Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Blitz

#31
Tang EV600 / Sv: BYD Tang med refreshed design og større batteri
torsdag 13. januar 2022, klokken 17:23
Bilde av den "nye" Tang, synes fronten ser bedre ut uten grill.
#32
bZ4 / Prisen for bZ4 i England er klar
onsdag 22. desember 2021, klokken 18:06
Pure 2WD fra 41950, Motion 2WD/4WD fra 45750, Visjon  2WD/4WD fra 47650, Premier  4WD fra 51550.
https://www.toyota.co.uk/world-of-toyota/bz4x/#grades
#33
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
mandag 20. desember 2021, klokken 10:13
Dette er fra pandaily.com/:  Chinese EV and battery maker BYD has completed the Norwegian listing of its Tang EV and held a first car delivery event in Oslo on August 12.

The Shenzhen-based firm's Tang EV is equipped with blade batteries holding a capacity of 86.4 kWh, allowing for a cruising range between 505km and 565km. The subsidized price of the EV in China is 279,500-314,800 yuan ($43,152-48,602), while the price of the car in the Norwegian market is 599,900 Norwegian kroner ($68,105).

Prisen på $48.600 er med 13% moms, så uten moms og subsidier på $2800 er prisen i Kina $45800, i Norge er det som kjent ingen moms, så påslaget er ca $22700 eller ca 205 000 kr.
Jeg tviler ikke på at BYD Tang er en bra bil, men jeg tviler på at dette er marginer man kan opprettholde over tid. Vanlig margin for en bilprodusent er  9-12% mens Tesla har har ca 30% på model 3 og Y. Hvis man kan få marginer på 50-60% på å selge elbiler i Norge/Europa, vil det  føre til en  strøm av Kinesiske bilprodusenter til Norge/Europa som vil presse prisene og marginene ned, til glede for forbrukeren
#34
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
lørdag 18. desember 2021, klokken 11:55
 Det er vanlig blant kinesiske bilprodusenter å oppgi to rekkevidder, – «WLTP urban» og «WLTP combined». Sistnevnte er den korrekte – altså rekkevidden som beregnes etter en full WLTP-syklus.  RSA  annonserte  den  nye Maxus Euniq 5 med en rekkevidde oppgitt til «342 km WLTP». Det er først da man  lastet ned PDF-dokumentet over detaljerte, tekniske opplysninger man at kunne  fikk se at oppgitt rekkevidde ikke er WLTP, men WLTP urban. Korrekt rekkevidde etter full WLTP-syklus er 260 km.
#35
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
torsdag 16. desember 2021, klokken 16:02
Nei jeg tror ikke frakt av bil fra Kina koster mer enn 15000 kr stk. Jeg har også liten tillitt  til RSA som importør,  Maxus Euniq 5 reklamerte de først med 342 km WLTP rekkevidde, uten å opplyse om at det gjaldt bykjøring.
#36
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
torsdag 16. desember 2021, klokken 14:27
Vanligvis oppgis prisene i Kina uten subsidier og med 13% moms, i Norge er det som kjent ingen moms. Det betyr at toppmodelen av Tang AWD i Kina koster ca 390 000 Nok uten 13% moms.
Så kommer selvsagt frakt i tillegg men jeg antar at når du kjøper 1400 stk direkte fra produsenten så får du litt rabatt fra  i forhold til utsalgspris i butikkene i Kina. I Kina selges den med 6 år /150 000 km garanti, i Norge 5 år/100 000 km.
Selger RSA alle dem 1400 bilene uten rabatt sitter de igjen med ca 280-300  millioner i margin  i tillegg kommer kommer salg av ekstrautstyr som hjul, hengerfeste, lakk og service. Så RSA kommer neppe til å legge ned og pensjonere seg, til det er dette alt for lukrativt.
Min påstand er dette er så lønnsomt, at mange vil prøve å gjøre det samme med andre bilmerker fra Kina, slik at økt konkurranse vil presse prisene og marginene ned.
#37
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
torsdag 16. desember 2021, klokken 12:06
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.
#38
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
onsdag 15. desember 2021, klokken 16:35
Ja fortjenesten er enorm, den er priset ca 170 000 kr høyere i Norge enn i Kina hvor de har 13% moms og ca 18000 kr i subsidier fra myndigheten. Skal BYD virkelig lykkes med å selge mange biler i Norge/Europa må de kvitte seg med grådige importører og heller selge bilen direkte til kundene slik som Nio, som priser bilene  lavere i Norge enn i Kina, for å komme inn på markedet.
Men nå blir det vel en ny importør av BYD, for i følge  RSA-sjef Frank Dunvold skal RSA  legges ned "Om vi ikke selger 1500 rimelig snart, så kan vi omtrent bare legge ned og pensjonere oss. Denne bilen er såpass god, dette er nærmest «ferdigscorede» biler," sa han på lanseringen.  Det blir spennende å se hvordan de skal få solgt de siste 400-500 bilene de har på lager  til en enda høyere pris, samtidig som det kommer en oppgradert modell ganske snart, med ca 10 mil lengre rekkevidde.
#39
Euniq 6 / Sv: Euniq 6
mandag 15. november 2021, klokken 18:21
I Kina koster denne  fra 206 000 til 257 000kr for toppmodellen, så jeg synes prispåslaget på 113 000 kr eller ca 45% er for mye, men det ser ut til at strategien til RSA er å selge veldig få biler, og heller ta veldig god margin.
Påslaget på BYD Tang er på ca 170 000, så de har moderert seg noe, men disse marginen er ikke noe jeg tror de greier å opprettholde over tid.
#40
Tang EV600 / BYD Tang med refreshed design og større batteri
onsdag 10. november 2021, klokken 20:13
The most prominent design change is in the front of the vehicle which now comes with a more modern-looking, minimal grille . This year's model featured a grille that occupied a larger part of the front of the EV but the newer design comes with a smaller one with chrome trim. The newer grille also holds the "Tang" car logo.

Apart from this, the rest of the body hasn't been changed much. The rear and sides of the vehicle are almost indistinguishable from its older model, although the body length has been increased slightly. As such, the length, width, and height of the new BYD Tang EV are 4900mm x 1950mm x 1725mm, respectively, while the wheelbase stands at 2820mm.

Moving on to the SUV's engine, it is an electric motor with a power of 168kW (approximately 229 horsepower). The power has in fact been reduced when compared to the current single-motor version of the Tang EV. However, a dual-motor four-wheel-drive version is expected to be launched soon to compensate.

The lithium iron phosphate Blade Battery of the new BYD Tang EV has been upgraded with an increased density, rising from 140wh/kg to 150wh/kg, which is a considerable upgrade. Because of this, the battery life/range of the vehicle will be reaching 700 kilometers.

Current BYD Tang EV models on sale are three in number, namely long-range, four-wheel-drive high-performance, and four-wheel-drive high-performance flagship.

The newer model will be replacing the current single-motor variant and is set to be unveiled at the Guangzhou Auto Show on November 19.

https://www.gizmochina.com/2021/11/10/byd-tang-ev-announced-with-a-new-design-and-700km-battery-range/

Dagens Tang med firehjulsdrift har vel en NEDC rekkevidde på 500 km, så med det nye batteriet bør vel rekkevidden øke til 600-650 km NEDC og 500 km WLTP.
#41
P7 / Sv: Xpeng P7 - Åpnet for bestillinger.
tirsdag 26. oktober 2021, klokken 09:25
P7 er ca 100 000 dyrere i Norge enn i Kina, så de har nok gode marginer. Nio derimot prises lavere i Norge enn i Kina, og det  er nok en mer fornuftig strategi, om man skal bli det tredje største bilmerket i Norge i 2025, som  Xpeng-sjef Christian Hem har ambisjoner om.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA