Mulig at Tesla også kan gjøre det med bruktbiler? Og at det dermed ikke gis ekstra betaling for? Edit: kan jeg ha missforstått?
#28
ë-C4 / Sv: Citroën C4
mandag 26. oktober 2020, klokken 06:16
Selgeren min håpte på demobiler før jul og kundebiler i januar/februar edit februar / mars
#29
Spent på hva som ligger i bedre lydisolering.  Er vel dette som har vert noe av det mest negative med TM3. Ser at det er doble vinduer. Hadde vert supert om det var gjort noe med dekkstøy 😊
#30
Det begynner å bli en del e-Golfer som har gått ganske langt, også med det "store" batteriet (FL300).
Fint om folk kan dele erfaringer om hvor godt (eller dårlig) batteriet holder.
Batteristatus på e-Golf er vanskelig å måle direkte, så det må nesten bli en subjektiv vurdering.

Min bil er en 2018 modell som har gått 70.000 (ble kjøpt brukt i fjor). Jeg har ikke merket noe til forringelse av batteriet. Edit: fullader stor sett alltid, men har satt "nedre ladegrense" til 70% slik at den lader lader til dette først og så fullader til avreise om morgenen. På den måten står den ikke fulladet lenger enn nødvendig. Vet ikke om det har så mye å si, men det skader iallefall ikke.

Jeg er pendler og kjører ganske mye, ca 35-40.000 km pr år. Jeg vurderer å enten ha min e-Golf lenge (til den er "oppbrukt") eller å bytte i en annen elbil med litt lenger rekkevidde nå, mens jeg fortsatt får litt for bilen. Jeg har 7 mil til jobb (dvs 14 t/r). Det holdt hver dag sist vinter, men med liten margin de kaldeste dagene (og sist vinter var mild på vestlandet). Det skal dermed ganske lite batteri-reduksjon til før jeg må lade på veien. Jobben aksepterer "nødlading" med stikkontakt (og skøyteledning) en gang i blant, men ikke regelmessig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA