Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#31
Sitat fra: RJK på tirsdag 19. desember 2023, klokken 12:51Unnskyld meg, men her virker det å være en helt annen oppfatning av hva det betyr at reléer sveises.

Min forståelse av dette er at det oppstår når det går så høy varme at metallet i disse faktisk smeltes sammen. Og at man da har plutselig en permanent kobling, og ikke en som kan løses ut når strøm ikke lenger går gjennom eller forsøkes kobles fra.

Er min forståelse riktig, så betyr det derved at et slikt relé må fysisk byttes ut når den type feil oppstår.

Dersom reléet kan frigjøres på et eller annet tidspunkt når strømmen kobles fra, ja da har dette aldri blitt sveiset.

Da uttrykte jeg meg nok uklart, for det var slik du beskriver jeg mente det. Altså HVIS et relé sveises, så skjer det gjerne i det det lukker, fordi det rett før har oppstått en lysbue. Eller så skjer det mens releet er lukket, fordi det er for høy kontaktmotstand, og dermed oppstår varmgang når det går strøm. Altså er det mest sannsynlig at sveising skjer når det er en bil tilkoblet. En regelmessig test av reléet uten last har etter mitt syn liten verdi.
#32
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:51...Sveises releet fast vil jeg anta det feiler i test, boksen vil ikke tilby lading og bruker varsles. Men - det får ikke koblet ut, og jeg aner ikke hvor sannsynlig det er at releet sveises ved 2,3mm vs 3mm avstand...
Et relé vil vel mest sannsynlig sveises i det lading starter. Når det da ikke er sekundære reléer eller kontakter, så ser jeg ikke at jordfeilvern kan være ivaretatt i den pågående ladesessjonen. Ladeboksen kan vel ikke detektere et sveist relé, før den prøver å koble det fra. Og kobles det fra, så er det ingen garanti for at det ikke sveises neste gang det kobles til.
#33
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 15. desember 2023, klokken 21:57Er vi no der at "EV" type vern med likestrømsdeteksjon for >6mA kan brukast istaden for det typiske, dyre Type  B vernet?
Dette er eit vern iht IEC62955 og 61008-1 der gnistgap nok ikkje er eit problem  :police:
https://www.gewiss.com/content/gewiss/al/en/products/product.datasheet.1000001.1000062.GWD4562.pdf
Er det noe som skiller dette vernet fra et vanlig B vern?
#34
Sitat fra: førategangtesla på fredag 15. desember 2023, klokken 12:42Jeg mener at når man bruker autopilot så er det alfa og omega at bilen faktisk ser både veien og trafikken, da er bilen nødt til å bruke viskerene hvis den mener at det er nødvendig.
Alternativet kan jo være et valg om at autopilot kobles ut hvis sikten er for dårlig uten vindusviskere.  Det gjøres jo for endel andre forhold. Slik de er nå gjøres det ingen egentlig vurdering av behovet for vindusviskere. I noen tilfeller fører jo bare vindusviskerbruken til mer tilgrising. Det burde gjerne vært et valg om automatisk spyling også.
#35
Det er vel ikke lenger mulig å dele innhold bak betalingsmur fra TU.
https://www.tu.no/artikler/avviser-at-det-er-gjort-feil-i-standard-for-installasjon-av-ladebokser/541096

Dette går på at regelverket i Norge skiller seg fra regelverket i Europa ellers. Dette fordi en setning er fjernet i den norske oversettelsen av det europeiske harmoniserte dokumentet NEK 400 er basert på.

"Kort sagt krever teksten i NEK 400 i praksis at en ladestasjon har et vern mot likestrømsfeil som følger standarden IEC 62955. Mange produsenter har valgt andre løsninger, som altså i henhold til NEK 400 ikke vil være godkjent uten videre"

"I svaret til Omega Holtan hevder NEK at de har fulgt regelverket til den europeiske elektrotekniske komiteen CENELEC. Utgangspunktet er at endringer som gjør at innholdet i en nasjonal standard skiller seg fra den europeiske standarden må søkes om og argumenteres for.

NEK sier de har meldt inn et såkalt spesielt nasjonalt forhold for den aktuelle delen av NEK 400."



#36
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 14. desember 2023, klokken 20:44Først av alt, beklager å ha dratt denne tråden OffTopic.
Vel i rolle som trådstarter vil jeg si at jeg oppfatter dette som godt innafor "Topic". Denne muligheten for å veksle mellom 1-fase og 3-fase, og å dynamisk velge forskjellige faser også i IT-konfigurasjon, er endel av problemstillingen, blant annet med reléene som Easee bruker.
#37
Sitat fra: mroek på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:31Kan bli litt forvirrende når du skriver at L3-lederen står ubenyttet, fordi du da snakker om L3 i ladekabelen. Forsyningens L3 (altså inn til ladeboksen) er selvsagt i bruk, og resultatet er at Tesla lader i full delta sett fra forsyningens side. Dette er jo da (antar jeg) like lite tillatt i pluggstandarden som åpen delta er.
Ja, det stemmer, takk for presisering. Det er nok et brudd på standarden ja. Jeg tror neppe det skjer noe dramatisk om det blir brudd på en leder i full delta kobling når en Tesla lader, men generelt så er jo det en litt ustabil situasjon.
#38
Sitat fra: mroek på torsdag 14. desember 2023, klokken 00:53Jeg mistenker at noe av årsaken til problemet kanskje også er at det ikke i stor nok grad er hensyntatt at enkelte land har avvikende strømnett (IT) sammenlignet med det aller meste av resten av Europa.
Ja, denne blandingen av stjerne- og deltakobling gjør det litt vanskelig. Tradisjonelt har jo deltakoblede trefasemotorer vært brukt i IT nett uten N-leder. Men når bl.a. Tesla innfører delta trefaselading, så kobler de ikke L1,L2,L3, men L1,L2, N. Altså L3 i nettet kobles til N i ladeboksen.  Det er sannsynligvis fordi intern strømforsyning både i bil og ladeboks initielt forventer forsyningsspenning over L1-N. Så  lar man del-lader nr. 1 stå der, og kobler inn del-lader nr 2 på L2-N. Tesla legger til og med inn den tredje del-laderen på L1-L2. L3 lederen står altså ubenyttet, og eventuell strømmonitorering på den benyttes ikke.  For åpen delta tofase hadde det jo egentlig vært mest logisk at L3 lederen hadde vært lagt i parallell med N. 
#39
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 12. desember 2023, klokken 18:23Digresjon: Eit elektrisk apparat (les: elbil) berekna for 3-fase må designast slik at det tåler eit fasebrudd.
Med tanke på det bør vel ladekablar for kun 3 x 16A simpelten vere forbudt?

Et brudd i en faseleder i 3-fase TN kobling vil gi samme strøm i N som i de to gjenværende faseledere. Altså for eksempel 16A i alle tre. Dette på grunn av at faseforskjellen for de to fasene blir 120°. Men når det kobles 2-fase i et IT anlegg blir det bare 60° faseforskjell. Hvis det da går 16A i L1 og L2, så vil det gå 2(cos(30°)*16=28A i N/L3
#40
Tesla SW og AP / Sv: NRK forsvinner fra TuneIn
mandag 11. desember 2023, klokken 21:38
Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. desember 2023, klokken 20:20... men dette betyr at jeg må slutte å høre på norsk radio hjemme. Jeg har en liten DAB-radio på badet, men ellers har det gått i nettradio i noen år nå.
Nettradio hjemme blir vel tilgjengelig fortsatt. Men jeg tror ikke det er mulig å lytte på NRKs egen nettradio i Tesla, unntatt når bilen er parkert.
#41
Tesla SW og AP / Autopilot, fartsgrense +30%
mandag 11. desember 2023, klokken 17:55
Jeg oppdaget at det nå er mulig å justere opp til fartsgrense +30% for Autopilotkjoring. Det er jo fint der hvor bilen plukker opp for lav fartsgrense. Men nå er det enda mer uheldig at man ikke får dette tillegget når man velger "current speed". For hvis man har satt fartsgrense +30%, og velger autopilot eller TACC, så går jo bilen rett opp til denne hastigheten,

https://elbilforum.no/index.php?topic=65432.msg1115210#msg1115210
Sitat fra: jlan på torsdag 05. oktober 2023, klokken 01:30Slik det var før kunne man velge fartsgrense, legge på inntil 10%, og så gå tilbake til nåværende hastighet. Da ble % feltet grået ut, men verdien ble beholdt. Så kunne man velge nåværende hastighet med korte trykk på spaken og fartsgrense+% med langt.
#42
Tesla SW og AP / NRK forsvinner fra TuneIn
mandag 11. desember 2023, klokken 17:44
Dette har vel betydning for endel som ikke har DAB radio. Eller finnes det andre løsninger? Jeg bruker selv TuneIn endel i områder med mye tunneler.
https://www.kode24.no/artikkel/nrk-forsvinner-fra-tunein-tipser-om-dab-og-bluetooth/80658510
#43
Sitat fra: geear på mandag 27. november 2023, klokken 08:53Jeg forstår ikke hvordan du kan mene at den elektroniske overvåkningen kan kutte strøm ut uavhengig av reléer. JA, den kan forstå at noe er galt og den kan si til laderen i bilen at den skal avslutte lading, men bilen kan ikke kutte strømmen ut fra boksen. Dvs. at boksen ikke kan beskytte hvis det jordfeil på noe nivå, feil i bil, skade på ladekabel eller lignende. Da vil Easee levere strøm selv om den blinker og lyser rødt og har gitt beskjed til bilen om at den må avslutte lading.
Ja, det var det jeg mente, at boksen ber bilen om å stanse lading. Altså at det ikke går strøm i normaltilstand. Men jeg skrev vel også at spenningen blir stående på. Så ved jordfeil vil det gå strøm ja, hvis det ikke er jordfeilbryter. Med mindre man benytter den noe tvilsomme løsningen å lukke andre releer for å lage en kortslutning, slik at sikringene går.
#44
Sitat fra: daktari på søndag 26. november 2023, klokken 10:20Ja, sveising av releer skal vel ikke være mulig å få til unntatt helt skjeldne tilfeller?

Allikevel er Easee trygg da den elektroniske overvåkingen ikke er avhengig av releene for å kutte all strøm. I motsetning til en tradisjonell oppbygging der sveisede releer alltid vil være et problem, da releene er eneste måte å bryte strømmen.

Det er min forståelse utfra artikkelen, men dette er ikke mitt fag.
Alle ladebokser kan instruere bilen om å slutte å lade ved å slå av pilotsignalet. Men hvis et relé er blitt sveist i det det kobler inn for å starte lading, så vil det fortsatt stå spenning på ladekabelen. For et sveist rele kan ikke oppdages før det blir forsøkt åpnet. Et lukket relé er et lukket relé, enten det er sveist eller ikke.  Dermed kan en bil stå og lade med sveist relé. I det en person berører en bil med jordfeil, og lager en forbindelse til jord så vil alarmen gå, men samtidig vil personen få strøm gjennom kroppen.
#45
Sitat fra: daktari på lørdag 25. november 2023, klokken 21:58... Men svenskene er uenig selvfølgelig og peker på noe teoretisk rundt at man kan ikke være sikker på at strømmen brytes når releet er sveiset, altså kan ikke stole på den elektroniske overvåkningen...
Hvis bare ett relé sveises, så kan ladestrømmen slåes av, ja. Det er jo minst to reléer involvert for å lage en lukket krets. Men den aktuelle faselederen med sveiset relé vil fortsatt være spenningsførende. Hvis det da er en jordfeil, og det ikke er noen jordfeilbryter, så kan det gå strøm til jord. Og det kan være gjennom en person. Hvis et relé er sveiset, så er det da kun kurssikringen som kan koble fra kretsen. I prinsippet kan man provosere fram en utløsning av sikringen ved å koble inn andre reléer, men det er neppe en løsning som vil bli godkjent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA