Sitat fra: RJK på tirsdag 19. desember 2023, klokken 12:51Unnskyld meg, men her virker det å være en helt annen oppfatning av hva det betyr at reléer sveises.Da uttrykte jeg meg nok uklart, for det var slik du beskriver jeg mente det. Altså HVIS et relé sveises, så skjer det gjerne i det det lukker, fordi det rett før har oppstått en lysbue. Eller så skjer det mens releet er lukket, fordi det er for høy kontaktmotstand, og dermed oppstår varmgang når det går strøm. Altså er det mest sannsynlig at sveising skjer når det er en bil tilkoblet. En regelmessig test av reléet uten last har etter mitt syn liten verdi.
Min forståelse av dette er at det oppstår når det går så høy varme at metallet i disse faktisk smeltes sammen. Og at man da har plutselig en permanent kobling, og ikke en som kan løses ut når strøm ikke lenger går gjennom eller forsøkes kobles fra.
Er min forståelse riktig, så betyr det derved at et slikt relé må fysisk byttes ut når den type feil oppstår.
Dersom reléet kan frigjøres på et eller annet tidspunkt når strømmen kobles fra, ja da har dette aldri blitt sveiset.