Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - arnejorg1

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 45
31
Elbiler i media / Sv: Nå starter elektrifiseringen til sjøs også
« på: Mandag 03. August 2015, klokken 09:55 »
http://e24.no/energi/du-har-sett-elbiler-foer-her-er-elsjarken/23499131

Spennende utvikling. Småskala forsøk når det gjelder kystfiskeflåten.

Jeg har vist om denne sjarken en stund, men jeg var ikke klar over at den hadde såppas stort batteri. Jeg er imponert. 70% spart er ganske mye i denne bransjen. Håper de snart får til passasjerbåten også.

32
Elbilen i Samfunnet / Sv: Valg 2015
« på: Mandag 03. August 2015, klokken 09:43 »
Svar meg på dette.

Ingen vil vel kunne svare deg på det du spør om uten at man diskuterer spesifikke utbygginger. Her var det bare - slik jeg oppfatter det - snakk om "å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging" generelt. Uansett blir det litt OT i denne tråden, da dette valget er ett lokalvalg, og store prosjekter som jernbaneutbygging i all hovedsak er ett nasjonalt/statelig anliggende, og ett godt valgtema for valget i 2017 men ikke dette i år.

Men med det sagt så har jernbane-utbygging/satsing ett potensiale for å gi store tall dersom det satses tilstrekkelig på de riktige strekningene.


Ja det er vel flere som har sportet litt av. Men jeg ville påengtere at jerbaneutbygging har lite effekt på miljø og ulykkesstatistikk.

33
Elbilen i Samfunnet / Sv: Valg 2015
« på: Mandag 03. August 2015, klokken 09:35 »
Kvifor skulle ikkje det bli store tal? Det er MYKJE å gå på når det gjeld jernbane i Noreg.

La oss nå si. Vi skal redusere biltrafikken med 10%. Og la oss si at det passerer 40000 biler på en tilfeldig strekning, ett tall som man lett får ut av byene. Hvis man regner litt sammkjøring blir det ca. 4-5000 mennesker du skal stappe på toget i tillegg til de som allerede reiser i dag. Det blir litt av en utbygging du må i gang med for å ha kapasitet til bare denne 10%, og hva når befolkningen stadig øker.

Så er det jo det da. Hvem reiser kollektivt når det er mer praktisk å bruke bilen. Tar man bilen kommer man faktisk hjem, tar du toget kommer du til en annen togstasjon.

Sats på vei og elbil. Da har man mye større kapasitet og det er mye mer praktisk

34
Elbilen i Samfunnet / Sv: Valg 2015
« på: ſøndag 02. August 2015, klokken 17:16 »
Sett fra et miljøsynspunkt så er det riktigere å prioritere jernbaneutbygging fremfor veiutbygging. Ikke minst bør mer av godstrafikken flyttes fra vei til bane.

Svar meg på dette.

Hvor mange mindre biler på veien skulle du klare og få ved å prioritere jerbane?

Hvor mange mindre trafikkdrepte skulle du få?

Hvor mye mindre co2 utslipp skulle du få?

Jeg har ikke noe spesielt tro på at dette blir store tall.

35
Elbilen i Samfunnet / Sv: Valg 2015
« på: Torsdag 30. Juli 2015, klokken 00:01 »

Men jeg har ikke hørt ett eneste parti som vil inrette seg etter utviklinga som kommer, og som vil bygge ut infrastrukturen som blir nødvendig.

Frp vil jo bygge ut veinettet i ett mye høyere tempo enn andre partier, men borgerlig sammarbeid gjør at det allikevel går tregt. Du har jo f.eks venstre, som heller vil satse på jernbane fremfor vei. De vil også satse kraftig på elbil, men vi trenger faktisk veier å kjøre dem på. Frp er for dårlig på elbilfronten. Men de to partiene kunne faktisk samarbeidet om innfrastrukturen, så lenge venstre hadde gått med på og satse på vei før jernbane. Avtalen kunne enkelt og greit gått ut på at Venstre jobber for en miljøvennlig bilpark, mens FRP bygger veier. Noe som i praksis betyr, samferdselsminister fra Frp og miljøvernminister fra Venstre.

Lite sannsynlig at dette kommer til å skje, men det fått tempoet i elbilsalget til å holde seg oppe.

36
Du skriver at bensin er fortid... Om du ser rundt deg ser du at bensin er nåtid...

Obs. Glemte at vi fortsatt bruker bensin, men poenget mitt var at man i fremtiden kan gå mer og mer bort fra bensin og diesel, å at fremtiden kommer til å bli elektrisk. Eller hydrogenbasert. Jeg tror mest på elektrisitet.

Og vi skal ikke slutte å produsere olje så lenge verden er avhengig, men man bør nok begynne og se på alternative løsninger. Hva skal vi leve av i fremtiden? Det er heller ingen tvil om at oljen har en stor betydning for den velstanden vi har i dag.

37
Kia Soul EV / Sv: Fikk vår Soul EV i dag!
« på: Mandag 27. Juli 2015, klokken 15:03 »
Gratulerer med bil. Jeg ønsket meg en slik bil, men det ble for lang leveringstid på meg. Du kan jo hilse kona og si at jeg også har lyst på en bil som er like høy som meg selv. :D En ordentlig grom-bil hadde det blitt 8)

38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Valg 2015
« på: Mandag 27. Juli 2015, klokken 14:49 »
Dette viser at man må gå gjennom partiprogrammene før man stemmer. Ett parti vil kanskje gjøre alt for elbil, men løfter ikke en finger for andre viktige tema. Man må se på helheten.

39
Godt det er flere som ser fremtiden slik jeg vil ha den. Bilen er fortid og bilen er fremtid. Bensin er fortid, fremtiden er elektrisk. Det man ikke må glemme er at elbiler også trenger veier å kjøre på, slik at man kommer seg effektivt fra A til B uten å skli ut i første sving eller ødelegge bilen på dårlige grusveier. Det er mye som er fremtiden, men en del av den er iallefall god landevei-stander og ett godt utbygd motorveinett. Foreløpig ser jeg for meg Trondheim-Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Trondheim. Det innebærer også fergefri E39. Resten av landet skal ha god landevei-standard og motorvei dersom det er behov for det.

Å ja, dette koster. Vanvittig mye penger, men vi bilister har vel strengt tatt betalt inn vannvittig mye penger, gjennom mange regjeringsperioder og det er ett stort overskudd i forhold til det som har blitt brukt på vei.
Ta gjerne inn veiavgift i fremtiden også om man kjører elbil eller ikke, men sørg for at alt går til vei. Slik det er nå er veinettet forsømt.

Når det gjelder kollektiv trafikk. Jeg ønsker ikke kollektivtrafikken vekk. Vi trenger ett tilbud til dem som ønsker å la bilen stå, det vil nok være mange som reiser kollektivt også i fremtiden. Legg også til rette for sykkelister. Så har vi ett tilbud alle sammen, enten vi vil kjøre bil, ta buss eller annen alternativ.

I dag er det selskaper som hevder de skal klare og presse opptil 11kwt på ett kilo batteri. Hadde hvert strålende fornøyd om de hadde fått til 1000kwt pr.kilo. Men dette viser ambisjonene. Jeg har sett flere nyheter om ulik batteriteknologi på nettet, så det vil garantert komme mye bedre batterier og man vil klare og produsere dem miljøvennlig slik at elbilen blir nærmest utslippsfri. Da er det ikke lenger noe miljøargument for å reise kollektivt.

40
Kjøpe elbil? / Sv: e-NV200 prisutvikling
« på: Torsdag 23. Juli 2015, klokken 18:38 »
Hva tror folket om økonomien i å investere i en 5 seter e-NV200 nå, ift å vente til senere?

Det er slik med elbiler som med alt annet. Det kommer stadig ny teknologi og prisen på det gamle synker. Skal du vente på det nyeste skal du jammen få vente lenge, for det er noe nytt og vente på hele tiden, og det tar aldri slutt.

41
Elbiler i media / Sv: Trondheimspolitikere sier nei til gratis parkering for elbiler
« på: Tirsdag 21. Juli 2015, klokken 23:59 »
Kan vel si det slik at dere sosialister som tror vi skal klare oss uten bilen, kan bare glemme den tankegangen. Bilen har vi hatt i hundre år og i løpet av de neste hundre årene kommer den til å fly. Vi trenger lettvindte løsninger, men vi kan gjøre d miljøvennlig uten å måtte ta bussen. Å ja, det blir for mange biler i sentrum. Derfor er det bare fint at man bygger litt utenom bykjernen. Alle byer vokser jo. Man kan ikke samle alle butikkene på en plass.

Vel. Sporet vel litt av nå. Jeg skjønner at man må ha parkeringsavgift også for elbiler når det blir mange flere av dem, men vi er ikke der enda.

42
Elbiler i media / Sv: Trondheimspolitikere sier nei til gratis parkering for elbiler
« på: Lørdag 18. Juli 2015, klokken 01:08 »
Dette beviser bare en ting. Ett rødgrønt styre gir ikke bedre fordeler for elbiler.

43
takk for tipsene. Hadde hvert gøy med en tur til kontinentet med elbil

44
Zoe / Sv: Problemer med 10 amp lading
« på: Torsdag 09. Juli 2015, klokken 02:00 »
Da var iallefall ladestasjon montert og bilen lader. Selger sa det var toppmodellen og da skal det følge med 11kw lader. Det er ikke det jeg har fått, men nå gidder jeg ikke krangle mere. Jeg skal være enig med meg selv i at jeg skulle handlet hos Renault Norge og la det være med det.

Toppmodellen av Zoe heter Intens, og leveres med 3,6kW veggboks som standard. Som tillegg kan man velge Supercharge (11kW veggboks), det koster 20000,- kroner i tillegg til Intens (når du kjøper gjennom Renaultforhandler/RBI). Hvis det står i kontrakten din at du har kjøpt Intens Supercharge bør du kreve å få 11kW veggboks, eventuelt avslag i pris. Leverandør må da bytte ut både trafo og veggboks.

Hvis det står i kontrakten at du har kjøpt en Intens Easycharge, så har fått det du skal ha.

Må se nermere på det, men antagelig står det nok bare intens i kontrakten, siden dere sier at det er toppmodellen. Jeg misforstod nok litt der, trodde faktisk at toppmodellen var intens supercharge. Toppmodellen intens koster en tusenlapp mindre hos carpoint enn hos Renault Norge, men hos renault får man i tillegg med vinterhjul og 1 års lade avtale hos fortum. Så kan man vrake en bil å få 25k i avslag. Så jeg hadde fått mer for pengene hvis jeg hadde handlet hos Renault

45
Zoe / Sv: Problemer med 10 amp lading
« på: Mandag 06. Juli 2015, klokken 11:33 »
Da var iallefall ladestasjon montert og bilen lader. Selger sa det var toppmodellen og da skal det følge med 11kw lader. Det er ikke det jeg har fått, men nå gidder jeg ikke krangle mere. Jeg skal være enig med meg selv i at jeg skulle handlet hos Renault Norge og la det være med det.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 45