Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tuono

#16
Hyundai KONA / Sv: Serviceavtale. Stor variasjon i pris.
lørdag 29. juni 2019, klokken 09:59
Da betaler du mer enn dobbel pris pr. service gitt at prisene merkeforhandleren jeg bruker legges til grunn.
#17
Om slike systemer er så viktig for deg, desto viktigere er det sette seg inn i hvordan de fungerer på akkurat den bilmodellen du har valgt å bruke.
#18
Hyundai KONA / Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
tirsdag 25. juni 2019, klokken 12:46
Er det mulig???

Ja.... Det finnes et bedre system: Erkjennelsen av at dette er et hjelpesystem og at det fortsatt er føreren som kjører bilen. Patetisk å lese om folk som kjører i husvegger, holder på å ta søppeldunker etc. og deretter skylder på systemene. 

De fleste fabrikantene har sin måte å løse ting på. Om dere absolutt skal overlate ansvaret til bilen og bilens systemer: Gjør dere i det minste den umaken å åpne instruksjonsboka sånn at dere har et minimum av forhåndskunnskap om hvordan disse systemene dere tydeligvis overlater ansvaret til i det hele tatt fungerer! Neste gang er det kanskje noe mykere enn en jævla husvegg dere kjører på.
#19
Model 3 / Sv: Folk med fossile premiumbiler.
mandag 17. juni 2019, klokken 06:14
Synes det er greit med et dusteinnlegg innimellom. Og jeg heller litt til begge sidene i denne saken. Er selv en av dem som har irritert meg grønn (og gjør det fortsatt) av utallige eldre Leaf som uten unntak har tatt Gåsemorfunksjonen som en livsoppgave.  Som fremprovoserer farlige situasjoner på landevei grunnet at de velger å konsekvent ligge 10 km/t under fartsgrensen.

Har også lurt på hva som skjer i hodet med enkelte som setter seg bak rattet i bl.a. Tesla (og et par andre bilmodeller nevnt over her). For noe er det som skjer. Hos mange. Og det som skjer er ikke helt bra bestandig.
#20
Sitat fra: Håvar på tirsdag 04. juni 2019, klokken 11:08
Jeg opplever selv det samme med e-Golf. På den har radaren varmekabler, men i heftig sludd kan den bli deaktivert allikevel. Har stoppet og kontrollert når det skjer, men det ligger ikke snø på radaren så jeg tror det er det tette snødrevet i seg selv som skaper så mye scatter at retursignalet til radaren blir for svakt.


Samme erfaring både fra Hyundai og Volvo. Forventelig ligger det inne en sikkerhetsfunksjon som kobler ut radar (og følgelig ACC) når signalkvaliteten faller til et gitt nivå. Uansett årsak. Volvoen kobla ut når det var skikkelig floing (regn x 100). Har ennå ikke opplevd den typen regn imens jeg kjørte Ioniq eller Kona. Helt greit med en sånn sikkerhet spør du meg. Men Hyundai kunne godt kosta på seg oppvarma radar. Ladeluka er vel det beste beviset på at ikke alle ingeniørene er bosatt i den delen av Korea der de har skikkelig vinter.
#21
Model 3 / Sv: by by tesla 3 (innbytte)
mandag 03. juni 2019, klokken 12:19
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. juni 2019, klokken 08:30
Sitat fra: tuono på mandag 03. juni 2019, klokken 08:17
Vi må nok ta inn over oss at alle (utenom en bitteliten håndfull) bilprodusenter som tilbyr elbiler også produserer fossil/hybridutgaver. Rett og slett for at det er (større) etterspørsel etter disse alternativene.
De fleste av disse er basert på felles modellplatformer. Noe som de fleste med kjennskap til produksjon og økonomi ser det rasjonelle i.

Tja, er tydeligvis ikke så åpenbart. BMW startet med en helt ren elbil (i3), for nå å satse hovedsakelig på modeller med muligheter for forskjellige drivverk (iX3 m.m.). VAG derimot har gjort motsatt, først fossil-remake (eGolf, etron), for så nå rene elbiler (ID serien).

Jeg tror at når volumet på elbiler blir stort nok, så vil rene elbiler være det mest rasjonelle. Elbiler basert på fossiler vil innebære ekstra kostnader og gjøre de mindre konkurransedyktige overfor rendyrkede elbiler.

Helt enig i det siste du skriver. Men enn så lenge er det nok totale lønnsomhetsberegninger som har styrt utviklingen i retning av/bibeholdelse av felles platform for de forskjellige konfigurasjonene. Tydeligvis ser VW nå etterhvert annerledes på det. Og muligens kommer flere etter. Det skyldes antagelig dems egen utvikling samt hva de ser i det globale markedet (som fortsatt er svært annerledes det norske).
#22
Model 3 / Sv: by by tesla 3 (innbytte)
mandag 03. juni 2019, klokken 08:17
Vi må nok ta inn over oss at alle (utenom en bitteliten håndfull) bilprodusenter som tilbyr elbiler også produserer fossil/hybridutgaver. Rett og slett for at det er (større) etterspørsel etter disse alternativene.
De fleste av disse er basert på felles modellplatformer. Noe som de fleste med kjennskap til produksjon og økonomi ser det rasjonelle i.

"Fjerning" av et element som kardangtunnell er nok mer omseggripende og konsekvensskapende enn hva de fleste umiddelbart ser for seg. Men om man tenker seg litt om, så demrer det nok. Å fjerne kardangtunnellen på et moderne bilkarosseri er mer eller mindre det samme som å starte fra scratch. Og det ikke bare begrenset til styrkeberegninger, kollisjonssikkerhet og det produksjonstekniske.
Slett ikke umulig, men det kommer til en pris. Både i direkte og i overført betydning. Og her har noen veid opp og gjort et valg.

Da er det enklere for dem som kun satser på elektrisk fremdrift i sortimentet.
#23
Hyundai KONA / Sv: Problemer med ladeluken
mandag 03. juni 2019, klokken 07:45
Kampanje eller ikke... Mannen har ihvertfall en soleklar garantisak som helt sikkert løses uten videre diskusjon.
#24
Hyundai KONA / Sv: Hvor mange Kona EV er solgt internasjonalt
tirsdag 21. mai 2019, klokken 12:59
Salget av Kona i Europa gikk ned med 53 biler fra mars til april.......
Slett ikke umulig at det har noe å gjøre med tilgangen på biler å gjøre?
#25
I ene innlegget skrives det ren dritt om andres innlegg helt uten forsøk på motargumentasjon. I det andre hyles det om at man skal holde seg til topic.

Når enkelte her har bragt like mye saklighet til forumet som Trykkertor (som jeg ikke alltid er like enig med), kan de samme fortelle han hva han skal gjøre og hva han skal forholde seg til. Inntil da: Les og lær.
#26
Sett fra sidelinjen av Tesla....fortsatt: Diskusjoner om elbil består i all hovedsak i to fraksjoner

-Gutta som er hel ved (men kun mellom øra) og alltid kommer trekkende med at du fravister dem munnstykket på bensin/dieselpumpa kun når dødsstivheten tar dem. Og den kommer ikke før de har tatt med seg alle Teslaeiere. Her er en liiiten underfraksjon som tar med alle elbiler under ett. For dem er "alle elbiler" som regel Leaf og Tesla. Det er hva de fikk med seg imens de prøvde å lære seg frasen Samme drivstoff som en dildo utenat.

-Runkeklubben med en indre radar for likesinnede og som ut over dette har et tunnellsyn som ellers kvalifiserer til produkter fra Hjelpemiddelsentralen. De som tar ethvert antydet forsøk på å stille spørsmål rundt Tesla som ide, produsent eller (i større og mindre grad, alt etter hvem du spør) ferdig produkt som en regelrett personlig fornærmelse mot barna, mora og selveste Han Selv (er bestandig en mann). Balanserte vurderinger er like nærliggende som en justisminister som rekker å henge opp bilder på kontoret sitt.

Forhåpentligvis får vi inn en balansegruppe i form av helt normale og objektive mennesker som kjøper en bil....og forholder seg til saken deretter.
#27
Hyundai Ioniq / Sv: DAB-radio, dårlig mottak?
mandag 06. mai 2019, klokken 10:16
Tror dette må være geografisk betinget. For min del var det en annen verden da jeg fikk min første bil med originalmontert DAB+ (Ioniq) kontra et riktig montert oppsett fra Tiny.

Tinyen fuka godt den, men endel klipping i fjellskjæringer o.l. Med Ioniqen var dette en saga blott.
#28
I og med at den henter mye annet nytt innen funksjoner (for Ioniq) fra Kona, er det ingen grunn til å tro at den ikke kommer med denne muligheten.
#29
Hyundai KONA / Sv: Styring / ratt - Modus for mer motstand?
mandag 06. mai 2019, klokken 08:12
Det er ingen egen innstilling for "motstand" på styring. Forøvrig er det en funksjon som gjenoppretter fabrikkinstillinger. Kan være greit om det har vært tidligere eiere på bilen. Så slipper man å tråle igjennom funksjonene for å finne endringer gjort tidligere.
#30
Hyundai Ioniq / Sv: Pressemelding: 2020 Ioniq
torsdag 02. mai 2019, klokken 13:18
En virkelig god elbil blir enda bedre!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA