Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - arnejorg1

#661
Leaf 2010-2017 / Nissan leaf prøvekjørt i dag.
lørdag 12. november 2011, klokken 13:59
Vel. Da fikk jeg endelig prøvekjørt leaf. En helt grei bil og kjøre. Omtrent som Think, men her er det mye mere krefter. I tillegg vil jeg si det er mindre motor støy, jeg hørte nesten ikke el-motoren i det hele tatt. Det jeg hørte var dekkstøy og ellers støy av trafikken rundt meg. Ellers var litt missfornøyd med at jeg ikke fikk sete langt nok bak, men det får jeg heller leve med.

Jeg fikk en halvtime på meg siden det var stor pågang hos Witro bil i Trondheim, men jeg fikk kjørt omkjøringsveien innover i retning Stjørdal og tok av mot lade, slik at jeg fikk testet den både på motorveien og i bytrafikken. Totalt sett en bra opplevelse, så det endte med at jeg bestilte bilen. Den starter på 262000 eller noe der omkring, men jeg kom vel opp i 282000 med vinterhjul. Skal få den i februar.
#662
Prisen ble høyere enn jeg regnet med, men fortsatt billig sammenlignet med trillingene. Her får du mer for pengene, jeg regner med at denne prisen er med vinterpakke. Forhandleren av i-on antydet 260000 med vinterpakke og dekk, så er jo trillingserien bare 4 seter og de har lavere rekkevidde enn Leaf. For min del velger jeg klart leaf foran disse. Det virker som Leaf er den beste elbilen på markedet i den prisklassen. Bare tesla er bedre, men den ligger da også i en helt annen prisklasse.
#663
Alt det andre / Sv: elbilkalkulatoren på grønn bil.no
onsdag 11. mai 2011, klokken 21:41
Har lest litt mere gjennom den nå. Finner ut at det som gjør at jeg ikke sparer, er prisforskjellen. Dersom prisen på bensin og el-bil er den samme, er det enkelt og spare. Og så gjelder det og kjøre mest mulig  ::) Jeg måtte sammenligne m-iev med klasse b-bil. Noen som vet hva en 1.6 liter 90 hk ford fokus koster
#664
Alt det andre / elbilkalkulatoren på grønn bil.no
tirsdag 10. mai 2011, klokken 18:04
Når jeg åpner elbilkalkulatoren på¨grønn bil.no kommer det først opp at elbilen blir 22000 kr. dyrere enn en liten bensinbil. Jeg har prøvd og skrive inn ulike variabler, men det er vanskelig og få til og spare på elbil. Noen som har noen tips om hva jeg bør skrive inn? Jeg vil ikke klare og spare vesentlig på bompenger og parkering siden jeg bor på landet, men jeg mener jeg likevel skal klare og spare ca 10000 i året. Tar jeg feil?
#665
Elbiler i media / Sv: Harrytur med elbil ?
lørdag 07. mai 2011, klokken 21:44
Sitat fra: daghb på fredag 25. mars 2011, klokken 15:14
NRK-oppslag i dag om Green Highway:
http://nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7565006

Fint dette her, men hvordan skal du komme deg fra Stjørdal til åre? ifølge kartet er det ikke merket noen ladestasjoner på denne strekningen som er 13 mil. Det vil ikke kunne fungere med de fleste elbilene som er på markedet i dag.
#666
Min erfaring med forhjul/bakhjulsdrift er at dersom en bakjulstrekker er lettere bak enn foran er den elendig på glatt føre og motbakker, den vil bare spinne seg ut. Hiver du derimot hiver en par hundre kilo baki blir det mye bedre. Forhjulstrekkeren er grei den siden den er tyngre foran, men er den like tung foran og bak vil det absolutt lønne seg med bakhjultrekk, spesielt dersom bilen er tyngre bak vil man ha en stor fordel.  Jeg tror nok det lønte seg og lage m-iev med bakhjulstrekk siden den ikke hadde blitt mye tyngre foran dersom man plasserte en lett el-motor i fronten.
#667
Jeg prøvekjørte peugeot i-on i dag, det er jo samme bilen som i-miev. Jeg må si meg meget fornøyd med kreftene. Jeg har også prøvekjørt think for en ukes tid siden, det var en fin opplevelse, men i-on hadde definitivt mere krefter sammtidig som den er  veldig komfertabel og kjøre. Problemet er at den har maks 13 mils rekkevidde og det er maks når du kjører rolig, det holder nok ikke for meg. Jeg kommer fortsatt til å vente på nissan laef før jeg bestemmer meg. Den skal vel ha noe lengre rekkevidde.
#668
ønsker alle nye batterityper med lang rekkevidde velkommen, så dette er jo bar det. Bare ikke prisen blir alt for høy :-\
#669
Vel. Vi får vel bare vente og se om den kommer. Kunne jo kjøpt Teslas Model S, problemet er bare at den ikke akkurat er noe for min lommebok.
Regner med det blir en laef i første omgang, ialefall dersom ikke prisen blir så avskrekkende. :)
#670
http://www.tu.no/motor/article264933.ece

Dette ble publisert 22.10.10. :o
Er det noen som har lest noe mer enn dette. 600 km i gjennomsnittlig 90. Dette høres utrolig ut, så jeg håper disse betteriene kommer på markedet snart. Her vil man jo virkelig kunne erstatte bensinbilen. 8)
#671
Sitat fra: Gamleola på fredag 29. april 2011, klokken 23:15

Det må jo også sies at i-Miev ikke blir bestilt før jeg vet prisen på Nissan Leaf. Hvis Leafen legger seg på samme nivå som i-miev er valget enkelt. Men hvis Leafen vil ligge på 280.000 som noen har tippet (pluss leveringsomkostninger og vinterdekk) kommer det nok til å stå en i-Miev i innkjørselen istedet. Disse bilene er liksom helt i grenseland for hvor mye folk kan betale for en småbil.


Vg har vel antydet at nissan leaf blir rundt 240000. Leste også på forumet her at den kan importeres fra nederland til i ca 220000 med transport inkl. Så prisen i Norge burde vel ikke bli så veldig mye høyere. Vi kan vel håpe at den holder seg under 240000, da danker den jo ut både i-miev, c-zero, i-on og think. Jeg har lest en del om nissan laef på nettet og kommet frem til at om prisen blir den samme som på disse bilene får du mye mer for pengene (større rekkevidde, flere seter, mer plass, mer teknologi og mer komfort). Så jeg velger og gjøre som deg, jeg venter til jeg vet prisen på nissan laef før jeg bestemmer meg.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA