Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Troald

#21
Elbiler i media / Autonom Chevy 2019
fredag 19. januar 2018, klokken 07:12
Fremtiden er her i løpet av neste år hvis vi kan stole på nyhetene

http://www.tv2.no/broom/9618506/
#22
Zoe / Selge Zoe
fredag 12. januar 2018, klokken 08:04
Jeg kjøpte Zoe 40 Life i mars 2017, betalte 246 ferdig på veien inkl vinterhjul. Planlegger i ca mars 2019 å kjøpe Kiro/Leaf eller andre med stort batteri og vurderer da salg av Zoe. Hvor lett vil det være å få solgt denne og hva bør jeg kunne få? (Kjører 17-18' pr år)
Har hjemmelader (transformator/pod). Er det naturlig at denne demonteres og følger bilen?
#24
Elbiler i media / Toyota kommer
mandag 18. desember 2017, klokken 14:03
Tidligere har vi hørt om Toyotas nye batteriindikator samarbeid med Panasonic, nå kommer også bekreftelsen på at de faktisk kommer med batteribiler i tillegg til hydrogenbilene. Ingen skam å snu

https://www.tu.no/artikler/toyota-ruller-ut-minst-ti-nye-elbiler/414651
#26
Elbilen i Samfunnet / El + fossil
mandag 06. november 2017, klokken 13:03
I vår husholdning har vi en elbil og en snart tolv år gammel fossil. Vi trenger to biler og venter med å kvitte oss med fossilen til den "rette" bilen dukker opp, antagelig Leaf med stort batteri vinteren 2019.
Hva er din bilsituasjon?
#27
Tesla / Krise?
onsdag 01. november 2017, klokken 21:29
671 mill dollar i minus 3.kvartal. Går dette bra?
#28
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Batterikjøling
fredag 20. oktober 2017, klokken 14:30
Temaet er indirekte drøftet litt her og der på andre tråder, men har et konkret spørsmål:
Kan jeg kjøre Nye Leaf 25 mil uten pause i 30 graders varme? Evt hvor lang pause bør man ha?
#29
Elbiler i media / VW Trucks & Bus
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 08:10
Hvis vi skal stole på nyheter fra VW så er dette bra. De satser på "last mile". I Europa begynner store sentrumsområder å bli forbudt for biler/fossilbiler. Gods kjøres til terminaler og mindre (elektriske) biler kjører godset til endestasjonen (Tenk at i Bergen skal godsterminalen i sentrum oppgraderes - lite miljøvennlig med svære dieseltrailere inn i sentrum)

http://www.greencarreports.com/news/1113283_vw-plans-for-electric-trucks-and-buses-starting-production-next-year
#30
Elbilen i Samfunnet / Trenger man Tesla X?
søndag 15. oktober 2017, klokken 09:50
Gjør regning med å bli upopulær nå, men jeg er overrasket over all kritikken mot Regjeringens avgiftsforslag.

Mitt hovedpunkt er at bilkjøring er ikke miljøvennlig. Elbil er miljøvennligere enn fossilbil, men ikke miljøvennlig.

Transport er nødvendig, men kan man gjøre transport miljøvennligere? Jeg er ikke naiv og tror på at folk kan gå eller sykle med unger mange km i all slags vær. Men de fleste inkl meg selv kan parkere bilen oftere og enten gå/sykle eller bruke kollektivtransport.

Når vi først skal ha bil, holder det ikke da med f.eks en Nissan Leaf?
1. Den har ikke krok.
Kan du ikke låne/leie/kjøpe hjem-/bortkjøring? I forbindelse med oppussing hjemme slet jeg med tanken på å få transport hjem byggvarer. Så viser det seg at f.eks Byggmax har en rimelig og enkel hjemkjøring.
2. Ikke nok plass til storfamilie og bagasje på langturer
De fleste av oss reiser ikke så ofte på langtur med bil, hvorfor ikke låne/leie bil til dette? Etter i flere år å ha kjørt Bergen-Østlandet/Bergen-Trøndelag har jeg begynt å sette pris på tog eller fly og evt leie bil dit jeg skal. (Fly er kanskje ikke så miljøvennlig, men batteriflyene kommer før TMX går på bosshaugen)
3. Komfort
Ser at det kan oppleves mer komfortabelt å sitte i en stor bil, men alt er en vanesak. Vi er i ferd med å skjemme oss bort i en verden på grensen til å kollapse
4. Sikkerhet
En bil på 2,5 tonn "vinner" nok i kollisjonen, men med stadig tryggere biler med ulike førerassistentsystemer så føler jeg meg trygg nok i en moderne bil.
5. Flott bil
S og X er flotte biler, men jeg føler meg ikke mindreverdig fordi jeg ikke har en av disse. Er det for å vise seg frem at man kjøper den dyre bilen?

NB - dette er ikke kritikk av Tesla, men av oss som "er slaver" av forbrukersamfunnet.

Vær så god - hogg av meg hodet.
#31
Elbilen i Samfunnet / Første ICE-frie by - konkurranse
fredag 13. oktober 2017, klokken 20:46
Oxford eller Paris?

http://www.greencarreports.com/news/1113238_oxford-aims-to-be-worlds-first-zero-emissions-city

http://www.greencarreports.com/news/1113230_ahead-of-france-paris-to-phase-out-internal-combustion-engines-by-2030

Oxford vil forby ICE i 6 sentrumsgater innen 2020 og gradvis øke frem til 2035 med totalforbud. Paris har som mål 2030

Hvem vinner?
#32
Elbiler i media / El-Subaru
torsdag 28. september 2017, klokken 08:46
Subaru klargjør nye modeller for el og hybrid. Dessverre sier de ikke når, men det er lovende. Dette er biler vi savner pr i dag.

https://www.motor.no/artikler/nye-subaru-impreza-klargjort-for-hybrid-og-el/
#33
Kjøpe elbil? / Kjøpe eller leie
mandag 25. september 2017, klokken 13:29
http://www.tv2.no/broom/9380026/

Hvis du ser bort fra at dette er en fossilbil, men som etterhvert kommer som elbil. Kunne du ha tenkt deg å leie? For 6500/mnd får du absolutt alt unntatt drivstoff.
Etter 2 år ny bil. Med tanke på utviklingen så kan det være fristende med ny bil hele tiden. (Hva de gjør med de brukte kan dog være et godt spørsmål.


#34
Elbilen i Samfunnet / Tidslinje EV-revolusjonen
mandag 25. september 2017, klokken 07:35
Cleantech har en artig artikkel der de forsøker å beskrive utviklingen år for år mot det postfossile samfunnet innen transport. Det er riktignok sett med amerikanske briller med Teslalinser.

https://cleantechnica.com/2017/09/24/pondering-progression-ev-revolution/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+IM-cleantechnica+%28CleanTechnica%29

Lang artikkel, noen hovedpunkt:

2017
Første bølge av langtrekkende biler til en OK pris (les TM3 og Bolt)
Utbygging SC
Det kinesiske bussmarjedet blir i større grad elektrisk
Bilfabrikantene begynner å elektrifisere (altså ladbare modeller)
Vi får de første flåteoperatørene for EV

2018
"Vanlige folk" ser mengder av ev i nabolaget, på p-plasser, i trafikken. EV blir normalt og de fleste begynner å tenke på EV som sin neste bil.
Mange avbestiller TM3 i påvente av Y, men mange andre bestiller og Tesla sliter med å produsere nok.
Usolgte fossilbiler hoper seg opp.
Forbudssoner i store byer

2019
Tesla greier å produsere nok 3. Y er i produksjon. Andre produsenter er i full gang. SC og andre nettverk er bygget ut, gigafabrikker, ved utgangen av året er salget av EV i Kina 15% av nybilsalget.

2020
Krise for oljeindustrien, finansiell krise for bilindustrien. Myndighetene må inn og støtte omstillingen hos produsentene. I tungtransporten er 10-20% EV.

2021
Første store oljeselskap konkurs.

Osv - osv

Som sagt sett ut fra USA, men mye tankevekkende.
#35
Elbiler i media / E-golf utgående
fredag 22. september 2017, klokken 13:45
Sakset nedenstående fra en notis på bilnorge.no i dag med overskrift:"Slutt på Golf-strøm" :
Når ny Golf blir innført, sannsynligvis om to års tid, vil den bare komme med forbrenningsmotor, eventuelt som plug-in hybrid. Eldrift blir det slutt på, for den familien. Til gjengjeld vil den første I.D. modellen stå klar da, etterfulgt av, først, I.D. Crozz eller I.D. Buzz. I Tyskland har 702 kunder villet kjøpe den nye e-Golfen. Den «vanlige» er det solgt 147.000 av. Enorm tysk elbilinteresse? Ikke.
#36
Andre Elbiler / Thunder power
søndag 17. september 2017, klokken 16:17
Sjekk ut

https://www.tpev.com/en

Rekkevidde 650 km - 125 kWh batteri - kommer i 2019

For godt til  å være sant?
#37
Elbiler i media / Autonomi i vinterland
fredag 15. september 2017, klokken 23:33
Spennende prosjekt. I vinter skal selvkjørende biler testes ut mellom Norge og Finland.
http://e24.no/bil/kunstig-intelligens/skal-teste-selvkjoerende-biler-i-nord-norge/24142577
#38
Kjøpe elbil? / Min siste bil?
fredag 08. september 2017, klokken 08:57
Jeg har i dag en relativt ny Zoe som jeg skal bruke til/fra jobb + litt til i 10+ år. I løpet av 0-2 år skal jeg ha en bil som er litt større og lader raskere for bl.a langkjøring. (Vi "må" ha 2 biler i husholdning så denne erstatter fossilbilen)
Det jeg lurer på er om dette blir min siste bil? Blir det vanskelig å selge denne i 2022 da markedet er fulle av rimelige nybiler som har 60 mils rekkevidde og 3 min ladetid (Jfr uttalelser fra Toyota). Og i 2030 da bilen kanskje er moden for evigheten så er autonome delte biler kommet og ingen eier privatbiler lengre?
Har litt å si for avgjørelse av ny bil hvordan fremtiden blir?
#39
Elbiler i media / BYD i Norge
fredag 01. september 2017, klokken 08:06
For å komme videre så må man ha abonnement på bilnytt.no
Noen som har dette?

Nedenstående sakset fra bilnorge.no:
Rekorder fra BYD
Bilnytt.no kunne nylig fortelle at den første BYD-bilen var kommet til Norge og at vi kanskje snart har en importør for denne kinesiske elbilen. I fjor ble de verdens største produsent av batterier til elbiler da de gikk forbi Tesla-partneren Panasonic. BYD har anslagsvis 13 % av verdens batterielbil-produksjon. Tesla 10, BMW 8 og Nissan 7 %. BYD har en driftsmargin på 4 %. Tesla har aldri tjent penger.
#40
Elbiler i media / Ford går elektrisk
onsdag 30. august 2017, klokken 08:00
Nedenstående sakset fra Bilnorge i dag. Bra at Ford kommer etter, satser på at dette ikke bare gjelder USA

Notiser:

Ladbart fra Ford
Ford i USA planlegger å lansere 13 elektrifiserte modeller de neste fem årene, med vekt på hybrider og ladehybrider. Programmet inkluderer også hybrider av Mustang og F-150, sistnevnte USAs mest kjøpte bilmodell gjennom flere tiår. Ford mener at hybrider, ladbare hybrider og elbiler vil spille en sentral rolle i utviklingen av selvkjørende biler. I meldingen fra Automotive News sies intet om Fords elektriske planer i Europa.
30-08-2017 // 07:44

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA