Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jlan

#1966
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
mandag 04. mars 2019, klokken 13:04
Sitat fra: daktari på mandag 04. mars 2019, klokken 12:45
I forhold til skissen over synes jeg I-pace er vesentlig penere. De tar dog ikke ut maks. bagasjeplass da bakluken er så skrå og også dråpeformet (sett fra toppen), bilens kupé smalner ganske godt fra 2. seterad.


Målene til i-pace er forøvrig
Hjulavstand 2,990 mm
Length   4,682 mm
Width 2,011 mm,2,139 mm  with mirrors
Height   1,565 mm

I-pace ser bra ut fra siden ja, når man ikke ser den store grillen. Får håpe de snart får mot til å komme med en Model 3/I.D. type front.

Er du sikker på den bredden?
https://www.automobiledimension.com/models/jaguar/i-pace-2018
#1967
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 04. mars 2019, klokken 11:10
De hadde koblet til den gamle type2 så jeg fortalte at de ville få høyere hastighet med CCS-pluggen. De takket for tipset men flyttet ikke bilen da de likevel straks var ferdige med å lade.
Andre ladestasjoner som har Type2 kan en lade inntil 11 kW på, men ikke på SuC. Det blir nok endel forsøk på å koble til feil kabel.  Så da kan vi øve oss på å veilede på en hyggelig måte.
#1968
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
mandag 04. mars 2019, klokken 11:54
Dessuten kan en jo få med seg en diesel rekkesekser i frunken på en iX3 ser det ut til  :)
#1969
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
mandag 04. mars 2019, klokken 11:33
Sitat fra: PionerThink på mandag 04. mars 2019, klokken 11:08
Hmmm, da havner jo Model Y rundt samme størrelse som iX3 som har følgende mål L/B/H: 471/189/168 cm
Model Y blir nok noe lavere, og med et ganske forskjellig design:
[ You are not allowed to view this attachment ]
#1970
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
mandag 04. mars 2019, klokken 10:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. mars 2019, klokken 09:15
Jeg har mer tro på at han mener 10% mer kubikkmeter..
Siden en bil i utgangspunktet er et skall, så tilsier vel en prisøkning på 10% at overflaten øker med 10%. Det stemmer bra med forholdet mellom X og S. Da skal vi opp til noe mellom e-tron og i-pace, men med samme karroseriform som Model X:

L:4800mm B:1900mm H:1600mm
#1971
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bedre rygge lys?
mandag 04. mars 2019, klokken 09:30
I følge standarden skal Pin 8 i 13 pin tilhengerkontakt være ryggelys. Det er flere pinner med jord, til lys brukes gjerne pin 3.

Pin 9 + og Pin 13 - kan brukes til å ta ut fast 12V, det har jeg testet.

Bilen går muligens i trailer mode (blå campingvogn på skjermen), men den kan slås av, på samme måte som når man kjører med ski eller sykkelstativ (orange campingvogn).

https://webshop.nts.no/Tilhenger/Tilhengerutstyr/Elektrisk/Koblingsskjema-13-pin/g.800.548a157

#1972
Model 3 / Sv: Antall hestekrefter
lørdag 02. mars 2019, klokken 11:52
Sitat fra: olavxxx på fredag 01. mars 2019, klokken 21:42
Dilemma med å sammenligne elmotor vs fossilmotor, er at elmotoren har mye effekt helt fra bunn.
Dreiemomentet er også enormt på elmotoren, her snakker vi mange tusen newtonmeter som skal ned i bakken og det er mye effekt helt fra starten av, der fossilmotoren gjerne må opp i 3-4000 rpm før noe begynner å skje.
Det som er typisk for en elmotor er at den har et konstant dreiemoment fra bunn, men maks effekt kommer ikke på Model 3 motorene heller, før de er oppe i ca 5000 RPM.  Så fortsetter den til ca 8000 RPM med full effekt, og videre til over 16000 RPM med bare 20% fall i effekten.

Kurvene i denne artikkelen viser ganske godt hvordan dreiemoment og effekt varierer med turtall:
https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-power-ludicrous-mode/

For å få en ide om "bunndraget" fra stillestående, er det derfor ikke nok å vite effekten, en må vite dreiemomentene ved lave turtall, giringsforholdene og hjuldiameterene (alle disse kan være forskjellige foran og bak). Dreiemoment for fossilmotorer og elmotorer er ikke direkte sammenlignbare. En stor dieselbil vil typisk ha et girforhold på 1:18 på 1. gir, mens en elmotor gjerne har 1:9. Så med samme maks dreiemoment vil dieselbilen akselerere bedre i 1. gir (i det begrensede turtallsområdet hvor motoren gir fullt dreiemoment).


#1973
Vi fikk ikke slutten på denne historien. Glemte han å slå av sikringen?
#1974
Tesla SW og AP / Sv: 2019.5.14
fredag 01. mars 2019, klokken 22:56
Jeg kan heller ikke se noen grunn til å ha norsk tekst i menyene. Vi har hatt obligatorisk engelskundervisning i Norge i over 60 år.  Dessuten vil det umiddelbart komme krave om nynorsk og samisk. Men det kunne vært greit om stemmestyringen forsto norske steds- og gatenavn litt bedre.
#1975
Model Y / Sv: Model Y presentasjonen
torsdag 28. februar 2019, klokken 17:42
Vel, de har et dilemma der, for Tesla ønsker vel heller ikke å miste potensielle Model Y kjøpere til Audi og Jaguar.
#1976
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 lansert NÅ!
torsdag 28. februar 2019, klokken 15:03
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2019, klokken 14:30
Optimalt sett ville jeg ikke hatt midtkonsoll overhodet, heller ikke mellom forsetene.
Vel, noen av oss har forsetepassasjerer som har mye greier med seg inn i fotbrønnen. Og det forsvinner gjerne inn under setet, hvis en ikke kjører i chill mode. Hvoretter det er klart for nytt påfyll. Så jeg synes det er greit at fotbrønnen til føreren er noenlunde avstengt.
#1977
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 lansert NÅ!
torsdag 28. februar 2019, klokken 14:33
Sitat fra: Chimp på torsdag 28. februar 2019, klokken 14:24
La oss snakke Polestar istedet
Ja, men når Polestar selv navngir Tesla Model 3 som hovedkonkurrent i presentasjonen, så må det jo være lov å sammenligne.

Tesla har en åpen patent policy, så konkurrentene har absolutt mulighet for å kopiere det beste fra deres løsninger, men det er nesten skremmende å se i hvor liten grad de benytter seg av muligheten. De tabber seg ut både med drivlinje og karroseriform. Jeg har likevel tro på at Polestar 2 kan bli en traust og grei bil, som arven tilsier, selv om navnet minner meg om damer som danser på stenger.
#1978
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 lansert NÅ!
torsdag 28. februar 2019, klokken 12:32
Sitat fra: telcontar på torsdag 28. februar 2019, klokken 11:52
Hengerfeste er allerede bekreftet, men ingen kapasitet for trekkevne er oppgitt enda.
Jada. Hengerfeste for Polestar 2 bekreftet på Facebook. Hengerfeste for Tesla Model 3 bekreftet på Twitter.
#1979
Tesla SW og AP / Sv: 2019.4.2
torsdag 28. februar 2019, klokken 12:14
Sitat fra: cra på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:00
jeg savner det litt når jeg er på fergestrekninger jeg ikke kjører til vanlig. Det var greit med en pekepinn på hvor langt man var kommet.
Så lenge du er i bilen selv så er det vel greit å finne ut hvor du er. For eksempel med www.marinetraffic.com, da ser du hvor lenge det er til fergen kommer mens du venter på fergeleiet også. Fungerer bedre på mobil app enn på skjermen i bilen.

#1980
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 lansert NÅ!
torsdag 28. februar 2019, klokken 11:36
Litt spesielt at presentøren fortalte oss minst ti ganger at bilen var "beautiful" (pleier Ferrari å gjøre det?). 

Den ser vel egentlig ut som en 20 år gammel Saab ja. Til og med en stor (fake?)grill har de fått plass til. Det krever tydeligvis veldig mye mot å kvitte seg med dette designelementet.

Dashboard layouten var grei nok, og rammer på dørene er fint. Stort mer klarer jeg ikke å ta stilling til med så lite teknisk informasjon.

Hengerfeste vil nok være avgjørende for suksess i Norge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA